Provinciaal Verbond voor Volkstuinen Antwerpen vzw Algemene Vergadering van 22 maart 2014 Volkstuin wordt TUINHIER Bertho Beusen 22 maart 2014
De Vlaamse Volkstuin vandaag •De Vlaamse Volkstuin bestaat al lang •Kan rekenen op een sterke achterban •Goed vertegenwoordigd in alle Vlaamse provincies. •Het Maandblad “De Volkstuin” is een sterk relatiemedium. •Is de grootste vereniging als het over tuinieren gaat Maar •Spreekt te weinig jonge mensen aan. •De naam “Volkstuin” dekt de lading niet meer. •De Volkstuin is weinig aanwezig in media & publieke opinie en bijgevolg nog onvoldoende gekend.
Gewenste positionering •Duurzaam: oog voor de toekomst/het milieu/biologische aanpak/de komende generaties. •Imago: werken in de tuin is hip! De Volkstuin volgt de nieuwste trends en bouwt verder op de DIY trend – wat je zelf doet, doe je beter! •Specialisten: De Volkstuin werkt met ervaren mensen die weten waarmee ze bezig zijn, kunst is om autoriteit te claimen: De Vlaamse Volkstuin is dé specialist als het over tuinieren gaat •Tuinieren is ook fun: het “buitenleven” zit al een paar jaar in de lift! •Opwaardering van het imago is noodzakelijk. De Volkstuin heeft nood aan een frisse wind/nieuwe uitstraling zonder de voeling met bestaande leden te verliezen – de nieuwe stijl mag niet vervreemden, moet iedereen aanspreken maar het moet duidelijk zijn dat er ook verjonging is
Realisatie gewenste positionering •Een nieuwe naam •Vernieuwing in stijl: jong en fris maar tegelijk ook herkenbaar en vertrouwd. •Vernieuwing in activiteitenkalender: naast de bestaande – vertrouwde en gegeerde activiteiten, plaats maken voor nieuwe initiatieven die jonge gezinnen of jonge mensen aanspreken. •Vernieuwing in communicatie: opwaardering van het bestaande maandblad en website + keuze van nieuwe media die ook “nieuwe” doelgroepen aanspreken: social media, blog, aanwezigheid/commentator in publieke opinie, e-nieuwsbrieven etc. •Nieuwe doelgroepen aanspreken: vb. educatieve pakketten voor scholen, samenwerking met jeugdbewegingen, aanwezigheid op (family)events, workshops bij andere verenigingen etc.
LOGO: TUINHIER • Fris • Jong • Strak & eigentijds • Gemakkelijk leesbaar • Figuratief element (blad) = goede herkenbaarheid