IN DIALOOG een opvoedings- MET Don Bosco project Don Bosco Vorming & Animatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vorming Nieuwe Leerkrachten (in eigen beheer) Assistentie
Advertisements

cultureel kunstzinnige vorming in het vmbo
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
ASSISTENTIE bij leerlingen. 3 In de praktijk Assistentie Assistentie bij leerlingen 1 De kern van het preventief systeem van Don Bosco 2 In het opvoedings-
Mediërend leren op bs. Theresia
Generatief Leiderschap
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Eindhoven, Zondag 10 Januari 2012
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Gebaseerd op de quick scan van ‘schoonheid in organisaties’ Quick scan Mooi projectmanagement.
EEN GOD, GROOT IN LIEFDE. De ervaring van de voorkomende liefde van God is de grootste schat van ons leven. Ze geeft vreugde, versterkt onze verbondenheid.
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Leefstijlen algemeen extravert ego groep introvert enthousiast
“Kansen benutten” handvatten een emancipatorisch jeugdbeleid
Ontwikkelingstraject kinderen
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Pastoraal op school.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
identiteit specificiteit
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Woord van Leven Augustus 2011.
Reisgenoten dragen elkaars lasten
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Congres Appreciative Inquiry
Welkom Spoorzoekers nieuwe stijl Beste jongens en meisjes van groep 6,7 en 8 Vandaag beginnen we met spoorzoekers op een nieuwe manier. Voortaan maken.
Tien basishoudingen om vertrouwvol in te groeien.
INFOAVOND VOOR OUDERS VAN NIEUWE LEERLINGEN DON BOSCO HAACHT ASO
Het evangelisch immuunsysteem is uitgeschakeld. Wat is “evangelisch”? Wat is ons “evangelisch immuunsysteem” ?
Een brandend hart.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Welkom bij het tweede Scholingsmoment van seizoen
Pizza’s!!!. 16 x 9 of 9 x 16??? Ik heb 16 dozen pizza’s, Elke pizza bestaat uit 9 punten, hoeveel pizzapunten heb ik in totaal? Hoe reken ik dat uit???
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Zingen Vers 1 Wij willen God de ere geven en maken zijn genade groot;
Hoe ver kijk jij echt vooruit?
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
HC zondag 10 Vertrouwen op een God die je niet begrijpt
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie Oorspr. titel: God will make a way © 1990 Integrity Music / Universal Songs 1/3 GOD WIJST MIJ.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Gods aanwezigheid ontdekken
Op zijn 95ste besluit Don Juan nog te trouwen …
“Ga de weg van de liefde.”
Onze schoolvisie Schooljaar
11 oktober 2010 Bijeenkomst contactpersonen en coördinatoren Onderwerp: ons vrijwilligersbeleid bijeenkomst vrijwilligersbeleid 11 oktober 2010.
Europascouts Nederland
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Project oriëntatie op het beroep
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Workshop Identiteit?.
Welkom ik maak me sterk.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.

PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Mariël Kanne Docent ethiek 30 maart 2016 Dilemmabesprekingen als hulpmiddel bij het (leren) klinisch redeneren.
Pedagogiek als beroep.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
23 maart 2017 profilering.
Werken aan je veranderDNA
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
Opdat zij leven zouden hebben in overvloed
De sociale kaart ‘ontmoetingsproject’:
Hinkelspel: Dit is een pad doorheen het basisonderwijs en het zet zich na dit pad verder in het middelbaar onderwijs. Kies je links of rechts.
Het hart van Jezus (deel 2): Zijn bevrijdende hart
Hoe jongeren hun leven zelf vorm kunnen geven
Transcript van de presentatie:

IN DIALOOG een opvoedings- MET Don Bosco project Don Bosco Vorming & Animatie

Het opvoedingsproject in kaart gebracht

Met jongeren op tocht gaan Rei s Moeilijk Blaren Rugzak Plezierreis Onvoorspelbaar Avontuur Rust Samen Ingrijpend Spannend Deugddoend Op stap Oriëntatie Ontdekken Ongebaande wegen GP S Vastlopen Creatief

Overzicht kaart

Waarom een opvoedingsproject? • Hulpmiddel om de eigen identiteit te beklemtonen • Hulpmiddel om de eigen inspiratie te voeden • Hulpmiddel om het salesiaans karakter levend te houden Op reis gaan zonder een kaart met een degelijke legende en houvast, is een reis vol gemiste kansen en verloren lopen.

Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren biotoop Teamspirit Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosc o

Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren biotoop Teamspirit Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosc o

1. Don Bosco als oriëntatiepunt Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

1. Don Bosco als oriëntatiepunt •Hij geeft het noorden aan, we volgen in zijn voetsporen •Hij geeft richting, niet de exacte weg •Zijn fundamentele keuzes zijn ijkingspunten voor onze tocht •Hoe volgen wij in deze tijd zijn weg Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

2. Mensbeeld Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

• De mens in zijn totaliteit Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

•Mens als dynamisch wezen Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

•Mens als uniek wezen Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

•Mens als relationeel wezen Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

•Open voor het mysterie Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

•Rivier van de Integratie: Totaliteit •Rivier van de Levensloop: Dynamisch •Rivier van de Uniciteit: Uniek •Rivier van de Verbondenheid: Relationeel •Rivier van het Levensmysterie: Mysterievol 2. Mensbeeld Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

3. Opvoedingsdoelen •Vrijheid •Verantwoordelijkheid •Verbondenheid •Zingeving Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

• Vrijheid Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

• Verantwoordelijkheid Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

• Verbondenheid Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

• Zingeving Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

4. Stijl en methode Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

•Communicatieve stijl •Assisterende stijl –Kwalitatieve aanwezigheid –Gedragen door emotionaliteit –Gedragen door rationaliteit •Evangelische stijl 4. Opvoedingsstijl en -methode Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

•Communicatieve stijl Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

•Voordoen in dialoog Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

•Assisterende stijl Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

 Kwalitatieve aanwezigheid Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

 Emotionaliteit Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

 Rationaliteit Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

•Evangelische stijl Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

5. Jongerenbiotoop Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

6. Teamverband Mensbeeld Stijl en methode Opvoedings- doelen Jongeren Team Organisatie Voordoen- in-dialoog Don Bosco

Nu geven we dit project uit handen. We vertrouwen het toe aan veel mensen die dagelijks met jongeren in dialoog gaan. Het zal zijn werk gedaan hebben als teamvergaderingen, klassenraden, schoolwerkplannen, directieraden, vakwerkgroepen, individuele handelingsplannen… de ideeën die hier verwoord worden, integreren in het dagelijkse pedagogische werk. Algemeen besluit