Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Passend onderwijs.
[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
GERICHT VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
Transitiefase 2013 BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Informatievoorziening van toezichthouders
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
L&B in het MBO.
OUDERINFORMATIEAVOND
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Voorlichting 7 oktober Inhoud Scholen in Leiden e.o. Soorten voortgezet onderwijs Onderbouw en bovenbouw Profilering Kwaliteit Toelating Leerlingbegeleiding.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Innovatie en stakeholders in VO
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
De Praktijk van Doordecentralisatie in het Voortgezet onderwijs
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Passend Onderwijs een korte inleiding
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Albert de Boer IJsselgroep
Opbrengstgericht werken
Krimpen met perspectief
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Presentatie Advies Bestuurlijke ontwikkeling onderwijs M-staf OCW 1 december 2008 Lieteke van Vucht Tijssen en Fons van Wieringen.
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr / mr 13 juni 2013.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Niek van den Berg Vmbo- en mbo-manifestatie Samen werken aan sterk groen onderwijs 13 november 2013 Doorstroom tussen groen vmbo en mbo Relevante factoren.
Innovaties in de zorg een evaluatie van 17 kleinschalige projecten
Workshop doorgaande lijn binnen de Haagse Educatieve Agenda
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
Vensters voor Verantwoording Presentatie LEA 20 januari 2011.
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Communicatie tussen partners LEA-congres 12 januari 2010 Gerrit Dogger, gemeente Enschede (in samenwerking met Wilma Weren, gemeente Boxtel)
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Goed Bestuur bij schoolbesturen Primair Onderwijs Dr Edith Hooge Lector ‘School en Omgeving in de grote stad’ Hogeschool van Amsterdam
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Training examencommissies
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Kinderopvang en onderwijs, partners in opleiding
De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Meer innovatieve professionals
Agenda van Brabant Toekomstgericht investeren én ombuigen 24 november 2010.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Jacqueline Kerkhoffs Juni We liggen op koers Wetgevingstraject: –Concept wet –Internetconsultatie –Advies onderwijsraad –Bijstelling wetstekst –Ministerraad.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
Handreiking examencommissies mr. Philip Coté MBA, Dag van de examencommissie, 6 april 2011.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Inkoopcoöperatie.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Transcript van de presentatie:

Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010

Verzelfstandiging in het onderwijs II

Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010 Aanleiding en adviesvraag  Vervolg op Verzelfstandiging in het onderwijs 1 (mei 2010, inzake opting out)  Adviesvraag: passende interne organisatiemodellen die ruimte geven aan interne betrokkenen en externe krachten Vraag van de Tweede Kamer (checks and balances in het NL onderwijsbestel, juni 2009)

Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010 Basis voor het advies  Gevalsstudies bij 10 besturen (po t/m hbo): met opzet groot tot zeer groot  Expertpanels met bestuurders en onderwijsjuristen  Verzoek om extra materiaal: toegevoegde casuïstiek  Gesprekken met o.a. inspectie  Beraadslagingen in de raad Casestudie, panels, extern aangebracht materiaal, interview, literatuur (o.a. materiaal uit eerdere adviezen van de raad)

Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010 Uitkomsten 10 cases  Van scholen naar bestuur: po/vo (bestuur op de achtergrond, profilering vestigingen)  Van bestuur naar sectoren/afdelingen: mbo/hbo (bestuur op de voorgrond)  Convergerende bewegingen (b.v. sommige mbo’s profileren afz. vakcolleges). Gekeken naar: besturingsfilosofie, regeling financiën, beeldvorming, onderwijsinhoud (centraal of decentraal)

Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010  Bestuurlijke verhoudingen: voortdurend zoekproces centraal/decentraal  Organisatiekundig: wisselende vormgeving aan professionele zon en beheerszone  Niet enkel opvatten in machtsdenken  Ouders: zie conclusies Ouders als partners (2010) Onderscheid bestuurlijke zone, professionele zone, betrokkenheid van ouders

Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010 Aanbevelingen  Twee aanbevelingen waarmee de Kamer de minister rechtstreeks aanspreekt (en via haar het veld)  Twee aanbevelingen waarin de Kamer de minister uitnodigt het veld te activeren Onderscheiden verantwoordelijkheden van de minister

Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november Scherper debat over centraal/decentraal  Norm voor aandeel budget aan primair proces  Eigenheid (mogelijkheid profilering eigen school/vestiging)  Keuzevrijheid (gedifferentieerd aanbod)  Herijking begrip school  Empirische gegevens schaal door inspectie Aan de hand van criteria:

Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november Activering stelselverantwoordelijkheid minister  Aanbodvariëteitstoets: profiel, stroom, speciaal aanbod, richting  Tegengaan grote clusters (fusienormen opnemen in fusiewetsvoorstel)  Toetredingsmogelijkheid vergroten Wordt nader bezien in: Naar een breed gedragen vrijheid van onderwijs (2011) Zie ook Bestuurlijke ontwikkeling van het Nederlandse onderwijs (2008)

Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november Alternatieven promoten  Belemmeringen voor alternatieven zoals federatie/coöperatie wegnemen  Wetswijziging bij federalisering ROC’s en hogescholen  Aandacht voor BTW vraagstuk  Gezamenlijke projectgroep sectorraden met als taak: vormen zoals de federatie te operationaliseren

Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november Profilering kwaliteiten bestuurders/docenten Aan de kant van bestuurders:  Cultuur van rolvastheid en bescheidenheid  Zichtbaarmaking van goede voorbeelden Aan de kant van leraren/docenten:  Minder ‘machtsgerichte’ professionaliteit  Meer intrinsieke, op waardigheid gerichte professionaliteit

Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010 Nassaulaan 6 – 2514 JS Den Haag