DEBAT MOBILITEIT & VERVOER Stedelijke Ouderen Commissie (SOC) 23 april 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Makelaar Informele Zorg’
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
GfK Supermarktkengetallen
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Decentralisatie AWBZ naar Wmo Projectleiders Genie Hendriks, directie Ontwikkeling Caroline Krijnen, directie Ontwikkeling 15 juni.
60+ Gezond en Wel in Drijber, Spier en Wijster 9 NOVEMBER 2012.
Arjan Klapwijk Beleidsmedewerker openbaar vervoer Gemeente Tilburg
Vasten 2014Stellingenspel: Vasten is voor mij...1.
De Zweeds-Nederlandse uitwisseling 2012 • Ontvangstweek april 2012 • Reisweek mei 2012.
VERVOERSAFHANKELIJKHEID IN DE GEMEENTE MEDEMBLIK LISANNE KRAAKMAN | UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM | 11 MEI 2012.
LST Kuurne 14 maart 2011 Evaluatie “nieuwe” toelagen en diensten Sociaal Huis.
Dégage ! Dé Gedeelde Autovloot Gent Karel Lootens Februari 2014
Presentatie voor de Vlaamse Club Pattaya Op 1 februari 2012.
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
Jonas Pauwels 1 BaSwC.  Carpooling  Wat is Carpooling?  Hoe werkt het?  Carpooling is te regelen naar eigen wensen .Cambio-autodelen  Wat is cambio-autodelen.
Jan van Goch. Waarom loyalty? Hoe… • Loyalty moet leuk en simpel zijn • Deelnemers willen iets krijgen • Het moet iets opleveren • Gratis is belangrijk.
Marco Oving Projectleider
verplicht sociaal verzekerd
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Ontwikkelingen Zorg John Duinkerke.
HOE KOMT U ER MET HET OPENBAAR VERVOER? Bereikbaarheid van verschillende bestemmingen 22 november 2012.
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
havo A 4.4 Centrum- en spreidingsmaten
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
Gratis openbaar vervoer met een sociaal doel 11 november 2009 Rudy Schoonveld.
De Staat van de Stad Jeroen Slot. Vijftien jaar relatief sterke groei  Verbetering op tal van terreinen –Meer en betere woningen –Sterke groei.
Aantrekkelijk OV voor iedereen
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
Bedrijfsbezoek ‘Active Ageing’
Presentatie Regiocommissie Verkeer en Vervoer 25 februari 2009.
De Grootste Fuif enquête van Brasschaat. De Grootste Fuifenquête Jeugdraad : opstart “werkgroep Fuiven” (eind 2004) Werkgroep Fuiven: Beoordeling fuif-en.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Presentatie Woonservicepunt (WSP)
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
RFID Groep 10: Beau Bauman Karin Holster Justin Kemp Emir Podgorica
Rapportage Mystery Shopping ‘09
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
De Wet maatschappelijke ondersteuning
DEBAT De KRACHT van HAAGSE OUDEREN
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Hervorming langdurige zorg
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Verantwoordelijke marktonderzoek.
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
MOBILITEIT Inspiratie en Informatie. Design-a-Thon 16 Oktober 2014 WHAT COULD YOU TRANSPORT WITH A DRONE? Wat of wie zou jij met een drone willen transporteren?
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
LTC VLEUTEN DE MEERN Ledentevredenheidsonderzoek 2014.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Waarom Samobiel? Leefbaarheid en vitaliteit door bereikbaarheid – Minder voorzieningen – Sluiting winkels Ontstaan in Zweden.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Leerlingenvervoer. Voorwoord door de wethouder Terugblik bijeenkomst 17 november 1. Uitleg over de nieuwe verordening en het doel om kinderen te stimuleren.
Monitoring De Nieuwe Band Resultaten monitoringsonderzoeken 2010.
Campagne en coalitievorming Contact met politieke partijen 30 januari 2014.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Klankbordgroep vervoer Claudia Landewé. Programma vanavond Terugkoppeling uitkomsten vervoersenquête Alternatieven voor voorliggende vervoersvoorzieningen.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Voor Elkaar Pas Zelfstandig reizen als alternatief voor besloten vervoer Maart 2017 – actualiteitenseminar leerlingenvervoer Check titel.
Gezondheid in de Noordelijke krimpregio's
Klankbordgroep vervoer
Klanttevreden-heidsonderzoek Regiotaxi Flevoland 2013
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
OV en de Zuidas 4 oktober 2018 Pieter Marijt
Helpt basisbereikbaarheid vervoersarmoede de wereld uit?
Transcript van de presentatie:

DEBAT MOBILITEIT & VERVOER Stedelijke Ouderen Commissie (SOC) 23 april 2014

De tevredenheid is gestegen, …… maar er blijft nog wat te wensen over!

Onderzoek Ouderenplatform maart/april 2014 • 520 ouderen verspreid over heel Den Haag • van verschillende sociaal economische achtergrond • per leeftijdsgroep van – 55 – 64 – 65 – 74 – 75 – 84

Gebruik OV • 60% gebruikt minimaal maandelijks tot meerdere keren per week het OV • 14% gebruikt 1 tot paar keer per jaar OV • 7 op 10 ouderen is tevreden en geeft cijfer 7,6 • merendeel vindt OV erg belangrijk voor bezoek aan (meest genoemd): – familie en vrienden – stadscentrum – medische doeleinden

Meningen Openbaar Vervoer • Men is tevreden over: – betrouwbaarheid – dekking – frequentie van rijden (overdag) • Minder tevreden over: – frequentie ’s avonds en in het weekend – drukte in spitsuren

Verbetering ten opzichte van 2012 • komst Randstadrail • instapgemak Randstadrail • lijnennet verbeterd • op tijd rijden Maar, er zijn nog verbeterpunten zoals • instapgemak trams en bussen • begripvolle dienstverlening, ook in spitsuren

Beoordeling aspecten OV (1) Instapgemak Randstadrail8.0 Reisinformatie in bus en tram7.6 Frequentie lijnen overdag7.5 Betaalgemak OV-chipkaart7.5 Bereikbaarheid haltes Den Haag7.4 Geluid omroepinstallatie7.4 Visuele informatie halte7.3 Instapgemak bussen7.3 Aankomst- en vertrektijden OV7.3 Verlichting van de halte7.2 Veiligheidsgevoel tram/bus7.2

Beoordeling aspecten OV (2) Voldoende zitplaatsen tram/bus7.1 Overstapmogelijkheden tram en bus7.1 Gemak thuis informatie te krijgen over OV7.1 Schuilmogelijkheden van haltes7.0 Instapgemak trams7.0 Rijstijl chauffeurs7.0 Netheid van de halte6.9 Betaalbaarheid van het OV6.7 Informatiemogelijkheid OV tijdens de rit6.6 Frequentie lijnen ‘s avonds6.2

Mobiliteit Ouderen Zonder Auto • 3 steunpilaren bij mobiliteit: Taxibus, OV en Scootmobiel • 80% van ouderen zonder auto vindt OV erg belangrijk • nadelen OV voor gebruikers zonder auto – minder goede toegankelijkheid voor rollator en rolstoel – aantal haltes is vervallen (te ver lopen) – hoge kosten

OV-chipkaart • 9 op 10 reizigers was goed te spreken over de OV-chipkaart (meting eind 2012) • Positief want: – handig in gebruik – mogelijkheid automatisch opladen – geen kaartje nodig • Nadeel want: – vergeten in- en uitchecken – hogere kosten

1. Taxibus/2. Regiotaxi/3. Wijkbus • 11% van de ouderen gebruikt deze voorziening, vooral 75+ • voor medische doeleinden of familie/vrienden • een kwart van gebruikers krijgt vergoeding AWBZ/Wmo • gedeeltelijke onbekendheid met vervoersmogelijkheid en vergoeding

Dubbel beeld tevredenheid • goed dat deze service (vervoer van deur tot deur) bestaat • complimenten voor de chauffeur • betaalbaarheid krijgt een 7,3 Als nadelen worden genoemd: • lange wachttijden • vervoer is soms te laat (afspraak gemist) • communicatie schiet soms te kort

Vervoer door vrijwilligers • Weinig bekendheid (2% van onderzochte ouderen maakt hiervan gebruik, 6% kent iemand die dit gebruikt) • Gemiddeld cijfer = 7,6 • Gemakkelijk afspraken maken = 7,8 • Dienstverlening chauffeur = 7,8 • Op tijd komen = 7,1

Fiets en Scootmobiel Beoordeling gebruikersmogelijkheden in Den Haag: • Fiets = 7,7 • Scootmobiel = 6,7