Rob Hollander, afdelingshoofd PPC-A Tijl Huygen, psychiater PPC-A

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Advertisements

De (on)gezonde leerling?
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Arbeidstevredenheid en prestaties
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Leer- en gedragskenmerken
Inleiding politieke sensitiviteit
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Jeugdzorg- Drang en dwang in de jeugdzorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
NICK TRAINA NAAM: Zanger in de band Link 80 Leeftijd: 18 jaar
WGBO en Bopz Samen is twee keer alleen Laura Kaiser, eerste geneesk.
Bijeenkomst NVP Doetinchem, 8 juli Wedeo op hoofdlijnen SW Bedrijf Met linken naar SW-plus en SW-min 1200 mensen aan het werk Specialiteit Leerwerkbedrijf.
Meegaan & tegengas geven
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Inleiding parallelprocessen.
Constructieve en destructieve processen in teams en groepen
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Herstelgericht werken na agressie in De Patio
VALKUILEN IN DE FORENSISCHE PSYCHIATRIE
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Psychologische processen in forensische behandelteams
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Werken met de Friese meldcode
Narcisme en Zinervaring
VERZUIMBELEID EN REGISTRATIE VERZUIMDREMPEL EN HERVATTINGSDREMPEL
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Welkom ik maak me sterk.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
L. W. J. Van Rens, G. H. De Weert- van Oene, A. A. Van Oosteren, C. Rutten KLINISCHE BEHANDELING VAN POSTTRAUMATISCHE STRESSSTOORNIS BIJ PATIËNTEN MET.
De kracht van positief opvoeden
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Toepassing van de richtlijn in de GGz WSPD congres 2014 ‘Suïcidepreventie van morgen’ WTC Leeuwarden, 10 september 2014 Toon Rutgers, psychiater.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Neem de tijd… Sara Bloemers Heike Wisse. Programma Voorstellen in groepjes Grondhouding Achtergrond en NTS Een aantal patiënten melden zich… Wat ga je.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
18-/18+ of transitiepsychiatrie? Ambities ggz: pleidooi voor een levensloopbenadering Adolescentie is de psychologische ontwikkeling van de jongere naar.
Agressie Intern en Extern
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoe Talent herkennen? TALENT TALENT TALENT Waar je echt niet goed in bent? Je stelt activiteiten uit…. Over een grote hobbel…. Dialogen in.
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Crisis-Management.
Zelfmoord, praat erover!
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
Aanspreken? Mr. C.E. Zalm MPA 26 december 2018 Eventuele voettekst.
BOM-model PV 25/03/2014.
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Werken met plezier en goed presteren
Intensieve begeleiding
5 valkuilen & Tips.

Transcript van de presentatie:

Rob Hollander, afdelingshoofd PPC-A Tijl Huygen, psychiater PPC-A Zorg voor Personeel Rob Hollander, afdelingshoofd PPC-A Tijl Huygen, psychiater PPC-A

Inleiding Schets FOBA – PPC Focus vandaag op crisisinterventie Schets FOBA-populatie Schets medewerkers: twee bloedgroepen Parallelle processen

FOBA – een wereld apart Landelijke psychiatrische crisisinterventie voor gehele GW Top van pyramide Mega ‘grande psychiatrie’ Crisis in PI: interactie gedragsstoornis (vanuit psychiatrische stoornis) van gedetineerde en onmachtige omgeving Patiëntencategorieën Crisis = werkelijk nieuwe kans

Vervolg FOBA Crisisinterventie: altijd fijnzinnig, maar lijkt soms veterinaire psychiatrie Meeste crises zijn in 2 weken bezworen Stabilisatie: fine tuning van begeleiding Doorplaatsing naar ketenpartner ‘die ermee verder kan’ (soms: ‘moet’! APZ’en willen vaak niet) Carrière-perspectief essentieel FOBA: expertise-centrum Zeer recent: verdubbeling capaciteit  penitentiair psychiatrisch centrum

Behandelen of opsluiten? In principe complementair! Populatie met lage compliance, hoog gevaar en vaak matige tot slechte prognose Sterke holding environment en containment noodzakelijk, over langere tijd! In GGZ vaak niet meer voorhanden

Behandelen of opsluiten? Op werkvloer: dagelijks dilemma! Ernstig incident met schade aan personeel of gevaar voor derden Rol As I? Rol As II? Aangifte? LAA? Binnenhouden? Centrifugale vs centripetale dynamiek (uitsluiten vs insluiten) FOBA: twee bloedgroepen (beheers  zorg)

FOBA-populatie Man, 27 jaar, affectief en pedagogisch verwaarloosd, psychotische stoornis plus cluster-B-persoonlijkheidstrekken Dubbele carrière: vanaf 14e jaar druggebruikend en toenemend delinquent, bekend in jeugdzorg, vanaf 18e jaar in psychiatrie bekend Zowel delinquentie als psychiatrisch beeld verharden; na drie opnames APS op as-II Zorgwekkende zorgmijder; opnames eindigen in weglopen of weg-sturen ‘Slechte hechter’; wereldbeeld: ‘onbetrouwbaar’; dialogische positie: ‘nee-zegger’

Overige kenmerken Doorgaans slechte compliance Moeite met hechting Forse gedragsproblemen: dreigen, intimideren, dealen, stelen, aanranden, maar ook meer sneaky discrimineren, denigreren, uittesten Gewend/besloten te zwijgen over wezenlijke zaken c.q. nooit geleerd daarover te spreken

Vervolg kenmerken Allochtonen vaak ontworteld en/of (ernstig) getraumatiseerd [vroege marker] Niet alleen uit familie/gezin, maar ook uit peer-groep gevallen [vroege marker] Idealen/existentieel perspectief verloren Druggebruik heeft (mede) functie als laatste autonomie: gevoel van controle over zelf en omgeving

Vervolg kenmerken Lastig gedrag is ook protest tegen ziekte/lot (Nieuwe) identiteit van opponerende, tegen alles ‘nee’ zeggende patiënt Hoge krenkbaarheid Zelfwaardering in feite laag ‘Destructive entitlement’ (Nagy): het zich toegeëigende recht op destructief gedrag

De medewerkers: werkvloerthema’s Werkvloer: frontsoldaten Risicovol bedrijf: in FOBA eenmaal per tien dagen beschadigd personeelslid Zeer gemotiveerd (Achilleshiel!) Tegenoverdracht aan de orde van de dag (koffie i.p.v. thee, etc.) Imposante verdringing mogelijk Primair proces: specifiek karakter, Chinese druppel, uitholling Noodzakelijke competenties

Vervolg werkvloerthema’s Innerlijk conflict: ‘zorgen’ staat haaks op temmen/strijden/grenzen stellen Macropathologie van patiënten jaagt micro-pathologieën personeel aan Narcistisch probleem: onverdraaglijk dat patiënt ‘niks met jou wil’ Personeel wordt verleid tot persoonlijke narcistische strijd - verwoestend voor behandelrelatie Echt gesprek of begrijpen van diepere betekenis oppositioneel gedrag komt niet tot stand

Vervolg werkvloerthema’s Heftige splitting binnen team t.a.v. beleid (hoe permissief/restrictief/repressief) Negatieve tegenoverdracht (angst, ergernis, walging, haat) verdrongen of verzwegen Reductionisme in denken, voelen en handelen (balans slaat door van begrijpen naar ingrijpen) Burn out, verbittering, teleurstelling, cynisme en leegloop liggen op de loer In GGZ: neiging tot liever niet opnemen c.q. zo kort mogelijk c.q. uitstoting

Vervolg werkvloerthema’s Veiligheid: kun je rekenen op jezelf? Veiligheid: kun je rekenen op je pieper? Veiligheid: kun je rekenen op je collega’s? Veiligheid: kun je rekenen op je baas? Veiligheid: kun je rekenen op de staf? Veiligheid: kun je rekenen op de directie? Veiligheid: kun je rekenen op ‘daarboven’?

Parallelle processen Verplaatsing van dynamiek/energie/emotie naar andere systemische lagen met regressie Voorbeeld: BPS (instabiliteit)  ‘good/bad’-feeling  splitting op teamniveau Psychopaat: angstinductie  verdringing of verzwijging  andere splitting op teamniveau Verplaatsing vaak sterk vermomd!

Parallelle processen Dieper parallel proces: verwaarlozing en zelfverwaarlozing Lange termijn gevolgen: uitgeblust raken, burn out, frequent kort verzuim, cynisme, vertrek Achilleshiel van de hulpverlener en van zorgorganisaties Gevaarlijke blinde vlek, ook van leidinggevende

Parallelle processen Cultuur van zeer frequent (formeel en informeel) overleg is essentieel (ook: humor!) Investeren in personeel: bij/nascholing, constructieve functioneringsgesprekken, modeling, duale aansturing Ook: adequaat personeelsbeleid bij ‘minus-varianten’ FOBA: intervisie/supervisie op alle niveaus

Do’s & Don’ts In opleiding meer aandacht aan gespreks- en bejegeningsvaardigheden besteden Gericht aannamebeleid personeel Deskundigheidsbevordering m.b.t. ‘As-II-gedrag’ Fysieke en mentale weerbaarheid

Vervolg Do’s & Don’ts Thema’s als trauma’s, zingeving en existentieel perspectief leren adresseren Leren ‘het niet persoonlijk te maken’ Oog krijgen voor/bespreken van eigen zwakke plekken (intervisie/supervisie) Overweeg ongewone interventies (b.v. peer-groep bij behandeling betrekken) Externe consultatie vragen bij dead locks

Vervolg Do’s & Don’ts Duale aansturing (door alle lagen heen) Grens normale, gezonde teamdynamiek af van parallelprocessen met regressie Waakzaam op (zelf)verwaarlozingsprocessen bij medewerkers Calamiteitenopvangteam Verontachtzaam effect Chinese druppel niet!