Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Innoveren voor gezondheid
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Handelingsgericht werken en de IB
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
De natuurwetenschappelijke methode
Resultaten tevredenheidsmeting van gebruikers Lokale Dienstencentra Kortrijk m.b.t. tot de onthaalmedewerkers.
Flow als sturingsprincipe
Welkom.
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
Ontwerpprojecten In de praktijk
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
- 1 - maandag 21 juli 2014 OPDIC | | OPDIC het fundament onder uw bedrijfsvoering.
Onderwijskundig ontwerpen
DB Inleiding Databases Geert-Jan Houben.
Van leerdoel naar leeropbrengst
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Implementatie van het 4C-ID-model
4C-ID & Klinisch Redeneren
Workshop Onderzoeksontwerp
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1 Symposium 4C-ID: IV 14 april 2011, Utrecht Dr. Bert Hoogveld, Open Universiteit Prof. Dr. Jeroen van.
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1 Onderwijsvernieuwen in crisistijd Dr. Bert Hoogveld Symposium Onderwijsvernieuwen in crisistijd, 22.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
TISO NIOC 18 april 2007 Jacob Brunekreef (HvA), Arie Dekker (HR), Frans Mofers & Anda Counotte (OUNL) 1 TISO Onderwijs en onderzoek met authentieke dossiers.
Een update. Inschrijving 2000 deelnemers waarvan : –1200 handhavers –500 vergunningverleners –en 300 juristen Inschrijving sluit op 15 december Hierna.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Al doende leren training docenten
HBO-I Conference Tour RUP| versie 1.0 | 18 maart 2010 RUP toegepast binnen DUO Een korte impressie hoe we binnen DUO RUP ingevoerd hebben (aan het.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Help! De schoolleiding wil het ERK invoeren!
2e Bijeenkomst Pupillentrainers
WELKOM Wat brengt je hier ? Wat verwacht je hier te horen ? Wat verwacht je hier te halen?
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
» Als het gaat om octrooien Ontwerp Interne Opleiding Technisch Adviseurs NL Octrooicentrum 4C-ID Symposium 2010 Dr. Rutger Boers Open Universiteit Utrecht,
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
sociaal pedagogisch hulpverlenen
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum Open Universiteit Dr. Bert Hoogveld, Open Universiteit, CELSTEC

Het probleem: Het kwartje valt niet tijdens de training in het 4C-ID model waarneming uit gesprekken na implementatie van nieuw ontwerp blijkt niet uit eigen onderzoek (118 proefpersonen, 2001-2003) Wat zou er aan de hand kunnen zijn? samen met u analyseren wat er speelt wat de oorzaken zijn vinden van verbetering van training in 4C-ID model

Vermoedens: wennen aan terminologie, concepten, denkwijzen te korte oefentijd te weinig variatie in leertaken tijdens aanleren model te weinig transfer naar eigen ontwerpprobleem te oplossingsgerichte training, te weinig probleemanalyse eindproduct model is blauwdruk, verwachting is implementatie tijdens ontwerpfase ‘ziet’ men geen klip en klaar eindresultaat ontwerpproces op instelling niet goed geregisseerd te weinig tijd ingepland voor maken ontwerp rol docent verandert van overdrager naar coach curriculum ontwerpen is een INNOVATIEPROCES …………………………

Aanpak roundtable: Met aantal vragen oorzaken opsporen In 5 blokjes, min of meer volgens ADDIE model Het ontwerpprobleem Hoe kom je in de eigen situatie tot aanpak van een ontwerp? Is dit ontwerp in je eigen situatie implementeerbaar? Is met het ontwerp je ontwerpprobleem opgelost? Conclusies voor verbeterde trainingsopzet

Aanpak roundtable: Met aantal vragen oorzaken opsporen In 5 blokjes, min of meer volgens ADDIE model Het ontwerpprobleem Hoe kom je in de eigen situatie tot aanpak van een ontwerp? Is dit ontwerp in je eigen situatie implementeerbaar? Is met het ontwerp je ontwerpprobleem opgelost? Conclusies voor verbeterde trainingsopzet ADDIE: Analysis Design Development Implementation Evaluation

Aanpak roundtable: 4CID Met aantal vragen oorzaken opsporen In 5 blokjes, min of meer volgens ADDIE model Het ontwerpprobleem A Hoe kom je in de eigen situatie tot aanpak van een ontwerp? D Is dit ontwerp in je eigen situatie implementeerbaar? D+I Is met het ontwerp je ontwerpprobleem opgelost? E Conclusies voor verbeterde trainingsopzet ADDIE: Analysis Design Development Implementation Evaluation 4CID

1 Het ontwerpprobleem Met aantal vragen oorzaken opsporen Diagnose (iedereen doet mee) Freq laag Freq hoog Mate van helderheid ontwerpprobleem x1 x2 Geschiktheid model voor type probleem x1 x2 Mate van organisatie ontwerpteam x1 x2 Mate van beheersing van 4C-ID model x1 x2 ……………………………………………….

1 Het ontwerpprobleem Met aantal vragen oorzaken opsporen Diagnose (iedereen doet mee) Freq laag Freq hoog Mate van helderheid ontwerpprobleem x1 x2 Geschiktheid model voor type probleem x1 x2 Mate van organisatie ontwerpteam x1 x2 Mate van beheersing van 4C-ID model x1 x2 ………………………………………………. Conclusie Verbeterpunten voor de training?

2 Het ontwerp Met aantal vragen oorzaken opsporen Diagnose (iedereen doet mee) Freq laag Freq hoog Mate van correct toepassen model x1 x2 Mate van duidelijkheid hele taak x1 x2 Mate van regie ontwerpproces x1 x2 Mate waarin ontwerpprobleem opgelost x1 x2 ……………………………………………….

2 Het ontwerp Met aantal vragen oorzaken opsporen Diagnose (iedereen doet mee) Freq laag Freq hoog Mate van correct toepassen model x1 x2 Mate van duidelijkheid hele taak x1 x2 Mate van regie ontwerpproces x1 x2 Mate waarin ontwerpprobleem opgelost x1 x2 ………………………………………………. Conclusie Verbeterpunten voor de training?

3 ontwerp implementeerbaar? Met aantal vragen oorzaken opsporen Diagnose (iedereen doet mee) Freq laag Freq hoog Mate van correct toepassen model x1 x2 Mate van duidelijkheid hele taak x1 x2 Mate van regie ontwerpproces x1 x2 Mate waarin ontwerpprobleem opgelost x1 x2 ……………………………………………….

3 ontwerp implementeerbaar? Met aantal vragen oorzaken opsporen Diagnose (iedereen doet mee) Freq laag Freq hoog Mate van correct toepassen model x1 x2 Mate van duidelijkheid hele taak x1 x2 Mate van regie ontwerpproces x1 x2 Mate waarin ontwerpprobleem opgelost x1 x2 ………………………………………………. Conclusie Verbeterpunten voor de training?

4 evalueren ontwerp Met aantal vragen oorzaken opsporen Diagnose (iedereen doet mee) Freq laag Freq hoog Mate waarin ontwerpprobleem opgelost x1 x2 Mate waarin model ontwerp instrumenteert x1 x2 Mate van beheersing model door team x1 x2 Mate prestatieniveau leertaken x1 x2 ……………………………………………….

4 evalueren ontwerp Met aantal vragen oorzaken opsporen Diagnose (iedereen doet mee) Freq laag Freq hoog Mate waarin ontwerpprobleem opgelost x1 x2 Mate waarin model ontwerp instrumenteert x1 x2 Mate van beheersing model door team x1 x2 Mate prestatieniveau leertaken x1 x2 ………………………………………………. Conclusie Verbeterpunten voor de training?

5 samenvatting verbeterpunten training 4C-ID meer aandacht voor het ontwerpprobleem aandacht voor beoordelen geschiktheid model voor probleem meer aandacht voor de hele taak en de manier waarop de hele taak theorie en praktijk met elkaar verbindt voor de doelgroep ‘gekniptere’ voorbeelden (boek: Innovatief…) trainen in ‘fasen’: oefenen met eenvoudige problemen, transfer naar eigen probleem, begeleiding tijdens ‘echte ontwerp’ door feedback op correcte toepassing van het model ……………………………………………….

5 vooruitblik nieuwe cursus In juli beschikbaar: gereviseerde versie cursus ‘Ontwerpen van onderwijs en opleidingen’ masteropleiding Onderwijswetenschappen Open Universiteit. Cursusinhoud: 1 advance organiser: soort leerproblemen dat je op kunt lossen met het ontwerpmodel 2 kennismaking met het model: wat is het, hoe zit het in elkaar, hoe werkt het? 3 analyse van ontwerpproblemen 4 maken van een (eigen) ontwerp 5 evalueren of ontwerpprobleem is opgelost en of ontwerp implementeerbaar zal zijn.

Dank voor uw deelname. www. ou. nl/4cid http://portal. ou bert.hoogveld@ou.nl