Schrijfplan Globalisering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

3 vwo 1 wereld §2, 3 en 4.
Water in het Midden-Oosten
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
Het noorden tegenover het zuiden
1 havo/vwo H3 ontwikkeling §2
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Leren debatteren Discussie vs debat Eisen Structuur Parlementair debat
2.1 - Kloof wordt breder Regionale ongelijkheid op wereldschaal:
Opbouw debat (3-3) Voorstander minuten
3 havo 2 globalisering §2.
3 havo/vwo H2 Globalisering §2
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Slot 4Hc.
Cursus Lezen 5 vwo.
Lezen Nu Nederlands.
Bouwplan 4Hc.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Armoede in de 3e wereld.
SET schrijfvaardigheid H5
Hongersnood Nils,Sander en Daniel. Inleiding Oorzaken Hongersnood hedendaags Oplossingen.
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
De tekstsoorten en hun kenmerken 1. HET BETOOG Doel = publiek overtuigen van een mening of activeren om iets te doen (=overhalen / tot handelen aansporen)
Leesvaardigheid Tekststructuren. Vandaag: Inleiding Tekststructuren.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Cursus Leesvaardigheid
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
SET schrijfvaardigheid H5
Kinderarbeid ....
Schrijven beschouwing.
Overtuigende tekst/betoog
1.2 De wereld wordt steeds kleiner
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
Een beschouwing schrijven
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Kinderarbeid ....
5 havo eindexamenvoorbereiding
Lezen Onderwerp en hoofdgedachte
Betogende teksten Hoe herken ik de standpunten en argumenten in een betogende kijk-/luistertekst en hoe kan ik de kwaliteit van argumenten beoordelen?
Argumenten Hoe herken ik argumenten in een tekst? NU Nederlands 2F.
Informatieve teksten Hoe begrijp ik een informatieve kijk-/luistertekst en hoe kan ik opvattingen en bedoelingen uit taal- en beeldgebruik afleiden?
Betoog Hoe herken ik een betoog en hoe weet ik hoe de schrijver mij probeert te overtuigen? NU Nederlands 2F.
4 havo Schrijflijn les 2
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Drones in het leger? Nederlands en maatschappijleer 4 havo
Les 3 Lezen 4.2, 4.3 en 4.4.
De betogende voordracht
4 havo Schrijflijn les 3
Betoog.
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
4 havo Schrijflijn les 5
diagnostische toets leesvaardigheid
Gerben Scholman, Davy Westra, Stef kaptein, Matthijs Roozendaal
§6.2 Een wereld vol verschillen
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Schrijfplan Globalisering Voorbeeld voor een beschouwing en een betoog

Betoog Beschouwing Overtuigend Bevat verschillende argumenten met uitleg ter ondersteuning van jouw standpunt Opzet schrijfplan: Stelling noemen Argumenten noemen, tegenargument met weerlegging geven Herhaling standpunt Meningvormend Belicht het onderwerp vanuit verschillende hoeken Bevat verschillende meningen Opzet schrijfplan: Onderwerp duidelijk maken en vraag stellen Oorzaken / oplossingen / meningen Samenvattend en evt. eigen mening

Betoog Beschouwing Onderwerp: globalisering Hoofdgedachte: de huidige globalisering heeft nadelige gevolgen voor de wereld Tekstdoel: overtuigen Publiek: lezers Elsevier Onderwerp: globalisering Hoofdgedachte: de huidige globalisering heeft verschillende voor- en nadelen Tekstdoel: informeren meningvormen Publiek: lezers Volkskrant magazine

Inleiding Betoog Beschouwing Aankondiging onderwerp: hoofdgedachte noemen Voorbeeld: schrijnende levensomstandigheden in Dharavi, India, invloed van globalisering?

Betoog Beschouwing argument 1 Geen echt vrije handel door hoge belasting op import uit arme landen (Koelewijn, tekst 5) argument 2 Globalisering veroorzaakt het streven naar winst zonder zorg voor de gemeenschap (Verbrugge, tekst 7) nadeel 1 Geen echt vrije handel door hoge belasting op import uit arme landen (Koelewijn, tekst 5) nadeel 2 Globalisering veroorzaakt het streven naar winst zonder zorg voor de gemeenschap (Verbrugge, tekst 7)

Betoog Beschouwing tegenargument + weerlegging De ongelijkheid zou zijn afgenomen, maar dat geldt niet voor iedereen (Oost-Azie vooruit, Afrika armer) (tekst 2) voordeel 1 De ongelijkheid in de wereld is afgenomen en het gaat beter met globalisering dan zonder (Bhagwati, tekst 1)

Betoog Beschouwing voordeel 2 argument 3 Velen zijn zonder globalisering slechter af: multinationals betalen meer (1), het alternatief voor de zware arbeid is; geen werk (3) argument 3 Globalisering is geen oplossing voor uitbuiting en armoede en versterkt dat soms zelfs (Luyten tekst 4) - zie Dharavi argument 4 IMF en Wereldbank moeten meer een eigen koers varen en de ontwikkelingslanden meer kansen bieden.

Slot Betoog Beschouwing Herhalen stelling, terugkoppelen naar toekomst voor Dharavi. Ik ben voor verdere globalisering onder voorwaarde dat ook de mensen in de Dharavi’s van de wereld er voordeel van hebben.

Betoog Beschouwing Hoofdgedachte: de huidige globalisering heeft nadelige gevolgen voor de wereld Tekstdoel: overtuigen Inleiding: Aankondiging onderwerp: hoofdgedachte noemen Geen echt vrije handel door hoge belasting op import uit arme landen Globalisering veroorzaakt het streven naar winst zonder zorg voor de gemeenschap De ongelijkheid zou zijn afgenomen, maar dat geldt niet voor iedereen (Oost-Azie vooruit, Afrika armer) Globalisering is geen oplossing voor uitbuiting en armoede en versterkt dat soms zelfs IMF en Wereldbank moeten meer een eigen koers varen en de ontwikkelingslanden meer kansen bieden. Slot: Herhalen stelling, terugkoppelen naar toekomst voor Dharavi. Hoofdgedachte: de huidige globalisering heeft verschillende voor- en nadelen Tekstdoel: informeren meningvormen Inleiding: Voorbeeld: schrijnende levensomstandigheden in Dharavi, India, invloed van globalisering? Geen echt vrije handel door hoge belasting op import uit arme landen Globalisering veroorzaakt het streven naar winst zonder zorg voor de gemeenschap De ongelijkheid in de wereld is afgenomen en het gaat beter met globalisering dan zonder Velen zijn zonder globalisering slechter af: multinationals betalen meer, het alternatief voor de zware arbeid is; geen werk Slot: Ik ben voor verdere globalisering onder voorwaarde dat ook de mensen in de Dharavi’s van de wereld er voordeel van hebben.