Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
een didactiek voor opleiden op school
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
De weg naar de competente docent
Workshop ‘Competenties’
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Kennis borgen Kennis integreren
HAN Faculteit Educatie.
Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
1 Mobiliteit duurzaam maken GRENSVERLEGGERS 2012 professionalisering door internationale mobiliteit. Onderwijsinspectie.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Welkom.
Het opleidingsprofiel:
Competentiegericht leren vmbo
De lerarenopleider gepositioneerd
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar tvwo
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Inductie in brede zin Astrid Breukers
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Workshop werkplekbegeleiding 12 oktober 2016
Internationalisering op school
Klik om te starten Visie op toekomstige professional 2017
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Gepersonaliseerd leren
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen 4/3/2017 De basis voor later… Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen

Internationale Leraren Gedaantewijziging Lerarenopleiding Tekorten aan leraren primair onderwijs als ook voortgezet onderwijs EPS (Educatief Partnerschap) en competentie gericht opleiden Competenties Internationalisering en \Interculturele competenties Discussiepunten

EPS en competitie gericht opleiden Eindtermen NU: Kennis Vaardigheden Attitude Uitgangspunt EPS: Nauwe samenwerking tussen student, school en de lerarenopleiding Competenties

Competenties Internationalisering Van eindtermen naar competenties Kennis, houdingen en vaardigheden Gewenst gedrag: integratie van kennis, houdingen en vaardigheden in competenties Beroepscontext en rollen van leraar

Competenties Internationalisering Context en rollen werken met leerlingen, werken met/in team en organisatie, werken met/in omgeving, werken aan eigen ontwikkeling Rollen: pedagogisch handelen, vakdidactisch handelen, organisatorisch handelen interpersoonlijk handelen

Competenties Internationalisering Wat is Internationalisering? (1) Globalisering en Internationalisering

Competenties Internationalisering Wat is Internationalisering? (2) Definitie: “Internationalisering beoogt in de hedendaagse globale context een actieve grondhouding van studenten, leerlingen en docenten te stimuleren gericht op samenleven met anderen en andersdenkenden van buitenlandse afkomst”

Competenties Internationalisering Internationaliserings- activiteiten Economische activiteiten Internationalisering van het curriculum Internationale klassen Vorming en professionalisering Internationalisering als beroepscompetentie

Competenties Internationalisering Kenmerkende beroepssituaties: voorbeelden (1) Nivo van (vak)didactisch handelen: Het bespreekbaar maken van globalisering in de klas in relatie tot de persoonlijke betrokkenheid Het in teamverband voorbereiden en uitvoeren van (vakoverschrijdende) internationale projecten en uitwisselingen in teamverband ontwikkelen en uitvoeren van een beleidsplan internationalisering Relatie met organisatorisch handelen

Competenties Internationalisering Kenmerkende beroepssituaties: voorbeelden (2) Nivo van pedagogisch handelen: het begeleiden van leerprocessen binnen interculturele en transculturele situaties, waarbij de ander al dan niet lijfelijk aanwezig is het in teamverband en in de organisatie opzetten en uitvoeren van een intercultureel en transcultureel klassen- en schoolbeleid Interculturele competentie als onderdeel van competenties internationalisering

Competenties Internationalisering Globalisering en Internationalisering Brede inzetbaarheid leraren-in-opleiding in Nederland, Europa en daarbuiten(o.a. TTO) Internationale Competenties Relatie met competenties Internationalisering

Competenties Internationalisering Kwaliteitszorg en indicatoren in het kader van duaal en competentiegericht opleiden. Noodzaak van geformuleerde competenties internationalisering Noodzaak van omschreven kwaliteitsindicatoren Onderzoek en discussie wenselijk

Competenties Internationalisering Discussie Wat is de toekomst?

of

Literatuur Verslag Velon Congress “Grensoverleggend opleiden”, Kerkrade, 13-14 maart 2006. Toesprak ministrer Van der Hoeven. L.Swachten. De toekomst van internationalisering op de lerarenopleiding. Notitie over Competenties Internationalisering.