EMPIRISCHE CYCLUS RESULTATEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

Natuurwetenschappelijk onderzoek
Wat/hoe schrijven leerlingen bij biologie?
Interne standaard Door: Sam Compiet.
Statistiek voor Historici
Experimenteel onderzoek
Tabellen Metingen schrijf je meestal op in een tabel
Samenstelling van voedsel
Kun je complexe problemen oplossen.
Een biologisch onderzoek
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
B1 Stoffen worden omgezet
STRUCTUUR VAN EEN PUBLICATIE 1.TITEL 2.AUTEURS (naam, adres) 3.ABSTRACT (korte inhoud) 4.KEYWORDS (trefwoorden) 5.INLEIDING (context / probleemstelling)
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Steven Verstockt 16 februari 2005
Hoofdstuk 6 – Tabellen en grafieken
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Statistiek voor Historici Hulpvak GB2HVST / G2HV09A Dr. L.J. Touwen College 3.
koolhydraten: voorbeelden van koolhydraten
enzymen: katalysator Enzymen
Experimenteel onderzoek
De doula: duivels of devine
Thema 2. Voeding en vertering
Thema 2: Voeding en Vertering
A Datum: Namen Titel: (kort en bondig) Onderzoeksvraag: Hypothese:
Natuurwetenschappelijk verslag
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Stappenplan Samenvatten
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Werkstukken en rapporten
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Kenmerken van organismen BIODOEN
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
LEREN ONDERZOEKEN Inleiding: Wat heb je nodig? - Handleiding “leren onderzoeken”, dit is ook je werkboek. Wat gaan we doen? Theorie. Hoe zet je een onderzoek.
PSO. Praktisch school onderzoek.
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Samenvatting.
Verbranding en Ademhaling
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Chemisch rekenen voor oplossingen
Verdunningen berekenen
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Geneeskunde. Wat is een wetenschapper? ? Kwalitatief onderzoek Vragen die beginnen met Waarom, Welke, … Oriënteren kennis Kwantitatief onderzoek Vragen.
Wat voedt jou, deel 2 Les 1 Spijsvertering De mond en keelholte.
Het onderzoeksverslag
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Werken met de Digitale Toets Omgeving FaSMEd Bijeenkomst 1
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
. Mond en keelholte.
Natuurkunde-project Typ hier de titel van je project Jouw naam
B. Stof 5 Natuurwetenschappelijk onderzoek
Toelichting Masterproef
Presentatie voor praktijk scheikunde
Titel wetenschapsproject
Grafiek Generator Monitor de Bibliotheek op school
Hoe maak je een grafiek? Tabellen & Diagrammen.
Onderzoeken 1HV.
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Titel van wetenschappelijk project
Wetenschapsbeursproject
Voorbereiding op de biologie toets
Interactieve powerpoint
Bronnenonderzoek.
Thema 1: Stofwisseling de werking van enzymen.
Transcript van de presentatie:

EMPIRISCHE CYCLUS RESULTATEN

Onderzoeksstappen / Verslaggeving Wat wil je weten? / Onderzoeksvraag Wat veronderstel je? / Hypothese Hoe ga je te werk? / Technieken Wat heb je nodig? / Materialen Wat neem je waar? / Resultaten Wat is je conclusie? / Conclusie

Wetenschappelijke rapportage Titel, auteur(s), instituut, financier(s), enz. Samenvatting Inleiding Achtergrondinformatie; context Probleemstelling Hypothese: stellige bewering Materialen & Technieken Resultaten (tekst, tabellen, grafieken) Discussie Conclusie Fouten; suggesties vervolgonderzoek Bronvermelding

Inductief onderzoek (voorbeeld) Aantonen van stoffen m.b.v. indicatoren: het heeft geen zin om een hypothese te formuleren: de stof is aanwezig of niet Relatie lichaamslengte en gewicht: het heeft geen zin om een hypothese te formuleren want de uitkomst is duidelijk; het gaat om individuele verschillen

Deductief onderzoek (voorbeeld) Maximale scheepslading kan worden berekend op grond van volume en opwaartse druk Laatste tijdstip waarop je van huis vertrekt en op tijd op school komt, kun je berekenen op grond van gemiddelde snelheid en de afstand

Oefening Verslag (eerst zelf doen) Titel: Werking van Speeksel Inleiding Materialen & Technieken Resultaten Discussie Bronvermelding

Inleiding Speekselafscheiding bevordert ons vermogen om droog voedsel door te slikken. Bovendien ervaren wij een droge mond als onaangenaam en neemt de kans op irritatie van het slijmvlies in mond- en keelholte toe bij gebrekkige speekselafscheiding. Daarnaast is het mogelijk dat de samenstelling van speeksel een rol speelt bij de spijsvertering. Verondersteld wordt dat speeksel bijdraagt tot de vertering van zetmeel. Om dit te onderzoeken is een experiment opgezet om de hypothese - zetmeel wordt door speeksel omgezet in glucose - te toetsen.

Materialen & Technieken Benodigdheden: zetmeelextract; 2 reageerbuisjes; speeksel; bunsenbrander; jodium; Fehling A & B Twee reageerbuisjes worden elk gevuld met een mengsel van 4 ml zetmeeloplossing en ongeveer 1 ml speeksel. Het mengsel wordt geschud en gedurende 5 min. opgewarmd tot lichaamstemperatuur (om enzymen in speeksel gelegenheid te geven goed op zetmeel in te werken). Met behulp van indicatoren wordt gecontroleerd of zetmeel en glucose in het mengsel aanwezig zijn. Aan buisje 1 worden enkele druppels jodium toegevoegd. Als zetmeel aanwezig is kleurt het mengsel blauw. Aan buisje 2 worden enkele druppels Fehling A & B toegevoegd en wordt de inhoud kort verhit in de gasvlam. Bij aanwezigheid van glucose kleurt het mengsel bruin (verhitting is nodig voor deze indicatie). Bij afwezigheid van zetmeel of glucose zal er geen kleuromslag plaatsvinden.

Resultaten Na toevoeging van jodium aan buisje 1 treedt er geen kleuromslag op. Na toevoeging van Fehling A & B en verhitting kleurt het mengsel bruin NB. Metingen worden in de vorm van tabellen en grafieken opgenomen in Resultaten

Discussie Uit de resultaten blijkt dat de zetmeel in het mengsel is verdwenen en dat er glucuse is ontstaan. Daarbij is uitgegaan van de vooronderstelling dat in het oorspronkelijke zetmeelextract ook daadwerkelijk zetmeel aanwezig was en dat deze oplossing niet al voor de aanvang van het experiment glucose bevatte. Om dit te controleren moet het experiment worden uitgebreid met een zogenaamde blancoproef: zetmeelextract zonder speeksel wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van voldoende zetmeel om met jodium een duidelijke kleuromslag te bewerkstelligen en zetmeelextract zonder speeksel wordt ook gecontroleerd op de afwezigheid van glucose. Met verder onderzoek kan worden nagegaan bij welke temperatuur speeksel het beste werkt.

Regels bij Grafieken Inhoud in één oogopslag duidelijk titel toont waar gegevens betrekking op hebben legenda bij assen (variabelen, eenheid) eventueel bronvermelding Overzichtelijke schaalverdeling X-as onafhankelijke en Y-as afhankelijke variabele Bij meer afhankelijke variabelen extra legenda noodzakelijk

SOORTEN GRAFIEKEN Eendimensionale grafieken Tweedimensionale grafieken - staafdiagram - cirkeldiagram - kartogram Tweedimensionale grafieken - lijngrafiek - voorstelling in 2-dimensionaal assenstelsel Driedimensionale grafieken - voorstelling in 3-dimensionaal assenstelsel

STAAFDIAGRAM BRON: CBS 1997

CIRKELDIAGRAM BRON: Fracties Tweede Kamer

KARTOGRAM BRON: the UK in figures

LIJNGRAFIEK (discreet) BRON: SCHOOLTV

LIJNGRAFIEK (continue)

SPREIDINGSDIAGRAM BRON: Statistiek voor historici

Regressielijn door puntenwolk

3D Grafieken

Bronvermelding Bij boeken: Bij tijdschriften: Bij websites: Auteur; titel; uitgever; jaartal Bij tijdschriften: Auteur; titel; naam tijdschrift; uitgever; jaartal Bij websites: Gedetailleerd web-adres (invoering hiervan levert onmiddellijk de bron = letterlijke tekst)