Doorstroming en kritieke overgangen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Leefgroepen in de kleuterschool
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
Kleuterschool De Zevensprong
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
De ontwikkeling van het ik
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
3-jarigen in het basisonderwijs
Bruggen bouwen tussen school en thuis
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Welkom bij Leefstijl.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
Communiceren met ouders
Pastoraal op school.
Snoezelen snuffelen doezelen.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Tips voor een vlotte start!
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang en functie van spel
Project “De Babbelladder”
Brede school: Spelen in verbondenheid
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
CanDo Coaching.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Workshop Kind & Gezin en Inloopteam Zuidrand
Aanpak problematisch gedrag
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Hoe pedagogisch handelen?
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?. Nieuwe woorden gebruiken.
Schoolopbouwwerk Menen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Groep 2 Begrijpend luisteren
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
het katholiek basisonderwijs
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Groep 2 Begrijpend luisteren
Samenwerking Open School Leuven & KDV De Wigwam
Transcript van de presentatie:

Doorstroming en kritieke overgangen

het integraal strategisch beleidsplan van het GO! staat voor het integraal strategisch beleidsplan van het GO! GO! 2020 is een ambitieus en toekomstgericht plan voor ons onderwijsnet. Het is gebaseerd op 5 strategische doelstellingen die gekaderd worden in een breed maatschappelijk geheel. Zo maakt GO! 2020 het mogelijk om in te spelen  op de maatschappelijke  uitdagingen die zich voordoen zowel op korte, middenlange, als lange termijn. De missie, de visie en vijf strategische doelstellingen vormen de basis van GO! 2020. Elke strategische doelstelling is op haar beurt doorvertaald naar operationele doelstellingen en vervolgens verder geconcretiseerd in activiteiten en acties.

De 5 strategische doelstellingen Kenniscentrum Kwaliteitszorg Brede open school Onderwijsaanbod Mensen maken school SD 1: Het GO! bouwt een kenniscentrum uit om de beleidsvoorbereiding en beleidsuitvoering op alle niveaus te onderbouwen. Het kenniscentrum van het GO! moet ervoor zorgen dat alle beleidsbeslissingen op alle niveaus genomen worden op basis van correcte, volledige en up-to-date informatie. Hoe beter de informatie, hoe beter onderbouwd de beslissingen. (beleidsvoerend vermogen versterken) Het internetplatform Smartschool wordt gaandeweg uitgebouwd en geïmplementeerd als standaard uitwisselingsplatform. SD 2: Het GO! implementeert een kwaliteitszorgsysteem in alle instellingen en over alle niveaus. Hiermee willen we de scholen en instellingen ondersteunen bij de optimale uitvoering van hun onderwijsopdracht. Op middellange termijn zal het kwaliteitszorgsysteem ook zorgen voor een structureel aanbod van relevante informatie en het ter beschikking stellen van expertise, instrumenten en methoden. SD 3: De scholen van het GO! zijn open scholen met een multifunctioneel karakter en ingebed in de lokale omgeving. De brede open school speelt in op de ontwikkelingen en veranderingen in de maatschappij en vormt zo een krachtige leeromgeving in een relevante context. Diversiteit, verbinding en participatie staan centraal. De leeromgeving wordt tegelijk een leefomgeving, een ontmoetingsplek geïntegreerd in de buurt. De samenwerking met lokale overheden en verenigingen is een eerste stap om van een school een vlot toegankelijke en multifunctionele ruimte te maken. Scholen streven dan ook actief naar samenwerkingsverbanden met steden en gemeenten, verenigingen, sportclubs, zorgvoorzieningen, het sociaal-culturele middenveld en andere organisaties. SD4: Het GO! investeert in een voldoende geografisch gespreid en complementair onderwijsaanbod, rekening houdend met de maatschappelijke noden. Elk kind, elke leerling en elke cursist verdient gelijke onderwijskansen. Een evenwichtig gespreid aanbod betekent ook dat alle onderwijsniveaus en onderwijsvormen goed en naadloos op elkaar afgestemd moeten zijn. Alleen zo is een vlotte overgang van de ene school naar de andere – of van het ene niveau naar het andere – gegarandeerd. SD5: Het GO! realiseert op elk bestuurniveau een sterk professioneel personeelsbeleid. Een dynamisch en professioneel personeelsbeleid zorgt voor gemotiveerde medewerkers. Vorming, opleiding, evaluatie en begeleiding op maat helpen de leerkrachten en de leidinggevenden om hun opdrachten met succes te volbrengen. In de school van onze dromen is elke medewerker de juiste man of vrouw op de juiste plek.

Doorstroming en kritieke overgangen overgang kleuterschool – lagere school overgang lagere school – secundaire school tussenstromen in het secundair onderwijs (1ste – 2de – 3de graad) ongekwalificeerde uitstroom overgang kinderdagverblijf - kleuterschool Dit project situeert zich binnen onderwijsaanbod en gaat volgende overgangen na : Van kleuterschool naar lagere school Van lagere school naar kleuterschool Overgangen in secundair onderwijs tussen verschillende graden (het zogenoemde watervaleffect) Leerlingen die het secundair onderwijs vroegtijdig of zonder diploma verlaten Maar voor vandaag leg ik de klemtoon op de overgang van kinderdagverblijf naar kleuterschool.

Zachte overgang door aanbieden krachtige leeromgeving stimuleren in hun ontwikkeling voorbereiden op persoonlijk en maatschappelijk leven initiatieven ondernemen om iedereen gelijke kansen te geven Inzetten op taalstimulering

Vormen van concrete samenwerking .Kennismaking .Praktische afspraken (bereikbaarheid, openingsuren) .Dingen samen doen (vieren, aansluiten bij de buurt) .Personeel delen .Bestuursleden delen

Doelstellingen op middellange en lange termijn zo vroeg mogelijk inspelen op de behoeften van elk kind; • van kinderopvang een basisvoorziening maken; • gelijke startkansen voor alle kinderen in het kleuteronderwijs realiseren; • ernaar streven dat meer kleuters vanaf 2,5 jaar deelnemen aan het onderwijs; • een naadloze overgang van kinderopvang naar kleuteronderwijs tot stand brengen; • leren van de kinderopvang; • onze ervaringen delen met de kinderopvang en samen een professionele leergemeenschap vormen; • dienstverlening aan ouders; • taalvaardigheid vanaf zeer jonge leeftijd bevorderen; De vraag naar meer en kwaliteitsvolle kinderopvang wordt steeds groter. Wij moeten onze aandacht ook richten op de rekrutering van peuters, zodat zij terechtkomen in kinderopvanginitiatieven van het GO! of in crèches die nauw samenwerken met onze scholen.

Speuren naar kwaliteit veel ontwikkelingsimpulsen voor het naar school gaat = betere startkansen in het kleuteronderwijs Hoewel welzijn en onderwijs in de structuur van de Vlaamse overheid aparte beleidsdomeinen zijn, is er toch heel wat dat ons bindt. Of je het nu “Kind is koning” of “iedereen VIP” noemt, de essentie is dat zowel bij Kind & Gezin als bij het GO! het kind centraal staat en dat we allebei – op ons eigen domein – werken aan de ontwikkeling van dat kind. Wij willen de talenten van elk kind ontdekken en stimuleren. Door ook al voor het kind 2,5 jaar wordt en naar school mag bij te dragen aan zijn opvoeding en ontwikkeling buiten het gezin, versterken we zijn basis voor de start in het kleuteronderwijs. Deze initiatieven zullen zijn hele schoolloopbaan positief beïnvloeden.

Overgang KDV - kleuterschool Het eerste scharniermoment = kinderdagverblijf overgang eerste kleuterklas niet de kleuterklas naar eerste leerjaar Het fundament wordt gelegd in het KDV: alle kinderen stimuleren in hun ontwikkeling zodat de lat gelijk komt te liggen. Om een naadloze overgang te creëren tussen KDV en kleuterschool kijkt de kleuterjuf naar het KDV en neemt dingen over (niet omgekeerd).

Wat neemt de juf mee uit het KDV ? Doel is dat het kind zich veilig voelt. Informatie doorgeven : Kleuter die bij het afscheid nemen zijn popje mee moet krijgen. Hoe maakt het kind duidelijk dat hij / zij moet plassen? Hoe ziet men dat het kind moe is? Doorvoeren van rituelen : Opruimliedje vanuit de kribbe gebruiken Eetmoment Aanvang van de dag bv. “Dag Jules”

Doorgeven van materialen : popjes stapelkussens grote blokken loopfietsen … Manier van communiceren : 3D foto/symbooltje kinderdagverblijf gaat mee naar de eerste kleuterklas 3D foto/symbolen op materiaaldozen zijn dezelfde heen- en weerboekje voor de ouders

Inzetten op taalstimulering GO! 2020 is een ambitieus en toekomstgericht plan voor ons onderwijsnet. Het is gebaseerd op 5 strategische doelstellingen die gekaderd worden in een breed maatschappelijk geheel. Zo maakt GO! 2020 het mogelijk om in te spelen  op de maatschappelijke  uitdagingen die zich voordoen zowel op korte, middenlange, als lange termijn. De missie, de visie en vijf strategische doelstellingen vormen de basis van GO! 2020. Elke strategische doelstelling is op haar beurt doorvertaald naar operationele doelstellingen en vervolgens verder geconcretiseerd in activiteiten en acties.

Hoe leert een kind taal?

Hoe kan je de taalontwikkeling stimuleren? aansluiting bij natuurlijke taalverwerving zelf zoveel mogelijk rijk taalaanbod geven zoveel mogelijk kansen geven om zelf taal te gebruiken/spreken op een goeie manier reageren

Wanneer leren kinderen taal? Voorwaarde 1: je goed voelen = welbevinden Vergelijk maar met jezelf: als je bang bent om fouten te maken, ga je niks zeggen. Als je verlegen bent: idem. Als je verdrietig bent, ben je ook eerder in jezelf gekeerd en sta je niet of veel minder open voor wat er rond je gebeurt.

Signalen van Welbevinden Kinderen met een hoog welbevinden voelen zich op en top. Ze genieten, beleven plezier, hebben deugd aan elkaar en aan de dingen. Ze stralen vitaliteit uit en tegelijk ontspanning en innerlijke rust. Ze stellen zich open en ontvankelijk op voor wat op hen afkomt. Ze zijn spontaan en durven zichzelf te zijn. Welbevinden is verbonden met zelfvertrouwen, een goed gevoel van zelfwaarde en weerbaarheid.

Wanneer leren kinderen taal? Voorwaarde 2: uitgedaagd worden = betrokkenheid uitgedaagd w. = betrokkenheid Voorwaarde 2: uitgedaagd w. = betrokkenheid Kijk maar naar jezelf: als een taak te gemakkelijk of te moeilijk is, verlies je interesse. Dan leer je ook niets bij.

Signalen van Betrokkenheid hoge concentratie, tijdvergeten, opgeslorpt bezig zijn; sterke motivatie, gedrevenheid; een open instelling; intense mentale activiteit en indringende ervaring; sterke voldoening door exploratiedrang; zich bewegen aan de grens van de eigen mogelijkheden.

Hoe hou je de betrokkenheid vast? Gericht oogcontact en andere lichaamstaal. Verrassende intonatie. Taalaanbod afwisselen met non-verbale elementen. Interactief (ook de kinderen krijgen een beurt: kan ook non-verbaal: bv. iets tonen, iets nemen) (uit: cursus Taalvaart)

Kenmerken van goed taalaanbod Speel in op de activiteit van de peuter! Zorg voor natuurlijk, spontaan taalaanbod! D.w.z.: Spreek over alles wat je ziet, en alles wat je doet! TAAL DE HELE DAG

Slot Gelijke kansen creëren voor de leeftijd van 2,5 jaar is een opdracht voor ons onderwijsnet! Wij maken er werk van om deze overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen : door heel wat rituelen, afspraken mee te nemen vanuit de kinderdagverblijven naar de eerste kleuterklas en expertise uit te wisselen. Welbevinden van het kind = OK = basis van alle verdere ontwikkeling Inzetten op taalstimulering