De fiets in Roermond Inleiding door Ing Geert Rutten Coördinator verkeer en vervoer Afdeling Stedelijke Ontwikkeling Gemeente Roermond.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Plaats over deze achtergrondfoto uw eigen [kleuren]foto op de voorgrond......gebruik vervolgens onderstaande tool om uw foto op maat te knippen......zo,
Advertisements

Fietsersbond en gemeenten Bijeenkomst Fietsberaad
Vakantie in beeld Nl Vak 1.4.
Samenvatting: Stedelijke gebieden
Duurzaam mobiliteitsbeleid Jan Cornillie, Adjunct-Kabinetschef van de Vlaamse minister van Mobiliteit 9 november 2007.
Subtitel IPO-Prismaproject Stiltebeleid instrumenten bescherming stiltegebieden Zwijg of zeg dingen die mooier klinken dan stilte (Pythagoras) Ing. J.G.F.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Lekker Fietsen ‘s-Hertogenbosch Bert Pauli, wethouder Verkeer en Vervoer ‘s-Hertogenbosch.
Fietswensen-analyse Diezerpoort Kinderen in beweging / Fietsersbond - workshop 1.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
Fietsbalans®-2 Wassenaar
Stand van zaken veilige schoolroutes en -omgeving “Veilig door Gorinchem”
Casuswerk Bachelor Maatschappelijke Veiligheid.
Oefening 3, powerpoint, 1BaMV
Devriendt Robin & Putman Tom.  Verschillende Vlaamse politieke partijen  Campagne rond mobiliteit.
Focus op de fietsende forens Fiets in de Versnelling10 november 2010.
Benutten kansen fietsbeleid = Impuls fietsgebruik.
Fietsbeleid in Culemborg
Fietsparkeerplan Veghel-centrum
Fietsbalans. Fiets op de politieke agenda Hoe krijg je fietsbeleid hoger op de gemeentelijke politieke agenda? Hoe verwerf je politieke steun voor ambitieus.
Fietsbeleid in Limburg
Welkom. Het Fietsberaadproject Voorkomen van barrières voor fietsers Doel: uitwisseling van kennis en ervaringen We gaan het probleem niet oplossen Ingredienten:
“Verkeersveiligheid; een dijk van een probleem?”
John Bastiaans Senior Medewerker Handhaving
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Inhoud Korte inleiding Kwantitatieve- en kwalitatieve krimp Krimp en ruimte Conclusie * Vragen na de presentatie svp.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Geschreven door Koen Van Heddeghem
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
Wijkoverleg Rooswijk Doelstellingen 2011 e.v. Presentatie
8 september 2014 Veiligheid Dorplein Eerst wat algemene informatie.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Peter Draaisma Hielke Praamstra
Overlast en criminaliteit in uitgaansbuurten
Fietsbalans®-2 Utrecht
Presentatie: het wat en waarom van het Brabants VerkeersveiligheidsLabel.
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
Weren groot (vracht)verkeer Heerjansdam. Samen nagedacht over maatregelen Dorpsraad Heerjansdam Gemeente Zwijndrecht KVOB Politie.
Welkom in groep 8. Wat doen wij allemaal Wat zijn onze speerpunten dit jaar Zelfstandig werken Goed klimaat Huiswerk en agenda Advies en de eindcito Coöperatief.
11 2 december 2015 Consultatiebijeenkomst Fietsplan Ede.
Randweg-Oost Huidige N266 De leefbaarheid in Nederweert verbeteren..... Zo kan het ook!
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Evaluatie Beleidsnota Veiligheid en Leefbaarheid.
Ontwikkelingen Regio Alblasserwaard&Vijfheerenlanden en De positie van Hardinxveld-Giessendam.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
1 Betrouwbare reistijd van deur tot deur Commissie EMG 14 mei 2004 Ludger Schrauwen Coördinator infrastructuurbeleid.
Verkeersnotitie Landerd Waar staan we? Waar willen we naar toe? Hoe bereiken we dat?
Veilig Verkeer Landerd Verkeer: een zaak van levensbelang Presentatie VR 6 maart 2012.
Agenda avond Welkom Inleiding avond Presentaties Jeugd en Jongeren Aan de slag in groepen! (analyseren huidige situatie en toekomst) Pauze (± 21.00) Bepalen.
Wijkaanpak in Gouda ‘Gebiedsgericht samenwerken aan leefbaarheid en bewonersparticipatie’ 1994 start wijkaanpak 2007 vernieuwde inhoudelijke werkwijze.
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Kennedybaan geschiedenis
Thema 9 Milieu.
Samen werken aan leefbaarheid
Fietsparkeren in Zwolle
Welkom bij Veilig Verkeer Nederland
De Investeringsagenda’s: samen investeren in een bereikbare, leefbare
De fietser in Maastricht
Bewoners binnenstad Sneek
Hoe veilig vinden de bewoners Maasniel?
Duurzame mobiliteit in landelijk gebied
Transcript van de presentatie:

De fiets in Roermond Inleiding door Ing Geert Rutten Coördinator verkeer en vervoer Afdeling Stedelijke Ontwikkeling Gemeente Roermond

Inhoud 1 Roermond en de gemeentelijke organisatie 2 Het Roermondse verkeers- en vervoersbeleid 3 De taken en taakstellingen 4 Fietsbalans Roermond 5 Het Roermondse fietsnetwerk in 5 stappen 6 Fietsparkeren 7 Verbetervoorstellen 8 Educatie/Voorlichting 9 De fiets op de politieke agenda 10 Ten slotte

Het gemeentelijke verkeers- en vervoersbeleid is gebaseerd op het handhaven of (waar mogelijk) verbeteren van de: Bereikbaarheid en de Leefbaarheid 2 Het gemeentelijke verkeers- en vervoersbeleid

Bereikbaarheid – Een fundamenteel basisprincipe is de keuzevrijheid van het vervoermiddel Leefbaarheid – Onveiligheid van het vervoersysteem objectieve veiligheid (verkeersongevallen) subjectieve veiligheid (gevoel van onveiligheid ) – Onveiligheid van de leefomgeving (sociale onveiligheid)

Leefbaarheid Milieuhinder door geluidsoverlast van voertuigen Milieuschade door: uitstoot van schadelijke stoffen (verbrandingsmotoren) doorsnijding van natuur- en woongebieden olievervuiling (tankers, benzinestations) Barrièrewerking omdat door de aanleg van wegen de leefgebieden van mens en dier worden beperkt 2 Het gemeentelijke verkeers- en vervoersbeleid

3 Gemeentelijke taken en de Roermondse taakstellingen Taken van de gemeente (kerntaken zijn vetgedrukt) Aandachtsveld I: ORGANISATIE Organisatorische aanpak Planvorming Basisgegevens

3 Gemeentelijke taken en de Roermondse taakstellingen Aandachtsveld II: WEG EN OMGEVING Mobiliteit en voertuigkeuze (taak rijksoverheid) Structuur verkeersvoorzieningen (wegcategorieën) Vormgeving verkeersvoorzieningen (weginrichting) Verkeersmaatregelen (bebording en markering) Onderhoud verkeersvoorzieningen

3 Gemeentelijke taken en de Roermondse taakstellingen Aandachtsveld III: MENS EN VOERTUIG Verkeersonderwijs (taak scholen, verkeersorganisaties) Verkeersvoorlichting (taak 3VO) Verkeerstoezicht (Politie, afdeling Stadstoezicht) Veiligheid van voertuigen (taak Politie, 3VO, ANWB, TNO, SWOV)

3 Gemeentelijke taken en de Roermondse taakstellingen Fietsverkeer: - Speerpunt: bevorderen fietsverkeer - Taakstelling: 25% groei aantal fietskilometers 2015 t.o.v. 2000

4 Fietsbalans Roermond

Sterke punten: – goede concurrentiepositie – verkeersveiligheid –stedelijke dichtheid Zwakke punten: –directheid (omrijden+oponthoud VRI’s) –geluidhinder –laag fietsgebruik: aandeel <7,5 km = 30% –relatief veel fietsdiefstallen Fietsgebruik kan 12 tot 21% toenemen!!

5 Het Roermondse fietsnetwerk in 5 stappen Stap 1 Herkomsten – bestemmingen; Stap 2 Relaties herkomsten en bestemmingen; Stap 3 Wenslijnen; Stap 4 Barrières; Stap 5 Fietsnetwerk.

Stap 5 Fietsnetwerk

Toetsing fietsnetwerk Kwaliteitseisen: –comfort en directheid (minimaliseer de weerstand) –comfort en veiligheid (minimaliseer de mentale belasting) –veiligheid (houd rekening met kwetsbaarheid fietsers) –aantrekkelijkheid (houd rekening met beleving fietsers_ –samenhang (zorg voor een complete en inzichtelijke fietsinfrastructuur)

Toetsing fietsnetwerk Fietsroutes: –Tegelarijeveld-centrum-Herten –Duitsland-Asenray-centrum-Outletcentre –Melick-Schöndeln-Broekhin-Swalmen –Leeuwen-Maasniel-Donderberg-Roerstreek- Herkenbosch –Herten-Roerstreek –Centrum-komgrens Rijksweg/Maasbracht –Merum-centrum-Leeuwen –Heel-Maasplassen-centrum-Hoogvonderen –N271/Swalmen-St.Wirosingel-Heinsbergerweg

6 Fietsparkeren

7 Verbetervoorstellen Voorstellen op macroniveau: –Beperken wachttijd voor fietsers bij VRI’s –verbeteren bewegwijzering voor fietsers –Verbeteren kwaliteit van de verharding –Inrichten fietstransferium aan de stadsrand

7 Verbetervoorstellen Voorstellen op micro/mesoniveau: –voorrang fietsers op rotondes –fietsstroken aanbrengen op diverse wegen –aanbrengen fietsvriendelijke verharding –verbeteren verlichting –snelheidsremmende maatregelen autoverkeer –beperken autoverkeer –aanleg kortsluitende fietsroutes

7 Verbetervoorstellen Enkele principiële discussiepunten: –Enkelzijdige versus tweezijdige fietspaden? –Vrijliggende fietspaden of ventwegen langs centrumring? –Extra groen voor fietsers bij VRI’s versus minder groen voor auto's? –Fietsroute door Roerdal? –Donderbergweg (nu 30km) reconstrueren tot hoofdverkeersweg met vrijliggende fietspaden?

7 Verbetervoorstellen Kosten van de verbetervoorstellen: 28 van de 48 voorstellen zijn gelabeld aan andere uitvoeringsprojecten (MIT, reconstructie singelring, stadsvernieuwing) De overige 20 projecten zijn geraamd op: –Prioriteit 1: totaal euro –Prioriteit 3: totaal euro –Prioriteit 3: totaal euro

7 Verbetervoorstellen Dekkingsmiddelen voor uitvoer verbetervoorstellen: –Meerjarenbegroting; Prioriteit Fietsvoorzieningen: euro –Brede Doeluitkering –Provinciale stimuleringssubsidie Fietspromotie –Overige bijdragen van derden

8 Educatie/Voorlichting Verkeerseducatie is géén gemeentelijke kerntaak, maar de gemeente moet: een netwerk opbouwen en onderhouden faciliteiten beschikbaar stellen (budget Roermond is euro per jaar)

8 Educatie/Voorlichting Aandachtspunten: –Eerste vraag: Is er een verkeersprobleem? –Netwerk opbouwen en onderhouden –Inventarisatie bestaande situatie –Onderzoek en analyses (laten) uitvoeren –Bij probleemoplossing is samenwerking met en gezamenlijke inzet van scholen, ouders, ROVL en 3VO vereist –Budget zoeken –Inspelen op nieuwe situaties (bouwplannen, wegonderhoud) –Regelmatige aanwezigheid op scholen en bijeenkomsten –Afspraken nakomen –Indien nodig verkeerscontroles regelen (Politie, Stadstoezicht)

8 Educatie/Voorlichting Praktijkvoorbeelden: Werkgroep Verkeerseducatie Voortgezet Onderwijs Met een voorzitter uit het onderwijs Werkgroep Verkeerseducatie Basisonderwijs Met een onafhankelijke, externe voorzitter Theoretische en praktische fietsproef Roermond Uitgevoerd door de Fietsersbond met volledige financiële ondersteuning door de Gemeente Roermond Digitale versie van de te fietsen route is beschikbaar Verkeersquiz VO-scholen in examenlokaal CBR

Fietsbalans Roermond Sterke punten: – goede concurrentiepositie – verkeersveiligheid –stedelijke dichtheid Zwakke punten: –directheid (omrijden+oponthoud VRI’s) –geluidhinder –laag fietsgebruik: aandeel <7,5 km = 30% –relatief veel fietsdiefstallen Praktijkvoorbeelden Actie “De scholen zijn weer begonnen” Gemeente hangt spandoeken op en plaatst affiches Verkeersactie tijdens de Europese week van de Vooruitgang (16 t/m 22 september 2005) Verkeersdebatten Financiële ondersteuning en actieve deelname van de Gemeente Draaiboek en videoband zijn beschikbaar voor derden

Fietsbalans Roermond Sterke punten: – goede concurrentiepositie – verkeersveiligheid –stedelijke dichtheid Zwakke punten: –directheid (omrijden+oponthoud VRI’s) –geluidhinder –laag fietsgebruik: aandeel <7,5 km = 30% –relatief veel fietsdiefstallen 9 De fiets op de politieke agenda In Beleidsplan Verkeer en Vervoer concrete taakstellingen Fietsbalans (laten) uitvoeren Fietsnota (routes+stallen) laten vaststellen door de raad Fiets altijd als “hoofdstuk” in ruimtelijke ontwerpen opnemen Apart verkeersbudget/fietsbudget in begroting

Fietsbalans Roermond Sterke punten: – goede concurrentiepositie – verkeersveiligheid –stedelijke dichtheid Zwakke punten: –directheid (omrijden+oponthoud VRI’s) –geluidhinder –laag fietsgebruik: aandeel <7,5 km = 30% –relatief veel fietsdiefstallen 9 De fiets op de politieke agenda Extern netwerk van “fiets-belanghebbenden” opbouwen en onderhouden scholen Fietsersbond (regionaal, lokaal) winkeliers Provincie en ROV “warm” houden voor fiets Fietsgegevens in “Verkeersmonitor” (tellingen, ongevallen, diefstal) Eigen belangstelling

Fietsbalans Roermond Sterke punten: – goede concurrentiepositie – verkeersveiligheid –stedelijke dichtheid Zwakke punten: –directheid (omrijden+oponthoud VRI’s) –geluidhinder –laag fietsgebruik: aandeel <7,5 km = 30% –relatief veel fietsdiefstallen 10 Ten slotte