Gegevens/Informatie/Kennis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
10 tips voor een gouden start Groeitips
Advertisements

STRATEGISCHE PLANNING
Hoe uw TurboCASH moet gebruiken. :voor verkoop gerichte bedrijven.
Besturing van (bedrijf)processen
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Instrument en methodiek Door projectgroep NFU (Anke, Ellen, Els, Roel)
De informatievoorziening
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Informatiediensten bij DNB Heterdaadsessie Papieren Tijger Netwerk 29 september 2009.
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Klassieke AO Leseenheid1
Presentatie Rolwisseling waterschap in relatie tot de positionering van de vergunningverlening Werkgroep C Professionalisering vergunningverlening 2006.
Management : situering en begrip
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Facility management en inkoop
Informatica 1, Blok 1, Hoofdstuk 2
Besturing van (bedrijf)processen
Logistiek management: begrippen en principes
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
Ondernemen met informatie
Administratieve Organisatie Informatieverzorging
Interne organisatie Functies en processen
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
De informatievoorziening als (bedrijfs-)functie
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
LauwersCollege Buitenpost Informatica
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
PACT Plekken en ACTiviteiten dd 13 februari 2008 presentatie: Karel Dekker, Nora van Klingeren, Anca Hartjes.
Besturing van (bedrijf)processen
Besturing van (bedrijfs)processen
Business Marketing Management
Doelen Soorten vormgeving.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Visie & Strategie.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Interorganisationele samenwerking. Evoluon, 6 april 2004 Waarom interorganisationele samenwerking? (1) o Risico’s en vaste kosten kunnen delen; o Sneller.
Boekhouding en administratie
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Parametric release Wat is dat?.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Beheermodel van M. Looijen
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Administratie ‘Wat is administratie?’. Wat is administratie? “Administreren is vastleggen, op papier of elektronisch, wat er in jouw onderneming gebeurd.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Certificering van assetmanagement
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
(on)begrensd vrijwillig
Examen SPL kerntaak 1 Periode 7 Marketing.
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Sociaal / ethisch ondernemen
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Gegevens/Informatie/Kennis een waarneming Informatie: een waarneming met een betekenis voor de ontvanger Feitenkennis: welke reactie Procedure kennis: welke behandeling 41

Het beslissingsproces verkenning informatie over doelstellingen informatie over beslissings- alternatieven en verwachte resultaten daarvan informatie over niet te beheersen grootheden probleemformulering probleemoplossing bron: Bemelmans (1996)

Informatiebronnen Leveranciers Klanten Vakbond Externe bronnen Aandeelhouders Overheid Bedrijfs- informatie- behoeften Inkoop Productie Interne bronnen Verkoop Betaling Distributie 44

De organisatieniveaus Strategisch Plannen Informatie Tactisch Plannen Informatie Operationeel Plannen Informatie Transactie verwerkende processen 13

Een informatiesysteem in het besturingsmodel Omgeving Externe waarnemingen Besturingssysteem Beleid Informatiesysteem Invoer Bestuur Uitvoer Beheer Interne waarnemingen Acties Primair transformatiesysteem bron: Bemelmans (1996) 42

Relevante aspecten van informatie voor de verschillende niveaus Tijdsperspectief van de informatie T historie toekomst O S Mate van detail van de informatie T gedetailleerd samengevat O S interne informatie externe informatie Herkomst van de informatie T O S eenmalig, onregelmatig Frequentie van gebruik vaak, hetzelfde T O S Tijdhorizon van de beslissing lang T kort O 0 % 100 % 43

Van doelstellingen naar informatiebehoefte Bedrijfsstrategie Per afdeling bron: Simons (1991) Missie Bedrijfsdoel- stellingen Doel- stellingen Strategieën Plannen Kritieke succes- factoren Kritieke succes- factoren Informatie- behoefte Evaluatie- criteria

Een ander soort informatiebehoefte patiënt meldt zich met naam zoek in bestand niet gevonden voer nieuwe patiënt in vraag NAW-gegevens vraagt NAW-gegevens NAW-gegevens voer NAW-gegevens in Opmerking: ter wille van de illustratieve werking is één en ander sterk vereenvoudigd weergegeven. vraag medische gegevens vraagt medische gegevens medische gegevens voer medische gegevens in patiëntenkaart afdrukken overhandigt patiëntenkaart 26

De plaats van de informatievoorziening Bedrijf Bedrijfsprocessen Bedrijfsfuncties Afdelingen Bedrijfsactiviteiten Functionarissen Werkplekken Informatiesysteem- functies In Gegevens- opslag Uit 33

Werkplekomgeving "Buiten" "Buiten" Gemeen- schappelijke faciliteiten Bureau Bureau In In In Bureau Uit "Buiten" "Buiten" Persoonlijke faciliteiten Werkplek 39

Administratieve organisatie Wie doet wat, wanneer en op grond van welke informatie? Het geheel van afspraken en regels waardoor de informatievoorziening werkt zoals ze werkt. Een beschrijving van de administratieve processen.

Aspecten van vastlegging AO aard van de handelingen tijdselement documenten informatie geografische plaats organisatorische plaats afdelingen en personen frequentie techniek

Mate van detaillering van vastlegging AO Functie Studentenadministratie Onderhouden studentgegevens Rekeningen collegegeld sturen Verwerken betalingen collegegeld Taak Aanmaken rekeningen Afdrukken rekeningen Versturen rekeningen Activiteit Applicatie starten Selecteren doelgroep ‘Start’-knop indrukken Handeling

De positie van de adminstratieve organisatie Bedrijfsprocessen ADMINISTRATIEVE ORGANISATIE Organisatie Gegevens

Kwaliteitsattributen van informatie Juistheid Volledigheid Actualiteit Nauwkeurigheid Controleerbaarheid 46