M OBILITEIT … EEN STAND VAN ZAKEN TransitieNetwerk Vlaanderen, Skilling Up.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klimaatquiz Als 500 leerlingen een jaar lang geen aluminiumfolie gebruiken om hun boterhammen te verpakken, besparen ze energie. Hoeveel? a) De energie.
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
VOEDING Het klimaat verandert. Wat kan je zelf doen? 2012.
Iedereen communiceert graag ….. En dus heeft iedereen een gsm …
Intelligente en Schone Voertuigen: Wat, Welke...
Duurzaam productie-en materialenbeheer waarom? 8 Dec 2008 Kristof Debrabandere.
7.4:energie voor een duurzame toekomst
Global Warming Global Warming
Nationale rekening DEEL 1 Productie meten.
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
DriversChallenge.
NORTH EAST AIRPORT. INLEIDING •Schiphol en Frankfurt •Waarom de Noordoostpolder? •Duurzaamheid en milieu aspecten •Infrastructuur •Aviation en Maintenance.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Rotary Scherpenzeel Woudenberg – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Dégage ! Dé Gedeelde Autovloot Gent Karel Lootens Februari 2014
Jonas Pauwels 1 BaSwC.  Carpooling  Wat is Carpooling?  Hoe werkt het?  Carpooling is te regelen naar eigen wensen .Cambio-autodelen  Wat is cambio-autodelen.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Energie van en voor Ameland. Wat is AEC  Inkoop groene stroom en gas en verkoop aan Amelanders en bedrijven op Ameland  Zonder winst oogmerk  Zelf.
People - Planet – Purchasing, aan de slag met maatschappelijk verantwoord inkopen.
H4 Klimaatbeleid in de praktijk
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Inhoud Triodos Bank (kort) Raakvlakken met mijnbouw/goud
voor de zomervakantie tot
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Transport en Infrastructuur
De ecologische voetafdruk
Europees Parlement en Energie-Efficiëntie in Bouwen en Wonen Mini-conferentie Energiezuinig Bouwen en Wonen Rosmalen - 11 april 2008 Lambert van Nistelrooij.
Scenario's voor de zeer lange termijn
Energie van en voor Ameland. Wat is AEC  Inkoop groene stroom en gas en verkoop aan Amelanders en bedrijven op Ameland  Zonder winst oogmerk  Zelf.
Financiële cijfers 22 augustus 2012 Paul Smits
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Met deze dia en de volgende kan je laten zien dat lucht vuil of schoon kan zijn
WWf Door Wouter En Omar.
Subel1 Is de productie van biobrandstoffen een alternatief voor de export van bietsuiker?
Auto’s & CO2 Reactie milieubeweging Bram Claeys CCIM stakeholder consultatie, 25/2/2007, Brussel.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
18 december 2012 Het Energierenovatieprogramma 2020 De sociale aspecten van het programma
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
Uitdagingen voor Boskoop
Met de steun van Welkom. Inhoud 1.Korte voorstelling Ecolife 2.Ecodriving workshops 3.Ecodriving op evenementen 4.Stand van zaken 5.Toekomstperspectief.
Werk & energie Kamoe & xQuiniboy Made in Rotterdam
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Energiemanagement Komen tot de meeste efficiënte manier om energie te verbruiken STELLING: Gedrag kan pas beïnvloed worden als men zich bewust is van het.
Oh, grote wereldbol !.
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Klimaatfinanciering in het Zuiden De Belgische bijdrage voor de fast start en de lange termijn JP De Leener
Potverdorie, eet normaal!
Milieu zaken Emissie-eisen Euronormen bmp omzetten in kilometerprijs Euro 5 Euro 6 CO (Koolstofmonoxide) HC (koolwaterstof) NOx (Stikstofoxiden)
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Wat kunt u eraan doen? EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaatverandering.
Samenwerken aan een duurzaam Barneveld. Toekomstbeeld Barneveld Gebouwde omgeving: 39% Industrie: 30% Landbouw: 8% Transport: 23% Energiegebruik:7.300.
Werken aan een nieuwe internationale overeenkomst EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaatverandering.
Titel wereld moet weg. 1 havo/vwo 1 Bevolking § 2-4.
1 VWO Hoofdstuk 1 Bevolking § 2 - 4
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
De ecologische voetafdruk. Footprint components Fossil Fuel Built-up Waste Food Fibres absorption.
Hoofdstuk 6 Productie.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Energieopwekking Charley, Quinten, Thomas, Suzie
CO2 Toolboxmeeting Dolmans Landscaping Group
Eet Lokaal 13 oktober 2017.
De ecologische voetafdruk
De juiste oplossing voor een schoon milieu
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 3 Planet.
Transcript van de presentatie:

M OBILITEIT … EEN STAND VAN ZAKEN TransitieNetwerk Vlaanderen, Skilling Up

H OE VERPLAATSEN WE ONS ? 54,3 50,8 Vlaams Gewest

M OBILITEITS WEETJES (1) Bij de start van de eerste oliecrisis waren er in België een goede 2 miljoen wagens op de baan. Ondertussen zijn er bijna 6 miljoen auto’s ingeschreven in ons land, en elk jaar komen er nog bij. Het aantal kilometers dat deze personenwagens rijden neemt ook alsmaar toe. Meer dan kilometer per jaar en per wagen, in totaal in België dus een 80 miljard kilometer.

A ANTAL AUTO ’ S Aantal wagens per duizend inwoners (2007: 470)

A ANTAL AUTO ’ S PER HUISHOUDEN – (2001) 1 huishouden op 4 zonder auto 20,1 1,0 BelgiëDe 5 grootsteden 23,3 2,3 54,3 10,8 37,4 50,8

M OBILITEITSWEETJES (2) De bezettingsgraad van de wagens daarentegen neemt verder af. Waar je in 1970 in elke wagen gemiddeld nog 1,7 inzittenden kon vinden, is dit nu iets minder dan 1,4 personen. Het aantal wagens op de baan zal tegen 2030 met nog eens 36 procent toenemen en de gemiddelde snelheid tijdens de spits zal met 23 procent dalen. (prognose van planbureau die geen rekening houdt met mogelijke transities)

V ERPLAATSINGEN MINDER DAN 5 KILOMETER …

H OE EFFICIËNT IS DE AUTO ?

M OBILITEITSWEETJES (3) Het verkeer in België eist jaarlijks bijna 1000 verkeersdoden, 7000 zwaargewonden en lichtgewonden. De concentraties van fijn stof, waarvan ruim een derde rechtstreeks een gevolg is van het autogebruik, zorgen ervoor dat de levensverwachting van de Vlaming met minstens acht maanden wordt ingekort. Naast het fijn stof zijn er ook problemen van geluidsoverlast, lichthinder en verkeersagressie.

M OBILITEITSWEETJES (4) Totaal aantal wagens wereldwijd: ondertussen meer dan (achthonderd miljoen) Jaarlijks worden ongeveer 52 miljoen nieuwe auto’s geproduceerd en verkocht. Bekijk hier de huidige stand:

M OBILITEIT EN OLIE 80 tot 95 % van alle transport gebeurt door middel van olie Vrachtverkeer (diesel) Autoverkeer (diesel, benzine) Vliegtuigen (kerosine) Boten (zware diesel) Verhoging van prijzen en/of vermindering van aanbod heeft grote gevolgen op transport Voedselvoorziening Import van textiel, speelgoed, elektronica, en heel veel andere producten Vervoer van personen (zakenreizen, vakantie en toerimse…)

CONCLUSIES Huidige mobiliteitsmodel is onhoudbaar  Grote milieuschade  Aanslag op eindige grondstoffen bij productie en gebruik  Zware effecten op gezondheid en welzijn van grote groepen mensen van: ‘mijn auto is mijn vrijheid’ naar ‘mijn vrijheid zonder auto ’

M OGELIJKE OPLOSSINGEN... Overstappen op alternatieven Vergroten capaciteit (maar...) Slimme kilometerheffing Minder wagens, kleinere wagens, zuiniger wagens, Andere brandstoffen (maar agro-diesel en ethanol onder vuur) DUS: drastische maatregelen, drastische wijziging van mentaliteit...

Anders rijden (ecodriving) Anders kopen IN AFWACHTING

E EN AUTO NODIG ? Fiets Bus Trein Te voet Maar ook Taxi Carpoolen (ook binnen het gezin) Autodelen Cambio

W ELKE A UTO ? Groot of klein? Statusangst? Benzine, diesel, gas of...  

E CODRIVING Ecologisch rijden = Economisch rijden Minder CO 2 goed voor het milieu onze portemonnee

UITLAATGASSEN CO 2 => broeikasgas CO => hoofdpijn, duizeligheid NOx => longbeschadiging, zure regen Koolwaterstoffen (KWS) => kanker, ozon Fijne deeltjes => longbeschadiging, kanker Sportieve rijstijl = toename van 20 tot 800 % !!!

Beetje trager Veel zuiniger Snelheid

Anders schakelen 2000 toeren 5 e !! S CHAKELEN

R IJDEN OP GELUID ? T OERENTELLER = BOORDINSTRUMENT !

ANTICIPEREN  Remmen = verkwisten  Uitbollen !!  in 5 e !!  Schakelen na hindernis!

V ELE KLEINTJES...

A NDERE ACTIES Beperken vrachtverkeer  Kiezen voor lokale en seizoensgebonden voeding  Minder gadgets en nauwelijks gebruikte spullen kopen Beperken eigen verkeer  Wonen in stad of dorpskern  Werken in de buurt waar je woont ( verplaatsingen)

Reizen en vakantie

ENKELE CIJFERS In 2006 zijn er 850 miljoen internationale aankomsten (omzet van 585 miljard euro) Van alle vakantieverplaatsingen gebeuren er 46% met het vliegtuig en 43% met de wagen. United Nations World Tourism Organisation, Tourism Highlights Edition 2007, Groei van de sector, 3 tot 5% per jaar

VLIEGEN Nu 2 tot 3% van alle broeikasgassen Zwaardere impact door grote hoogte (x 2,7) Verdubbeling vliegverkeer verwacht tegen 2030 Geen taksen maar subsidies Tellen (nog) niet mee in nationale quota voor de broeikasgasemissies Chicago conventie (1994) Open Skies akkoord VS-Europa (= prijsdaling en 10% extra passagiers) OPTIES: groei afremmen, vliegreizen via quota...

B ROEIKASGASSEN ( VLIEGTUIG, H/T, PER PERSOON ) BestemmingkmTon Riga28841,02 Minsk31841,13 Tanger37381,29 Dar Es Salaam144743,88 Guatemala City182084,91 Ho Chi Minh198305,34 De Gemiddelde CO2-uitstoot per Belg per jaar voor: Mobiliteit3,12 ton CO2 Energieverbruik in huis3.75 tonCO2

M ETEN IS WETEN

32 COMPENSEREN MET C OMPEN CO2 gedragen door gerenommeerde milieu- en Zuid-Noord NGOs: WWF, , EcoConsomation, Klimaatcoalitie, enz. België’s enige non-profit compensatie-organisatie, met de laagste administratiekosten (10%) en het hoogste percentage van het compensatie-bedrag dat direct in projecten wordt geinvesteerd (90%) Het meest rigoreuze system op de Belgische markt ter berekening en compensatie van CO2-uitstoot bewust investeren in veelbelovende initiatieven in Afrika Referentie voor alle investeringen: de Gold Standard = garantie voor kosten-efficiëntie, transparentie en externe controle. Projecten gefocused op bosaanplant komen niet aan bod, omdat de netto CO2-compensatie daarvan onzeker is (= WWF beleid).

33 I NVESTERINGS - MOGELIJKHEDEN : Energieverbruik elders verminderen bvb: meer efficiënte electriciteits-opwekking, spaarlampen Energiegebruik mét CO 2 -uitstoot vervangen door energie- gebruik zónder CO 2 -uitstoot bvb: diesel-generator vervangen door waterkracht- centrale Toename energiegebruik zónder (of met zeer lage) CO 2 - uitstoot bvb: electrificering dorpen in Africa, opwekking met windmolens Klimaat-neutrale (toename van) energiegebruik bvb: bio-energie – jatropha in verwoestijnende gebieden CO 2 -”captatie” behouden / vergroten bvb: bestaand bos beschermen, nieuw bos aanplanten

34 I NVESTERING IN BOSSEN : PRO EN CONTRA PRO: Bossen & andere vegetatie zetten CO 2 om in zuurstof = „capteren“ CO 2 ⇒ CO 2  Bossen voorkomen erosie ⇒  bodemvruchtbaarheid & voedselproductie, temperen extreme klimaatverschijnselen = zéér belangrijk ter garantie van livelihood CONTRA: Netto-CO 2 -vermindering = ± 0: bij verrotten/verbranden komt veel CO 2 vrij = “ carbon sinks ” = op lange termijn geen vermindering Investering in bosbehoud = voorkomen dat het nóg erger wordt, verder niets. Conclusie CompenCO2 : Alleen investeren in bossen als onderdeel van verbetering livelihoods in ontwikkelingslanden.

R UIMERE I MPACT VAN REIZEN Ecologisch: voorbereiding, verplaatsing, verblijf, vervoer ter plekke, afval, water, activiteiten, natuur, biodiversiteit… Sociaal: sociale aspecten van alle tussenschakels, contact ter plaatse,… Economisch: naar waar gaat de winst, wat gebeurt met deviezen,…

CONCLUSIES Er is nog veel werk aan de winkel, Voor overheden Voor bedrijven Voor consumenten en burgers Tijd voor vragen