Hume Wat ik wil is bepaald door wat ik ben: door mijn sterkste verlangen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Nog 68 lesdagen…. nog 68 lesdagen… Tjeerd van de Laar Sander Voerman.
FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
Woord van Leven Juli 2013.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Klassiek compatibilisme
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
De Drama Driehoek.
“Een reis naar Licht”.
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Mijn gegevens op het web!?
Iets zeggen over hoe wij de laatste drie jaar een obsessieve dwang hebben ontwikkeld om na te denken over vrije wil.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
Peter Strawson.
Begrip A Een handeling uit vrije wil is een handeling waarvoor je moreel verantwoordelijk bent. Als je niet uit vrije wil handelt, dan ben je ook niet.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Principes Mor.Ver: Morele Verantwoordelijkheid  Vrije Wil (geen VW  geen MV) PAM: Vrije wil  Alternatieve Mogelijkheden (geen AM  geen VW) DET:
Principes Contrapositie: p  q niet q  niet p
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
Vrijheid?!.
Zelfverwerkelijking en karakter
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
VASTEN bezinning maandag 21 maart 2011.
De theorie van de dramadriehoek
Honden..
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
2e invalshoek: vrije wil als zelfverwerkelijking
Begrip B Een handeling uit vrije wil is een handeling waarin tot uitdrukking komt wat de handelende persoon zelf belangrijk vindt. Om een vrije wil te.
Vrije wil als zelfverwerkelijking
Conditioneel Compatibilisme
Interpreteren van data
Oktober 2014 Woord van Leven “Ik ben het brood dat leven geeft. Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst.
Jeugd Pastoraat Westerkerk.
Ethiek.
Woord van Leven Juli 2014.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Christen-zijn op je werk: fijn of eng ??
De Republiek der zeven verenigde nederlanden
Stage: Basisschool de Klingerberg
Onze doelen en visie in beeld
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Woord van Leven April 2015 “Ik ben voor iedereen wel íets geworden” (1 Cor 9, 22)
WO les 1 Het sedcunair onderwijs. Op stap naar het SO Wat staat er op de voorkant? Op stap naar het secundair onderwijs. Waarover denk je dat dit zal.
Bekijk de dia’s later op :
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Relaties Een diepere kijk. Waarom horen mensen zo graag bij een groep 3 vragen aan Herman De Dijn.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Psychologieles 7 lesweek 7
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Welkom in Hotsjietonia. Dit wil ik vertellen Hier staan voorbeelden, vul het zelf aan Scouting in Nederland Dit is mijn groep Het dorp Hotsjietonia De.
Vrijheid en zelfverwerkelijking De visies van Harry Frankfurt en Charles Taylor Stefaan E. Cuypers CLAW – HIW PODIUM 0950, 3 februari 2015.
Transcript van de presentatie:

Hume Wat ik wil is bepaald door wat ik ben: door mijn sterkste verlangen

Hume Wat ik wil is bepaald door wat ik ben: door mijn sterkste verlangen Mill, Frankfurt Wat ik wil is bepaald door (een gedeelte van) wat ik ben: door mijn karakter of door mijn tweede orde verlangens

Hume Mill, Frankfurt Sartre Wat ik wil is bepaald door wat ik ben: door mijn sterkste verlangen Mill, Frankfurt Wat ik wil is bepaald door (een gedeelte van) wat ik ben: door mijn karakter of door mijn tweede orde verlangens Sartre Wat ik wil heeft niets te maken met wat ik ben – alleen met wat ik kies Ik maak een radicale keuze: volledig vrij en door niets bepaald)

Hume Mill, Frankfurt Sartre Charles Taylor Wat ik wil is bepaald door wat ik ben: door mijn sterkste verlangen Mill, Frankfurt Wat ik wil is bepaald door (een gedeelte van) wat ik ben: door mijn karakter of door mijn tweede orde verlangens (zelfkennis belangrijk) Sartre Wat ik wil heeft niets te maken met wat ik ben – alleen met wat ik kies Ik maak een radicale keuze: volledig vrij en door niets bepaald) Charles Taylor Wat ik wil heeft te maken met hoe ik interpreteer wat ik ben

Mijn moeder is mijn naam vergeten Mijn moeder is mijn naam vergeten. Mijn kind weet nog niet hoe ik heet. Hoe moet ik mij geborgen weten? Noem mij, bevestig mijn bestaan, Laat mijn naam zijn als een keten. Noem mij, noem mij, spreek mij aan, o, noem mij bij mijn diepste naam. Voor wie ik liefheb, wil ik heten. Neeltje Maria Min

Tekst Interpretatie (gegeven) (flexibel binnen grenzen) Existentieel Religieus Hedonistisch ?

Tekst Interpretatie Kaders (betekenishorizon) (gegeven door taal en cultuur) Tekst Interpretatie (gegeven) (flexibel binnen grenzen) Existentieel Religieus Marxistisch ?

Kaders (betekenishorizon) Alfa / Beta Mediteraan / Noordelijk Literatuur / Wetenschap Tekst Interpretatie (gegeven) (flexibel binnen grenzen) Fr leuker dan Na Ik ga taal studeren Ik ga in Rome wonen Ik word schrijver

Eindterm 47 47. De kandidaten kunnen uitleggen hoe de notie van ‘interpretatie’ kan helpen om een positie te kiezen die het midden houdt tussen a) het idee dat ons karakter vastligt en zelfkennis kan helpen om juiste keuzes te maken en b) het idee dat we onszelf vanuit het niets moeten scheppen.

Eindterm 48 48. De kandidaten kunnen de argumentatie van Charles Taylor reconstrueren dat bij het maken van keuzes zelfinterpretatie mede afhankelijk is van taal en cultuur.

Kaders Tekst Interpretatie (gegeven) (flexibel binnen grenzen) lui/ijverig slim/dom sociaal/aso etc. Tekst Interpretatie (gegeven) (flexibel binnen grenzen) Ik doe veel minder dan mijn medeleerlingen Ik ben lui

Tekst Taylor - lezen 169 t/m 170 eerste allinea Opening - contra Hume, pro Frankfurt: Mensen hebben niet alleen verlangens (Hume), maar ook verlangens over verlangens (Frankfurt) m.a.w.: mensen nemen een waarderende, beoordelende houding in ten opzichte van zichzelf en hun verlangens

Evaluatieve (waarderende) termen en kaders Twee soorten evaluatieve termen: zwak evaluatieve* termen (zwakke evaluatie) sterk evaluatieve termen (sterke evaluatie) Lees: Pagina 170, 2e all. van onder: “Maar de evaluatie…enzovoort.” Pagina 171, blauwe tekst: “Zwakke evaluatie…dat we zijn.” Evaluatie: waardering Evaluatieve term: waarderende uitdrukking

Evaluatieve (waarderende) termen en kaders zwak evaluatieve termen (zwakke evaluatie) basisonderscheid: (on)aangenaam, (on)plezierig dient vooral voor: beoordelen dingen om je heen oorsprong: primair biologisch komt voor bij: mensen, dieren, planten (?) voorbeelden: lekker/vies, fijn/onplezierig, leuk/saai etc. sterk evaluatieve termen (sterke evaluatie) basisonderscheid: goed/slecht (moreel geladen) dient vooral voor: beoordelen (eigen) gedrag en verlangens oorsprong: primair cultureel (taal) komt voor bij: mensen voorbeelden: laf/moedig, eerlijk/oneerlijk, nobel/laag etc.

Zwakke evaluatie: mjammie, mjammie, woef! Fluffie Zwakke evaluatie: mjammie, mjammie, woef! Zwakke evaluatie: dat smaakt lang niet slecht Sterke evaluatie: maar wat ontzettend gemeen tegenover Fluffie!

Maken we sterke evaluaties zelf? Sartre: We hebben altijd een radicale keuze: een keuze die door niets is afgedwongen of beperkt. We kunnen radicaal kiezen: a. tussen dingen die we belangrijk vinden, b. om überhaupt iets wel of niet belangrijk te vinden (sterk te evalueren. Taylor: a. is wel mogelijk, b. niet We kunnen kiezen tussen sterke evaluaties, maar we kunnen er niet voor kiezen om iets sterk te evalueren. Oftewel: We kunnen kiezen tussen dingen die we belangrijk vinden, maar we kunnen niet verkiezen om iets belangrijk of onbelangrijk te vinden.

Voorbeeld Sartre Lees pag. 172: “Maar in feite…te doen”

Voorbeeld Sartre Maar ik kan er niet voor kiezen om iets wel of niet sterk te evalueren. Ik kan tussen sterke evaluaties kiezen

Dit kan wel… Soldaat zijn, en toch nog met liefde en heimwee aan je moedertje denken…

Maar dit kan niet… onbelangrijk Soldaat zijn en er voor kiezen om je moeder helemaal niet meer belangrijk te vinden

Taylor Mensen hanteren niet alleen zwakke evaluaties waarmee ze dingen positief of negatief beoordelen, maar ook sterke evaluaties waarmee ze hun eigen gedrag interpreteren. Sterke evaluaties zijn sociaal bepaald (betekenishorizon) We kunnen daarom wel tussen sterke evaluaties kiezen, maar we kunnen niet kiezen om iets al dan niet sterk te evalueren Wel moeten we – vooral wanneer we een dilemma hebben of voor een keuze staan – zowel onszelf als de sterke evaluaties die we gebruiken voortdurend interpreteren en herinterpreteren Lees blauwe teksten op pag. 174 en op pag. 176

(sterke evaluatie: lui / ijverig) Kaders (sterke evaluatie: lui / ijverig) Tekst Interpretatie (gegeven) (flexibel binnen grenzen) Ik doe veel minder dan mijn medeleerlingen Ik ben lui

(sterke evaluatie: lui, laf etc.) Kaders (sterke evaluatie: lui, laf etc.) Tekst Interpretatie (gegeven) (flexibel binnen grenzen) Ik doe veel minder dan mijn medeleerlingen Ik ben lui REFLECTIE “maar wat is luiheid eigenlijk?”

(sterke evaluatie: lui / ijverig) Kaders (sterke evaluatie: lui / ijverig) Tekst Interpretatie (gegeven) (flexibel binnen grenzen) Ik doe veel minder dan mijn medeleerlingen Ik ben lui maar dat zijn overspannen stresskippen: Ik ben chill REFLECTIE “maar wat is luiheid eigenlijk?”

sterke evaluatie: lui / ijverig Kaders sterke evaluatie: lui / ijverig wel / niet ambitieus Tekst Interpretatie (gegeven) (flexibel binnen grenzen) Ik doe veel minder dan mijn medeleerlingen Ik ben lui maar dat zijn overspannen stresskippen: Ik ben chill REFLECTIE “maar wat is luiheid eigenlijk?” maar medicijnen zit er op deze manier niet in…

sterke evaluatie: lui / ijverig Kaders sterke evaluatie: lui / ijverig wel / niet ambitieus Tekst Interpretatie (gegeven) (flexibel binnen grenzen) Ik doe veel minder dan mijn medeleerlingen Ik ben lui maar dat zijn overspannen stresskippen: Ik ben chill REFLECTIE “maar wat is luiheid eigenlijk?” REFLECTIE Wat voor iemand wil ik eigenlijk zijn? maar medicijnen zit er op deze manier niet in…

sterke evaluatie: lui / ijverig Kaders sterke evaluatie: lui / ijverig wel / niet ambitieus Tekst Interpretatie (gegeven) (flexibel binnen grenzen) Ik doe veel minder dan mijn medeleerlingen Ik ben lui maar dat zijn overspannen stresskippen: Ik ben chill REFLECTIE “maar wat is luiheid eigenlijk?” REFLECTIE Wat voor iemand wil ik eigenlijk zijn? maar medicijnen zit er op deze manier niet in… Ik moet harder werken, niet om ijverig te zijn maar om mijn ambities te realiseren

Taylor Mensen hanteren niet alleen zwakke evaluaties waarmee ze dingen positief of negatief beoordelen, maar ook sterke evaluaties voor hun eigen gedrag. Sterke evaluaties zijn sociaal bepaald (betekenishorizon) We kunnen tussen sterke evaluaties kiezen, maar kunnen niet kiezen om iets al dan niet sterk te evalueren Wel moeten we – vooral wanneer we een dilemma hebben of voor een keuze staan – zowel onszelf als de sterke evaluaties die we gebruiken voortdurend interpreteren en herinterpreteren

Charles Taylor 58. De kandidaten kunnen Taylors argumentatie reconstrueren waarom verantwoordelijkheid niet ligt in een Sartriaans idee van radicale keuze, maar veeleer in een idee van Frankfurt, namelijk het idee van reflectieve zelfevaluatie. Zij kunnen daarbij het verschil tussen evaluatie in zwakke en sterke zin onderscheiden. Mijn verantwoordelijkheid schuilt hierin, dat ik steeds interpreteer en herinterpreteer wie ik ben en op grond daarvan beslissingen neem.

Dus niet dit…

sterke evaluatie: lui / ijverig Maar dit… Kaders sterke evaluatie: lui / ijverig wel / niet ambitieus Tekst Interpretatie (gegeven) (flexibel binnen grenzen) Ik doe veel minder dan mijn medeleerlingen Ik ben lui maar dat zijn overspannen stresskippen: Ik ben chill REFLECTIE “maar wat is luiheid eigenlijk?” REFLECTIE Wat voor iemand wil ik eigenlijk zijn? maar medicijnen zit er op deze manier niet in… Ik moet harder werken, niet om ijverig te zijn maar om mijn ambities te realiseren

Charles Taylor 59. De kandidaten kunnen aangeven waarom volgens Taylor Sartres voorbeeld van het morele dilemma van de soldaat juist niet voor zijn eigen theorie spreekt.

Sterke evaluatie Zwakke evaluatie Charles Taylor 60. De kandidaten kunnen uitleggen waarin herevaluatie van wensen of handelingen verschilt van het gebruiken van een (bijvoorbeeld) utilistische maatstaf voor handelen. Zij kunnen daarbij uitleggen hoe bij een herevaluatie een “conception of the self” betrokken is. Sterke evaluatie Zwakke evaluatie

sterke evaluatie: lui / ijverig Waar zit de “conception of the self”? Kaders sterke evaluatie: lui / ijverig wel / niet ambitieus Tekst Interpretatie (gegeven) (flexibel binnen grenzen) Ik doe veel minder dan mijn medeleerlingen Ik ben lui maar dat zijn overspannen stresskippen: Ik ben chill REFLECTIE “maar wat is luiheid eigenlijk?” REFLECTIE Wat voor iemand wil ik eigenlijk zijn? maar medicijnen zit er op deze manier niet in… Ik moet harder werken, niet om ijverig te zijn maar om mijn ambities te realiseren

Lees later zelf # 3.6: Scepticisme Milgram http://youtu.be/xOYLCy5PVgM Bystander effect http://youtu.be/OSsPfbup0ac