Gegevens/Informatie/Kennis een waarneming Informatie: een waarneming met een betekenis voor de ontvanger Feitenkennis: welke reactie Procedure kennis: welke behandeling 41
Het beslissingsproces verkenning informatie over doelstellingen informatie over beslissings- alternatieven en verwachte resultaten daarvan informatie over niet te beheersen grootheden probleemformulering probleemoplossing bron: Bemelmans (1996)
Informatiebronnen Leveranciers Klanten Vakbond Externe bronnen Aandeelhouders Overheid Bedrijfs- informatie- behoeften Inkoop Productie Interne bronnen Verkoop Betaling Distributie 44
De organisatieniveaus Strategisch Plannen Informatie Tactisch Plannen Informatie Operationeel Plannen Informatie Transactie verwerkende processen 13
Een informatiesysteem in het besturingsmodel Omgeving Externe waarnemingen Besturingssysteem Beleid Informatiesysteem Invoer Bestuur Uitvoer Beheer Interne waarnemingen Acties Primair transformatiesysteem bron: Bemelmans (1996) 42
Relevante aspecten van informatie voor de verschillende niveaus Tijdsperspectief van de informatie T historie toekomst O S Mate van detail van de informatie T gedetailleerd samengevat O S interne informatie externe informatie Herkomst van de informatie T O S eenmalig, onregelmatig Frequentie van gebruik vaak, hetzelfde T O S Tijdhorizon van de beslissing lang T kort O 0 % 100 % 43
Van doelstellingen naar informatiebehoefte Bedrijfsstrategie Per afdeling bron: Simons (1991) Missie Bedrijfsdoel- stellingen Doel- stellingen Strategieën Plannen Kritieke succes- factoren Kritieke succes- factoren Informatie- behoefte Evaluatie- criteria
Een ander soort informatiebehoefte patiënt meldt zich met naam zoek in bestand niet gevonden voer nieuwe patiënt in vraag NAW-gegevens vraagt NAW-gegevens NAW-gegevens voer NAW-gegevens in Opmerking: ter wille van de illustratieve werking is één en ander sterk vereenvoudigd weergegeven. vraag medische gegevens vraagt medische gegevens medische gegevens voer medische gegevens in patiëntenkaart afdrukken overhandigt patiëntenkaart 26
De plaats van de informatievoorziening Bedrijf Bedrijfsprocessen Bedrijfsfuncties Afdelingen Bedrijfsactiviteiten Functionarissen Werkplekken Informatiesysteem- functies In Gegevens- opslag Uit 33
Werkplekomgeving "Buiten" "Buiten" Gemeen- schappelijke faciliteiten Bureau Bureau In In In Bureau Uit "Buiten" "Buiten" Persoonlijke faciliteiten Werkplek 39
Administratieve organisatie Wie doet wat, wanneer en op grond van welke informatie? Het geheel van afspraken en regels waardoor de informatievoorziening werkt zoals ze werkt. Een beschrijving van de administratieve processen.
Aspecten van vastlegging AO aard van de handelingen tijdselement documenten informatie geografische plaats organisatorische plaats afdelingen en personen frequentie techniek
Mate van detaillering van vastlegging AO Functie Studentenadministratie Onderhouden studentgegevens Rekeningen collegegeld sturen Verwerken betalingen collegegeld Taak Aanmaken rekeningen Afdrukken rekeningen Versturen rekeningen Activiteit Applicatie starten Selecteren doelgroep ‘Start’-knop indrukken Handeling
De positie van de adminstratieve organisatie Bedrijfsprocessen ADMINISTRATIEVE ORGANISATIE Organisatie Gegevens
Kwaliteitsattributen van informatie Juistheid Volledigheid Actualiteit Nauwkeurigheid Controleerbaarheid 46