De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Opdat zij leven zouden hebben in overvloed

Verwante presentaties


Presentatie over: "Opdat zij leven zouden hebben in overvloed"— Transcript van de presentatie:

1 Opdat zij leven zouden hebben in overvloed
Derde hoofdstuk De opvoedende gemeenschap

2 De waarde van de opvoedende gemeenschap
Inleiding

3 De waarde van de opvoedende gemeenschap
INEIDING In het Salesiaanse charisma is de aanwezigheid van de opvoedende gemeenschap een basisvoorwaarde : Samenhang en continuïteit in het opvoedingswerk Betrekt de jongere en ouders en opvoed(st)ers in een christelijk opvoedingsproject

4 de waarde van de opvoedende gemeenschap
Don Bosco en Maria Mazzarello stelden vanuit hun apostolische ervaring de waarde van een gemeenschap voorop.

5 De waarde van de opvoedende gemeenschap
Gemeenschap = ideale ruimte om aan opvoeding te doen Vanuit de essentie van het mens zijn en het opvoedingsproces is er een sterke vraag naar deze gemeenschappelijke dimensie Opvoeding houdt ontmoeting, samenwerking en wederkerigheid in.

6 De waarde van de opvoedende gemeenschap
De leden van de opvoedende gemeenschap

7 1.De leden van de opvoedende gemeenschap
1. Verschillende leden. De gemeenschap van de zusters Jongeren Opvoed(st)ers Ouders Leden van de salesiaanse familie

8 In verschillende contexten
Zending delen vanuit COMPLEMENTAIRE rolpatronen Doen verschillende taken Werken op verschillende niveaus van verantwoordelijkheid in de opvoeding Beginnen bij de consensus omtrent menselijke waarden tot het aanvaarden van expliciete christelijke waarden

9 De religieuze gemeenschap Ouders Opvoed(st)ers Jonge christenen
2. De animatiekern De religieuze gemeenschap Ouders Opvoed(st)ers Jonge christenen Willen met hun leven getuigen van waarden geïnspireerd op het evangelie

10 3. De zustergemeenschap Spant zich in om de  salesiaanse identiteit, geest en stijl van het preventief systeem te bevorderen. Ze verruimt op een dynamische en respectvolle wijze de kerngroep van mensen die willen meewerken aan een evangeliserende opvoeding. Een christelijke gemeenschap opbouwen, die als referentiepunt garant kan staan voor onze salesiaanse identiteit. Op die manier kunnen we ook jongeren opvangen die niet geloven of tot een andere godsdienst behoren.

11 4. De jongeren Integraal deel van de opvoedende gs Originele en creatieve bijdrage naar leeftijd en mogelijkheden In het centrum van de opvoedende zending Hoofdrolspelers in de groei en het leven van de gemeenschap 

12 5. De leken opvoed(st)ers Specifieke bijdrage als leken
Gezinsleven Uitoefening van beroep op competente manier Inzet in sociale en politieke leven Bijdrage tot inculturatie en ontwikkeling van het charisma. Bereiden jonge generaties voor op het arbeidscircuit, de maatschappij en het kerkgebeuren.

13 6. De ouders Zij zijn de eerste en voornaamste verantwoordelijken voor de opvoeding van hun kinderen. Ze weten zich actief betrokken bij het opvoedingsproject Ze staan open voor dialoog, confrontatie en samenwerking. Als leden van de opvoedende gemeenschap zoeken ze mee om juiste oplossingen te vinden bij eventuele noodsituaties in de opvoeding ze werken mee aan de verwezenlijking van pedagogische initiatieven.

14 7. Uitdaging tot dialoog Alle leden worden uitgenodigd tot het beleven van de typische elementen van het charisma Familiegeest Hartelijkheid Vreugde  In onze opvoedende gemeenschappen vinden we mensen van verschillende culturen en godsdiensten.

15 Uitdaging tot inculturatie en interreligieuze dialoog
Uitdaging tot inculturatie en interreligieuze dialoog. Geeft kansen tot ontmoeting , ontvankelijk zijn voor ieders bijdrage Zo ontstaat er een rijke uitwisseling van waarden die een menselijke samenleving mogelijk maakt waar conflicten op vreedzame en democratische wijze worden opgelost.

16 De waarde van de opvoedende gemeenschap
Opgave tot zelfvorming en opvoeding

17 2.De opgave tot zelfvorming en opvoeding.
1. Gemeenschap die anderen vormt en zichzelf vormt Samengeroepen voor eenzelfde zending. Nood aan permanente vorming. Elk lid heeft zijn eigen rol in het geheel. Ieder is persoonlijk en gemeenschappelijk geroepen tot de vorming van de jongeren. Maar eveneens tot zelfvorming.

18 Een gemeenschap is zeer aandachtig om in het dagelijks gebeuren tekens van Gods aanwezigheid te ontdekken. Ze gelooft in de positieve krachten van zowel de jonge generaties als van die van de volwassenen. Ze is in staat om eigen zekerheden los te laten en de broosheid en de onzekerheid van jongeren tegemoet te treden, de dialoog aan te gaan met hen en om samen menselijke en religieuze ervaringen te beleven.

19 2. Voor een integrale vorming
Onmiddellijke omgeving betrekken. Dialoog met de cultuur. Strategieën gericht op de integrale vorming van de persoon, in het kader van een christelijk humanisme. Kiezen voor rechtvaardigheid en voor maatschappelijke hervormingen ten dienste van een democratische en vreedzame samenleving.

20 Kritische maar positieve dialoog aangaan met alle personen die meewerken aan de verbetering van de situatie van vrouwen en van jongeren, met bijzondere aandacht voor de meest behoeftige. Om dat te bereiken werkt men via een netwerk van solidariteit

21 3. De levensstijl van de animatiekern
Een groep die het geloof deelt in de God van Jezus Christus, die sterk samen hoort en een expliciete evangelisering in Salesiaanse stijl nastreeft, open en respectvol voor iedere culturele of religieuze diversiteit. Ze is actief aanwezig binnen de lokale kerk en spant zich in om de verkondigde boodschap geloofwaardig te maken door het getuigenis van hun leven.

22 De animatiekern opteert voor een levensstijl gebaseerd op:
het woord van God, de eucharistie, het sacrament van de verzoening, een gelovige kijk op de werkelijkheid het dynamisme van de samenhorigheid

23 4. Maria als gids leidende figuur voor de animatiekern
Van haar leerden don Bosco en Maria Mazzarello de interventiestijl die anderen groot maakt. Zijzelf werd op authentieke wijze opgevoed door de H.Geest. Referentiepunt voor christelijke opvoeders: zij heeft meegewerkt aan de menselijke groei van de Zoon door socialisering, inculturatie en aanpassing. Anderzijds heeft Jezus de geloofsgroei van Maria bevorderd.

24 Maria als vrouw van haar volk en gids naar het mysterie, biedt de mogelijkheid een dialoog aan te gaan tussen mensen die tot verschillende religieuze tradities behoren. Inspiratie voor de pedagogische opdracht. Zij was een attentievolle moeder die haar zoon begeleid heeft in het aanvaarden en volbrengen van de wil van de Vader voor het heil van de wereld.

25 De waarde van de opvoedende gemeenschap
Samen om jongeren op te voeden.

26 Samen om jongeren op te voeden.
Actieve betrokkenheid in de gemeenschappelijke zending De betrokkenheid van leken in de jongerenpastoraal is een feitelijk gegeven. Toch moeten we vaststellen dat we niet zo gemakkelijk de leken de plaats geven die hen toekomt. Overstap kunnen maken van eenvoudig aanvaarden tot de waardering van hun inbreng. Dit zal kunnen gebeuren door teamwerk,door samen te plannen, door het bepalen van structuren en organisaties op maat van de integrale opvoeding van jongeren.

27 Oefening om telkens opnieuw de overstap te maken van ‘ik’ naar ‘wij’
Oefening om telkens opnieuw de overstap te maken van ‘ik’ naar ‘wij’. De gemeenschapsverbondenheid leeft, groeit en verstevigt zich rond het gemeenschappelijk project. In een klimaat van wederzijds vertrouwen, dialoog, doordachte organisatie en verdeling van taken en verantwoordelijkheden. De toekomst van de zending hangt af van de actieve deelname van de zustergemeenschap, het opvoedend personeel, de ouders en de jongeren. Deze overtuiging stimuleert ons om resoluut samen met alle leden van de opvoedende gemeenschap achter het opvoedingsproject te staan, het uit te voeren en het te evalueren.

28 Medeverantwoordelijkheid
Leven in medeverantwoordelijkheid betekent: ervaringen opdoen van de rijkdom van de familiegeest als charismatische uitdrukking van de spiritualiteit voor de integrale opvoeding van de jongeren. Don Bosco wilde dat zijn medewerkers bekwaam en creatief zouden zijn in het nemen van initiatieven voor het goed van de jeugd. De geest van Mornese en de Salesiaanse zending delen, betekent zich betrokken voelen in de keuzes voor de opvoeding van de vrouw en van de armste jeugd.

29 Voorbeelden van volwassenheid
Samen mens zijn, samen geroepen zijn tot het vormen van mensen en dit mogen beleven in een christelijke context vanuit onze roeping als gedoopte en in de geest van het charisma, dàt is het wat ons als zusters en leken bindt en bezielt. Het is belangrijk ons af te vragen welk model van volwassenheid wij jonge mensen voorleven. Zowel Don Bosco als Maria Mazzarello hebben een ware en eigen pedagogie van het geluk en van de liefde vooropgesteld. Ze getuigden van de vreugde te leven vanuit geloof, met optimisme en hoop, ondanks moeilijkheden en lijden.

30 Volwassene die betekenisvol aanwezig willen zijn, werken aan zichzelf, kijken met vertrouwen naar de aankomende generaties. Ze houden van jonge mensen en laten dit ook voelen. Ze willen het beste voor hen en dit op een volwassen wijze. Daarom ondersteunen ze betrokkenheid van de jongeren ten bate van echte volwassenwording. Ze blijven niet hangen bij uiterlijkheden maar zien verder. Dit laat de ander toe zichzelf geleidelijk te leren kennen zoals hij/zij is en het beste van zichzelf te geven naar het plan van God.

31 Groei in menselijkheid
Wie de liefde voor het leven en de hoop op een betere toekomst wenst over te dragen, staat voor de uitdaging zich persoonlijk en onafgebroken in te zetten om te groeien in authentieke menselijkheid en dienstbaarheid aan de jongeren. Hij denkt na over zijn doen en laten en kan, indien nodig, zich aanpassen naargelang de concrete situaties, de leeftijdsfases, en de pedagogische vragen die zich voordoen.

32 De waarde van de opvoedende gemeenschap
Oud-leerlingen, Salesianen, Medewerkers

33 Oud- leerlingen, Salesianen, Medewerkers en Medewerksters.
De aanwezigheid van oud-leerlingen in de opvoedende gemeenschap is bijzonder betekenisvol. De Oud-leerlingenbeweging spant zich in, samen met de zdb voor de promotie en de opvoeding van de vrouw, de verdediging van het gezin, de mensenrechten en de vrede. In de samenleving neemt ze standpunten in en valoriseert daarbij het gebruik van de communicatiemedia. Zij cultiveert en bevordert de interculturele en interreligieuze dialoog.

34 Salesiaanse Medewerkers en Medewerksters vormen een andere verrijkende en waardevolle aanwezigheid in de opvoedende gemeenschap. Als lekentak van de Salesiaanse Congregatie, is de beweging actief in de zending voor de jongeren en onder het gewone volk. Ze doet dit in trouw aan het evangelie en aan het onderricht van de Sociale Leer van de Kerk

35 De waarde van de opvoedende gemeenschap
Verder dan de structuren en de werken

36 Dank zij de inzet van vele leken verspreidt het salesiaans charisma zich op een vrouwelijke manier verder dan de structuren en de werken. Het komt in contact met het leven, vooral van kinderen, jongeren, en vrouwen in moeilijkheden. Het treedt in dialoog met de cultuur en de traditie van volkeren. De ervaring bevestigt dat leken samen met de zdb hun specifieke roeping op authentieke wijze verwezenlijken, waar ze zich eenvoudig en attentievol ten dienste stellen van de mensheid, vooral van hen die het meest te lijden hebben.


Download ppt "Opdat zij leven zouden hebben in overvloed"

Verwante presentaties


Ads door Google