Statistiek II Deel 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen,
Advertisements

Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen, voor iedereen vrij toegankelijk. Doel: Informeren over statistiek in klinisch onderzoek. Tijd: Derde.
Screening van toetsen: Psychometrische analyse
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Math Candel Universiteit Maastricht. •Achtergrond: –Diagnose probleem –Meetinstrumenten –Conceptueel model •Presentaties van eigen analyses •Voorbeeld.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
2/3 betekent; je deelt iets in 3 stukken en jij krijgt er 2 van.
BBV-(Programma) Begrotingscyclus versus ? Beleidscyclus
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Statistiek I Jules Ellis.
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen, voor iedereen vrij toegankelijk. Doel: Informeren over statistiek in klinisch onderzoek. Tijd: Derde.
Statistiek HC1MBR Statistiek.
Het vergelijken van twee populatiegemiddelden: Student’s t-toets
Beschrijvende en inferentiële statistiek
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 WELKOM! CCOCOP11R2 Communicatieonderzoek planning 11.
Beschrijvende en inferentiële statistiek
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
P-waarde versus betrouwbaarheidsinterval
Statistiek II Hoofdstuk 5: Toetsen voor twee populaties
Statistiek II Hoofdstuk 4: Toetsen voor één populatie
Hoofdstuk 7: Variantieanalyse hoofdstuk 7
toetsen voor het verband tussen variabelen met gelijk meetniveau
Hoofdstuk 8: Variantieanalyse met herhaalde metingen hoofdstuk 8
Statistiek ?! … Ronald Buyl - BISI.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
Gegevensverwerving en verwerking
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
Non-parametrische technieken
Meervoudige lineaire regressie
Twee-factor Variantie-analyse
Inferentie voor regressie
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Multifactoriële designs
Een fundamentele inleiding in de inductieve statistiek
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen, voor iedereen vrij toegankelijk. Doel: Informeren over statistiek in klinisch onderzoek. Tijd: Derde.
Natuurkunde overal 2 HTG
Haal meer uit je Hersenen masterclass wiskunde
Hoofdstuk 8 Centrale tendentie en spreiding
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Methodologie & Statistiek I Verband tussen twee variabelen 3.1.
Methodologie & Statistiek I Toetsen van twee gemiddelden 6.1.
Methodologie & Statistiek I Principes van statistisch toetsen 5.1.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Een helder, ambitieus en haalbaar doel!
METHODEN 1 Jules Ellis. Organisatie Ik = Jules Ellis Spreekuur: Dinsdag 15: :30. Syllabus , reader , supplement Zelfstudieopdrachten.
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Partiële r² Predictie van y gebaseerd op z alleen
Controle van bijkomende variabelen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Centrummaten en Boxplot
(bijna) eindexamen.
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Cursus Regressie-analyse Rijkswaterstaat, 13 februari
Niet meer zenuwziek van de statistiek, maar … hoe statistiek weer te waarderen via 4C/ID? Hans van Buuren - OUNL 4C/ID
FOKKE en SUKKE helpen bij het veldwerk. Gebruik van een statistisch pakket SPSS Opslaan en bewerken data –selecteren –wegen –hercoderen –Ontwerpen van.
Mart H. Mojet Workshop 2.2 Docentendag Netwerk Noord, 24 juni 2016 NLT Statistiek, Big Data, en MS Excel.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 10 Analyses en conclusies.
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Transcript van de presentatie:

Statistiek II Deel 1

Dit college Cursusinformatie Indeling werkgroepen Overzicht stof Herhaling (kort of lang?) Gemiddelde en variantie T-toetsen Anova versus t-toets

Cursusinformatie ‘Cursusinformatie Statistiek II deel 1 2005.doc’ op Blackboard/ Course documents Rooster: ad valvas/ Blackboard

Hoorcolleges: Inleidend Sheets: na HC op Blackboard Boek: Zie Cursusinformatie Huiswerk: zie Blackboard Forum: op Blackboard Oefenprogramma’s: op Blackboard Werkgroep: intensief of extensief Tentamenopdracht: zie Blackboard Responsiecolleges: vlak voor tentamen Spreekuur: dinsdag 15:00 – 15:30 E-mail: j.ellis@psych.ru.nl Tentamen: 2 deeltoetsen en een her

Indeling werkgroepen De inschrijving voor de werkgroepen wordt dadelijk gesloten De indeling wordt hierna nog veranderd!!! Kijk op Blackboard in welke groep je definitief zit. Communicatie hierover per mail of op het spreekuur.

OVERZICHT STOF DEEL 1 Week Between-subject designs Within-subject designs 1 t-toets onafhankelijke steekproeven: geslacht (m,v) BDI t-toets gekoppelde paren tijdstip (voor,na) BDI 2 1-factor ANOVA ras (z,g,w) BDI 3+4 2-factor ANOVA geslacht (m,v) Interactie 5 Repeated measures ANOVA tijdstip (voor, na, later) BDI persoon 6 Testtheorie item (1,...,20) BDI 7 RESUME

Overzicht GLM designs & analyses OVERZICHT STOF DEEL 2 Week Between-subject designs Within-subject designs 8 Inleiding SPSS Overzicht GLM designs & analyses 9 Multiple regressie analyse leeftijd neuroticisme BDI 10 GLM-Univariate (ihb ANCOVA) ras (z,g,w) BDI 11 GLM-Multivariate (ihb MANOVA) ras (z,g,w) BDI EQ 12 GLM-Repeated measures tijdstip (voor, na, later) ras (z,g,w) BDI 13 tijdstip (voor, na, later) BDI ras (z,g,w) EQ 14 RESUME

Deel 1: Deel 2: Veel rekenen Interpreteren van de uitkomsten (beslissing, causale interpretatie) Elementair rapport, visualiseren Deel 2: De computer rekent meestal Interpreteren van de uitkomsten (welke toets moet je bekijken en wat zegt hij over welke gemiddelden) Beknopt rapport, formuleren

Herhaling gemiddelde en variantie Hoe vaak is men in de hete week van midden augustus 1997 naar het terras gegaan. Gegeven de volgende frequentie-verdeling x x x x x x x x x x x x x x x x ---------------------- aantal terrasbezoeken 0 1 2 3 4 5

Zet je rekenmachine in de goede mode Wis het geheugen Voer de data in: (score x frequentie data) 0 x 6 data 1 x 2 data 2 x 3 data enz.

N = 22 Gemiddelde = 2.23 Standaarddeviatie = 1.74 Variantie = 1.742 = 3.04

Tentamen met kleine verschillen tussen deelnemers: S = 1.170, variantie = 1.37 x x x x x x x x x 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Cijfer Tentamen met grote verschillen tussen deelnemers: S = 2.685, variantie = 7.21 x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Cijfer

Herhaling t-toetsen Design: Afhankelijke en onafhankelijke v. Between of within Mate van controle: Experiment of niet Geaggregeerde data: Gemiddelden, SDs, n’s. Schatters: Ruw en relatief effect Toetsing: df, t en p

Causale interpretatie Beslissingen H0 verwerpen of behouden Verwoorden AV, OV, gemiddelden, populatie Causale interpretatie Aantal verklaringen Primaire verklaring Alternatieve verklaring (Controle van assumpties)

De t-waarde neemt toe met de verschillen tussen groepen (ene gemiddelde – andere gemiddelde) neemt af met de spreiding binnen groepen (s1 en s2)’ neemt toe met N tussen t = ---------- N binnen

De p-waarde is de houdbaarheid van H0 neemt af met t

Cohens d Geeft de sterkte van het effect aan Dat is iets anders dan p (= de onzekerheid) Vergelijkbaar met r2

Anova versus t-toets t-toets Anova design kwantitatieve AV kwalitatieve OV between subject 2 groepen 2 of meer groepen

geaggr. data gemiddelden standaardafwijkingen VARIANTIES n per groep schatters ruw effect *  N* MS Between Sp (gepoolde binnengroeps standaardafwijking) MS Within

toetsing ruw effect* N* t = --------------------- Sp MS Between F = ---------------- MS Within 1 DF TELLER df df noemer p effect size Cohen’s d R2 beslissing deze gemiddelden zijn verschillend sommige gemiddelden zijn verschillend

Visualiseren Zie oefenprogramma Als je kiest voor Leerling > Alleen F-waarden kun je met de bovenstaande info al veel vragen goed maken