Marc Vandercammen September 2003 De jongere als « schoolse » aankoper.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Advertisements

Cawar Consumer Awareness. Doelstellingen  Bepalen wat de omvang van de problemen rond consumptie is.  De kwaliteit evalueren van de informatie die wordt.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Hoofdstuk 3: Geld over en tekort
Jongeren en geld.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
De stand van zaken in Enkele cijfers - verneveling Rond de flesjes per jaar verstrekt aan alle deelnemers …….en even zoveel naalden, spuiten.
Welkom.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Januari 2004 Jongeren en verslavingen. Doelstellingen  Het doel van deze studie bestaat erin het gedrag van de jongeren te evalueren op het vlak van.
Marc Vandercammen Oktober 2003 Aankopen voor het gezin: jongeren beslissen.
De betaalbaarheid van de (eerstelijns) medische zorg
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Sport en veiligheid Marc Vandercammen Maart 2003.
Onderzoek Zimmer 1981 Relatie tussen (extra ) bewegingsonderwijs en de cognitieve ontwikkeling bij kinderen tussen 3 en 6 jaar.
Landbouwbreed Klaaswaal
passend onderwijs en zorgplicht
Wist u dat … Meer dan 10% van de jongeren in het voortgezet onderwijs drugs gebruikt? Er meer dan 74% van de kinderen onder de 16 jaar alcohol heeft.
De weg naar het voortgezet onderwijs
Marjan den Ouden november 2008, P4959 Kwaliteit van bereik versus effectiviteit dagbladreclame.
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
Domein: studie en handicap
Herleiden (= Haakjes uitwerken)
Jong geleerd, fout gedaan?
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Informatie vaardigheden
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Let’s get started Marketing? Marketing!
Enquête.
Duo Die Twee een interactieve kwis.
Nederlands tijdschrift voor Diabetologie
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Improving Mental Health by Sharing Knowledge {naam uitvoerder} Kunnen ouders iets doen aan het alcoholgebruik van hun kinderen?
IPSOS iov Stichting tegen Kanker, 2013
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
van schooladvies tot inschrijving
Gezondheid   1. We willen bewuster leven. 2.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
1 Kwaliteitsvol en betaalbaar wonen voor iedereen Vlakbij binnenstad en in het groen Duurzaam en toekomstgericht.
Het begint bij het jonge kind
Welkom bij DUO DUO.nl Servicekantoor Eindhoven Clausplein 6
Welkom bij DUO Sonja van Amelsfort Servicekantoor Utrecht.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Vraag 1: Wat is het thema van de kinderboekenweek?
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
Thema 2: Hoe geld verdienen?
Resultaten enquête lager onderwijs De resultaten 1.Steekproef 2.Gamegedrag 3.Gamen en opvoeding 4.Besluit.
Alcohol, roken en opvoeding
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
Onderzoek naar de beslissingen van jeugdrechters/jeugdrechtbanken in MOF-zaken Emilie De Backer.
Een lach op het gezicht van kinderen in Nederland.
Op weg naar een duurzaam zelfvoorzienend Someren.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
RESULTATEN VAN DE BEHOEFTENANALYSE E VALUATIE DOOR J OACHIM M AACK Internet - (g)een rechteloze ruimte. Opvoeden en leren dankzij een App voor gegevensbescherming.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Welkom!. Mag ik u om te beginnen eerst een gewetensvraag stellen……
Rookenquête 2018 Een onderzoek voor Stichting tegen Kanker, uitgevoerd door GfK Belgium Rapport 1.
WoON 2012 Differentiatie woningaanbod in aandacht wijken
TTT 2018 / 2019.
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Transcript van de presentatie:

Marc Vandercammen September 2003 De jongere als « schoolse » aankoper

Doelstellingen  Het doel van deze studie bestaat erin een evaluatie te maken van de rol als « voorschrijver » van aankoopgedrag die de jongere speelt als het gaat om aankopen in schoolverband.  Dankzij deze studie kan een analyse worden gemaakt van verschillende elementen van de koopgedragsbepaling en van de consumptie, zoals het volume en de gedragsbepalende invloed als het om consumeren gaat.

Methodologie  578 kwantitatieve interviews in België via persoonlijke gesprekken met jongeren en ouders: 128 jongeren van 11 à 12 jaar, 200 jongeren van 15 à 18 jaar, 250 ouders van kinderen in de leeftijdsgroep van 7-8 jaar, 9-10 jaar en meer.  Field : maart-mei  Aselecte gelaagde gecorrigeerde steekproef volgens de methode van de valpunten. De interviews met de jongeren (11-12 jaar, jaar en jaar) werden afgenomen zonder dat de ouders erbij waren.  De resultaten hebben de gepaste statistische bewerkingen (chi-kwadraat, foutmarge) ondergaan.  De totale maximale foutmarge op de steekproef bedraagt 3,0 %.  Enkel de betekenisvolle resultaten worden voorgesteld. Elk gegeven werd evenwel geanalyseerd - volgens de profielen - in functie van het geslacht en de leeftijd.  Voor vergelijkingen met de 4- tot 10-jarigen werden de voorschrijfcijfers gebruikt die werden vastgesteld door het Institut de l’Enfant.

Graanproducten  Energie inslaan vóór het vertrek naar school  Vanaf 4-6 jaar beginnen de kinderen de aankoop van hun graanproducten voor te stellen (op te leggen?) aan de ouders. Op die leeftijd is de invloed van het kind het grootst.  De koopbepalende invloed van kinderen blijft evenwel hoog ongeacht wat hun leeftijd is.

Snoep en snacks  Het tussendoortje om tien uur  Vanaf 7-8 jaar stellen kinderen aan hun ouders voor om snoep en snacks te kopen. De invloed van het kind is op die leeftijd het grootst. Ongetwijfeld is de overgang van hun kind naar de ‘grote school’ voor veel ouders een rechtvaardiging om aan de wensen van het kind te voldoen.  Op latere leeftijd besteden de jongeren er hun eigen zakgeld aan.

Schooltoebehoren  Schoolmateriaal  Vanaf 7-8 jaar stellen de kinderen aan hun ouders de aankoop van het schooltoebehoren voor. Op die leeftijd is de invloed van het kind het grootst. Ongetwijfeld rechtvaardigt de overgang van hun kind naar de ‘grote school’ voor veel ouders de nood om aan de wensen van het kind te voldoen.  Op latere leeftijd kiezen 4 op de 5 jongeren hun schoolmateriaal zelf.

Internet  De « documentatie » voor schooltaken  Met de leeftijd wordt de invloed van het kind om een internetaansluiting te nemen groter. Van één op drie onder de 7- à 8-jarigen die hun ouders een internetaansluiting kunnen doen kopen gaat het naar bijna twee op de drie onder de 18-jarigen.  Reden die wordt ingeroepen: de school en het moeten zoeken naar documentatie.

 Zowel voor, tijdens als na de schooltijd oefent de jonge consument een onmiskenbare invloed uit op het koopgedrag voor tal van producten.  Die koopgedragsbepalende invloed geldt in het bijzonder voor de volgende producten  De graanproducten voor het ontbijt  De tienuurhapjes  Het schooltoebehoren  Het internet en het zoeken naar documentatie via dat medium. Synthese

 Daarom zou het een goede zaak zijn om :  ouders aan te moedigen om met de kinderen te dialogeren over het kiezen van (ethische, duurzame, e.a.) producten ;  ouders en jongeren te sensibiliseren in verband met de gedane aankopen en hun impact op het vlak van duurzame ontwikkeling ;  de reglementering inzake bescherming van de minderjarigen (o.a. op het gebied van het gebruik van internet) te verstrengen. Aanbevelingen