Personalized Learning, Februari 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Verrijkingslessen voor cognitief talent
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Contactpersoon: Claudia Heijink
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
LIO-dag 2013 Leerstijlen en brein Edward van Balen 8 maart 2013.
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
Hogere denkvaardigheden
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Acadin, ruimte voor talent
De “ leraar” als rolmodel
Learning analytics: de docent
Vakwedstrijden en onderwijs VECON Businessschool.
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Human Dynamics.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Kennis - Intelligentie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij?
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
Symposium Differentiatie
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamiek 1.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
29/05/2016Footer text: to modify choose 'View' (Office 2003 or earlier) or 'Insert' (Office 2007 or later) then 'Header & Footer' 1 Alieke van Dijk Excelleren.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Psychomotorische taxonomie
Loopbaancompetenties
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Theorie.
Differentiatie in de klas
Persoonlijk Leiderschap
Koppeling visie en praktijk
Activernde didactiek & passende werkvormen
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Profiel van een plusleerling
Transparantie over Toegang master
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Personalized Learning, Februari 2014 Talent voor Excellent Lianne Hoogeveen

https://todaysmeet.com/talent

De belangrijkste conclusie n.a.v. de bijeenkomst van vorige week is ….. www.Todaysmeet.com/talent

Wie dan wel / wie nog meer? Anette Roozen (gehandicapte sporter van het jaar 2010)

En zij?

Doel van onderwijs

HOOGBEGAAFD? HOOGBEGAAFD? Verschillende theorieën en modellen; verschil in nadruk Analytische, Creatieve en Praktische Intelligentie Meest gangbaar op dit moment in Nederland (en daarbuiten): een multidimensionaal, dynamische visie: de prestaties van een leerling zijn afhankelijke van aangeboren capaciteiten, persoons- en omgevingsfactoren.

Differentiated Model of Gifted and Talented (DMGT) (Gagné 2008)

6 profielen van hoogbegaafde leerlingen (Betts & Neihart, 1988; 2010) http://www.ingeniosus.net/archives/dr-george-betts-and-dr-maureen-neihart-share-revised-profiles-of-gifted Autonome, zelfsturende, leerling Succesvolle leerling Creatieve leerling (Uitdagende) Onderduikende leerling Leerling met leer- en/of gedragsproblemen Risicoleerling (Dropout)

De autonome, zelfsturende leerling Presteert op een manier die past bij haar/zijn capaciteiten Toont goede sociale vaardigheden Werkt zelfstandig Ontwikkelt eigen doelen Werkt zonder behoefte aan bevestiging Werkt enthousiast voor passies Is creatief Komt op voor eigen opvattingen Neemt risico’s Betts & Neihart, 1998; 2010

De succesvolle leerling Presteert ‘goed’ Is perfectionistisch Zoekt bevestiging van de docent Vermijdt risico Accepteert / conformeert Is afhankelijk GRIJZE MUIS (Betts & Neihart, 1998; 2010)

De creative (uitdagende) leerling Corrigeert de docent Stelt regels ter discussie Is eerlijk en direct heeft stemmingswisselingen Vertoont inconsistente werkwijzen Heeft een slechte zelfcontrole Is creatief Is actief Houdt van discussie Komt op voor eigen opvattingen Is competitief CONFLICT!

Autonoom/zelfsturend Succesvol Creatief uitdagend Wie?

Doel van onderwijs

Hesse, H. 1906 Aprile, P., 2002

Autonome leerling Ruimte voor het ontwikkelen van een lange-termijn geïntegreerd studieplan / sta niet in de weg!; Flexibiliteit m.b.t. traditioneel beleid en regels; Ondersteuning in de psychologische last van succes (Betts & Neihart, 2010)

Succesvolle leerling Een uitdagend programma Hulp bij het verlaten van de ‘comfort zone’ ; Ondersteuning bij het ontwikkelen van vaardigheden tot zelfstandig leren; Contact met intellectuele gelijken

Creatief/uitdagend Tolerant leerklimaat Verdieping Directe en heldere communicatie Gevoelens toestaan Zelfwaardering opbouwen

Flow / Motivatie capaciteiten Ervaren uitdaging Super moeilijk!!! Moet kunnen Makkelijk! Eitje! capaciteiten Hoogeveen, 2013 (naar Csikszentmihalyi, 1975)

Willen wij / onze collega’s dat leerlingen excelleren Willen wij / onze collega’s dat leerlingen excelleren? Wat zijn de belemmeringen?

http://www.youtube.com/watch?v=RWd26pzzNAU

http://talentstimuleren.nl/onderwijs/havo-vwo/vakspecifiek-verrijken

1. Onthouden Informatie herinneren Herkennen, beschrijven, benoemen Taxonomie van Bloom 6. Creëren Nieuwe ideeën, producten of gezichtspunten genereren Ontwerpen, maken, plannen, produceren, uitvinden, bouwen 5. Evalueren Motiveren of rechtvaardigen van een besluit of gebeurtenis Controleren, hypothetiseren, bekritiseren, experimenteren, beoordelen 4. Analyseren Informatie in stukken opdelen om de verbanden en relaties te onderzoeken Vergelijken, organiseren, uit elkaar halen, ondervragen, vinden 3. Toepassen Informatie in een andere context gebruiken Bewerkstelligen, uitvoeren, gebruiken, toepassen 2. Begrijpen Ideeën of concepten uitleggen Interpreteren, samenvatten, hernoemen, classificeren, uitleggen 1. Onthouden Informatie herinneren Herkennen, beschrijven, benoemen Hogere orde denken 

Habits of Mind,Costa, 2003

Catastrophe theory Inhoud, proces en producten moeten versneld en verrijkt worden aangeboden tot een punt waar “meer” “anders” wordt (Schiever & Maker, 2003)

anders Meer abstract dan concreet Verrijking en Versnelling Hogere orde denken (Bloom)

Intelligent zijn of worden? http://www.brainology.us/webnav/videogallery.aspx

Een goed programma is niet voldoende Differentiatie niet alleen op grond van prestatieverschillen, maar ook van verschillen in leerstijl en leermotivatie (Tomlinson, 2005). Een collectieve ambitieuze leercultuur (educatief optimisme) zorgt voor hogere ambities en verwachtingen (Hoy,Tarter & Woolfolk, 2006; Raban, 2010). De docent speelt een belangrijke rol in het motiveren en laten excelleren van leerlingen (van Veen & Van der Lans, 2011) De kwaliteit van docenten lijkt cruciaal te zijn voor leerprestaties (Van der Steeg et al., 2011; van Elk et al., 2011; OECD, 2012)

We should teach who we are rather than merely teach what we know (Palmer, 1998) Een goede docent… … daagt leerlingen uit om na te denken, heeft pedagogische vaardigheden en geeft positieve feedback èn feed forward (Hattie, 2007) … is de leider van een samenwerkende ‘community’ (Wells,1999) … beschikt over de ‘six habits of highly inspiring honours teachers’ (Wolfensberger, 2008); authenticiteit; moed, uitdaging, bereid tot investeren in de relatie; ‘to walk the talk’, ‘live the dream’. … is een rolmodel voor zijn/haar leerlingen (Shavinina, 2009)

Hoe personaliseer jij jouw les voor excellente leerlingen? Tips voor anderen beren

6 profielen van hoogbegaafde leerlingen (Betts & Neihart, 1988; 2010) http://www.ingeniosus.net/archives/dr-george-betts-and-dr-maureen-neihart-share-revised-profiles-of-gifted Autonome, zelfsturende, leerling Succesvolle leerling Creatieve leerling (Uitdagende) Onderduikende leerling Leerling met leer- en/of gedragsproblemen Risicoleerling (Dropout)

6 profielen van docenten (naar: Betts & Neihart, 1988; 2010) http://www.ingeniosus.net/archives/dr-george-betts-and-dr-maureen-neihart-share-revised-profiles-of-gifted Autonome, zelfsturende docent Succesvolle docent Creatieve docent (Uitdagende) Onderduikende docent Problematische docent Een uitgebluste docent

De autonome, zelfsturende docent Functioneert optimaal Toont goede sociale vaardigheden Werkt zelfstandig Ontwikkelt eigen doelen Werkt zonder behoefte aan bevestiging Werkt enthousiast voor passies Is creatief Komt op voor eigen opvattingen Neemt risico’s Betts & Neihart, 1998; 2010

De succesvolle docent Presteert ‘goed’ Is perfectionistisch Zoekt bevestiging Vermijdt risico Accepteert / conformeert Is afhankelijk (Betts & Neihart, 1998; 2010)

De creatief uitdagende docent corrigeert anderen stelt regels ter discussie is eerlijk en direct heeft stemmingswisselingen vertoont inconsistente werkwijzen heeft een slechte zelfcontrole is creatief is actief houdt van discussie komt op voor eigen opvattingen is competitief

Creatief uitdagende docent … Ga in gesprek; Toon respect en begrip; Enthousiasmeer anderen; Verleid je collega’s uit hun comfort zone te komen; Ontwikkel jezelf tot een autonome, zelfsturende docent(onderzoeker)!

Succesvolle docent ... Durf de uitdaging aan te gaan; Kom uit je ‘Comfort Zone’; Ontwikkel vaardigheden voor zelfstandig handelen; Ontwikkel jezelf tot een autonome, zelfsturende docent(onderzoeker)! (Betts & Neihart, 1998; 2010)

Succes! Lianne Hoogeveen – l.hoogeveen@acsw.ru.nl