Paul J. Dimaggio & Walter W. Powell

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Wanneer en hoe effectief netwerken?
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Sociologische verklaringen voor sociale stratificatie
The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
Onprofessionele Professionalisering
The External Control of Organisations A Resource Dependence Perspective (Pfeffer & Salancik) Verthé Tom 2de Ba Politieke Wetenschappen - VUB Sociologie.
Risico’s en gevaren van techniek
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Macht en invloed geel De top zet druk Coalitie en onderhandeling Reputatie Haalbaarheid Bestuurlijk niveau Gekonkel, wantrouwen.
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Eindmeting proeftuin Wmo Symposium ‘Samen met elkaar’, 31 oktober 2007.
Onderscheidend op vier aspecten
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Het zoeken en vinden van trends
Schematische weergave
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Capturing the Evolution of Corporate An Ethnographic Case Study By Irvin Peckham Magali Silber.
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Wat is veiligheid in het algemeen?
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
StellingenStellingen 28 mei Veel kansen, veel mogelijkheden… maar we hebben het allemaal druk… Regie en ondersteuning is nodig.
19 e eeuw Arbeiders niet beschermd Bedrijven waren slecht georganiseerd 1850 in Londen Werkloosheid 40% Het aantal faillissementen 70% Geringe financiële.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
De vermaatschappelijking van de zorg De verzorging van de maatschappij
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
GETTING ACQUAINTED TROUGH SOCIAL NETWORK SITES: TESTING A MODEL OF ONLINE UNCERTAINTY REDUCTION AND SOCIAL ATTRACTION Oriane De Pauw, Master Strategische.
Atelier: ‘Vrij en bekwaam om te kiezen’ Nadia Hadad – Tim Claerhout – deelnemers aan het atelier – Geert Van Hove.
Migratie en mobiele daders: heling bij rondtrekkende dadergroepen
Docent: Anco R.O. Ringeling
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Donderdag 3 december Opening Waar staat Veluwe Portaal nu? Kans in de regio HR voorbeelden HR ontwikkelingen Dienstverlening Veluwe Portaal 2016.
‘De Industriële revolutie is goed geweest voor de mensheid’
Stage presentatie Dierenambulance Groningen Jeremy Corcoran 2015/2016
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Voorbeeldvraag 1 Welke uitspraak is JUIST: 1. De basisstelling van Nicolas Carr (auteur van "IT doesn't matter") is dat de investeringen die in IT gedaan.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Naar een succesvolle en duurzame samenwerking in uw regio! Ajoeb Mohamedajoeb.
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Meesters in Management! verzorgt het inhuren van een interim management professional welke vooral actief is met het vervullen van opdrachten binnen de.
Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Dr. Maaike Hermsen Prof. dr. Petri Embregts Dr. Lex Hendriks.
Administratieve last: terug naar de ondergrens ‘Roer gaat om’ Arbeidsmarktmonitor.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoe leren professionals?
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Presentatie bedrijfsplan
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

Paul J. Dimaggio & Walter W. Powell The Iron Cage Revisited. Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organisational Fields. Paul J. Dimaggio & Walter W. Powell An Van den Abeele 2BA Sociologie

Max Weber Snelle verspreiding van de bureaucratie door 3 oorzaken: Competitie tussen kapitalistische bedrijven op de markt. Competitie tussen staten. Burgerij eiste gelijkberechtiging door de wet.

Nu kunnen de gelijkenissen tussen organisaties verklaard worden door: Dit zijn nu niet meer de oorzaken van veranderingen binnen een organisatie. Nu kunnen de gelijkenissen tussen organisaties verklaard worden door: Structurering van de sector Versterkt door de staat en professionalisering Isomorphisme

2 soorten isomorphisme: Isomorphisme = beperkend proces dat één organisatie dwingt om te zijn zoals andere die zich in dezelfde omgevingsomstandigheden bevinden. 2 soorten isomorphisme: Competitief isomorphisme Institutioneel isomorphisme: Coercive isomorphisme Mimetic isomorphisme Normative isomorphisme

Coercive Isomorphisme = formele en informele druk uitgeoefend op organisaties door andere organisaties waarvan ze afhankelijk zijn en door de culturele verwachtingen van de maatschappij Door de overheid die wetten oplegt Door organisaties die een monopolie hebben over voor andere organisaties noodzakelijke middelen

Mimetic Isomorphisme Komt voort uit onzekerheden. Kan bedoeld of onbedoeld zijn. Er zijn gewoon weinig alternatieven beschikbaar.

Normatief isomorphisme Komt voort uit de professionalisering Twee aspecten hiervan zijn belangrijke bronnen van isomorphisme: Gebaseerd op geformaliseerde opleidingen en legitimatie in een kennisbasis die door universitairen is bepaald De groei van professionele netwerken waardoor nieuwe modellen zich snel verspreiden

Normatief isomorphisme Filteren van personeel Socialisatie van individuen Beroeps- en handelsassociaties

Status-concurrentie Komt vooral voor in sectoren waarin een grote groep van professioneel geschoolde arbeidskrachten aanwezig is. Prestige en middelen zijn nodig om professionals aan te trekken. Organisaties willen dezelfde voordelen en diensten als hun concurenten kunnen aanbieden.

Voorspellers op niveau van de organisatie Hoe meer een organisatie afhankelijk is van een andere organisatie, hoe meer zal gelijken op deze andere organisatie. Hoe meer de middelen die organisatie A nodig heeft gecentraliseerd zijn, hoe meer organisatie A zal gelijken op de organisaties waarvan ze afhankelijk is.

Voorspellers op niveau van de organisatie Hoe onzekerder de relaties tussen middelen en doelen, hoe meer een organisatie zich zal modelleren naar organisaties die ze succesvol achten. Hoe onduidelijker de doelen van een organisatie zijn, hoe meer een organisatie zich zal modelleren naar organisaties die ze succesvol achten.

Voorspellers op niveau van de organisatie Hoe meer men afhankelijk is van diploma’s bij het kiezen van managers en het stafpersoneel, hoe meer organisaties op elkaar gaan gelijken Hoe meer managers deelnemen aan handels- en professionele organisaties, hoe meer organisaties binnen een bepaalde sector op elkaar gaan gelijken.

Voorspellers op niveau van de sector Hoe meer de middelen die een sector nodig heeft gecentraliseerd zijn, hoe hoger het niveau van isomorphisme. Hoe meer invloed de staat heeft op een bepaalde sector, hoe hoger het niveau van isomorphisme.

Voorspellers op niveau van de sector Hoe minder zichtbare alternatieve modellen er zijn binnen een sector, hoe hoger het isomorphisme. Hoe ambiguer de doelen, hoe onzekerder de technologieën binnen een sector, hoe hoger het isomorphisme.

Voorspellers op niveau van de sector Hoe meer een sector geprofessionaliseerd is, hoe meer institutioneel isomorphisme. Hoe meer een sector gestructureerd is, hoe hoger het niveau van isomorphisme.