Tweede Scheldebrug te Temse/Bornem: van opdracht tot start der werken
Belang van de N16
Bornem Schelde
Huidige situatie Bottleneck” probleem tijdens de spitsuren
Mogelijke oplossingen 1. “Tidal flow” Bestaande Scheldebrug van 2 naar 3 rijstroken
2. Tunnel Technisch noch financieel te verantwoorden.
3. Nieuwe tweede brug Bouw nieuwe brug naast bestaande = ontdubbeling van de brug en realisatie 2x2 rijstroken. Beslissing op 3 mei 2005 door minister Kris Peeters
Ligging Overzicht totaal project
Randvoorwaarden nieuwe brug 2 rijstroken Dubbelrichting fiets- en voetpad naast de rijweg met zicht op de Schelde (kant centrum Temse) Stroomopwaarts op 10 m van bestaande brug Beweegbaar deel: dubbele of enkele klapbrug of basculebrug
KNELPUNTEN 1. Kantoorgebouw Belgomine vroeger en nu
KNELPUNTEN 2. Clubhuis KTWV vroeger en nu
Historische opportuniteit Bevredigende oplossing van de situatie in de regio voor: Industriële sector Toeristische sector Lokale bevolking Temse Resultaat: Win-win situatie voor alle betrokken actoren
Project Tweede Scheldebrug omvat Bouw van nieuwe loskade
Project Tweede Scheldebrug omvat Bouw van nieuwe loskade Bouw van tweede brug
Project Tweede Scheldebrug omvat Bouw van nieuwe loskade Bouw van tweede brug Aanleg van toegangswegenis in de N16 aansluitend op de brug – kant Temse en kant Bornem
Project Tweede Scheldebrug omvat Bouw van nieuwe loskade Bouw van tweede brug Aanleg van toegangswegenis in de N16 aansluitend op de brug – kant Temse en kant Bornem Aanleg van een nieuwe verbindingsweg tussen de kade en het Stationsplein ten oosten van de N16
Project Tweede Scheldebrug omvat Bouw van nieuwe loskade Bouw van tweede brug Aanleg van toegangswegenis in de N16 aansluitend op de brug – kant Temse en kant Bornem Aanleg van een nieuwe verbindingsweg tussen de kade en het Stationsplein ten oosten van de N16 Verbinding van de plaatselijke ontsluitingsweg naast de N16 met het kruispunt Sas te Bornem
Bestek De onderdelen van het project worden als diverse deelcontracten opgenomen. DC1 – Loskade DC2 – Bouw nieuwe Scheldebrug DC3 – Wegenwerken N16 kant Bornem DC4 – Wegenwerken N16 kant Temse DC5 – Ontsluitingsweg kant Temse DC6 – Ontsluitingsweg kant Bornem, Weert
1 ste Deelcontract: Bouw nieuwe loskade Loskade in rivier (120m x 48m) Aangewend voor stockeren zand en grind Extra lengte met op- en afwaartse aanmeerpalen Participatie Belgomine: 20% Deeltermijn: 12 kalendermaanden
2 de Deelopdracht De nieuwe brug Deze deelopdracht is een “Design & Build” – opdracht, met een aantal bindende en richtinggevende randvoorwaarden qua Afmetingen Belastingen Doorvaartopeningen – en hoogte Beveiliging pijlers Inpassing beweegbaar gedeelte Elektromechanische uitrusting Aansluitingen voor zachte weggebruikers op beide oevers Architecturale vormgeving
3 de +4 de Deelcontract Toegangswegenis kant Bornem en kant Temse Bestaande uit: Klassieke opbouw plans + meetstaat Klassieke technische bepalingen
5 de +6 de Deelcontract Ontsluitingswegen Gelijkaardige aanpak als voorgaande deelcontracten. Deze deelcontracten kunnen aan de aanneming onttrokken worden in functie van het al dan niet verkrijgen van de bouwvergunning.
Totale uitvoeringstermijn voor het project 30 maanden Afzonderlijke deeltermijn voor loskade (DC 1): 12 maanden
Onteigeningsprocedures Mobiliteitsstudie Passende beoordeling Milieu synthesenota Stedenbouwkundige inpassing/ GRUP-procedure Stedenbouwkundige vergunning Begeleidende maatregelen (1)
Begeleidende maatregelen (2) Stedenbouwkundige en architecturale analyse Bouwtechnische analyse Hydraulisch-nautische studie (labo Borg.) Geologisch bodemonderzoek in de rivier op het land Bouwfysisch bodemonderzoek Milieutechnisch onderzoek
Gunningscriteria Prijs50 punten Technische kwaliteit20 punten Stedenbouwkundige en architecturale kwaliteit10 punten Globale aanpak van de studie en realisatie van de werken10 punten Garantie het geheel van de werken tijdig te realiseren 5 punten De bereidheid van de inschrijver supplementaire risico’s op zich te nemen 5 punten TOTAAL 100 punten
Aanbesteding Algemene offerteaanvraag 15 juni 2006 Rapport beoordelingscommissie 7 juli 2006 Goedkeuring door Raad van Bestuur Waterwegen en Zeekanaal NV 12 juli 2006
Toewijzing aan THV “Tweede Scheldebrug Temse” Partners: Hye – Cordeel – Metaalconstructies Aelterman – Fabricom GTI Ontwerper:Ney & Partners Bedrag:23,5 Mio € Termijn:30 maanden Start:01/12/2006 Einde:31/05/2009