Relevantietypologie Pionier en zwerver.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deel 3 Relevantie.
Advertisements

De zin en onzin van escrow
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
De nieuwste uitspraken
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
Doelgerichte en ongerichte bureaucratie
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Verkoop- en debiteurenproces
Omvang van de ambachtseconomie
Fair Play Eerlijk spelen
Maatschappelijke professional en eenzijdige professional
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Maatschappelijk netwerk en eenzijdig netwerk
De Bijbel lezen: waarom en hoe?
Het Management Informatie Portaal
Klassieke AO Leseenheid1
Start.
WISKUNDIGE FORMULES.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
Onderwijsconferentie
Hoofdzaken... (II) 1 Korinthe
Pasen & Pinksteren op één dag!
"in geen ding bezorgd" 1.
Groot geloof 1.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Elektriciteit 1 Basisteksten
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Conflicten en onderhandelingen
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap

ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
1 4 september 2014 Rijnsburg 4 september 2014 Rijnsburg.
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
Groep Colruyt en ‘participatie’
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Strijd tegen de zonde?.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
? ! Gods gerechtigheid... 1.
ZijActief Koningslust
24 nov Zoetermeer 1. de context van Filippi
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Transcript van de presentatie:

Relevantietypologie Pionier en zwerver

Achtergronden relevantietypologie De relevantietypologie omvat referentiemodellen voor managementinformatie. De relevantietypologie bestaat uit vijf varianten die ieder zowel een positieve als een negatieve verschijningsvorm kunnen hebben. In negatieve varianten is sprake van een verminderde beheersbaarheid. Ter bepaling van de gewenste managementinformatie zal de relevantietypologie altijd in samenhang met de proces en betrouwbaarheidstypologie van Starreveld dienen te worden beschouwd. Deze proces en betrouwbaarheidstypologie vormt een uitwerking van het midden van het tolmodel.

Korte omschrijving 1. Pionier. Veelal jonge/kleine organisatie die gedomineerd wordt door een sterke leider. 2. Zwerver. De tegenhanger van de pioniersorganisatie waarbij de sterke leider het overzicht heeft verloren.

Pionier Kenmerken 1.1 Missie, doelen, doelstellingen, kritische succesfactoren en strategie 1.2 Structuur 1.3 Processen 1.4 Managementstijl 1.5 Cultuur Gevolgen voor de managementinformatie 1.6 Vorm en inhoud van de managementinformatie

Voorbeeld pionier: Scheepbouwer Sinds 7 jaar actief Bouwt tussen 60 en 100 sloepen per jaar Directeur is zelf ook een enthousiaste watersporter “wij maken de beste sloepen”.

Invoegen figuur pionier

1.1 Missie, doelen, doelstellingen, kritische succesfactoren en strategie bij pionier Op groei gericht en financieel van aard Staan meestal niet op papier maar bevinden zich in het hoofd van de leider Worden door doen en laten van de leider op de medewerkers overgedragen. Voor Scheepbouwer: Niets staat op papier maar wordt door de directeur wel uitgedragen!

1.2 Structuur bij pionier Georganiseerd rondom de producten en diensten Zo eenvoudig mogelijk gestructureerd met vaak functionele afdelingen Nauwelijks staforganen Voor Scheepbouwer: 40 tal personeelsleden waarvan het merendeel in de productie werkt.

1.3 Processen bij pionier Beheerst op de belangrijke aspecten Dit betekent dat de leider weet op welke wijze de processen beheerst moeten worden. Scheepbouwer: De processen zijn goed op orde onder andere door de directe aansturing van de directeur.

1.4 Managementstijl bij de pionier Contactpersoon/ondernemer. De leider treedt met een grote uitstraling naar buiten toe op. Intern is hij actief bezig met direct aansturen en motiveren van medewerkers (tight control). Er is sprake van geringe delegatie. Scheepbouwer: De directeur is in positieve zin sterk aanwezig. Niets gebeurt zonder zijn toestemming.

1.5 Cultuur bij pionier Mythische cultuur De baas denkt in de termen van het product dat de organisatie maakt en de markt die hij creëert. Trefwoorden: “Mijnheer de directeur”, “één grote familie”!, “hard werken”, “gezagsgetrouw”. Scheepbouwer: Samen maken wij de beste sloepen.

1.6 Vorm en inhoud van de managementinformatie bij pionier Formele managementinformatie is beperkt op hoofdlijnen en financieel gericht (balans & resultatenrekening). Informele managementinformatie is belangrijk. Directeur praat veel met medewerkers en klanten. Op deze wijze vult hij de beperkte formele managementinformatie aan.

Directeur Scheepbouwer ontvangt maandelijks:

Zwerver Ontstaat vaak vanuit een pionierende organisatie waar door groei in samenhang met de informele wijze van sturing de leider de grip heeft of dreigt te verliezen. Een organisatie kan niet lang een zwerver blijven maar zal zich moeten doorontwikkelen tot een positieve variant uit de relevantietypologie.

Figuur zwerver invoegen

Zwerver Kenmerken 2.1 Missie, doelen, doelstellingen, kritische succesfactoren en strategie 2.2 Structuur 2.3 Processen 2.4 Managementstijl 2.5 Cultuur Gevolgen voor de managementinformatie 2.6 Vorm en inhoud van de managementinformatie

Voorbeeld zwerver: Magica BV Handelsbedrijf in kantoorartikelen met filialen Filiaalleiders hebben nauwelijks autonomie Kritiek op de directie leidt vaak tot ontslag Problemen in de processen

2.1 Missie, doelen, doelstellingen, kritische succesfactoren en strategie Zijn niet langer helder en duidelijk De leider weet niet meer welke kant het op moet met de organisatie en is vooral op zijn eigen doelen gericht. Magica: Grote problemen met betrekking tot het bepalen van de marktpositionering. Verkoop via internet wordt als bedreiging ervaren. Vroeger was alles beter!

2.2 Structuur De formele structuur is klein en eenvoudig en daarmee gelijk aan de pionier. Ontstaan van informele machtsstructuren die steeds belangrijker worden.

2.3 Processen Processen verlopen niet langer beheerst. De leider heeft de grip over de organisatie en de daarmee samenhangende processen verloren. Magica: Vaak problemen met onjuiste prijzen en verklaring van voorraadverschillen.

2.4 Managementstijl De leider gebruikt de organisatie voor eigen doelen. Verdeel en heers. Machtspolitieke spelletjes (politiek manager). Er moeten voortdurend brandjes geblust worden. Druk, druk, druk zonder dat hier veel lijn in valt te ontdekken (real-time manager) Magica: Je bent voor of tegen me! Ik moet alles alleen doen.

2.5 Cultuur Magisch: verstarring, groot ziekte- en taakverzuim vaak negatieve geruchtenstroom rond de leider drukt de sfeer. Magica: Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt. De brenger van slecht nieuws, kan snel in diskrediet komen.

2.6 Vorm en inhoud van de managementinformatie bij zwerver Formele managementinformatie is vergelijkbaar met pionier, let echter op mogelijke betrouwbaarheidsproblemen! Magica: onverklaarbare voorraadverschillen. Informele managementinformatie. De leider luistert alleen naar medewerkers en klanten die informatie hebben waarmee hij zijn positie kan versterken.

Migratiemogelijkheden zwerver

Toepassing Magica In de huidige vorm kon Magica niet langer meer bestaan. Magica werd dan ook overgenomen door een groot concern (doelgericht concern) dat orde op zaken stelde en van Magica een doelgerichte bureaucratie maakte. Ook was het natuurlijk mogelijk dat de filiaalhouders voor zichzelf verder gingen als pionier.

Samenvatting