Een volwaardig instrument voor organisatieontwikkeling?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DVC De Triangel.
Advertisements

Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Anders Werken: “Aanpak en methodologie”
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Een (gans)andere kijk op ... high performance
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
W e l k o m. De Plaatselijke Groep en de rol van de coördinator Brussel – studiedag VRN – 22 april 2008.
Presentatie voorstelling Departement WSE
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten KMO.
Organisatiebeheersing in de OVAM Henny De Baets Administrateur-generaal
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Doel Doel: doelmatigheidsverbetering van 5% in poliklinische team (amputatie, pijn en overig) -> snellere instroom -> betere doorstroom -> reguleren.
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
I-SCAN PROJECT E-gov met en voor uw INHOUD 1.Kerngedachte I-scan 2.Historiek I-scan 3.Het I-scan traject voor gemeenten en steden 4.Praktisch.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Agentschap voor Natuur en Bos
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 8 Implementatie
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
HR - netwerk september BUE over HR - netwerk september Waarom zouden we? (1) Belang van kwaliteitsvol leidinggeven Daarom sinds jaren.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
Steeds krachtiger bestuur in:
Toelichting project “LONT” 10 oktober 2012 Bart Poppe & Annelies Maes.
© de vries business consultancy, 2008
Organisatiecultuur in OCMW en gemeente A clash of civilisations?
Duurzame inzetbaarheid van medewerkers binnen gemeenten Bijeenkomst lerend netwerk 28 september 2010 Bart de Zwart AStri Beleidsonderzoek en –advies.
Project Proceshuis Road show
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
Info- & discussiesessie m.b.t. het BUE-project 2004 over werkjaar 2003
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Managementstijl Management van uitzondering, doelen, rondlopen, etc.
Nike Supply Chain Management
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Interne kwaliteitszorg NVAO
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Zin?Ja! Netwerk 29 OKTOBER 2015 Leiding geven op afstand Patricia Van Reet – Joke Pillet 
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Cursus vrijwilligers werven
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Waarden & organisatiecultuur
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Commissie voor vrijwilligerswerk
Talent management Personeelpunt
Commissie voor vrijwilligerswerk
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Een volwaardig instrument voor organisatieontwikkeling?

1. Departement FB in een notendop2. Deelname aan PP3. Aanpak Waar resultaten wel/niet ingezet?5. Beste kans op succes / valkuilen6. PP als opvolgingsinstrument?

Secretariaat-generaal 2 pers.leden Afd. Financieel Management 27 pers.leden Afd. Beleidsondersteuning en Begroting 28 pers.leden Afd. Informatica 17 pers.leden Afd. MOD 30 pers.leden Stafdienst 6 pers.leden Organisatie- ontwikkeling Human Resources

 110 personeelsleden  Phoenixgebouw, twee verdiepingen  Open office - thuiswerk  Heterogene samenstelling  Inhoudelijke financiële expertise (BOB & FIM)  Informaticatechnische expertise (INF)  Organisatieondersteunende expertise (STAF & deel MOD)  Algemene administratieve functies  4 afdelingshoofden – 10 lager middenkader

 Laatste drie keer relatief stabiele (hoge) responsgraad  Mogelijke verklaringen:  Actieve bekendmaking op infosessie personeelsleden  Persoonlijke oproep tot deelname van secretaris-generaal  Herinneringen tot laatste dag

Aanpak 2008  Vooraf plan van aanpak in DC  Bespreking resultaten in DC  6 workshops met externe begeleiding  1 voor DC: welke grote vaststellingen op departementaal niveau?  4 per afdeling: quid resultaten op afdelingsniveau + mogelijke acties  1 afrondend met DC: wat interessant voor (een) andere afdeling(en) + wat kan eventueel op een departementaal niveau aangepakt worden  Formele validering actieplannen  Hoe communiceren & verder opvolgen Aanpak 2010  Bespreking resultaten in DC  Bijkomende statistische analyses  Geen departementbrede aanpak  Vrijblijvend aanbod vanuit HR: workshop per afdeling  1 afdeling zelf gedaan  2 afdelingen ingegaan op aanbod  2 afdelingen niks met resultaten gedaan  Focus workshops: wat kunnen we zelf doen om resultaten te verbeteren / dingen te veranderen?  Geen departementbrede communicatie na workshops

Voor- en nadelen aanpak 2008  Voordelen  Vooraf besproken/doordacht  Niet vrijblijvend  Betrokkenheid alle medewerkers in workshops  Acties gekaderd in grotere geheel departement  Communicatie over workshops over afdelingen heen (medewerkers doorliepen zelfde proces)  Formele validering acties/afspraken  Organisatiebrede communicatie (vooraf en achteraf)  Nadelen  tijdsintensief Voor- en nadelen aanpak 2010  Voordelen ??  Nadelen  “twee snelheden”, verdeeldheid binnen departement  Geen gedragenheid door mgt  Vrijblijvend  weinig concrete acties  “Sérieux” van PP als opvolgingsinstrument verdwijnt

 Informatie en communicatie  Gestructureerde overleg- en informatiemomenten (cellen/afdelingen/departementaal)  Duiding van (voor)genomen beslissingen en het waarom van regels en afspraken  Meer bottom up inbreng van medewerkers  Beter fileserverbeheer  Kritische evaluatie abonnementen tijdschriften en publicaties  Permanentiedossier voor elke afdeling

 Organisatiestructuur  Projectmanagement ▪ Gestandaardiseerde projectfiches ▪ Toepassing Prince II-methodologie voor (grote) projecten  Structurering van de vraagzijde (applicatie- en relatiebeheerders, siteverantwoordelijken, afsprakenkader)

 Facilitymanagement  Betere omkadering thuiswerk  Herinrichting werkplekken  Afspraken over beheer kitchenette  Financieel management  Afstemming Orafin en boekhoudpakketten twee VOI’s  Afsprakennota samenwerking BOB-kabinet

 Human Resources Management  Hertekening evaluatielijnen en span of control  Retentiebeleid ▪ Actiever loopbaanbeleid (loopbaanpaden, bevorderingen) ▪ Interne bekendmaking vacatures vooraleer extern te gaan ▪ ‘Risicoloos’ weggaan minimaliseren  Duidelijkere functiebeschrijvingen + expliciete link naar organisatiedoelstellingen  Netwerk Leidinggevenden

 Doelstellingen- en procesmanagement  Kwaliteitsbeleid  Organisatiecultuur  Verandermanagement

Valkuilen  Overanalyse  In de diepte  Organisatorisch  “Het is iets van HR”  “We kunnen er toch niets aan veranderen” Succes  Gedragenheid  Eigenaarschap  Formele afspraken  Open communicatie  Gedeeld instrument HR & OO  Continue verwijzing naar PP bij (voor)genomen beslissingen

 Niet echt, eerder ad hoc / occasioneel  Wel in managementovereenkomst opgenomen als meetinstrument voor twee doelstellingen:  Samen met het management methoden en processen ontwikkelen voor ondersteuning bij het voeren van prestatiemanagement teneinde het klimaat te creëren voor inspirerend leiderschap ▪ Score op de in de personeelspeiling gestelde vragen m.b.t. “uw leiding” (streefnorm = minstens behoud score PP 2010)  De nodige randvoorwaarden scheppen en ondersteuning bieden voor het scheppen van een open, divers en aangenaam werkklimaat dat het evenwicht houdt tussen prestaties en welzijn teneinde de waarden van de organisatie permanent uit te dragen en de medewerkers maximaal te engageren. ▪ Globale score personeelspeiling (streefnorm = minimaal behoud score PP 2010)