De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

RFID Groep 10: Beau Bauman Karin Holster Justin Kemp Emir Podgorica

Verwante presentaties


Presentatie over: "RFID Groep 10: Beau Bauman Karin Holster Justin Kemp Emir Podgorica"— Transcript van de presentatie:

1 RFID Groep 10: Beau Bauman Karin Holster Justin Kemp Emir Podgorica
Sietske Venema

2 Opbouw presentatie Wat is RFID? Geschiedenis
Voordelen / nadelen van RFID Enkele cijfers Praktijkvoorbeelden Relatie tussen RFID en marketingcommunicatie De toekomst van RFID Discussievragen

3 Wat is RFID? (1) Radio Frequentie Identification
Identificatie middels een ingebouwde chip Alle tekst die op de homepage staat hier vertellen, voor meer voordelen en uitleg zie tap waarom RFID op site. Kan het filmpje van ons blog laten zien….

4 Wat is RFID? (2) Passieve vorm Opgewekt door een reader (geen stroombron) Actieve vorm Zendt constant signalen uit (oplaadbare stroombron)

5 Geschiedenis Voor het eerst gebruikt tijdens de tweede wereld oorlog. Sinds 1980 voor commerciële doeleinden daarna een enorme opkomst van RFID bij diverse doeleinden en dit is pas het begin. Het principe van identificatie door middel van radiosignalen gaat terug tot de Tweede Wereldoorlog. Toen werden vliegtuigen voor het eerst voorzien van radiobakens, zodat vliegtuigen als vriend of vijand konden worden geïdentificeerd. RFID, zoals het in zijn huidige vorm wordt toegepast, stamt uit de jaren zestig. Twee Philips-medewerkers ontdekten toen hoe op afstand chips konden worden uitgelezen. Het bedrijf ID Engineering ontwikkelde daaruit toepassingen op het gebied van diefstalpreventie. C&A was het eerste bedrijf in Europa dat de nu overal bekende detectiepoortjes inzette. De toevoeging van een unieke productcode (EPC) en een beheerssysteem leidde tot de structuur die nu RFID heet. Hierna volgden legio toepassingen zoals diefstalpreventie, voorraadbeheer en toegangsdetectie. Momenteel bevindt de retailstandaard zich in de ontwikkelfase.[

6 Voordelen van RFID Efficiënter Veiliger Effectiever
Gemak voor de consument voorbeelden van site vertellen, staan onder kop toepassingen en waarom RFID

7 Nadelen RFID Privacy in het geding RFID chips niet milieuvriendelijk
Kan medische apparatuur op afstand verstoren Nadelen van RFID zijn onder meer: De privacy kan in het geding komen. Als identificatie-documenten zoals een paspoort een RFID-tag hebben, kunnen regeringen of bijvoorbeeld inlichtingendiensten hier misbruik van maken en mensen monitoren (surveillance) [1] Als het identificatienummer van een RFID-tag geassocieerd kan worden met een individu, kan dit individu gevolgd worden (door marketeers, overheidsfunctionarissen, stalkers, dieven of andere criminelen) [1] Lees/schrijf mogelijkheden van de RFID-tag kunnen het mogelijk maken dat er ongemerkt fraude wordt gepleegd Een ander probleem is tag-collision: als meerdere RFID-chips tegelijk worden geactiveerd, en ze tegelijk hun code versturen, kan de ontvanger de verschillende codes niet onderscheiden. Dit wordt voorkomen door middel van selectieve activatie met behulp van binary tree search methode totdat slechts één tag reageert. Omdat een RFID reader veel informatie genereert is inzet van een speciaal soort software (middleware/edgeware) noodzakelijk, hoewel er steeds meer readers op de markt verschijnen die dit zelf kunnen. Door het weggooien van verpakkingsmateriaal, tickets enz voorzien van een rfid-chip komt het afval zo vol metalen, dat het alleen nog maar als chemisch afval kan worden opgehaald. Het is in ieder geval niet nogmaals te gebruiken. RFID kan medische apparatuur op afstand verstoren.[2]

8 Cijfers (1) 12% van de Nederlanders is bekend met de RFID technologie
In de US en Groot Brittannië is de bekendheid twee keer zo groot 45% daarvan oordeelt positief over de technologie Uit het onderzoek ‘ What European consumers think about RFID and the implications for technologie’ van 2005 bleek het volgende: - 12% van de Nederlanders is bekend met de RFID technologie - In de US en Groot Vrittanie is de bekendheid twee keer zo groot - 45% daarvan oordeelt positief over de technologie - Meer dan de helft van de ondervraagden in het onderzoek zegt te vrezen voor zijn of haar privacy - Onderzochte personen zijn bezorgd over de mogelijkheid dat zij met RFID in hun producten in de gaten kunnen worden gehouden zodra zij de winkel hebben verlaten. Gemiddeld 59 procent van de Europese burgers voelt zich hier ongemakkelijk bij. Slechts 8 procent van de Europese consumenten is expliciet negatief over RFID.

9 Cijfers (2) Gemiddeld 59 procent van de Europese burgers voelt zich ongemakkelijk bij de privacyschending door RFID. Slechts 8 procent van de Europese consumenten is expliciet negatief over RFID. Uit het onderzoek ‘ What European consumers think about RFID and the implications for technologie’ van 2005 bleek het volgende: - 12% van de Nederlanders is bekend met de RFID technologie - In de US en Groot Vrittanie is de bekendheid twee keer zo groot - 45% daarvan oordeelt positief over de technologie - Meer dan de helft van de ondervraagden in het onderzoek zegt te vrezen voor zijn of haar privacy - Onderzochte personen zijn bezorgd over de mogelijkheid dat zij met RFID in hun producten in de gaten kunnen worden gehouden zodra zij de winkel hebben verlaten. Gemiddeld 59 procent van de Europese burgers voelt zich hier ongemakkelijk bij. Slechts 8 procent van de Europese consumenten is expliciet negatief over RFID.

10 Praktijkvoorbeelden OV Chipkaart Dutch Water Dreams
Betalen met je mobiel bij C1000 Selexyz Ziekenhuizen Rekeningrijden voorbeelden van site vertellen, staan onder kop toepassingen en waarom RFID. Misschien andere voorbeelden/filmpje, voorbeelden staan hieronder ( : Dutch Water Dreams  Op de olympische wild water kanobaan 'Dutch Water Dreams' in Zoetermeer is een Real Time Locating System (RTLS) geinstalleerd. Bezoekers van de kanobaan die dat willen worden uitgerust met een actieve RFID tag. Hiermee kunnen de bezoekers uniek geidentificeerd en gevolgd worden door videocamera's die langs de baan opgesteld zijn. Deze camera's kunnen bijvoorbeeld actiefoto's of filmpjes maken van de bezoeker op de kanobaan. Voor professionals betekent het dat zij aan de hand van videobeelden hun vaardigheden kunnen verbeteren. Betalen met je Mobiel bij C1000  Schuitema (C1000) start deze zomer een pilot met mobiel betalen bij een C1000 supermarkt in Nederland. In deze pilot zal de mobiele telefoon de rol van de traditionele PINpas overnemen. Door de telefoon tegen het pinapparaat te houden en de pincode in te toetsen kan eenvoudig en snel betaald worden. Naast pinnen komen ook de lege flessenbonnen op de telefoon te staan. Deze kunnen gebruikt worden om mee te betalen. Daarnaast is het mogelijk via een informatiezuil in de winkel het lege flessentegoed op de eigen rekening te storten of op de rekening van een goed doel. Selexyz / Boekhandelsgroep Nederland  Bij de Selexyz (Boekhandels Groep Nederland) winkels in Almere en Maastricht zijn alle boeken voorzien van RFID tags. De boeken die Selexyz bestelt bij het Centraal Boekhuis worden voorzien van een passieve RFID tag. De bestelling wordt bij aankomst gescand door een tunnelscanner. Hiermee kan zonder dat de doos opengemaakt hoeft te worden gecontroleerd worden of de bestelling juist en compleet is. Dit zorgt er niet alleen voor dat het logistiek proces van Selexyz geoptimaliseerd wordt, maar ook dat klanten direct weten of hun titel op voorraad is. Bij een kiosk kan de klant zelf zien in welke kast het boek van hun keuze staat. Selexyz is voornemens om uiteindelijk alle winkels uit te rusten met RFID technologie.

11 RFID in relatie tot Marketingcommunicatie
voorbeeld van Marjolijn die boodschappen doet. Bij boodschappen doen zit er een scanner op kar en producten kunnen worden gescand door klanten. Zo zien zij totaalbedrag tot nu toe, kun je kortingen laten zien en recepten die passen bij gescand product. Je kunt dus nog beter op de behoefte van individuele klanten inspelen. Er kan ook informatie worden opgeslagen op de RFID chips en zo kan je steeds beter aanbiedingen doen per klant. VB. navigatie aanbiedingen via tom tom etc.

12 Toekomst van RFID RFID wordt steeds vaker toegepast om het gemak en de efficiëntie te vergroten zoals: Koelkasten die boodschappen doen Wasmachines die was sorteren Auto’s die zichzelf besturen Future store Toekomstvisie RFID  De verwachting is dat RFID-technologie in de komende jaren een enorme vlucht zal nemen. Volgens consultancyfirma Frost en Sullivan zal in 2010 de omzet in de markt voor RFID-technologie 11,7 miljard dollar bedragen. Hierbij zal de ontwikkeling van RFID in de komende jaren waarschijnlijk het hierboven beschreven groeipad volgen. In de toekomst zal RFID echter een nog prominentere rol in onze leefwereld gaan spelen.  De algemene verwachting is dat RFID een van de sleuteltechnologieën gaat worden voor de ontwikkeling van ‘Ambient Intelligence’. Ambient Intelligence (AmI) is een visie op de toekomst van de informatiesamenleving, waarbij gebruikersvriendelijkheid, efficiëntie en het ondersteunen van gebruikers en communicatie tussen gebruikers centraal staan. In deze visie worden mensen in de toekomst omgeven door producten (van sleutels tot ondergoed) die intelligentie bevatten en via intelligente interfaces kunnen reageren en anticiperen op menselijke behoeften (definitie Rathenau Instituut).  Hierbij moet gedacht worden aan intelligente koelkasten die zelf de boodschappen doen, wasmachines die was op kleur en textielsoort kunnen sorteren, auto’s die zichzelf besturen en persoonlijke elektronische assistenten die onze afspraken plannen.

13 Vraag ?? Hoeveel RFID chips bevinden er zich in deze groep? 5 15 25 en meer

14 Discussie Doordat privacy in het geding is, zal RFID geen toekomst hebben

15 Discussie RFID chips zouden ook in mensen moeten worden geïnjecteerd, zodat bedrijven, maar ook de politie en ziekenhuizen alles van je weten.

16 Discussie Door verdere ontwikkelen met RFID maakt mensenwerk overbodig

17 Blog RFID com/

18 Vragen?


Download ppt "RFID Groep 10: Beau Bauman Karin Holster Justin Kemp Emir Podgorica"

Verwante presentaties


Ads door Google