Flexibiliteit van omgevingswaarden ACELS/Centrum voor Milieurecht Flexibiliteit van omgevingswaarden Marlon Boeve
Flexibiliteit van milieukwaliteitsnormen was, is en blijft ‘hot’ Van algemeen normenstelsel naar brij aan flexibiliteitsmogelijkheden als oplossing voor complexe vraagstukken Wens: meer bestuurlijke afwegingsruimte op lokaal niveau
Methoden flexibele regulering bij normen Flexibel onderweg Het eindpunt is flexibel
Plan Flexibele regulering Afwijkingsmogelijkheden Risico’s Waar naar toe?
Flexibel onderweg Programmatische aanpak bij o.a. luchtkwaliteit, waterkwaliteit Experimenteren: ontwikkelingsgebieden en innovatie (Crisis- en herstelwet) Doel: milieugebruiksruimte creëren voor gewenste ruimtelijke ontwikkelingen
Ontwikkelingsgebieden Aanwijzing bij amvb voor 10 jaar Tijdelijke (?)afwijking normen Bestemmingsplan-plus Aanpak bestaande rechten
Flexibel onderweg: risico’s Normafwijking onderweg? Is eindresultaat afdwingbaar? Aanpak bestaande rechten voldoende? T
Flexibel onderweg, waar naar toe? Zonder afwijking normen, fasering in de tijd Ontwikkelruimte – aanpak bestaande rechten Ook: verdere verbetering van de milieukwaliteit
Eindpunt is flexibel Vooraf: aard en juridische achtergrond beperkt mogelijkheden afwijking Normen met bandbreedte Afwijken zonder bandbreedte
Normen met bandbreedte
Zonder bandbreedte (stad en milieu)
Flexibel eindpunt: risico’s Met bandbreedte Zonder bandbreedte (stad en milieu) Normopvulling Verslechterde milieukwaliteit Geen uitvoeringsplicht compenserende maatregelen Bestaande rechten beschermd Noodzaak?
Flexibel eindpunt, waar naar toe? Gaat vooral over lokale milieuhinder Duidelijke norm met duidelijke bandbreedte op rijksniveau (vgl. Wet geurhinder en veehouderij) Op lokaal niveau norm in omgevingsplan Verzwaarde motiveringsplicht, via stad en milieustappen (vgl. Interimwet)
Bestemming bereikt? Normen niet loslaten Nut en noodzaak Stop met experimenteren, gooi niet weg wat je al hebt En soms.. kan het gewoon niet