SAMEN ONDERWEG NAAR EEN GROENER OPENBAAR VERVOER Het Commissievoorstel COM(2007)817 : de visie van VVM De Lijn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
©tv. Cultureel Jongeren Paspoort Cultureel Jongeren Paspoort
Advertisements

Ingeborg Van Wonterghem Directeur Ingro
AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
Welkom op de Wmo ledenbijeenkomst W. Kuiper, lid directieraad VNG 29 maart 2006.
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
Wat gebeurt er op wereldschaal ? Geert Rombouts, Beveren, december 2009.
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 CO 2 -emissies van lichte voertuigen Voorstel van verordening van de raad en het.
uitgetest in de kleuterklas'. Ga voor Geluk door Marc vande Gucht
VLAAMSE WERKBAARHEIDSMONITOR
CAFE baseline langs de meetlat. CAFE baseline langs de meetlat | Rob Folkert2 Conclusies •CAFE baseline niet geschikt voor NL positiebepaling voor nieuw.
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Het Loopbaanontwikkelcentrum van de Vlaamse overheid: het LOC
Aanbesteding of Subsidie
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Uitwerking opgave Johan van Velzen. Volgorde van behandeling  Uitleg bedrijf  Uitwerking deelvraag 1  Uitwerking deelvraag 2  Uitwerking deelvraag.
BTW op voertuigen ingeschreven in T2.
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Europees Parlement en Energie-Efficiëntie in Bouwen en Wonen Mini-conferentie Energiezuinig Bouwen en Wonen Rosmalen - 11 april 2008 Lambert van Nistelrooij.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
Ecodesign en efficiënt materiaalgebruik in nieuwe voertuigen
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
1 Liesbeth Trip Casper Rupert Fietsberaad 16 maart 2006 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Uitvoering toekomststrategie Essent Harm Assies en Henk Kosmeijer Portefeuillehouders nutsvoorzieningen en financiën Informatieavond Essent, 17 maart 2009.
Breakfast seminarie IFMA directeur-generaal De Lijn 20 september 2012.
Infrastructuur en verkeersveiligheid
EYV 2011 in Vlaanderen. Korte historiek  CEV Manifest  Lobbywerk  IP Group on Volunteering EP  Written Declaration EP  Alliantie 22 ngo’s (EYV2011.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Regio Voor- en Noorderkempen. Ludwig Caluwé Vlaams volksvertegenwoordiger Fractieleider CD & V Vlaams Parlement.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Inleiding herziening richtlijn brandstofkwaliteit 98/70/EG CCIM- stakeholderoverleg.
CCIM- stakeholderoverleg Europese milieu- transportdossiers Greenpeace.
VOORSTEL EU RICHTLIJN HERNIEUWBARE ENERGIE 2020 Ontwerp Boerenbond standpunt François HUYGHE Boerenbond.
Auto’s & CO2 Reactie milieubeweging Bram Claeys CCIM stakeholder consultatie, 25/2/2007, Brussel.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 EURO VI - norm voor zware voertuigen Voorstel van verordening van de raad en het parlement.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
DCMR Buro Lucht / Marcel Koeleman
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Standaard Kosten Model (SKM) meting FAVV Aleydis Kestens Februari 2007 Federaal Agentschap voor.
Persconferentie.
Vereniging Afvalsamenwerking Limburg Sturing in een veranderend landschap.
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
OVERZICHT PRESENTATIE
Emissie-inventaris water en Waterkwaliteitsmodellering
European Fruit Co-operation
De Internationale activiteiten van De Post Peter Somers 5 september 2007.
Situering studies luchtkwaliteit MIRA -infodag studies luchtkwaliteit 5 april 2011.
Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende de verstrekking van voedselinformatie aan de consumenten (2008) Stand van.
Datagestuurde handhaving :
Kenmerken van de huurmarkt in Vlaanderen
Voorstelling Juridische Dienst
Luchtkwaliteit in Vlaanderen Open milieuraad Mechelen 23 april 2009 Erik Grietens.
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Optimaliseren BPV keten
Regionaal beleid EUROPESE COMMISSIE December 2004 NL Verordeningen 1 Het cohesiebeleid ( ) Het voorstel van de Commissie voor nieuwe verordeningen.
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
Stakeholdersmeeting CCIM - XII Belgische EU-Voorzitterschap 1 juli 2010 – 31 december Michael Voordeckers.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
INTERNATIONALE EN EU-RECHTELIJKE ASPECTEN VAN AUTOBELASTINGEN
Voorstelling Juridische Dienst
De thematische strategie luchtverontreiniging van de Europese Commissie Steven Lauwereins LNE – Afdeling Lucht, Hinder, Risicobeheer, Milieu & Gezondheid.
Fijn stof onderzoeken Onderzoek naar de invloed van verkeer op de luchtkwaliteit in de Stad Gent Stofmetingen in de omgeving van het station Gent-Sint-Pieters.
Evoluties in de nieuwe regelgeving
Transcript van de presentatie:

SAMEN ONDERWEG NAAR EEN GROENER OPENBAAR VERVOER Het Commissievoorstel COM(2007)817 : de visie van VVM De Lijn

G:\Onderzoek\Europa\Europese rugzak\PP-presentatiesSamen onderweg naar een groener openbaar vervoer SITUERING –Algemene strategie EU “Green Procurement” –Behalen Europese luchtkwaliteitsnormen RL 1996/62/EG en 1999/30/EG vergemakkelijken –Embryonale markt “schone” voertuigen creëren –Voorbeeldfunctie overheidsbedrijven –Markt overheidsaankopen vertegenwoordigt 16% van Europees BNP

G:\Onderzoek\Europa\Europese rugzak\PP-presentatiesSamen onderweg naar een groener openbaar vervoer VOORGESCHIEDENIS –Eerste ontwerprichtlijn “schone voertuigen” dateert reeds van 21 december 2005 –Verplichte aankoop van minimaal 25% “schone” voertuigen –Definitie “milieuvriendelijk” niet technologieneutraal –Meerwaarde EEV-normen tov Euro-emissienormen gering - Toepassing beperkt tot zware voertuigen

G:\Onderzoek\Europa\Europese rugzak\PP-presentatiesSamen onderweg naar een groener openbaar vervoer VOORGESCHIEDENIS (2) –Zware kritiek op eerste voorstel tot RL in het Europees Parlement –EP steunt globale doelstelling maar wil inclusie van CO2- reductietargets, energie-efficiëntiecriteria en verruiming toepassingsgebied naar uitgebreider gamma voertuigen – EP vraagt technologieneutrale aanpak –Weggestemd in Milieucommissie 21/06/2006

G:\Onderzoek\Europa\Europese rugzak\PP-presentatiesSamen onderweg naar een groener openbaar vervoer GENESIS VAN HET NIEUWE VOORSTEL –Uitgebreide consultatie stakeholders (busfabrikanten, UITP, OV-operatoren, organiserende en aanbestedende overheden) –Nieuwe ontwerprichtlijn COM(2007)817 aangenomen door College Europese Commissarissen op 19 december 2007 –EP: Verslaggever Jorgensen comm ENVI

G:\Onderzoek\Europa\Europese rugzak\PP-presentatiesSamen onderweg naar een groener openbaar vervoer KERNPUNTEN NIEUWE ONTWERPREGLEMENTERING –Offerteprijs te baseren op LEVENSCYCLUSKOST –Internalisering externe kosten (brandstofverbruik, CO2- emissies, koolwaterstoffen, fijn stof) –Technologieneutraal door conversie naar energie-inhoud (uitgedrukt in Mega-Joule) –Levenscyclus bus gestandaardiseerd = km (M2/M3) –Uniforme monetarisering externe milieukosten –Toepassingsgebied niet alleen aanbestedende overheden in de zin van RL 2004/17 en 2004/18 (in België wetten van 15 en 16 juni houdende omzetting van Europese overheidsopdrachtenrichtlijnen, maar ook commerciële operatoren die onder vergunning werken (bv. Eurolines)

G:\Onderzoek\Europa\Europese rugzak\PP-presentatiesSamen onderweg naar een groener openbaar vervoer Opbouw van LCK-gebaseerde offerteprijs –Becijferd voorbeeld: –Aankoopprijs= euro –Brandstofkost (LCK)= euro –Uitstoot CO2= euro –Uitstoot NOx = euro –Uitstoot non-methaan koolwaterstoffen= euro –Fijn stof (PM 10/PM 2,5) = euro –TOTALE OFFERTEPRIJS = euro

G:\Onderzoek\Europa\Europese rugzak\PP-presentatiesSamen onderweg naar een groener openbaar vervoer Opbouw van LCK-gebaseerde offerteprijs –Aankoopprijs vertegenwoordigt nog maar ¼ van de totale LCK- offerteprijs! –Brandstofverbruik = 50% offerteprijs! –Zeer lage kost uitstoot fijn stof –Offerteprijs is “virtuele” prijs in gunningsprocedure: operator moet nog steeds aankoopprijs onmiddellijk betalen –Welke meerkost (10% ??) –Wat bij leasing ?

G:\Onderzoek\Europa\Europese rugzak\PP-presentatiesSamen onderweg naar een groener openbaar vervoer STANDPUNT VVM DE LIJN –Ondersteunen voluit achterliggende filosofie internalisering externe milieukosten –Geen categorieke verwerping maar wel “constructieve amendering” Commissievoorstel –Toevoegen van extra gunningcriteria (bv. onderhoudsfrequentie) moet mogelijk blijven –Inschatting kostenverhogend effect voor operatoren en overheden (administratieve kosten, oprichting onafhankelijke controle-instanties, verhoogde aankoopprijs bussen, rechtszaken) –Modal shift-beleid blijft belangrijker dan “green procurement”

G:\Onderzoek\Europa\Europese rugzak\PP-presentatiesSamen onderweg naar een groener openbaar vervoer KNELPUNTEN –Methodologie berekening offerteprijs moet aanzienlijk verfijnd worden –Niet technologieneutraal (uitstoot CH4 bij aardgasbussen niet in rekening gebracht) –Externe kost Geluidsproductie niet meegerekend –Onderschatting kost (volksgezondheid) uitstoot fijn stof –Geen gedifferentieerde behandeling PM 10/ PM 2,5: aandeel van de transportsector in productie van PM 2,5 is beduidend groter –Geen differentiëring op basis van regionale luchtkwaliteit (fijn stofproblematiek acuter in Vlaanderen en Ruhrgebied)

G:\Onderzoek\Europa\Europese rugzak\PP-presentatiesSamen onderweg naar een groener openbaar vervoer KNELPUNTEN (2) –Basisgegevens meegedeeld door busfabrikant via Europese homologatieprocedure, geen verificatie door operator –Wat met tweedehandsbussen, aangekocht door subcontractors? –Verduidelijking toepassingsveld –Welke sanctie voor aankopers die gunning louter op basis van netto aankoopprijs organiseren? –Welke sanctie voor busfabrikanten die offerteprijs drukken door “geflatteerde” technische gegevens (bv. onderschatting brandstofverbruik) ?

G:\Onderzoek\Europa\Europese rugzak\PP-presentatiesSamen onderweg naar een groener openbaar vervoer KNELPUNTEN (3) –Kostenverhogend effect op aankoopprijs niet volledig geneutraliseerd door verminderd brandstofverbruik –Productiekost (CO2 -uitstoot) van waterstofcellen niet meegerekend –Geringe onderschatting brandstofverbruik heeft enorme impact op offerteprijs –Recycleerbaarheid afgeschreven bus geen criterium in LCK- offerteprijs –Gevaar voor toename gerechtelijke procedures

G:\Onderzoek\Europa\Europese rugzak\PP-presentatiesSamen onderweg naar een groener openbaar vervoer KNELPUNTEN (4) –Waarom moet alleen overheid opdraaien voor verhoogde kosten/ wat met inspanningen privésector ? –Inschatting Levenscycluskost ( km) bij nieuwe “experimentele” technologieën (bv. hybride bussen) verre van eenvoudig –Juridische basis voor verruimen overheidsopdrachtenwetgeving naar aankopen door privé-bedrijven lijkt erg wankel

G:\Onderzoek\Europa\Europese rugzak\PP-presentatiesSamen onderweg naar een groener openbaar vervoer STANDPUNT UITP –UITP EC verwerpt COM(2007)817 –Welke milieuinspanningen doet sector privéauto’s??? –Compensatie verhoogde kosten operators –Liever verdere aanscherping Euro-emissienormen –Welke aanpak aankoop tweedehandsvoertuigen? –SORT reële testcyclus ipv theoretische homologatieprocedure –Alleen voor autobussen, niet voor speciale, utilitaire voertuigen of personenwagens –Alleen voor aankopen grote volumes, niet voor beperkte series –Modal shift grotere prioriteit dan “green procurement”

G:\Onderzoek\Europa\Europese rugzak\PP-presentatiesSamen onderweg naar een groener openbaar vervoer Dossieropvolging bij VVM De Lijn –Via UITP Tender Structure working group, High Level Group Bus (busfabrikanten, opdrachtgevende overheden en OV- operatoren) –Via CEEP transportcomité –Via VLEVA Vlaams-Europees Verbindingsagentschap –Gevalideerd standpunt Beleidsdomein Mobiliteit/ Briefen Federale vertegenwoordigers in de Raad –Lobbying bij EP-verslaggever Jorgensen (commissie ENVI) –Verder overleg met Vlaamse Milieumaatschappij VMM, vooral m.b.t. fijn stof problematiek

G:\Onderzoek\Europa\Europese rugzak\PP-presentatiesSamen onderweg naar een groener openbaar vervoer NOG VRAGEN ?? Ik zal ze graag beantwoorden ! Contact: PAUL ARENTS European Affairs Officer VVM De Lijn Tel