Ervaringen met EC / Roet Sef van den Elshout

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communiceren Luchtkwaliteit Aanpak Nijmegen Juni 2009
Advertisements

Roger Dijkmans en Roel Smolders
Winterkoudeopvang in de G4
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Nicole Janssen (RIVM) Gerard Hoek (IRAS)
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu Werksessie Veehouderijen| 27 maart Doel Werksessie 2. Aanleiding (terugblik) 3. Bepalen luchtkwaliteit.
Fijn stof. Nieuwe feiten en realiteiten.
Inkomenseffecten van woningbouw workshop evaluatieonderzoek 28 maart 2013 Dr. R. Willemse Teamleider beleidsonderzoek Rekenkamer Rotterdam.
Vragen van burgers Twee jaar Marga Jacobs 17 juni 2009.
We gaan weer geschiedenis schrijven! Ir. Fred de Bruijn 10 januari
Kostenbeheersing leerlingenvervoer case Gemert-Bakel
7 juli 2014 NTA Quiz Wat weet u van de NTA?. 7 juli Eén van de kernonderdelen van een VMS is… een rapportagematrix een risico-inventarisatie.
Universiteit van Tilburg
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
academisch erfgoed 15 mei 2014
“Rapportages Luchtkwaliteit Limburg”
Haal wel rendement uit IT investeringen Ton Tijdink.
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
Warmtebronnen Als je iets wil verwarmen heb je een warmtebron nodig.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Trash day: de resultaten. De balans voor onze afdeling: voor 14 juli
Diagnostiek van angst en gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking Drs. A.C. Pruijssers.
Leefomgeving en gezondheid Tiny Habets
Waarom? Werk een instrument uit waarmee informele kennisdeling gestimuleerd wordt Verminderen adviesvragen die aan Coördinerende Archiefdienst worden gesteld.
WANNEER BEGINT DE VACCINATIE TEGEN FIJN STOF?.
Identificeren van kwetsbare functies
Groene en gezonde buurten: wonen nabij stedelijk groen
LUCHTVERVUILING DRUK/RUSTIG en BINNEN/BUITEN
INFOAVOND ZUTENDAAL: Aanleg fietspaden en wegverbetering Stalkerweg
1 Liesbeth Trip Casper Rupert Fietsberaad 16 maart 2006 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Projectmatig werken...en dan?
Alcohol en drugbeleid in de onderneming Cao 100 in de praktijk.
1Titel van de presentatie Titel van de presentatie Overzicht presentatie Wat doet de GGD? Geluid en Gezondheid Gezondheidkundige.
Marloes Jongeneel InfoMil
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
Waarom een zorgsysteem voor veteranen Veel gestelde vragen
EBIB Rondleiding
E-Procurement als beleidsinstrument Studiedag voor lokale overheden.
kijk wij presenteren u wij presenteren u... Mediation en de gemeente Zwolle Wat doet Zwolle?
Wandel en gedrag Romeinen
Denken en dienen Romeinen
Romeinen Stellen en vernieuwen Evangelie is Gods kracht tot redding voor eenieder die gelooft.
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
Roet als extra indicator voor de nadelige gezondheidseffecten van deeltjes naast PM10 and PM2.5 Paul Fischer (RIVM) Schakeldag 11 juni 2013.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
In opdracht van Korte introductie op het thema: Luchtkwaliteit en een goede ruimtelijke ordening Marloes Jongeneel InfoMil.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
DCMR Buro Lucht / Marcel Koeleman
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Wet- en regelgeving inzake stoken in Nederland
19/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Italie+eu in crisis binnen 6 maanden.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Klimaatverandering.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Deltabeslissing.
voor vraagstukken over stedelijk water
Inhoud Beoordeling geluid/lucht Problemen luchtkwaliteit
Longfonds en buitenlucht
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Zwakke Schakels.
11/12/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Alle nieuwe emissie’s van aandelen brengen enorme verliezen Of dit is typisch.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Mekong Deltaplan.
12/12/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Pompen of Verzilten.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Analyse Overstromingen Engeland Jaap Flikweert Royal HaskoningDHV.
De impact van vieze lucht in Rotterdam Haven versus stadsverkeer Datum:6 september 2014 Auteur: Mariska van der Sluis (Erasmus Universiteit Rotterdam)
Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid Milieuonderzoek Schelluinen Onderzoek naar de luchtkwaliteit en de geluidbelasting in Schelluinen 24 juni 2014.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Luchtkwaliteit en gezondheid presentatie door GGD [naam] [naam en titel(s) spreker] [datum]
Luchtkwaliteit & havengerelateerd vervoer Zicht op Rotterdam Datum:8 maart 2016 Auteur: Mariska van der Sluis (MariskavanderSluis.nl)
Manifest Gezonde Leefomgeving
Presentatie Luchtkwaliteit
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Transcript van de presentatie:

Ervaringen met EC / Roet Sef van den Elshout

Overzicht Overzicht Waarom roet/EC Stand van zaken instrumentarium Voorbeelden van de inzet van roet voor analyses van maatregelen Bestuurlijke bruikbaarheid

Waarom EC/roet Fijnstof: deken met weinig lokale gradiënten Verkeer: gezondheidrelevant stof maar in µg/m3 zeer kleine bijdrage Verkeersmaatregelen zijn gezondheids-relevant maar Doen weinig voor halen van normen Gezondheidseffect slecht te kwantificeren Lastig verhaal voor bestuurders

EC is relatief meer verhoogd door verkeersemissies dan PM2.5 en PM10 4

EC hogere contrasten EC: goede indicator voor verkeer Duidelijke relatie met verkeersemissies (beter dan PM10 en veel beter dan PM2.5) Door veel lagere achtergrond verkeersbijdrage zeer goed zichtbaar Met modellen en metingen goede analyse van effecten van verkeersmaatregelen mogelijk – vergelijk alternatieven Andere lokale bron: haarden

Opbouw volgens GCN 2012 (Velders et al)

Instrumentarium voor EC Voor operationele inzet van EC zijn nodig: Metingen, om modellen te controleren, de GCN te ijken; Emissie Factoren, om verkeersscenario’s door te kunnen rekenen; GCN, voor het totaaloverzicht. 1 is beperkt beschikbaar, daardoor blijft 3 nog wat onzeker Verkeersscenario’s zijn nu goed mogelijk

Absolute EC concentraties iets te hoog - Systematische overschatting absolute concentraties - Oorzaak nog onduidelijk  inzet op vergelijken verkeersalternatieven

Geeft EC/Roet nu in de praktijk meer info dan fijn stof? Voorbeelden: Roet <> NO2 (NSL) Schat gezondheidseffecten Snelheidsverhoging (opvullen norm) <> gezondheid RO, plaats van school Uitkomsten bestuurskundigonderzoek

NO2 monitoringstool: Hoever is de concentratie in de straat verwijderd van de grenswaarde? (R’dam 2010)

Aantal inwoners met effect >1 maand op basis van EC

Effect 50% minder verkeer op basis van EC en van PM10 NB: Rekenen voor een hele stad nu nog niet zomaar mogelijk voor iedereen. Komt mogelijk volgend jaar via de rekentool Gezondheidseffect (maanden)

Inwoner aantallen en blootstelling Gebied Noord + Zuid Holland Rotterdam Amsterdam Bevolking 6.000.000 590.000 700.000 Levensverwachting effect >=2 maanden door onderliggend wegennet PM10 6.700 1.100 2.800 Roet 250.000 39.500 7.400 Levensverwachting effect >= 2 maanden door rijkswegen 9 6 43.000 9.400 1.600 Levensverwachting effect >= 2 maanden door wegverkeer 9.300 1.500 3.800 401.000 75.000 98.000

Stadssnelwegen Rotterdam: “de Ruit” 14

Effect 80 km/h maatregel op A13 Meetpunt DCMR op 20 m oost: Snelheidverhoging gemeten: ~ 0,15 μg/m3 (berekend (TNO) ~ 0,125 μg/m3) Opvullen tot NO2 norm ‘mag’ (IenM), maar levensverwachtingverlies: 0 - 1 maand, voor 8 500 mensen TNO

NIEUWBOUW DORPSSCHOOL ROZENDAAL – RO voorbeeld GGD advies algemeen: voorzieningen voor gevoelige groepen niet binnen 300 meter van de snelweg te bouwen, onafhankelijk van de vraag of aan de grenswaarden wordt voldaan; Het realiseren van gevoelige bestemmingen op minder dan 100 meter wordt sterk afgeraden; niet te bouwen direct langs drukke wegen, waarbij ‘druk’ gedefinieerd is als een verkeersintensiteit van meer dan 10.000 motorvoertuigen per etmaal. Gedegen onderzoek nodig Onderzoek vergelijking locaties Berekeningen zelfde conclusies  Nieuwe locatie ongeschikt

Relatieve belang van luchtvervuiling - 1 Balans van de Leefomgeving 2012:

Relatieve belang van luchtvervuiling - 2 In 320 van de 415 gemeenten in Nederland komen de ambulances te vaak te laat bij levensbedreigende situaties. Dat blijkt uit een analyse van de aanrijtijden van 1,3 miljoen ambulanceritten in 2010 en 2011 door de researchredactie van RTL Nieuws. Ambulances moeten bij levensbedreigende situaties binnen een kwartier ter plekke zijn. Afgesproken is dat ambulances in 95 procent van de gevallen binnen die norm blijven. Ambulances leiden tot bestuurlijke commotie (o.a. vragen in Friesland, Maasluis, Goeree, enz.) en tot acties o.a. VGGM (uitbreiding posten). In de zwaarste categorie ritten (A1) is 93,3% binnen 15 minuten aanwezig. Stel dat dat 5% slechter wordt en (worst case) dat elke verslechtering meteen een sterfgeval oplevert. Het landelijke levensverwachting effect is dan maximaal 0.7 maand. Vergelijk met ca 400000 inwoners in Noord- en Zuid-Holland die meer dan 2 maanden levensverwachtingverlies door verkeer hebben. effect levensverwachting = [0.05*478000 ritten*80/2 (halve levensverwachting)]/16.8 miljoen (inwoners)

Nut roet indicator Verwachting: betere parameter vergelijken verkeersalternatieven Mogelijkheid lucht issues te vertalen naar gezondheid en zo (meer) aandacht te krijgen voor onderwerp Onderzoek bruikbaarheid roetindicator http://www.academischewerkplaatsmmk.nl/ufc/file2/hgm_internet_sites/unknown/63dfdb9efbc3dcedc7ba04a303d2e963/pu/01_Onderzoeksrapport_Bestuurlijke_Bruikbaarheid_van_een_Roetindicator.pdf

Reacties roet indicator Bruikbaar instrument, biedt nieuwe inzichten maar … Hoe groot is de beleidsruimte? → beperkt tot 2015, halen van normen al opgave Hoe onzeker is de stap die ik neem? → Nu nog te onzeker: uitbreiding roetmeetnet, communicatie onzekerheidsmarges en aanpassing levensduur. Hoe urgent is het probleem? → Schadelijkheid bekend, hoe schadelijk niet. Weging kan uitkomst bieden. Kan ik het verschil maken? → Nog onduidelijk: betere scenario’s nodig, evenals kaart met achtergrondconcentraties

Reacties roet indicator Hoe verhoudt lucht zich tot andere risico factoren (hart- en vaatziketen, overgewicht, roken) kosten baten, urgentie, ….De info is nu voor roet aanwezig maar nog niet voor andere aspecten. Het instrument is volgens de informanten in theorie goed bruikbaar, maar de gezondheidsinformatie uit de roetindicator leidt nog niet tot een andere beoordeling van de ernst van het luchtkwaliteitsprobleem. De bestuurlijke ambitie wordt nu slechts in geringe mate beïnvloed door kennis over roet en gezondheid.

Discussie Wat is er verder nodig om met de roetindicator aan de gang te gaan? Meer ‘reclame’ / dialoog is nodig om praktische bruikbaarheid roetindicator onder de aandacht te brengen? Met wie, hoe organiseren we dat?

Contact Sef van den Elshout Sef.vandenelshout@dcmr.nl Specifiek bestuurlijk onderzoek roetindicator vandersluis@fsw.eur.nl ic.walda@Rotterdam.nl