Marieke Kessels-Habraken –

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

Het klachtenbeleid in de Vlaamse overheid
Presentatie over de status en de totstandkoming van de BOKS bij TBK
Proactief veiligheidsmanagement
Proactieve Risico Analyse 26 april 2006
STRATEGISCHE PLANNING
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Dean Schoemaker.  Oprichter en partner Designed Learning en Block Petrella Weisbord.  Al meer dan 30 jaar adviseur.  Members Choice Award  Feilloos.
Werkoverleg Leidinggeven Blz. 95.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Presentatie Analyse NXP/TCN
Doelstellingen formuleren
Talentmanagement in de Technische Dienst
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Logical Framework Approach
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
Werken in team: wat als ze niet willen?
Marketing Werkgroep 6.
Hoofdstuk 7 Risicomanagement
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Incidentscenario transport gevaarlijke stoffen
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Prospectieve Risico Inventarisatie
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Congres Appreciative Inquiry
Convergeren en selecteren
KLACHTENBEHANDELING Klachtenbehandeling Woensdag 7 september 2005.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Adviesrapport Renée van IJperen Jasper Lammens Ferinio Asandikromo
FMEA: een voorbeeld André Krings 10 november 2009 Iedere dag beter.
HACCP in eipakstation Cursus HACCP Thielen Consult BV Postbus 5100
6 stappen in Risico management
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Insights & Essentials Willem van Putten
Johan Martens, opleiding Facility Management
Onderzoeksvaardigheden 3
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Verschillende rollen en stijlen
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Bijeenkomst September 2015
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Cursus vrijwilligers werven
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
What is the meaning of? Student centered learning
Analyse maken Stap één bij projecten.
Een vergadering organiseren
PRESENTATIE VAN HET BEDRIJFSPLAN
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Presentatie bedrijfsplan
Vergadering Personeelsdienst
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Marketing Week 1 Les 1 Introductie opdracht Marktonderzoek.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Presentatie van ondernemingsplan
Methoden om te werken aan continue verbetering
Kaizen Quick Reference Card
Reflectie over leren Naam vak.
DEEL DRIE Evaluatie van de activiteiten uit het beroepsleven
Waarderende benadering
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Van risicoanalyse naar risicomanagement presentatie LOKMML, 5 maart 2019 Marcel Woning, Amsterdam UMC locatie VUmc Amber Jansma, Erasmus MC.
Transcript van de presentatie:

Marieke Kessels-Habraken – 20-06-2011 Workshop SAFER Medicatieveiligheid Marieke Kessels-Habraken – 20-06-2011

Prospectieve risicoanalyse Een systematische benadering om problemen in een product of proces te identificeren en te voorkomen Verschillende methoden: FMEA HFMEA SAFER (Nederlandse variant van HFMEA) Marieke Kessels stelt vooraf dat haar workshop geen promotie is voor SAFER of een andere methode, het zijn de basisprincipes waar het om gaat: met elkaar het gesprek aangaan en vóóraf risico’s in kaart brengen.

SAFER: Definities Faalwijze: de manier waarop een processtap kan falen in het bereiken van het verwachte resultaat (Wat kan er fout gaan?) Oorzaak: de reden waarom een processtap kan falen in het bereiken van het verwachte resultaat (Waarom kan het fout gaan?)

SAFER stappen Stap 1: Keuze proces en afbakening Stap 2: Samenstelling werkgroep Stap 3: Procesbeschrijving Stap 4: Risicoanalyse Stap 5: Acties en uitkomstmaten

Stap 1: Keuze proces en afbakening Definieer het onderwerp voor de analyse Definieer een duidelijk begin en einde Bepaal de scope

Stap 1: Keuze proces en afbakening  plenair (10 minuten) Onderwerp: medicatieproces Begin en einde: Scope: Stap 1: Kies een proces Tip: Sluit aan bij wat bijvoorbeeld naar voren komt uit incidentanalyse, organisatiespeerpunten etc. Geen afbakening betekent een ellenlang proces. Deze workshop richt zicht op medicatieveiligheid. Het medicatieproces: Begin: Voorschrijven Einde: Uitdelen/verstrekken? Innemen? Monitoren? De groep kiest voor het tweede ‘einde’: innemen Bepaal de scope (vanwege beperkte tijd, beperkte beïnvloedingssfeer o.i.d.). Dit kan bijvoorbeeld zijn een processtap of een patiëntenpopulatie. De groep kiest voor: medicatieverstrekking bij klinisch opgenomen patiënten.

Stap 2: Samenstelling werkgroep Multidisciplinair team Inhoudsdeskundigen Procesbegeleider / voorzitter Notulist (Patiënt / verwante) Betrek het management Stap 2: Stel een werkgroep in. Tip: doe 2x een uur in verband met bedenktijd of eventueel tussentijds overleg met achterban. De procesbegeleider: Is niet inhoudelijk deskundig; heeft een goede SAFER-methodiekbeheersing; is een goede voorzitter; kan procesmatig denken.

Stap 3: Procesbeschrijving Maak een stroomdiagram Kies één of meerdere onderdelen waarop je gaat focussen indien het proces complex is Stap 3: Tip: Zorg voor een goede voorbereiding. Beschrijf zoveel mogelijk, liefst vooraf i.v.m. de beperkte tijd die dan nodig is voor de bespreking in het multidisciplinaire werkgroep. Het is wel wel van belang om de beschrijving aan de groep voor te leggen voor committment en verificatie. Het gaat om de procesbeschrijving van de scope: Medicatie klaarzetten Controleren Uitdelen (waaronder verificatie naam-patiënt) Aftekenen (Je zou per stap nog paden kunnen beschrijven.)

Stap 3: Procesbeschrijving  plenair (20 minuten) Stroomdiagram: Focus:

Stap 4: Risicoanalyse (deel I) Benoem alle mogelijke faalwijzen per processtap Bepaal voor iedere faalwijze: Ernst van het gevolg Kans op optreden (frequentie) Risicoscore ‘Georganiseerd brainstormen’: in principe mag iedereen elk risico noemen. Specificeren/kiezen gebeurt daarna aan de hand van ‘ernst x gevolg-classificatie’ door middel van een risicomatrix (zie volgende slide). De risicoscore geldt voor de organisatie (niet alleen bij een patiënt). Ga uit van het worst-case-scenario, want je hoeft niet per pil de risico’s te benoemen. Werkwijze In groepjes Ervaring uitvoering. Plenair Meest risicovolle faalwijzen: verkeerde medicatie (bv. door ontbreken actueel overzicht), niet op naam aangeleverd In groepjes Oorzaken per faalwijze uitsplitsen naar menselijk/organisatorisch/technisch/cliëntgebonden, maakt dat je overal aan denkt.

Risicomatrix

Stap 4: Risicoanalyse (deel I)  groepsverband (30 minuten) Mogelijke faalwijzen per processtap: Per faalwijze: Ernst van het gevolg Kans op optreden (frequentie) Risicoscore

Stap 4: Risicoanalyse (deel II) Selecteer de meest risicovolle faalwijzen Beschrijf voor ieder van deze faalwijzen de onderliggende oorzaken

Stap 4: Risicoanalyse (deel II)  plenair (10 minuten) / groepsverband (20 minuten) Meest risicovolle faalwijzen: Per faalwijze onderliggende oorzaken:

Stap 5: Acties en uitkomstmaten Bepaal of je de faalwijze wilt "elimineren", "controleren" of "accepteren" Beschrijf een actie voor elke oorzaak die je wilt elimineren of controleren Benoem voor iedere actie: Een uitkomstmaat Een verantwoordelijke persoon Geef aan of er overeenstemming is met het management voor de te nemen acties Faalwijze elimineren/controleren/accepteren en acties beschrijven. Soms is elimineren van de faalwijze te duur. Dan tocht beschrijven, zodat je weet hoe bij een volgende keer te handelen.

Stap 5: Acties en uitkomstmaten  plenair (20 minuten) Faalwijze elimineren, controleren of accepteren: Acties:

Evaluatie  plenair (10 minuten) Methode: Eindresultaat: