Emblemata van Jacob Cats

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het verhaal van de twee keien.
Advertisements

Literaire ontwikkelingen in de 16de en 17de eeuw
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
“Het is allemaal toch maar gedoe”
Grammatica hoofdstuk 2 blz 68-69
Gewetensvrijheid.
De beroemdste persoon die er is …
Mattheus 12: Toen antwoordden Hem enige der schriftgeleerden en farizeeën en zeiden: Meester, wij zouden wel een teken van U willen zien. Maar Hij.
Gods geboden, geen commando’s
LIES werd op jaar, is reeds 13 jaar gestorven en werd dus 14 jaar oud 13 plus 14, 27 een enorm stuk van ons leven 27 jaar geleden in juni,
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Lijden door eigen schuld in het Oude Testament
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Het koffyhuis In de 18de eeuw.
Waarom naar de kerk (gemeente) gaan
Kunst en gevoel Uitleg van het spel: -spelen in groepjes van 5 of 6. -Iedereen krijgt 5 kaarten. -1 iemand is de verteller. Deze kiest een kaart en beschrijft.
De eerste vrouw die meesterschilder werd
THEMA GENIET MAAR DRINK MET MATE
Het Brood des levens Niek vorige week gesproken over je vastheid vinden bij God.
Waarom zijn er zoveel oorlogen ?
Weten en... beseffen Weten en beseffen zijn twee verschillende dingen. Weten dat de bergen in de Alpen hoog zijn is wat anders dan dit ook te beleven.
Een massapers ontstaat
Modern Sprookje Kikkerkoning.
1 donderdag 20 december 2012 bespreking vanaf Kolosse 3 17 donderdag 20 december 2012 bespreking vanaf Kolosse 3 17.
gemaakt door: Eshan-joshua & Priya
Het bestuur van de stadstaat
Doop Friso Sake Looij en Bastiaan Mike van Noordenne Zondag 10 Mei 2009 Jesaja 49: 15 Zou het mogelijk zijn dat een moeder haar kind zou kunnen vergeten,
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
Er was eens een oud kasteel midden in een diep en donker bos.
“In den beginne schiep God de hemel en de aarde …”
Al doende leren training docenten
zelfstandig informatie zoeken: surrealisme
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
De Statenvertaling ‘Het Boek der boeken’.
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
‘Knippen’ en plakken van internet. Digitaal opslaan. Zorg er wel voor dat je er de volgend eles mee verder kan.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
QUIZ hoofdstuk 1.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Presentatie ICT 1e blad.
[Subtitel presentatie]
1Korinthe 10: Korinthe 10 1 Want ik stel er prijs op, broeders, dat gij weet... Lett. Want ik wil niet dat jullie onbekend zijn, broeders...
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Kaarten op tafel.
Om soms eens dieper over na te denken
Woordraadstrategieën
Verkeerde verwijswoorden
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Wat zijn verwijswoorden en hoe gebruik je die?
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Het doek gaat op PROLOOG (p. 9 – 15). Het doek gaat op PROLOOG (p. 9 – 15)
Niets nieuws... 3 januari 2016 Urk.
Psalm 89:1 Lezen Johannes 3:22-36 LB 456B:1,2,3,4,8 Tekst Johannes 3:27-30 LB 439:1,2,3 LB 342 LB 447:1-3.
 Een blijspel in vijf bedrijven  Een bewerking van Aulularia van Plautus “het spel van de pot”, 200 vóór Christus  Spanning tussen Gierigheid en Mildheid.
Hoe zorg je dat je webtekst wordt gelezen? Tips en valkuilen.
 Bepaald?  Bepaald:De het  Bepaald: de het  Onbepaald?
Genesis 1:1-6:8 (1) WELKOM. Psalm 29: 1  Hemelingen, buigt u neer,  geeft de HERE kracht en eer,  geeft de HERE heerlijkheid,  looft zijn naam en.
4G De moeite van de rijken … Jezus keek de kring rond en zei tegen zijn leerlingen: 'Wat is het moeilijk voor rijken om het koninkrijk van God binnen.
Renaissance De wedergeboorte.
Klas 3vwo Over lezen Blok 3
Schilderijen uit de 17de eeuw
Burgerlijke cultuur van de 17e eeuw in de Nederlanden
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
Woordraadstrategieën In klas 1 leer je zes woordraadstrategieën.
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
Een (informatief) Artikel schrijven
Dit is de vraag Hier komen allerlei antwoorden!!! antwoord 1
Transcript van de presentatie:

Emblemata van Jacob Cats Cats waarschuwde in zijn werk tegen ongeremde hartstochten en bandeloosheid en adviseerde beheersing en matigheid. Emblemen waren een uitstekend middel om deze ideeën uit te dragen. In 1618 verscheen Silenus Alcibiadis, sive Proteus dat later Sinne- en minnebeelden werd genoemd.

Definitie “Maer soo my yemant vraeght wat emblemata in der daet zyn, dien sal ick antwoorden: dattet zyn stomme beelden, ende nochtans sprekende: gheringhe saken, ende niet-te-min van gewichte: belachelycke dinghen, ende nochtans niet sonder wijsheyt.” Jacob Cats J. Cats, Silenus Alcibiadis, sive Proteus (Middelburg: J. Hellenius, 1618): gegraveerde titelpagina van deel I (F. Schillemans van A. van de Venne). 2

Jan Saenredam (1565-1607) De vijf zinnen, de 5e – de tastzin Que conspecta nocent manibus contingere noli ne mox peiori corripiare malo “grijp niet met je handen naar zaken die schadelijk voor je zijn, als je dat wel doet, dan word je spoedig zelf gegrepen door een erger kwaad”

en daarmee is de kous af…… Uit Sinnepoppen van Roemer Visscher 1614 Al sasjens soetjens = voorzichtig zijn, anders: sal de hiel daer deur scheuren’ Het woord ‘kous’ had in het 17e-eeuwse taalgebruik de nevenbetekenis van (zedeloze) vrouw in het algemeen en van vrouwelijk schaamdeel in het bijzonder. In deze zin werd het regelmatig gebruikt door blijspel- en kluchtschrijvers. Ook kende de 17de eeuw allerlei veelzeggende samenstellingen met het woord kous, waaronder flepkous, piskous en jeneverkous en uitdrukkingen als ‘haer kousen doen lappen’. 6Het woord ‘kous’ had in het 17de eeuwse taalgebruik de nevenbetekenis van (zedeloze) vrouw in het algemeen en van vrouwelijk schaamdeel in het bijzonder.1 In deze zin werd het regelmatig gebruikt door blijspel- en kluchtschrijvers, onder wie Gerrit van Santen, Willem Dircksz. Hooft en Mattheus Tengnagel.2 Ook kende de 17de eeuw allerlei veelzeggende samenstellingen met het woord kous, waaronder flepkous, piskous en jeneverkous, uitdrukkingen als ‘haer kousen doen lappen’ ter aanduiding van de coïtus, en zegswijzen als ‘Kaart, kous en kan maakt menig arm man’.3

Beschrijving: Twee als mensen verklede uilen schaatsen door een Hollands landschap. De 'man' is arm, hij draagt een bontmuts, de 'vrouw‘ is rijk, zij draagt een omslagdoek en een plooikraag. De schaatsen zijn met bandjes stevig om de uilenpoten gebonden. Het uilenvrouwtje draagt een touw om haar nek, waarvan het mannetje het uiteinde in de snavel heeft en waaraan dode ratten bungelen. Boven het paar staat een Banderol. Uitleg: De uilen moeten duidelijk maken dat iedereen met zijn gelijke moet optrekken: arm met arm, rijk met rijk, uil met uil. De saamhorigheid blijkt uit het touwtje dat de uilen verbindt. De uil had een tamelijk negatieve reputatie. De schaatsen duiden er mogelijk op, dat slechteriken zich met hun gedrag 'op glad ijs' begeven.

Een embleem uit Hoofts Emblemata amatoria met als motto 'Het oude deuntje'. De bijbehorende subscriptio geeft te lezen: Altijd hoop, nimmer heil ben ik t'ontvaan [= t'ontvangen] gewend, en wat ik loop of jaag, mijn sloven heeft geen end.

Motto, pictura en subscriptio Een embleem bestaat uit drie karakteristieke onderdelen: motto [=opschrift] pictura, meervoud picturae [=afbeelding] subscriptio [=onderschrift] Het motto kon boven of onder de pictura staan, en soms zie je het ook wel om de afbeelding heengedrapeerd. De betekenis van het geheel wordt bepaald door de combinatie van de drie onderdelen. De nieuwsgierigheid van de lezer wordt vaak geprikkeld door het motto of de pictura. De subscriptio dient dan ter uitleg en verdieping.

VVaerom ghy meer dan ick?

Het zojuist getoonde liefdesembleem werd geschreven door Pieter Cornelisz. Hooft, een van de beroemdste Nederlandse dichters uit de zeventiende eeuw. Het verscheen in 1611 in zijn bundel Afbeeldinghen van minne. Op de volgende pagina staat hetzelfde embleem nog eens, maar de zeventiende-eeuwse tekst is vervangen door modern Nederlands en de buitenlandse teksten zijn vertaald. 1. Bekijk het hele embleem goed en geef er een nauwkeurige beschrijving van. Vermeld zo veel mogelijk bijzonderheden over zowel de tekst als de afbeelding.

Zie ook de algemene inleiding ‘Renaissance’