20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
EDO in de lerarenopleiding
Bijeenkomst directeuren Primair Onderwijs
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
Technische geletterdheid en onderwijs
Wetenschappen Actualisering van eindtermen en ontwikkelingsdoelen basisonderwijs & eerste graad secundair onderwijs NME-overlegplatform 24 oktober 2008.
Risico’s en gevaren van techniek
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Tussen samenspel en strijd. Sport en politiek door de eeuwen heen.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Omgaan met geschiedenis
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Positieve psychologie
Onlosmakelijk met elkaar verweven?.  ARHO  Europese ministers.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Interculturele communicatie
Samenwerken in burgerschap
Onderwijs en democatisch burgerschap
Omgaan met ruimte Een vormingspakket over ruimtelijke ordening.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Voorstelling 6de leerjaar
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Personeelsvergadering
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Ethiek.
Dossier Empowerment.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 27 september WELKOM.
Doel en taak van de hulpverlening
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
GOK en voet: hand in hand!
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
DTD, mag het iets meer zijn? Onderwijs, de kennis voorbij – 17/11/2015.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Educatie voor Duurzame Ontwikkeling Duurzame ontwikkeling Kenmerken van duurzaamheidsvraagstukken Educatie voor Duurzame Ontwikkeling – EDO Kenmerken van.
Groepssessie 1: Curriculum Aan de slag Deel 1 Enkele mogelijke oplossingen Filmfragment Nederlands 1.
Kwalificatie eisen Om goed in de samenleving mee te kunnen doen is een voorbereiding alleen op jouw beroep niet voldoende. Bijv. - sturing geven.
Klimaatcoaches GoodPlanet Belgium I Edinburgstraat 26 Rue d’Edimbourg I Brussel 1050 Bruxelles I T +32 (0) I
Gelijke kansen op school: het kan!
Begeleiding bij Werkplekleren
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
ECONOMIE en IT (A stroom)
Transcript van de presentatie:

Vakoverschrijdende eindtermen ‘Omgeving en duurzame ontwikkeling’ als contextgebied 20 Januari 2009 EDO Studiedag Willy Sleurs Entiteit Curriculum Departement Onderwijs & Vorming Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap

Kennis Specifieke kenmerken i.v.m. kennis rond EDO Conceptuele Feitenkennis Handelingsgerelateerde kennis Kennis betreffende het ontwikkelen van een visie Kennisverbanden tijd (verleden – heden - toekomst) ruimte (lokaal - globaal) Interdisciplinair Kwaliteit van de kennis Kritisch denken is essentieel

Actie Actie moet de leerling in staat stellen om: ervaring op te doen met conflicterende waarden te kunnen discussiëren over mogelijke veranderingen en visies op basis van kwaliteitsvolle keuzen oplossingen te vinden zich actief in te zetten voor DO zelfefficiëntie te ervaren te kunnen reflecteren over acties de actie te kunnen evalueren

Emotie Emoties en gevoelens zijn verbonden met denken Gevoelens zijn belangrijk bij het nemen van beslissingen (Kals) Emoties zijn meestal zichtbaar voor anderen (Damasio) Gevoelens zijn enkel herkenbaar voor de persoon in kwestie (Damasio) Emotie is het begin van een reactieketen die eindigt in een gevoel (Damasio) Empathie speelt een hoofdrol bij EDO

Waarden en ethiek Waarden worden vrij vroeg ontwikkeld er is geen bewijs voor ‘juiste’ of ‘foute’ waarden voorbeelden: rechtvaardigheid, leven, vrijheid, … “EDO gaat fundamenteel over waarden, waarbij respect centraal staat …” (United Nations 2004) Ethiek = zoeken naar een antwoord op de vraag: “wat zullen we / zal ik doen?”

Systeemdenken Basiscriteria van systeemdenken (Capra, 1992): Van elementen naar het geheel (organisatiepatronen) Van enkelvoudige elementen naar verbanden Van structuren naar processen Van ‘objectiviteit’ naar de constructie van de werkelijkheid

Omgaan met complexiteit (risico’s, voorzorgprincipe)

Complexiteit via syndroomanalyse

Visie op de basisvorming Decreet (1996): Inhoudelijk gedefinieerd: vanuit maatschappelijk perspectief en vanuit perspectief op persoonlijke ontwikkeling Europese Unie (2006): kerncompetenties voor levenslang leren Uitgangsvraag: welke minimumcapaciteiten heeft een burger in Vlaanderen nodig om kritisch-creatief te functioneren in de samenleving en voor de uitbouw van een persoonlijk leven?

Waarom VOET niet (meer) graadgebonden? Feedback uit scholen: Ervaring met VOET: haalbaarheid, in combinatie met allerlei activiteiten, projecten, vakken, samenwerking, coördinatie Eigen beslissingen nemen om missie en visie gestalte te geven = eigen keuzes maken Beleidsvoerend vermogen van scholen stimuleren en erkennen

Concept en ordeningskader Basisvorming: Ontwikkeling van de persoon in een Multiculturele, democratische samenleving 7 contexten Lichamelijke gezondheid en veiligheid Mentaal welbevinden Socio-relationele ontwikkeling Omgeving en duurzame ontwikkeling Politiek-juridische samenleving Socio-economische samenleving Socio-culturele samenleving

Gemeenschappelijke stam Selectie van essentiële vaardigheden, verwoord in 26 eindtermen Meer algemeen geformuleerd dan de eindtermen in de contexten = toepasbaar in diverse situaties of activiteiten en combineerbaar met zowel vakgebonden als andere vakoverschrijdende eindtermen

Context 6: Omgeving en duurzame ontwikkeling Participeren aan milieubeleid en milieuzorg op school Herkennen in duurzaamheidsvraagstukken de verwevenheid tussen economische, sociale en ecologische aspecten en herkennen de invloed van techniek en beleid Zoeken naar mogelijkheden om zelf duurzaam gebruik te maken van ruimte, grondstoffen, goederen, energie en vervoermiddelen Zoeken naar duurzame oplossingen om de lokale en globale leefomgeving te beïnvloeden en te verbeteren Tonen interesse en uiten hun appreciatie voor de natuur, het landschap en het cultureel erfgoed Voelen de waarde aan van natuurbeleving en het genieten van de natuur

Context 5: politiek-juridische samenleving Tonen het belang en dynamisch karakter aan van mensen- en kinderrechten Illustreren hoe een democratisch beleid het algemeen belang nastreeft en rekening houdt met ideeën, standpunten en belangen van verschillende betrokkenen Geven voorbeelden die duidelijk maken hoe de mondialisering voordelen, problemen en conflicten inhoudt.

Context 6: socio-economische samenleving Toetsen de eigen opvatting aan de verschillende opvattingen over welzijn en verdeling van welvaart Zetten zich in voor de verbetering van het welzijn en de welvaart in de wereld Hebben bij het kopen van goederen en het gebruiken van diensten zowel oog voor prijs-kwaliteit en duurzame ontwikkeling als voor de rechten van de consument Geven kenmerken, mogelijke oorzaken en gevolgen van armoede aan

Context 7: socioculturele samenleving Beschrijven de dynamiek in leef- en omgangsgewoonten, opinies, waarden en normen in eigen en andere sociale en culturele groepen; Gaan constructief om met verschillen tussen mensen en levensopvattingen Illustreren het belang van sociale samenhang en solidariteit Illustreren de wederzijdse beïnvloeding van kunst, cultuur en techniek, politiek, economie, wetenschappen en levensbeschouwing

www.ond.vlaanderen.be/dvo willy.sleurs@ond.vlaanderen.be