Innovatie in de Nederlandse tarweketen Hanneke Pol.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Organisatiekunde.
Innoveren voor gezondheid
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Asymmentrische informatie
Nationale rekening DEEL 1 Productie meten.
Jeroen Buysse Faculty of Bioscience engineering – Department of Agricultural Economics Analyse van de impact van regelgeving op marktwerking en bedrijfsrendabiliteit.
Het prijs- of marktmechanisme
MEXX Presentatie MIX Nationale DHZ Sessie NOOS
solidariteit en moreel wangedrag
The External Control of Organisations A Resource Dependence Perspective (Pfeffer & Salancik) Verthé Tom 2de Ba Politieke Wetenschappen - VUB Sociologie.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Benzineprijs Hallo, Ik heb gehoord, dat de benzineprijs binnenkort kan komen op Euro 2,00.
Florecom en Internet bestel systeem
voor de zomervakantie tot
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Martijn van den Berg Speciality Dairy
Winstmaximalisatie monopolist
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
Onderwerpen van deze presentatie
Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
Waarom doen wij wat we doen ! Toekomst visie Observatie systeem AchterAchter KantKant Uw Adviseur Dienstverlening Aan u als consument Uw Adviseur Back-office.
Wat verkopen ze. Wat verkopen ze Fair Trade & Kinderarbeid Fairtrade zet zich in om kinderarbeid te bestrijden en te voorkomen. Fairtrade coöperaties.
H 28: Nacalculatie bij homogene productie
5 juni 2007 Marktonderzoek Powder Navigator In opdracht van:
Het prijs- of marktmechanisme I
Inflatiepiek in 2001: BTW verhoging Bron: CBS, statline.cbs.nl.
Welvaart Hoofdstuk 2.
Agenda  Les 15  wkn 14 2e  hs 2.6 winst & verlies
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Boekje: Kopen en Werken Hoofdstuk 1:
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april 2013.
Van Oud naar Nieuw. Waarom veranderen? Omslag is vooral: De klant centraal stellen Focus op kwaliteit en resultaat.
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Investeerders in duurzame energiesystemen
Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL
Bs. 132 t/m Bs. 134 Gemaakt door: Daniëla en Rosa
Hoeveelheidsaanpassing I
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon 26 mei 2014, werkconferentie Innovaties in het sociale domein.
voor iedere ondernemer
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Visie informatievoorziening
Presentatie ’De zorgverzekeraar en de regierol’ Aad de Groot 11 september
Visie & Strategie.
Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
functies detailhandel
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
RCT naar het effect van een online decision aid voor zelftesten Martine Ickenroth, Janaica Grispen, Gaby Ronda, Geert-Jan Dinant, Nanne de Vries, Trudy.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Tomaten verpakken in tomatenblad 31 januari 2013.
Peter Floor, Avalex 13 september 2011 Welkom aan de leden van de Raadscommissie BLD Delft.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Een duurzaam schapresultaat voor biologisch AGF 26 maart 2015 Victor Immink, Marcel Kornelis, Jos van den Puttelaar (LEI) Erica van Herpen (WU Marketing.
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
Welkom Producent, markt en consument Keimpe van der Heide, NAV Nederlandse Akkerbouw Vakbond 1.
Welkom Havo 5..
Lesbrief Markt & Overheid
Welkom havo 3..
Distributiebeleid.
Welkom VWO 5..
Welkom havo 3..
Transcript van de presentatie:

Innovatie in de Nederlandse tarweketen Hanneke Pol

Inhoud 1.Introductie 2.Methodologie 3.Problemen in de keten 4.Keteninnovaties 5.Realisatie van keteninnovaties 6.Mogelijkheden in de toekomst 7.Conclusie 8.Aanbevelingen 9.Discussie

Introductie Kan er meer Nederlands tarwe naar de maalderij?  Maalderijen: lagere transportkosten  Tarwetelers: hogere prijs

Introductie 15% Nederlands tarwe gebruikt voor broodproductie  Veevoerindustrie 55%  Zetmeelindustrie 20%  Bio-ethanolindustrie 4% Nederland jaarlijks 1,2 miljoen ton tarwe

IntroductieHoofdvraag: Wat zijn de mogelijkheden om het gebruik van Nederlands tarwe voor broodproductie te verhogen door middel van keteninnovaties?

De Nederlandse baktarweketen Plantveredelaars Groothandel (= collecteurs) Tarwetelers Collecteurs Maalderijen BakkerijenSupermarkten Consumenten Verstrekkers productie- factoren Primaire producenten Handel Industrie Verkoop- punten Consument Primaire deel Secundaire deel

Methodologie Kwalitatief onderzoek 39 Interviews gehouden:  24 face-to-face  30 verschillende personen Uit iedere ketenpartij één of meerdere personen Documentatiemateriaal

ProblemenKwaliteitseisen:  Eiwitkwaliteit?  Gluteneiwitten  Waterverbindendvermogen  Rekbaarheid  Rekweerstand  EiwitgehalteHoger dan 12%  Hagberg valgetalHoger dan 200  DON gehalteMinder dan 0,75mg per kg

Problemen Tarwetelers: Moeilijk om hoge eiwitkwaliteit te behalen  Weten niet hoe te sturen op eiwitkwaliteit  Geen voldoende uitbetaling op eiwitkwaliteit  Weer in de oogstperiode geeft problemen Collecteurs: Moeilijk om grote partijen tarwe met hoge eiwitkwaliteit af te zetten  Tarwetelers moeite behalen hoge eiwitkwaliteit  Tarwe kan niet worden gemeten en gescheiden op basis van eiwitkwaliteit  Geen voldoende uitbetaling op eiwitkwaliteit

Keteninnovaties  Beslissing Ondersteuning Systeem (BOS) om te sturen op eiwitkwaliteit  Betalingssysteem gebaseerd op eiwitkwaliteit  Snel meet- en scheidingssysteem voor eiwitkwaliteit

Keteninnovaties InputThroughput -Kwaliteitsdoel -Tarweras -Bodemconditie -Weercondities Wanneer/wat/ waar: -Zaaien - Nutriënten - Bestrijdings- middelen Tarwe- teler kiest product- en Input voor voorraadsysteem van de collecteur Output BOS

Keteninnovaties Ongescheiden tarwe Baktarwe Overige tarwe Meetsensor Scheidingsmechanisme Control -ler Computer: input kwaliteitslimiet

Realisatie van keteninnovaties Wat bepaalt nu of keteninnovaties gerealiseerd kunnen worden? Keteninnovatie:  Direct invloed op meerdere ketenpartijen  Gerealiseerd door:  Eén partij/individu óf  door samenwerking tussen partijen Twee voorwaarden voor realisatie keteninnovatie:  Resources voor keteninnovatie  Belang in keteninnovatie

Realisatie van keteninnovaties Eiwitkwaliteitspecificaties Resources:  Laboratorium en chemische en biologische kennis  Tarwemonsters  Kapitaal Maalderijen, tarwetelers, collecteurs moeten samen de specificaties opstellen

Realisatie van keteninnovaties Nodig voor keteninnovatie: De maalderij Belang maalderijen:  Duitsland en Frankrijk  Bedrijfsgeheim Belang tarwetelers en collecteurs:  Lage winst  Veevoerindustrie

Mogelijkheden in de toekomst Secundaire deel van de keten Streekbrood  26% consumenten overweegt regionale producten te kopen  26,3 miljoen Euro  Supermarkt

Conclusie In de huidige situatie kan het gebruik van Nederlands tarwe voor broodproductie niet worden verhoogd. In de toekomst zijn er mogelijkheden wanneer supermarkten streekbrood willen aanbieden.

Aanbevelingen Onderzoek de mogelijkheid voor streekbrood: 1.Marktonderzoek 2.Financiële afspraken 3.Taakverdeling 4.Vermarkten streekbrood Focus op de consumenten en supermarkten

Einde presentatie

Discussie

Stelling 1 Zonder eiwitkwaliteitspecificaties kan de Nederlandse tarweketen nooit optimaal functioneren.

Stelling 2 Zolang de supermarkt geen ECHT streekbrood wil gaan verkopen, is het belang van de maalderij te klein om eiwitkwaliteitspecificaties op te stellen.

Stellingen 1.Zonder eiwitkwaliteitspecificaties kan de Nederlandse tarweketen nooit optimaal functioneren. 2.Zonder eiwitkwaliteitspecificaties geen innovaties. Zonder deze innovaties kan er niet meer Nederlands tarwe naar de maalderij. 3.Zolang de supermarkt geen ECHT streekbrood wil gaan verkopen is het belang van de maalderij te klein om eiwitkwaliteitspecificaties op te stellen.

Machtsposities Plantveredelaars CollecteursTarwetelers Maalderijen Bakkerijen Supermarkten Consumenten IndustrieelAmbachtelijk