Rekenproblemen en Dyscalculie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Dyscalculie.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Ontwikkelingstraject kinderen
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Rekenproblemen en Dyscalculie
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Collectief portfolio groep 3
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Portfolio
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Nieuwe opzet duale raadsvoorstellen Essentie Gorcumse model Raadsbijeenkomst 13 februari 2007 in vervolg op 21 september 2006.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Rekenproblemen en Dyscalculie
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Het werken met portfolio
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen
Workshop ‘visieversneller’
Web 2.0 tool Khan academy Online instructie filmpjes bekijken. (
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Doel van het onderhoud, Onderhoudsplan Onderhoudsadvies
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Onderzoeksvaardigheden 3
Kijken naar Kinderen Week 4
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Verpleegkundig redeneren
Kijken naar Kinderen Week 4
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Dyslexiebeleid Open Huis.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Toetsing Vakdidactiek 2.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Coaching.
Transcript van de presentatie:

Rekenproblemen en Dyscalculie Dyscalculie en behandeling van rekenproblemen/dyscalculie Om dyscalculie te onderkennen is meer nodig dan het uitvallen op de automatiseringstoets. Voort de onderkenning worden onderstaande criteria gehanteerd: -de rekenvaardigheid wijkt significant af van wat verwacht mag worden op basis van leeftijd, intelligentie en scholing -de rekenstoornissen interfereert ernstig met de schoolvorderingen in het algemeen. -Als er sprake is van een zintuiglijke stoornis, dan is het rekenprobleem ernstiger dan gewoonlijk

Rekenproblemen en Dyscalculie Dyscalculie en behandeling van rekenproblemen/dyscalculie Uitgangspunten voor het definiëren van dyscalculie: -de definitie omvat de beschrijving en classificatie van de stoornis en zegt niets over de mogelijke oorzaken -de definitie betreft de stoornis zoals die zich manifesteert. Objectief waarneembaar -Dyscalculie is een hardnekkig fenomeen, samenhangend met de individugebonden condities -Dyscalculie hoeft zich niet te manifesteren in het leren rekenen, maar kan zich ook op latere momenten in het leerproces uiten wanneer compenserende strategieën niet meer werken. Dyscalculie is een stoornis, die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het leren en vlot/accuraat toepassen/oproepen van reken- en wiskundekennis (feiten/afspraken)

Rekenproblemen en Dyscalculie Dyscalculie en behandeling van rekenproblemen/dyscalculie Behandeling rekenproblemen en dyscalculie Er zijn veel remediërende programma’s op de markt gebracht zonder dat hun werkzaamheid vaststaat. Dat wil niet zeggen dat het niet kan werken. Het is cruciaal om alle resultaten van eigen hulp goed bij te houden. Voor de keuze van het remediërende programma dien je je wat vragen te stellen en afwegingen te maken: t.a.v. noodzakelijke voorwaarden: is programma taakgericht aansluiting bij didactische probleemstelling praktisch uitvoerbaar qua tijd, middelen zijn er evaluatietoetsen t.a.v. zeer gewenste voorwaarden: effectiviteit wetenschappelijk onderzocht theoretische onderbouwing toepasbaar in groep af te stemmen op leerplan/methode directe instructie en goede sturing leerproces zijn tussendoelen helder aangegeven

Rekenproblemen en Dyscalculie Dyscalculie en behandeling van rekenproblemen/dyscalculie Vervolg behandeling rekenproblemen en dyscalculie t.a.v. praktische uitvoering: Binnen of buiten de klas Individueel of in groepjes Door RT? Met of zonder extra oefening thuis Wel/geen pc als extra oefening pragmatische aandachtspunten: Financiële implicaties Hoe snel kan worden begonnen Zijn er oorzaken bekend van eerdere mislukkingen Wie verantwoordelijk tussentijdse beslissingen en rapportage Wie is aanspreekpunt voor ouders

Rekenproblemen en Dyscalculie Dyscalculie en behandeling van rekenproblemen/dyscalculie De behandelingscyclus omvat 4 stappen: -Verkennende behandelingsanalyse. Deze is diagnostisch van aard. Hier wordt ingeschat met welke belemmerende of faciliterende factoren rekening gehouden moet worden. Deze fase gaat vooraf aan de daadwerkelijke hulpverlening, maar stopt niet tijdens de behandeling. -Voorspellen van reacties. Dit is het verwoorden van verwachtingen op de korte of langere termijn. “Als ik dit model gebruik dan……”. Voorspellen betekent impliciet dat er een keuze wordt gemaakt voor de interventie, die de meeste kans van slagen heeft. De keuzes kunnen gemaakt worden binnen de thema’s: * type kennis en kwaliteit ervan(taakspecifieke kennis: tafel van 4 en niet-taakspeficifieke kennis zoals begrippen: delen, overhouden enz. * instructieprincipe: welke instructievorm kies ik * Type stimulus respons en gevraagd proces. Op iedere aangeboden stimulus wordt een respons gevraagd. Als in de responsen duurzame kwalitatieve handelingen optreden, is er sprake van leren. -Toetsende behandeling. Bij hardnekkige problemen is er tijdens de behandeling een voortdurende toetsing om zicht te krijgen en te houden op het probleem. -Evaluatie

Rekenproblemen en Dyscalculie Dyscalculie en behandeling van rekenproblemen/dyscalculie Een wezenlijk onderdeel van het instructieproces is het geven van feedback en observeerbare responsen in het leerproces. Feedback beïnvloedt de kans dat het gedrag, waaraan het gekoppeld is, een volgende keer weer optreedt. De meest bekende principes in dit verband zijn: bekrachtiging (positief/negatief); straffen en negeren. Feedback kan zowel uit externe bron komen (Dat heb je goed gedaan!!) als zich intern afspelen (Dat heb ik aardig gedaan). Dikwijls zal er een overgang zijn van extern naar intern. Dan komt ook de verandering van instructiestijl: van directe instructie met externe feedback naar zelfinstructie met intrinsieke regulatie. Leersituaties voor rekenzwakke leerlingen moeten zo opgezet worden, dat er geen fouten gemaakt worden. Maakt het kind toch een fout….negeer die dan. Neem dan de schuld op je: Ik heb het niet goed uitgelegd. Kijk dan wel hoe het komt dat die fout gemaakt kon worden. Is de insteek misschien te hoog gegrepen?

Rekenproblemen en Dyscalculie Dyscalculie en behandeling van rekenproblemen/dyscalculie Toetsend behandelen komt pas wanneer de RT geen nut heeft gehad. Tijdens de toetsende behandeling vinden twee typen toetsingen plaats: -voortdurende toetsing of de aanpak zowel op korte als lange termijn aan de evaluatiecriteria beantwoordt: in welke mate komen de verwachtingen van de stap ‘voorspellen van reacties’ uit en is bijstelling nodig. -Toetsing van de geldigheid van de conclusies uit de stappen in het diagnostisch proces. Voorbeeld van een behandelingsplan