Leuker kunnen we het niet maken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mijn Inburgering Hoe werkt dat?.
Advertisements

Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
De Vonk van Hoogezand-Sappemeer Woldwijkcentrum 13 maart 2013.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Vennootschapsbelasting Aj 2011
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
De Belastingdienst Leuker kunnen we het niet maken... Ook in Wognum
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
Samenwerken aan Zorg en Veiligheid Naar een nieuw juridisch kader Drs. P.J. Gunst Projectleider.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Facilitair management in de zorg en duurzaam Adriaan van Engelen, directeur Milieu Platform Zorgsector
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Maatschappelijk Aanbesteden
Belastingdienst in ontwikkeling
Inleiding SBR, doelstelling en verplichtstelling SBR SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Gezonde Relaties
Persoonlijk worden.
de werkgever van de toekomst
Accountancy en Advisering
Workshop contentstrategie
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
1 17 okt 2013 Rijnsburg 17 okt 2013 Rijnsburg. 2 het voorgaande: Melchisedek voor het eerst ter sprake in 5:6 en 5:10 10 door God aangesproken als hogepriester.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 18 Begrippen & 85 t/m Begrippen Collectieve regelingen Regelingen die gelden voor alle mensen van een bepaalde groep.
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
JE EIGEN VEILIGE PUBLIEKE TAAK
Schitterende Organisaties®
Overheid Prinsjesdag en lonen.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Bouwstenen voor Gemeenterelaties 2
Sociale Dienst Drechtsteden Informatieve bijeenkomst gemeenteraad Sliedrecht 19 februari 2013.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Verbeterpunten voor Pleegzorg
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Algemene Ondernemersvaardigheden
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Een gezonder Nederland VTV-2014
ZijActief Koningslust
Gemeente Culemborg > Keurmerk Veilig Ondernemen Pavijen Huub van Oorschot Wethouder Economische Zaken.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
De risico-regelreflex ontleed
Info-sessie Kantoor Carbofisc
Tips en trucs en de belangrijkste veranderingen in 2018
Transcript van de presentatie:

Leuker kunnen we het niet maken De framing van belastingen Veiligheid en framing van de overheid | 3 december 2013

Onderwerpen Hoe de Belastingdienst de mens ontdekte Waarom mensen belasting betalen De framing van belastingen Is de burger een consument geworden? voettekst

Introductie Belastingdienst Taken: - rijksbelastingen heffen en innen - toeslagen uitkeren - goederenverkeer bewaken (Douane) Strategische opgave: compliance bevorderen We zijn een organisatie die veel van mensen vraagt: invullen, aangifte, checken, bezwaar maken, regels begrijpen. 14 september 2011

About tax compliance: the ‘slippery slope’ model Model from Kirchler, Hölzl and Wahl (2008). Forecasts tax compliance Combines economic and social psychological approaches to compliance Model contains two main dimensions of tax compliance: the power of authorities and the trust in authorities Power of authorities = the perception of tax payers about the ability of the authorities to detect and penalize tax evading. Depends heavily on the budget of the authorities Trust = the perception of tax payers about the generosity and desire of the tax authorities to do good Both dimensions do stimulate compliance. Power = enforced compliance. Trust = voluntary compliance

Belastingen voor wie er niet op zit te wachten Olga

Waarom mensen zich (niet) aan regels houden Perspectief Willen & Kunnen Persoonlijk Wat vinden ze belangrijk? Wat kunnen en weten ze? Sociaal Wie helpen? Wie geven het voorbeeld? Materieel Hebben mensen de juiste spullen? Kost het veel of weinig moeite? Is er voldoende tijd? Dit zijn de hoofdvragen voor de analyse. Die hebben we uitgebreid met hulpvragen, in feite een vertaling van de resultaten van sociaal psychologisch onderzoek. Het uitgebreide analysemodel hebben we verwerkt in een formulier, dat jullie in de ELO kunnen vinden. November 2011 6

Compliance is geen mentale gesteldheid maar een gedragslijn. Tussenconclusie Compliance is geen mentale gesteldheid maar een gedragslijn. Kijk naar wat mensen doen, niet naar wat ze horen te doen. voettekst

Waarom betalen mensen belastingen? 1) Omdat het (erbij) hoort. Meer dan negentig procent vindt ontduiking ontoelaatbaar. 2) Twee belangrijke voorwaarden: iedereen moet het doen en het moet eenvoudig zijn. Bron: oa. Fiscale monitor 2013, OECD-rapporten. voettekst

Waarom houden mensen zich niet aan belastingregels? Door fouten en slordigheden Doordat regels complex zijn Door inertie Door persoonlijke omstandigheden Door boosheid Door machteloosheid Door opzet en berekening voettekst

Communiceren over belastingen Dienen in plaats van dreigen. Een goede sfeer is cruciaal voor compliance. We dreigen niet met boetes en controles Belastingen zijn normaal. We kijken wat meer naar sociale normen, in plaats van alleen naar het individu. Wel makkelijker. Liever eenvoud creëren, dan motivatie versterken. voettekst

Dienen in plaats van dreigen voettekst

voettekst

Belastingen zijn normaal “Meer dan tachtig procent van de inwoners van uw gemeente heeft al betaald.” Nudge Unit GB. Zin zorgt voor toename betalingen met 15 procent. voettekst

Niet de handhaving centraal… “Er wordt ontzettend veel gesjoemeld met lease-autoconstructies. Dat gaan we keihard aanpakken. Boetes worden flink verhoogd.” 14 september 2011

Maar wel de norm… “Overigens houdt een grote meerderheid zich netjes aan de regels. Maar de regels gelden voor iedereen. We kunnen natuurlijk niet toestaan dat een kleine groep zich eraan onttrekt. Daar zullen we nog scherper op toezien.” Belastingdienst in al die jaren niet ingeboet aan een streng imago. Indruk is dat compliance is toegenomen en zeker is dat ontduiding sterker wordt afgewezen. Tegelijk bereik je met communicatie niet de kwaadwillende. voettekst

Wel makkelijker: eenvoud is goud Niet alles verwachten van motivatie, discipline, regels, financiële incentives. En wat meer van eenvoud, duwtjes, drempels, automatismen. voettekst

voettekst

Tips om nudges toe te passen Zorg dat mensen niets hoeven te doen Benut een natuurlijk moment Maak het of supergemakkelijk Verwerk duwtjes en drempels in de omgeving Houd rekening met foutjes Zorg voor slimme feedback Het is een methode die creativiteit vraagt. Maar die creativiteit wordt gestimuleerd doordat je een nieuwe ijkpersoon hebt. Je kunt hem verder stimuleren door slim gebruik te maken van elementen die al bestaan. Neem bijvoorbeeld de donorcodicil. Er zijn allerlei momenten waarop mensen de keuze kunnen maken. Maar we voeren campagnes om mensen erop te wijzen dat ze via internet of post zich kunnen registreren als donor. Percentagen al jaren rond de twintig procent.

Nudges bij belastingen De vooringevulde aangifte Automatische voorlopige aanslag Horizontaal toezicht SMS-reminders over BTW-aangifte voettekst

Niets doen

Maar eh…is dit nu het beeld van de burger? Klant als fictie 27 juni 2012

Belastingbetalers: van gemakzuchtigen tot veeleisenden Segmentatie burgers Meedoeners (32%) Gemakzoekenden (34%) Verongelijkten (25%) Veeleisenden (9%)

Framing van belastingen Gericht op eenvoud en (sociale) normen Belofte van wederkerigheid Gericht op meerderheid voettekst

Doorpraten? Harrie van Rooij Strategisch adviseur communicatie Ministerie van Financiën h.j.m.rooij@minfin.nl Twitter: @harrievanrooij www.harrievanrooij.wordpress.com Tel: 06 52487071