DEBAT MOBILITEIT & VERVOER Stedelijke Ouderen Commissie (SOC) 23 april 2014
De tevredenheid is gestegen, …… maar er blijft nog wat te wensen over!
Onderzoek Ouderenplatform maart/april 2014 • 520 ouderen verspreid over heel Den Haag • van verschillende sociaal economische achtergrond • per leeftijdsgroep van – 55 – 64 – 65 – 74 – 75 – 84
Gebruik OV • 60% gebruikt minimaal maandelijks tot meerdere keren per week het OV • 14% gebruikt 1 tot paar keer per jaar OV • 7 op 10 ouderen is tevreden en geeft cijfer 7,6 • merendeel vindt OV erg belangrijk voor bezoek aan (meest genoemd): – familie en vrienden – stadscentrum – medische doeleinden
Meningen Openbaar Vervoer • Men is tevreden over: – betrouwbaarheid – dekking – frequentie van rijden (overdag) • Minder tevreden over: – frequentie ’s avonds en in het weekend – drukte in spitsuren
Verbetering ten opzichte van 2012 • komst Randstadrail • instapgemak Randstadrail • lijnennet verbeterd • op tijd rijden Maar, er zijn nog verbeterpunten zoals • instapgemak trams en bussen • begripvolle dienstverlening, ook in spitsuren
Beoordeling aspecten OV (1) Instapgemak Randstadrail8.0 Reisinformatie in bus en tram7.6 Frequentie lijnen overdag7.5 Betaalgemak OV-chipkaart7.5 Bereikbaarheid haltes Den Haag7.4 Geluid omroepinstallatie7.4 Visuele informatie halte7.3 Instapgemak bussen7.3 Aankomst- en vertrektijden OV7.3 Verlichting van de halte7.2 Veiligheidsgevoel tram/bus7.2
Beoordeling aspecten OV (2) Voldoende zitplaatsen tram/bus7.1 Overstapmogelijkheden tram en bus7.1 Gemak thuis informatie te krijgen over OV7.1 Schuilmogelijkheden van haltes7.0 Instapgemak trams7.0 Rijstijl chauffeurs7.0 Netheid van de halte6.9 Betaalbaarheid van het OV6.7 Informatiemogelijkheid OV tijdens de rit6.6 Frequentie lijnen ‘s avonds6.2
Mobiliteit Ouderen Zonder Auto • 3 steunpilaren bij mobiliteit: Taxibus, OV en Scootmobiel • 80% van ouderen zonder auto vindt OV erg belangrijk • nadelen OV voor gebruikers zonder auto – minder goede toegankelijkheid voor rollator en rolstoel – aantal haltes is vervallen (te ver lopen) – hoge kosten
OV-chipkaart • 9 op 10 reizigers was goed te spreken over de OV-chipkaart (meting eind 2012) • Positief want: – handig in gebruik – mogelijkheid automatisch opladen – geen kaartje nodig • Nadeel want: – vergeten in- en uitchecken – hogere kosten
1. Taxibus/2. Regiotaxi/3. Wijkbus • 11% van de ouderen gebruikt deze voorziening, vooral 75+ • voor medische doeleinden of familie/vrienden • een kwart van gebruikers krijgt vergoeding AWBZ/Wmo • gedeeltelijke onbekendheid met vervoersmogelijkheid en vergoeding
Dubbel beeld tevredenheid • goed dat deze service (vervoer van deur tot deur) bestaat • complimenten voor de chauffeur • betaalbaarheid krijgt een 7,3 Als nadelen worden genoemd: • lange wachttijden • vervoer is soms te laat (afspraak gemist) • communicatie schiet soms te kort
Vervoer door vrijwilligers • Weinig bekendheid (2% van onderzochte ouderen maakt hiervan gebruik, 6% kent iemand die dit gebruikt) • Gemiddeld cijfer = 7,6 • Gemakkelijk afspraken maken = 7,8 • Dienstverlening chauffeur = 7,8 • Op tijd komen = 7,1
Fiets en Scootmobiel Beoordeling gebruikersmogelijkheden in Den Haag: • Fiets = 7,7 • Scootmobiel = 6,7