DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Bordmedium in de toekomst?  of 
EDO in de lerarenopleiding
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Realisatie kindcentrum
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
“Kansen benutten” handvatten een emancipatorisch jeugdbeleid
Ontwikkelingstraject kinderen
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Delta/DMH, een onzichtbare betrokkene.
Rechtvaardige Transitie Enkele uitdagingen voor de vakbonden.
Nieuw: Digitaal Referentiekader Gezondheidsbevordering (Refka 2.0)
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
EDO in pedagogisch perspectief Arjen E.J. Wals.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Samenwerken in burgerschap
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Groene economie/jobs Wat denken de vakbonden? Groene economie/jobs Wat denken de vakbonden? Bert De Wel, adviseur studiedienst ACV NME-dag ‘Groene Economie’,
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Personeelsvergadering
NME: kiezen, leren, meedoen
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Het opleidingsprofiel:
Deel anders, mijn organisatie
TC&M UNESCO unites us all.
Verkiezingen 2006.
Het thema in het Jaar van de Boerderij Herbestemmen Gerard Hendrix projectleider AEN.
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Visie op Duurzaamheid  .
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
International Business College Iets voor jou! Ouderavond profielkeuze Januari 2015.
Jan Masschelein (& Maarten Simons)
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
HIER DOEN WE HET VOOR Lukt dat een beetje? 390 gemeenten 9 verzekeringsconcerns Met 35 labels SAMENWERKING.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Sociale Agenda. 3 Verkenners in opdracht van GS:  Januari 2015  Tussenrapportage  Maart 2015  Eindrapportage:  We zijn ongezonder  We hebben een.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Coöperatief bankieren Dirk Duijzer, 10 december 2012.
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Duurzame ontwikkeling
Michiel van Oudheusden Université de Liège
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Bewegen naar de toekomst
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
De toekomst van schools onderwijs vanuit pedagogisch perspectief
JEUGDzorg - voor wie?.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
De volgende stap op weg naar burgerparticipatie in Roermond
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie Maarten Simons Laboratorium voor Educatie en Samenleving KU Leuven DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie

van rood naar groen naar beleid en leren voor duurzame ontwikkeling/groene economie grenzen van beleid: politieke actie grenzen van leren: pedagogische actie

SOCIALE KWESTIE aanleiding: uitbuiting van arbeidskracht, logica van het kapitaal beleid: curatief:sociale zekerheid, mutualisering, herverdeling preventief: campagnes, gezondheid onderwijs/educatie: als beleidsinstrument sociale moraal basiswaarde: solidariteit – relatie tov achter(uit)gestelden

gevolgen: centralisering van macht risico samenleving, verzekerde samenleving pacificatie (sociale correctie), professionalisering marginalisering van bewegingen institutionele logica: explosie van ‘sociale’ problemen en ingeneering onderzoek ‘in naam van het sociale’

verteken(nen)de beelden: - proletariërs/de mensen denken niet - (beleid en onderwijs zijn nodig) (zelf-legitimatie van intellectueel) - geen sociale rechtvaardigheid zonder sociaal beleid - (opgelegde solidariteit is nodig) (zelf-legitimatie van partij-politiek) - geen sociale emancipatie zonder kennis - (socialiserende educatie is nodig) (zelf-legitimatie van onderwijzende klasse)

GROENE KWESTIE aanleiding: uitbuiting van de natuur, logica van de consumptie beleid: herstel, beheer preventief, voorzorg onderwijs/educatie: als beleidsinstrument milieubewustzijn basiswaarde: duurzaamheid – relatie tov volgende generatie

gevolgen: centralisering/internationalisering van macht onzekere samenleving, voorzorg samenleving pacificatie (ecologische correctie), professionalisering marginalisering/criminalisering van bewegingen institutionele logica: explosie van ‘groene’ problemen en markt onderzoek ‘in naam van het milieu ’

Verteken(nen)de beelden : - mensen denken (zelf) niet (duurzaam) - (beleid en educatie zijn nodig) (responsablisering) - geen duurzaamheid/groene economie zonder beleid - (opgelegde duurzaamheid is nodig) (activering) - geen verandering zonder aangepaste competenties- (resultaatsgericht leren) (personalisering, inzetbaar)

BONDGENOOTSCHAP politieke actie beleid gedragsmanagement leren (triade-model: Theo Poiesz) pedagogische actie

“politieke actie”: ‘willen’ mogelijk maken “democratie”: geen natuurlijke orde paradigmatische vorm: het parlement RISICO: temmen, neutraliseren “pedagogische actie”: ‘kunnen’ mogelijk maken “educatie”: geen natuurlijke (voor)bestemdheid paradigmatische vorm: de school

SCHOOL historische uitvinding: ‘vrije tijd’ geven/maken tijd/ruimte die samenleving geeft om zichzelf te vernieuwen toelaten dat komende generatie zich als nieuwe generatie kan ervaren dubbele beweging: iets op tafel leggen iets uit handen geven vorming (in-vorm-brengen, voorbereiden) (verschillend van leren) gevolg: interesse-inhoud, leerkracht, (democratische) maatschappelijke verantwoordelijkheid (cf. Hannah Arendt)

EDUCATIE vandaag neutraliseren/temmen competenties/inzetbaarheid/resultaat motivatie, personalisering professionele proces/projectbegeleiders komende generatie richtinggevend voor nieuwe generatie; omgekeerde socialisering (volwassenen via kinderen ‘opvoeden’) verwarring ‘volgende generatie’ (inzet van duurzaamheidsbeleid) en ‘nieuwe generatie’ (inzet van pedagogische) (cf. Frank Furedi)

EDUCATIE vandaag uitdaging: wat op tafel leggen? (grammatica) wie legt iets op tafel? (liefhebbers) welke tafel? (tijd-ruimte) pedagogische actie? (interventie in ‘ontwikkeling’) onderscheid: SCHOOLeducatie (in-vorm-brengen, voorbereiding) (interventie in naam van herbestemming) VOLWASSENENeducatie (pre-politiek, (betekenis) samenleven) (interventie in naam van duurzaamheid)

“Van scholen wordt niet verwacht dat ze duurzaamheidsvraagstukken oplossen, maar men mag wel verwachten dat ze leerlingen kansen bieden tot een mate van zelfontplooiing die hen handelingsbekwaam maakt om samen met anderen naar oplossingen te zoeken.” vakoverschrijdende eindtermen “omgeving en duurzame ontwikkeling”

BESLUIT wegen tot VERANDEREN Ethisch credo: ‘je moet je leven veranderen’ we willen dat jullie moeten Politiek credo: ‘we willen ons leven veranderen’ we willen dat jullie kunnen Pedagogisch credo: ‘je kan je leven veranderen’