Dag van het handelsonderwijs Kortrijk – 26 februari 2005

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Advertisements

De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
De zin en onzin van escrow
Edushock leerfestival
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
De Nederlandse economie 4 e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie uitkomsten door.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Sollicitatiegesprek.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
27 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Streeft dan naar de hoogste gaven. En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert. 2.
1 Uitdagingen voor de zorg Jan Denys DOTzorg West-Vlaanderen Kuurne, 9 november 2012.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Klaar met school en dan…? Kansen op de arbeidsmarkt en hoe pak je die? Jos Sanders, TNO.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
VTB Technasium Vakcollege
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
Inhoudsproblematiek Dominique Berrier projectleider VDAB
Beeld van de onderneming Productiebedrijf: –Smelten van aluminium –Gieten van aluminium –Bewerking en Inpakken van aluminium Grootte van het bedrijf: –
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Pasen & Pinksteren op één dag!
"in geen ding bezorgd" 1.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.

ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
Sportonderzoek in Almere
31 augustus 2014 Zoetermeer 1. de vorige keer... Handelingen 20  Paulus' derde 'zendingsreis'  is op doorreis naar Jeruzalem  passeert Efeze (waar.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
ZijActief Koningslust
De economische dimensie
Leren Solliciteren Zelfverkenning Arbeidsmarktverkenning Het CV
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
Presenteren en communiceren
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Transcript van de presentatie:

Dag van het handelsonderwijs Kortrijk – 26 februari 2005 Valérie Philippart Randstad Kortrijk

Inhoud van de workshop Icma Studie ed. 2000 – “Werken in de toekomst : turbulentie troef?” Enkele cijfers De “ideale” bediende? Uitzendarbeid Solliciteren

Icma Studie ed. 2000 – “Werken in de toekomst : turbulentie troef Icma Studie ed. 2000 – “Werken in de toekomst : turbulentie troef?” Bevraging aan 5000 bedrijven

Bevraging bij bedrijven – enkele bevindingen (1) De Belgische werkgever zal op de schaarste reageren door het organiseren van scholing van intern personeel en door het verhogen van de trouw aan het bedrijf. Belgische werkgevers zijn niet meteen te vinden voor het (toekomstig) activeren van risicogroepen. Uitzendarbeid wordt een steeds meer gebruikt aanwervingskanaal, gewoonlijk bij arbeiders en bedienden. E-recruitment scoort tegen alle verwachtingen in opvallend laag.

Bevraging bij bedrijven – enkele bevindingen (2) Fidelisering van werknemers gebeurt via zeer traditionele middelen. Flexibiliteit draagt duidelijk algemene instemming weg bij de bedrijfsleiders. Werkgevers situeren het flexibiliteitspotentieel van het bedrijf voor arbeiders en bedienden vooral in de capaciteit om meer verschillende taken uit te voeren en zich sneller aan te passen.

Bevraging bij bedrijven – enkele bevindingen (3) Glijdende uren gelden als het belangrijkste flexibiliteitsinstrument, voor alle werknemerscategorieën. De ondervraagde bedrijven zien het aandeel van thuiswerk in de toekomst groeien. Werkgevers dringen aan op een verdere verlaging van de brutoarbeidskost. Werkgevers zien heil in strengere werkloosheidscontroles van de kant van de overheid.

Enkele cijfers

Enkele cijfers Verhouding TSO / Bachelor en hoger in 2004 30% / 70%

Vacatures 2004 Meest gevraagde profielen - TSO All-round administratief bediende Bediende handel Vertegenwoordiger Receptioniste

Vacatures in 2004 TSO

Vacatures 2004 Meest gevraagde profielen - bachelor Bediende commerciële binnendienst Algemeen administratief bediende Bediende boekhouding Bediende logistiek / planning

Vacatures in 2004 Bachelor

Vacatures in 2004 Regionale verschillen Noord-West Vlaanderen Toeristische sector (Brugge en kust) Haven Zeebrugge + aanverwanten Flanders Language Valley Handel en zakelijke dienstverlening Bouw Regio Roeselare – Izegem Voeding Metaal Handel en zakelijke dienstverling Regio Kortrijk – Waregem Textiel

De “ideale” bediende

Courantste taken Telefonisch onthaal Bestellingen opnemen Bestellingen inputten Opmaak en controle verzendnota’s Voorraadbeheer Opmaak van klantenfacturen Debiteuren opvolging Input en controle van leveranciersfacturen Correspondentie Mail verkeer Beheer databases Telefonische kontakten met klanten Telefonische kontakten met leveranciers

De “ideale” bediende? (1) Flexibel (ook mentaal) Commercieel ingesteld (interne en externe klanten) Gezonde assertiviteit Zelfstandig werken Leergierig Positivief ingesteld Stressbestendig Communicatieve vaardigheden Team geest Zin voor organisatie Stipt en nauwkeurig

De “ideale” bediende? (2) TSO Boekhouden – informatica Secretariaat – talen Kantoor 7e specialisatiejaar = troef! Bachelor Managment assistant Marketing Logistiek managment Accountancy

De “ideale” bediende? (3) TSO Talen : Nederlands, Frans (mondeling en vaak ook schriftelijk) PC kennis : Word, Excel Bachelor Talen : Nederlands, Frans, Engels, Duits (mondeling én schriftelijk), bijkomende taal is een plus PC kennis : Word, Excel, PowerPoint, Baan, SAP

Uitzendarbeid

Uitzendsector Dagelijks 65.868 uitzendkrachten 2 % van de actieve bevolking Op jaarbasis 415.000 uitzendkrachten waarvan 100.000 studenten = 17% van de totale tewerkstelling in privé-sector Omzet 2,638 miljard Euro per jaar

Uitzendsector regionaal Dagelijks 68.200 uitzendkrachten: Vlaanderen : 63 % Wallonië : 26 % Brussel : 11 %

Hoe werven bedrijven aan? 45,6% contract onbepaalde duur 37,4% uitzendarbeid 12,1% contract bepaalde duur 3,8% stagecontract 1,1% seizoenswerk

Uitzendkrachten: wie zijn ze? 57% mannen 43% vrouwen 13% jonger dan 21 jaar 65% jonger dan 30 jaar 63 % arbeiders 37 % bedienden

Misverstanden Uitzendarbeid geeft nooit kans op vast werk! 63 % van de uitzendkrachten heeft na 1 jaar vast werk! Uitzendarbeid wordt steeds meer ingezet als rekruteringskanaal

Solliciteren

Sollicitatiegesprek Belangrijkste onderdeel van de sollicitatieprocedure De kans om jezelf te verkopen Doel: personeelsverantwoordelijke peilt naar jouw motivatie voor de job : Kan je het? Wil je het? Pas je in het bedrijf?

Sollicitatiegesprek Het is logisch dat je zenuwen hebt. Een goede voorbereiding helpt je! Voorbereiding bereid enkele vragen voor over de jobinhoud en voorwaarden verzamel bedrijfsinformatie zorg dat je weet of er tests voorzien zijn wees jezelf!

Sollicitatiegesprek: wat zeg je? Wees eerlijk en volledig Staaf je beweringen met voorbeelden bv. de organisatie van het jaarlijkse mosselfestijn om hen te overtuigen van je organisatietalent Aarzel niet om zelf vragen te stellen bv. was mijn antwoord duidelijk?

Sollicitatiegesprek: hoe zeg je het? Er wordt gelet op je stem, je toon en je vlotheid van spreken Wacht enkele seconden om te antwoorden Praat niet te snel Hou oogcontact met je interviewer Let op je non-verbale communicatie: je begroeting, je kledij, je lichaamstaal

Wie weet, wint! Informeer je over het bedrijf, de activiteiten en de sector voordeel: je komt over als een gemotiveerd en ondernemend persoon hoe meer je weet, hoe betere en gedetailleerde vragen je kan stellen indien je solliciteert via Randstad, bereidt jouw consulent je voor op dit gesprek

‘Sterke’ vragen die je kan stellen Hoe ontwikkelt de markt zich? Heeft het bedrijf nog groeikansen? Welk type van personeel werkt hier? Aan wie moet ik rapporteren? Kan ik voorgesteld worden aan de mensen met wie ik eventueel zou samenwerken? Zijn er doorgroeimogelijkheden binnen dit bedrijf? Hoe verloopt de verdere sollicitatieprocedure? Wordt er een interne opleiding voorzien en hoelang duurt deze? Waarom is deze functie vacant gekomen? ...

Vaak gestelde vragen aan sollicitanten Waarom heb je voor deze opleiding gekozen? Wat voor type student was je? Wat weet je over ons bedrijf? Wat vind je aantrekkelijk in deze functie? Hoe zie je jouw loopbaan evolueren? Wat zijn jouw 3 zwakste en 3 sterkste kanten? Werk je graag in team of liever zelfstandig? Welk startsalaris verwacht je? Waarom ben jij de geschikte persoon voor deze job? Wat wil je over 5 jaar bereikt hebben? ...

Tests Persoonlijkheid Kennis Vaardigheden Redeneervermogen Word, Excel Talen : F, E, D Vaardigheden Administratieve nauwkeurigheid Planning en organisatie Redeneervermogen Verbale analogieën Rekenvaardigheid

Tips Eerste indruk is zeer belangrijk ! Wees stipt Verwittig als je te laat of niet kan komen Verzorg je uiterlijk en je kleding Wees rustig en ontspannen Let op stemvolume - praat verstaanbaar Besteed ook aandacht aan je non-verbaal gedrag (oogcontact, rechte en open houding) Blijf zakelijk Laat je niet te snel ontmoedigen door tegenwerpingen

www.randstad.be jobaanbod spontaan solliciteren kantoorgegevens fiscale en juridische informatie sollicitatietips persberichten algemene informatie ...