Klantenservice 2.0: het lerend vermogen van de klantenservice als vliegwiel voor een optimale klantervaring Capgemini Nederland BV Consulting Services.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is strategisch leren?
Advertisements

Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Business mapping Business model canvas.
10 tips voor een gouden start Groeitips
 Evolutie • Familiebedrijf °1948, derde generatie • 50 winkels • Omzetgroei van 294% (63.500/21.600); • Marge + 3%, EBITDA X 5, tewerkstelling.
Marketing strategy that earns your company money! Find You Consultancy Nederland - Curaçao.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Download het volledige whitepaper via Deze presentatie geeft een samenvatting van het gelijknamige whitepaper. Het volledige whitepaper.
Peter Dirven WELKOM Innovatie ?
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Denken in versnelling en Groei
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Blue Turtle Business Partners Samen bouwen aan een sterkere en betere onderneming.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Webcare bij UPC “on-line reputatiemanagement”
Verslag Engage 4 Results Café Data Quality. Welk type data (klantendata / productdata / transactionele data / …) heeft binnen uw bedrijf een kwaliteitsprobleem?
Cultuurveranderingen
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
XBRL / SBR Train de Trainer sessie Deel 2 A (van 3) 28 november 2012 SBR-Team Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
H8: Distributie.
Welkom bij de presentatie van het
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Wat is Customer Relationship Management?
LIEN VANDERVELDE CRM VS. SCRM. INHOUDSTABEL 1.Marketing 2.Feedback 3.Sales 4.Service & support.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Advanced Business Information Solutions
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 20 november 2008
Schitterende Organisaties®
Ito Congres ITO 13 november 2008 Jan van der Weijden.
Business Marketing Management
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
Visie & Strategie.
Het nut van Business Planning
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
/ MAXIMAAL DRIE WOORDEN 0 For internal use GETRONICS / KPN acquisitie en samenwerking Roelof Mulder BUSINESS UNIT DIRECTOR GETRONICS ICS 6 APRIL 2010.
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Initiatief doelen standaarden systemen waarden empowermentcreativiteit visie Intern Extern Flexibiliteit Controle De essentie van de ontwikkeling van medewerkers.
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Better Practices Theater Trends, Cases en Onderzoek Welkom in het Better Practices Theater Doe mee aan het Nationaal Benchmark- en Trendonderzoek Klantinteractie.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
NorthgateArinso Nederland. Kernwaarden NGA "Onze opdrachtgevers worden ondersteund door mensen die niet alleen weten wat het is om in een bepaalde regio.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Business en IT Consulting
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Vragen Business IT & Management
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
Dienstenmarketing Week 4.
Speciale Catering Wens Inhoud  Canvas  Persona  Customer journey  Usability advies  FAQ  Internet score card  Boekpresentatie  Reflectie.
We Support Your Success!.
STRATEGISCHE CONTENTMARKETING CONTENTMARKETING IS OUDE WIJN IN NIEUWE ZAKKEN Stelling CONTENTMARKETING IS OUDE WIJN IN NIEUWE ZAKKEN.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Sociale media inzetten
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Klantcontact: toen, nu, straks?
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Klantenservice 2.0: het lerend vermogen van de klantenservice als vliegwiel voor een optimale klantervaring Capgemini Nederland BV Consulting Services Practice Marketing, Sales, Service Marc van Nielen ITO jaarcongres 13 november 2008 © 2008 Capgemini. All rights reserved

Klantenservice 2.0 / lerende organisatie gaat over & Interactie Marketeers in de zaal? Service in de zaal Allebei? -> mazzel --> info wordt niet vervormd/gefilterd door andere afdeling Informatie interessant: alleen als voldaan wordt aan behoefte (ipv aanbodfocus) - seminar nu is eenmalig  hoe continu? Vermogen er iets mee te doen: wat zegt de baas morgen over je mooie ideeen over lerende organisatie en communities?  terug aan je werk? © 2008 Capgemini. All rights reserved

} Voice of the Customer …zoals waargenomen door de Klantenservice …zoals bekend bij Productmanagement } …zoals waargenomen door de Klantenservice

Voice of the Customer Niet gebeld (nog) geen klant © 2008 Capgemini. All rights reserved

Informatie verkrijgen, verspreiden en interpreteren Voice of the Customer/Market Productkwaliteit Behoefte Concurrentie Voice of the Process On target?, benchmarks, operationeel excellent? Voice of the Business Strategie en targets, wat willen wij? © 2008 Capgemini. All rights reserved

Focus kleurt de interpretatie KS 1.0 Productfocus Afdelingsfocus Reactief KS 2.0 Waardefocus X-afdeling/extern Interactie © 2008 Capgemini. All rights reserved

Waarde/behoefte focus, X-afdeling en X-bedrijf Oriëntatie Reclame Bedrijf.com Behoefte.com Kanaalpartner.com Vergelijking.com Gebruikers.com Transactie Vertrouwen Levering Gebruik Conform verwachting? Rekening conform verwachting? Ondersteuning Web self-help Call center Reparatieafdeling On-site hulp Waarde/behoefte focus, X-afdeling en X-bedrijf Domineer Differentieer Op Par 3 5 4 Toegankelijk-heid Beleving Prijs Product Service 2. Differentieer op een tweede aspect 3. Houd de overige aspecten op par. 1. Domineer op één aspect Customer Relevancy model© Klantactiviteitenschema uit: Strategische Dienstverlening, De Vries en Goud Klantenservice def.pptx © 2008 Capgemini. All rights reserved © 2008 Capgemini. All rights reserved

Lerend en adaptief vermogen Kennen Kunnen Willen Mogen = © 2008 Capgemini. All rights reserved

Klantenservice def.pptx © 2008 Capgemini. All rights reserved Klantenservice/Contact Centers worden niet altijd gestimuleerd op Klantervaring Aansturing Strategische erkenning Bron: Genesys 2008, The Executive Disconnect Klantenservice def.pptx © 2008 Capgemini. All rights reserved

Klantenservice beïnvloedt (herhaal)aankopen © 2008 Capgemini - All rights reserved Klantenservice beïnvloedt (herhaal)aankopen Marketing KS verstrekt info Verkoop KS als loket Levering KS als escalatie Facturering De klant leert hiervan. U ook? Klantenservice def.pptx © 2008 Capgemini. All rights reserved

Ik/wij wil(len) Van product- naar klant-gericht Van kantoortijden naar resultaat Ik kan het niet, dus moet ik het niet willen Stimuleren  mogen © 2008 Capgemini. All rights reserved

Wij kennen de leerprocessen Signaleren VoC, VoP Ideëen”bus” Rapporteren en verspreiden Interpreteren Reageren DMAIC (6sigma) projecten Direct corrigerende acties © 2008 Capgemini. All rights reserved

Wij kunnen het Opvangen van Voice of the Customer  UPC, Rabobank, Online Communities Rapportage en verspreiden: klantsignaalmanagement:  UWV Interpreteren/skills Reageren  Klachtenmanagement bij Nuon en KPN © 2008 Capgemini. All rights reserved

Wij mogen het = besturingsmodel Leerprocessen in functiebeschrijving Leer-KPIs Werkoverlegstructuur Opstarten (DMAIC) projecten Realtime flexibiliteit (ipv wachten op verbeterproject) © 2008 Capgemini. All rights reserved

Laat niet alleen Klantenservice leren Leren binnen helpdesk (trainen, zelfsturing, FAQ en website) Afdelings- overschrijdend (Rapportages en Kennisbeheer) Ecosysteem (Community en supplier) Laat niet alleen Klantenservice leren De helpdesk weet het, nu de product- manager nog ! De agenten weten het nu wel, maar waarom staat het niet op de site? Moet ik weer bellen, lijkt het alsof het wiel wordt uitgevonden ! Wat als de klant niet bij mij klaagt ? Klantenservice def.pptx © 2008 Capgemini. All rights reserved

… als u niet leert, doet de klant het wel

Marc van Nielen Marc.van.nielen@capgemini.com 06-15030651 © 2008 Capgemini. All rights reserved

Leer blijvend aan te sluiten op de klantverwachting Klantervaring Klantenservice Lerende Organisatie Oriëntatie Transactie Genieten M S KS Klantenservice def.pptx © 2008 Capgemini. All rights reserved

Bent u klaar voor Klantenservice 2.0 ? Klantenservice 2.0 = leren van de klant, dwars door (interne) keten Heeft u Klantenservice 1.0 eigenlijk al op orde? Weet u waar uw klant voor heeft gebeld? Genereert u management informatie voor andere afdelingen? Leren agenten van elkaar middels FAQs? Publiceert u uw FAQs? Klopt de opvolging met wat u beloofd? Waar staat u in het AD bereikbaarheidsonderzoek? Klantenservice def.pptx © 2008 Capgemini. All rights reserved