Hoe kijkt de consument naar uw site

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Het tweede werkstuk.
Visual Knowledge Building
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Communicatie & Presentatie
Uiterlijke structuur aanbrengen
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
T.R.O. doelstelling Doelstelling ?.
Uw persoonlijke visitekaartjes
Succesvol informatief presenteren
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Presenteren met PowerPoint
Training Sharepoint Wendy Ankersmit.
Crosslab Sensory Shopping
Communiceren met ouders
Duidelijk schrijven voor iedereen
E-touroperating E-business & branding
Welkom Webshop (PSH). Geachte klant, De online documentatie is vervangen in een webshop. Hier een korte beschrijving van de webshop, met daarin enkele.
Website Usability.
Een lessenserie van drie lessen
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
het bouwen van een website
Les 14: Redactionele Vormgeving
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Bezoekersgerichte teksten
Uw persoonlijke visitekaartjes
Stappenplan Samenvatten
Samenvatting Havo 5.
Structuur op Microniveau
(Her)Schrijven voor het web Is schrijven voor het web anders? Voordat we schrijven… Basisprincipes schrijven voor het web.
voor familie en vrienden van
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Boek Presentatie. Mijn Boodschap Door het lezen van dit boek….
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?
Invullen van de tevredenheidspeiling door ouders via het Ouderportaal.
Workshop Portret Fotografie. Tips voor betere portretfoto’s 1. Stel scherp op de ogen 2. Gebruik een grote diafragma opening 3. Fotografeer op ooghoogte.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
Leesvaardig Examentraining.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Succesvol informatief presenteren
Stiftgedichten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Webinar voor ambassadeurs
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Wat maakt een PPT goed?.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
Beeldschermvriendelijk schrijven
Een goede poster: Focussed Visueel Gestructureerd
Dwergenvraagstuk Zoek de zevende dwerg.
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Principes van digitale communicatie
Taalhulp voor een PowerPoint: lay-out
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
voorbeeld volgende bladzijde terug
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
De website.
Transcript van de presentatie:

Hoe kijkt de consument naar uw site Hoe kijkt de consument naar uw site? Door: Wim van der Mark Utrecht, 13 november 2008

Trends in kijk- en leesgedrag Aantal communicatie impulsen groeit Meer scannen, minder lezen Vorm boven inhoud Sneller, korter Zoekgericht kijken

De kijkfase (scanfase) Rechterhersenhelft: Indruk opdoen Gevoel Scannen=snel Kan veel tegelijk Communicatie via Beelden Kopzinnen en headlines Opvallende stukjes tekst

100% of you look at the eyes first 100% of you look at the eyes first. Even when you see this picture for the second or third time.

Lessen van de oogcamera Kijkgedrag ligt vast Er is een kijkvolgorde Beelden winnen van tekst Dit is onbewust en onafleerbaar gedrag Vorm wint van inhoud

P 100% of the persons that look for a parkingplace, will go to the right, although the text is clear: “go to the left”. Images are stronger than text. Parkeren linksaf

Kijkvolgorde naar vorm Grote beelden vóór kleine beelden Warme kleuren vóór koude kleuren Mensen vóór voorwerpen Kinderen vóór volwassenen Portret vóór compleet figuur Ogen zijn een sterk element ——————————————————— Nog sterker, minder functioneel: Bloot Bewegende beelden The sequence in which people see things is fixed. If you know this sequence, you will be able to bring your message in the right sequence. In the next part of this presentation I will show you how to use this knowledge of looking behaviour in mailings and e-mailings

Kijkvolgorde naar onderwerp Basismotivatoren: 1. Hebzucht Verdienen, besparen, iets gratis krijgen, winst maken enz. 2. Angst Door onzekerheid op zoek naar veiligheid en zekerheid 3. Status Mensen willen ergens bij horen en zo gezien worden 4. Ontplooiing Mensen willen zich ontwikkelen, leren en groeien

Communiceren via beeldscherm Schermteksten vergeleken met papier Papier leest tot 50% sneller Papier wordt beter begrepen Papier wordt beter onthouden

De website Homepage is overzichtpagina Maak geen intro Houd bij ontwerp rekening met kijk- klikconventies De bezoeker is gehaast en heeft zijn vinger op de muis De bezoekers zoekt antwoord op zijn eigen vragen Antwoorden op bezoekersvragen zijn belangrijker dan vorm

Internet: klikgedrag is ervaringsgedrag Zelfverklarend Gewoonte Gebaseerd op ervaringen

Nog een paar tips Goed leesbare letter (“Verdana” “Arial” en “Tahoma”) Korte stukjes en korte zinnen Veel tussenkopjes Smalle bladspiegel of kolommen Voorzichtig met kleur in combinatie met tekstblokken

Effect van kleur op leesbaarheid van tekstblokken Zwarte tekst Onderzoek toont aan dat langere tekstblokken het best leesbaar zijn als de tekst zwart is en de achtergrond wit. Het kleuren van alleen de achtergrond geeft enig verlies van leesbaarheid Gekleurde tekst Onderzoek toont aan dat langere tekstblokken het best leesbaar zijn als de tekst zwart is en de achtergrond wit. Het kleuren van de tekst maakt de tekst moeilijk leesbaar. Hoe donkerder de tekst, hoe beter leesbaar Kleur op kleur Onderzoek toont aan dat langere tekstblokken het best leesbaar zijn als de tekst zwart is en de achtergrond wit. Het kleuren van tekst en achtergrond maakt tekstblokken zeer moeilijk leesbaar Diapositief Onderzoek toont aan dat langere tekstblokken het best leesbaar zijn als de tekst zwart is en de achtergrond wit. Het kleuren van de achtergrond tegen een witte tekst is bij elke achtergrondkleur moeilijk leesbaar

Nog een paar tips Goed leesbare letter (“Verdana” “Arial” en “Tahoma”) Korte stukjes en korte zinnen Veel tussenkopjes Smalle bladspiegel of kolommen Voorzichtig met kleur in combinatie met tekstblokken Hyperlinks wijzen de weg Bezoekers klikken op afbeeldingen en onderstreepte tekst

Tips voor hyperlinks Onderstreepte/gekleurde duidelijke links Niet: meer informatie, maar Vraag uw folder eikenhouten vloerdelen Link naar invulformulier (liever geen link naar outlook) Meer lezen over eikenhouten vloerdelen Link naar (printbare) webtekst (geen pdf bestand) Download pdf brochure eikenhouten vloerdelen Link naar pdf bestand Offerte eikenhouten vloerdelen Link naar offerte aanvraag formulier

Succesfactoren voor uw site Gevonden worden Aansluiten bij de zoekvraag Alleen antwoord geven op zoekvragen Zoekvragen zijn steeds anders Trend: Landingpagina’s

De inhoud van landingpagina’s Een relevant beeld om aandacht te trekken Gaat over een herkenbaar probleem of behoefte Biedt een oplossing Tekstblokje of bulletpoints met uitleg Biedt een concrete aanbieding Enkele regels Zet aan tot reactie Hele pagina op één scherm

24 verschillende combinaties mogelijk Testmogelijkheden 24 verschillende combinaties mogelijk

Testresultaten

Content verbeteren, stap 1 Kijken als iemand die geen tijd heeft Wat ziet u? Wilde u dat overbrengen Geeft de vorm het juiste gevoel? Is er een reden om te lezen?

Content verbeteren, stap 2 Strepen zonder pardon In 50% van de gevallen is de eerste alinea overbodig Streep weg wat over uzelf gaat Uw doelen zijn irrelevant voor de lezer Welke vragen komen er op bij de lezer? Wat geen antwoord geeft kan vervallen

Content verbeteren, stap 3 Inkorten voor de leesbaarheid Alinea’s Confrontatietekst: 3 tot 5 regels Doorkliktekst: 7 tot 12 regels elke alinea een kopje opsommingen Zinnen: Webcopy: maximaal 15, gemiddeld 9 woorden per zin Woorden 5.5 tekens per woord Gebruik optie “statistieken” in spellingcontrole van Word

Content verbeteren, stap 4 Tekst actief en vlot maken Minder “zullen”, “willen”, “worden” en “kunnen” Vervang antieke uitdrukkingen door vlot Nederlands

Vlot Nederlands Antieke uitdrukkingen Vlot Nederlands aan de hand van aangezien desalniettemin omtrent met behulp van Ten behoeve van door middel van reeds indien alsmede te Utrecht Vlot Nederlands met omdat toch over voor al als ook in Utrecht

Content verbeteren, stap 5 Positief schrijven Zoek “geen” en “niet” Poging om doelgroep iets niet te laten denken? Mensen kunnen alleen iets wel denken!

Content verbeteren, stap 6 In de beleving van de lezer schrijven: Eerste persoon Tweede persoon Wij, ons, naam Jij, u, uw, naam In de verhouding: 1 : 2

eindredactie van teksten Bekijken Smalle bladspiegel Korte stukjes Interessante kopjes voor de lezer Aandacht op de juiste volgorde sturen Weten wat de bezoeker zoekt En dat is geen informatie over uzelf Er bestaan universele basismotivatoren Landingpagina’s inzetten bij verschillende zoekvragen Lange stukken tekst inkorten Taal vlotter maken Extra fixatiepunten toevoegen

Ik wens u veel antwoord zoekende bezoekers Dank voor uw aandacht Ik wens u veel antwoord zoekende bezoekers