Workshop 7 Rens. OGW = CS(P)E-SE <-0,5 of gesprek over leren en onderwijzen? Rens OGW workshop 7 08/11/12.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wim Arendse, ZADKINE Frank Kupers, Consult Yourself
Advertisements

1 Vernieuwde tweede fase in de klas Start: augustus 2007.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Samenwerken aan kwaliteit van (school)examinering loont!
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
4. uitvoeren, monitoren en testen
Workshop OGW in de klas..
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
MSWLogo Kite (verder afwerken) If – functie Recursie Een gokspel.
Laat ons met elkander, Laat ons met elkander zingen prijzen loven de Heer. Laat ons dat tesamen doen: zingen, prijzen loven de Heer,
“Van data naar didactiek”
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Hoe is het op school. Op de bosschool een mooie dag.
Biologie makkelijk? QF8&NR=1 QF8&NR=1 Nee dus, je kunt het heeeeel ingewikkeld.
Vensters voor Verantwoording Presentatie LEA 20 januari 2011.
Welkom op de ouderavond van klas 4 Schooljaar
1.Inhoud. Workshop als opwarmer Waarom evalueren Weet wat goed en fout gaat (kwaliteitsbeleid) Informeren van betrokkenen Verantwoording afleggen.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
SAMEN AAN ZET Rubric maken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Niet vergeten Zaterdag: Aankomst:10.15 de Fakkel (Italianen) CS (Fransen) Zondag:Family Day.
1 © by GfK SE 09/14 Bron: GfK consumentenonderzoek in opdracht van de Europese Commissie Consumentenklimaat GfK Europa Consumentenklimaat EU 28 – September.
Dankzij Java 8 en lambda's productiever ontwerpen en coderen TETRA project proposal 2015.
De kubus van CSPE succesfactoren!
2. Gods ei - gen Zoon in ma je steit ligt hier in een krib en schreit, een men - sen kind van vlees en bloed, die eeu - wig God is, eeu - wig goed. Ky.
Professional Development Schools - Rijnmond
Ontwikkelingen in de masters Door: dr. Anda Counotte.
Examenjaar week t/m t/m t/m04-09herkansingen se t/m t/m18-09cijfercontrole t/m25-09.
WELKOM BIJ DE BIJEENKOMST “COLLEGA’S MAKEN HET VERSCHIL”
YOUR REPUTATION IS MINE. NL FR EN. Vaak stellen we vast dat zowel bij broncontainers als bij bronkoffers (=oververpakking) de labels beschadigd, onleesbaar.
NAMEN EN SYMBOLEN VAN ELEMENTEN Jasmijn Domburg, Kim Dekker, Tessa Mennen.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
1 e Leidersvergadering C’s en D’s seizoen augustus 2014.
Rondleiding met tablets - Bibliotheek Gent Ism Mediaraven - Met steun van provincie Oost- Vlaanderen Doelgroep: 1 ste graad secundair B-stroom Doelstelling:
Uitgave juni ’16 ©KNHB 28 januari 2012 Opleiding Clubscheidsrechter Plus (CS+)
Team Communicatie 6 enthousiaste vrijwilligers Eind 2012 gestart Persvoorlichting, sociale media, evenementen, Kampong TV, interne communicatie, evenementen.
KLIMAX Integratie van duurzame ontwikkeling in de curricula.
“Dat doen we zelf wel” De burger aan zet 23 september 2013 Rinske van Noortwijk GreenWish.
Thijs Maessen Wellantcollege MBO Houten Beheersbaar Differentieren.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Doelen realiseren met media
CLIL: mathématiques.
Workshop 9 februari.
drs. Sylvia Meulensteen-van Esseveld MCDm
Examens leerjaar 4.
Periode 4 Voor H5 en V6.
Ons Water Workshop Best Practice Week van Ons Water Drechtsteden
AP6 : Delen om samen te werken
Onderzoek naar de veiligheidsplannen van verenigingen
Workshop MRT > RBO KVLO studiedag basisonderwijs Eindhoven
Naar meer activerend onderwijs in het VO
Eerste analyse gegevens havo 5.
Workshop Ariadne MercatorNet.
Opmerking: U kunt deze sjabloon afdrukken als wandkalende r. U kunt de dia van een maand ook kopiëren en deze toevoegen aan uw eigen presentatie.
Workshop 26 januari 2017, Utrecht
Yoga voor jongeren Singelland VO Surhuisterveen najaar 2017
Brede Haven TL ‘s-Hertogenbosch /
Woorde en Musiek: Carli Lessing
Game on! Innoveren met onderwijs, onderzoek en werkveld
Workshop Supramoleculaire chemie Geen waterstofbrug te ver Susanne Dirks-Trommelen & Kelly Stelwagen-van den Hout.
Creatopia| Basisonderwijs
Dít is ek! Ek is ‘n dogtertjie.
God het nie witbroodjies nie!
Jij als Werkplekbegeleider!
Website maken Jente van der Mei.
Workshop Digitale Tools
17. En die wenner is Konings 18.
Kerkraad: proses en voorstel Week 1 Gee kennis: Kerkraad 1 Week 2
Transcript van de presentatie:

Workshop 7 Rens

OGW = CS(P)E-SE <-0,5 of gesprek over leren en onderwijzen? Rens OGW workshop 7 08/11/12

OGW = CS(P)E-SE <-0,5 of gesprek over leren en onderwijzen? BEIDE! Geen tegenstelling! Rens OGW workshop 7 08/11/12

Wie bent u? Wie ben ik? Rens Spoorboekje 1.Inleiding 2.Doel workshop 3.OGW in Maasland 4.Opbrengsten 5.Naar meeropbrengst 6.Evaluatie en feedback OGW workshop 7 08/11/12

Aan het einde van de workshop 1. weet u wat ik in Maasland gedaan heb samen met mijn docenten 2. weet u wat de opbrengst daarvan is 3. weet u wat er aan meeropbrengst in het verschiet ligt 4. kunt u bepalen wat u daarvan kunt gebruiken in uw eigen school Rens Spoorboekje 1.Inleiding 2.Doel workshop 3.OGW in Maasland 4.Opbrengsten 5.Naar meeropbrengst 6.Evaluatie en feedback OGW workshop 7 08/11/12

OGW in Maasland 08/09 & 09/10 Examenresultatenverantwoording 10/11 + overgang klas 2 naar 3 Rens Spoorboekje 1.Inleiding 2.Doel workshop 3.OGW in Maasland 4.Opbrengsten 5.Naar meeropbrengst 6.Evaluatie en feedback OGW workshop 7 08/11/12

OGW in Maasland 11/12 + Alle 3 de rapporten en CITO 0 t/m 3 analyses (= CHECK via methode bijlage 1f) en ‘DO’ + Feedback op analyses + Maaslandlesmodel + Start differentiatie + OGW docentenpraatgroep + Lesbezoeken + Start Toetsing onder de loep Rens Spoorboekje 1.Inleiding 2.Doel workshop 3.OGW in Maasland 4.Opbrengsten 5.Naar meeropbrengst 6.Evaluatie en feedback OGW workshop 7 08/11/12

Methode bijlage 1f Rens Spoorboekje 1.Inleiding 2.Doel workshop 3.OGW in Maasland 4.Opbrengsten 5.Naar meeropbrengst 6.Evaluatie en feedback OGW workshop 7 08/11/12

Methode bijlage 1f Rens Spoorboekje 1.Inleiding 2.Doel workshop 3.OGW in Maasland 4.Opbrengsten 5.Naar meeropbrengst 6.Evaluatie en feedback OGW workshop 7 08/11/12

Methode bijlage 1f Rens Spoorboekje 1.Inleiding 2.Doel workshop 3.OGW in Maasland 4.Opbrengsten 5.Naar meeropbrengst 6.Evaluatie en feedback OGW workshop 7 08/11/12

Feedback Rens Spoorboekje 1.Inleiding 2.Doel workshop 3.OGW in Maasland 4.Opbrengsten 5.Naar meeropbrengst 6.Evaluatie en feedback Behalve • De OGW-rapportages laten maken en ‘opslaan’ • De docenten dwingen om naar de opbrengsten te kijken • En daar lering (DO) uit te laten trekken Is iedereen feedback en feedforward geven essentieel (en veel werk): Checken is een kunst van steeds dieper gaan OGW workshop 7 08/11/12

Maaslandlesmodel Rens Spoorboekje 1.Inleiding 2.Doel workshop 3.OGW in Maasland 4.Opbrengsten 5.Naar meeropbrengst 6.Evaluatie en feedback • Een lesmodel is veilig en effectief • Tast autonomie NIET aan (genoeg marge) • Is NIET saai voor de leerling Ons lesmodel (5 rollen van de leraar): 1.Begroeting bij de deur 2.Doelen 3.Spoorboekje 4.Instructie 5.Toepassen 6.Evalueren, Feedback en feedforward 7.Afscheid OGW workshop 7 08/11/12

Differentiatie Rens Spoorboekje 1.Inleiding 2.Doel workshop 3.OGW in Maasland 4.Opbrengsten 5.Naar meeropbrengst 6.Evaluatie en feedback Differentiatie is enige manier om de opbrengsten van alle leerlingen te vergroten Ons differentiatiemodel: Instructies en Toepassen op 3 niveaus (binnen elke leerweg): 1.Basis (standaard toepassen) 2.Extra uitleg (uitgekleed toepassen) 3.Verdiepte uitleg (aangepast toepassen) Per 01/08/2013 elke les gedifferentieerd OGW workshop 7 08/11/12

OGW docentenpraatgroep Rens Spoorboekje 1.Inleiding 2.Doel workshop 3.OGW in Maasland 4.Opbrengsten 5.Naar meeropbrengst 6.Evaluatie en feedback In 11/12 • 4 keer bij elkaar geweest • Met uit elk leerjaar 1 docent • Buiten de deur en buiten lestijd • Vraag: wat is OGW voor jou? • Antwoord: wat is OGW voor mij? • Onderzoek: waar machete dat met elkaar? Opbrengst: • Meer begrip voor elkaar • Tijdens leerjaarbijeenkomsten werden deze docenten ambassadeurs van OGW OGW workshop 7 08/11/12

Lesbezoeken Rens Spoorboekje 1.Inleiding 2.Doel workshop 3.OGW in Maasland 4.Opbrengsten 5.Naar meeropbrengst 6.Evaluatie en feedback • Iedereen elk jaar minstens 1 lesbezoek • Met behulp van de 5 rollen van de leraar • Verslag • Nagesprek • Afspraak: wat ga je verbeteren? OGW workshop 7 08/11/12

Starten met toetsbeleid Rens Spoorboekje 1.Inleiding 2.Doel workshop 3.OGW in Maasland 4.Opbrengsten 5.Naar meeropbrengst 6.Evaluatie en feedback Lentiz-breed: • RTTI (wat toets je op welke manier?) • Voor elk leerjaar 2 determinerende grote toetsen voor elk vak (januari en juli) • Methode onafhankelijk OGW workshop 7 08/11/12

OPBRENGSTEN 1. Feedback geven/ krijgen en accepteren 2. Start altijd met doelen (kerndoelen, examendoelen, inspectiedoelen, SHL- competenties, etc.) 3. Doelen bereikt? Ja? Vieren en checken of het beter kan! Nee? Wat is de oorzaak? Aanpassen! 4. Afschaffen van gezamenlijke deskundigheidsbevordering Rens Spoorboekje 1.Inleiding 2.Doel workshop 3.OGW in Maasland 4.Opbrengsten 5.Naar meeropbrengst 6.Evaluatie en feedback OGW workshop 7 08/11/12

MEEROPBRENGSTEN 1. OGW is vliegwiel zijn voor onderwijsvernieuwing en –verbetering 2. In de check-fase toekomen aan studie/ deskundigheidsbevordering (‘de onderzoekende docent’) 3. Missie/ visie tot leven laten komen Rens Spoorboekje 1.Inleiding 2.Doel workshop 3.OGW in Maasland 4.Opbrengsten 5.Naar meeropbrengst 6.Evaluatie en feedback OGW workshop 7 08/11/12

EVALUATIE EN FEEBACK Wat gaat u hiermee doen? Doelen behaald volgens u (heeft u de opbrengst binnen)? Rens Spoorboekje 1.Inleiding 2.Doel workshop 3.OGW in Maasland 4.Opbrengsten 5.Naar meeropbrengst 6.Evaluatie en feedback OGW workshop 7 08/11/12