Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Advertisements

Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Onderzoekend en Ontwerpend Leren in het Basisonderwijs
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Begeleiden in de BPV.
De natuurwetenschappelijke methode
Hogere denkvaardigheden
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Collectief portfolio groep 3
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Geografisch denken, een mysterie?
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Het uitvoeren van experimenten via internet Marjon Engelbarts Universiteit Utrecht, Faculteit Natuur- en Sterrenkunde
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Natuurwetenschappelijk verslag
Stage presentatie Van Elcke van Gorkum.
2. Eduscrum als activerende didactiek
Voorbereidende les Hier volgen dia’s met afbeeldingen die u aan de leerlingen kunt laten zien. In de notities van PowerPoint (onder de dia in de schrijfmodus)
Kennis verbreden en verdiepen
Kennis verbreden en verdiepen
OFC28 mediawijsheid les 4.
Met de Kennisbasis in zee!
Natuur en Techniek in de Basisschool
Atheneum en Gymnasiym Gymnasium Technasium Tweetalig onderwijs Elos VoCo Begaafdheidsprofiel Wetenschaporiëntatie Topsport Talentschool Mavo, Havo en.
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Kijken naar Kinderen Week 4
Lezen: doe het goed voor
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Keuzethema: differentiatie
Evaluatie Cursus.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Broekzak demonstraties Ed van den Berg VU HvA. Uit 27 geboden voor natuurkunde docenten (Scheider, 1980) 1. Gij zult geen woorden onderwijzen, behalve.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Denkinstrumenten voor begripsontwikkeling Nibi vmbo conferentie 27 mei 2016 Dirk Jan Boerwinkel Manon ten Asbroek Freudenthal Instituut voor Didactiek.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Reken je (niet) rijk.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
B. Stof 5 Natuurwetenschappelijk onderzoek
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vakdidactiek 30 september 2013
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Transcript van de presentatie:

Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie: http://www.iederkindeentalent.nl/inspiraties/nascholingsmateriaal/ Ed van den Berg, Kenniscentrum Hogeschool van Amsterdam en VU EWT Noord-Holland en Flevoland

Eindexamenprogramma havo/vwo bovenbouw Deel A: Vaardigheden Deel B-E: Inhoud Onderzoeks- en ontwerp vaardigheden: De kandidaat kan een natuurwetenschappelijk onderzoek voorbereiden, uitvoeren, resultaten verwerken, conclusies trekken Zie eindexamenprogramma’s deel A

Wereld van Wetenschappers Wereld van Ideeën Wereld van Objecten Theorieën Verschijnselen Observaties Begrippen Experimenten Relaties Metingen Zie NVOX artikel: Berg, E. van den (2012). Natuurwetenschap en techniek: heen-en-weer denken tussen begrippen en verschijnselen, redeneren met begrippen en met bewijsmateriaal. NVOX, 37(4), 176-177. Wereld van Wetenschappers Rondspelen van theorieën, resultaten, interpretaties, consensus?

? Waar gaat het om? Manipulatie Manipulatie van ideeën of van apparatuur of De didactische uitdaging van practicum is om het niet alleen hands-on maar ook minds-on te laten zijn. Alle didactiek moet erop gericht zijn leerlingen aan het heen-en-weer denken te zetten tussen verschijnselen en theorie. ? Minds-on Hands-on

Opfrissen cartoons: De sneeuwman Wie heeft gelijk? Wat zijn de argumenten? Welke ervaringen kun je inbrengen die hier iets mee te maken hebben?

Concept cartoons Prikkelende uitspraken Over dagelijkse verschijnselen Zeer herkenbaar voor kinderen Laagdrempelig Neutrale presentatie van misconcepties en wetenschappelijk idee Over de cartoon: er zijn verschillende argumenten. Een jas is warm doordat de lichaamswarmte wordt vastgehouden, niet doordat een jas zelf zou verwarmen. Een sneeuwman heeft geen lichaamswarmte. De jas werkt isolerend en zal het smelt proces zeker niet versnellen, tenzij de jas uit een warm huis komt en eerst zelf nog warmte afgeeft. Een ander argument is dat een donkere jas zonnestralen absorbeert terwijl de sneeuwpop zonnestralen weerkaatst. Dat stimuleert het smelten mogelijk wel enigszins.

De sneeuwman Moderne cartoonfiguren die meer kunnen aanspreken.

Drie mogelijkheden voor cartoon gebruik Inventarisatie van ideeën en voorkennis van kinderen Discussie met inbreng van argumenten uit ervaringen van de kinderen Aanzet tot zelf onderzoeken Drie doelen waarvoor concept cartoons kunnen worden ingezet

Opdracht: Condensatie op glas, hoe zou je dit verschijnsel kunnen onderzoeken? Laat deelnemers experimenten bedenken om dit verschijnsel nader te onderzoeken. Eventueel werkblad over planning gebruiken of het specifieke werkblad in het bestand NatteGlazenConceptCartoon. OF gebruik de hierna volgende dia.

Werkblad Planning Wie denk je dat er gelijk heeft? Waarom? Bedenk een experiment om het verschijnsel verder te onderzoeken Beschrijf en maak een schets Wat verwacht je als uitkomst? Vraag 3 is belangrijk, we willen dat deelnemers serieus nadenken over verschillende alternatieven.

Werkblad uitvoering Hoe heb je het experiment uitgevoerd? Wat heb je gezien/gemeten? Wat is je conclusie? Is er verschil met wat je verwachtte? Wat heb je geleerd? Voor rapportering van het experiment en resultaten.

Voorbeelden

Mogelijke experimenten Deksel Warm en koud water vergelijken Gebeurt het ook bij andere vloeistoffen? Voorbeelden van experimenten van kinderen. Kan het ook met coca-cola i.p.v. water? Of komt die condens van buiten het glas of van binnen, maar dan is de getekende opzet toch niet zo goed. Waarom niet?

Eerste ervaringen Groepen 6-8 Enthousiast! Onmiddellijk idee voor experiment en onmiddellijke uitvoering, te ondoordacht Goede ideeën Doorvragen van leerkracht is belangrijk Drieslag verwachting/resultaat/conclusie Ervaringen in groepen 6 - 8

Werkwijze 2 lessen Laatste 15 min van les 1: discussie, opzet als huiswerk? Les 2: Uitvoering van experimenten en rapportering Samenwerkend leren met rollen

Nogmaals koud water Je kunt de cartoon ook zo presenteren en kinderen zelf de ballonnetjes laten invullen.

Rol van docent: begeleiding van leerlingen Opdracht: Kies een klas (2 havo, of 4 vmbo-t, of 5 vwo, of ...) Inventariseer met je groep waar je als docent zoal op kunt letten tijdens deze activiteit. Als je er 2 of 3 aandachtspunten zou kiezen, welke?

Vallen Ook een populaire cartoon met veel mogelijkheden.

Film 8ste Montessorischool STAIJ Amsterdam Film op aanvraag verkrijgbaar voor besloten nascholing via Ed van den Berg.

Discussievragen Was er redeneren met begrippen? Was er redeneren met bewijsmateriaal? Is dit geschikt voor kinderen in de basisschool? Welke groepen? Alle soorten kinderen of zijn er beperkingen? Discussievragen over de film, of over het WerkbladVallen.doc

Bungee jumpen De grote zal sneller vallen dan de kleine bij het springen Ze vallen even snel De kleine zal sneller vallen Hebben we filmclips bij van groep 7, op aanvraag verkrijgbaar.

Film Europaschool Amsterdam Op aanvraag

Schaduwen Resultaten uit onderzoek op de Europaschool in Amsterdam. Zie artikel van Patricia Kruit, Fanny Wu, en Ed van den Berg in TdBeta 2013. Ook voor de volgende slides.

Herinnering na enkele weken (post-it)

Geleerd over onderzoeken

Niveaus redeneren met concept cartoons Kinderen: kunnen of willen geen discussie kiezen een mening. geven een argument. geven verdere argumenten voor hun keuze. reageren op argumenten van anderen. houden de discussie op verschillende manieren aan de gang. evalueren het bewijsmateriaal en komen tot een oordeel. Niveaus van redeneren gebruikt door Stuart Naylor en Brenda Keogh in hun onderzoek.

Onderzoek (Naylor et al, 2007) In 32 van 38 lesobservaties vond echt redeneren plaats met argumenten en bewijsmateriaal (leeftijd 7 – 9 jaar) % redeneren steeg van 2% in gewone les naar 26% van de tijd in cartoon les Kinderen verbeteren hun begrip wanneer hun mentale modellen en alternatieven expliciet worden gemaakt Onderzoek gepubliceerd in Research in Science Education (Springer, Australie, 2007).

Concept cartoons Beeldvorm + minimale tekst Alledaagse situaties Neutrale presentatie van misconcepties en wetenschappelijk idee Uitdaging Startpunt voor experimenteel onderzoek Betrokkenheid leerlingen Summary

Samengevat, concept cartoons Stimuleren leerlingen tot: nadenken argumenten formuleren verlagen de drempel tot discussie inspireren eigen experimenten

Informatie Engelse website: www.millgatehouse.co.uk Nederlandse cartoon versie sinds voorjaar 2013 (Erik Groot-Koerkamp): www.denkenkunjeleren.nl Meer informatie en NVON boek: E.van.den.berg@hva.nl

Meer informatie Ed van den Berg E.van.den.berg@hva.nl