“Mensen groeien als ze zich goed voelen” Jurriën van der Veer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Mediërend leren op bs. Theresia
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Ouders en leerlingen klas 2 Vmbo
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Informatieavond.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Pastoraal op school.
Hogescholen in Dialoog
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Het Voortgezet Onderwijs
Sociale media op school
WELKOM OP DE INFORMATIE-AVOND VAN:
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
P raktische S ector O riëntatie Een keuzeproces in werking.
Sectorwerkstuk Den Bosch
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Voortgangsgesprek fase 1
Welkom Aan alle ouders van klas 2 vmbo.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Wat gaat er allemaal veranderen?
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Onderwerpen van deze avond
Voorlichtingsavond TK2
VAKSCHOOL Werkmiddag
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Het Voortgezet Onderwijs
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Algemene ouderavond Leerjaar 2 September Even voorstellen Dhr. Jan Mueters Directeur Het Kwadrant Mevr. Annemarie LukassenSectordirecteur Het Kwadrant.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Filmpje HvU.
Basisschool Op De Horst
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Wat gaat er allemaal veranderen? De persoonlijke school Een vriendelijke school Onderwijs op maat voor elke leerling Betrokken docenten en mentoren.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Welkom Op de informatie avond van groep 7 en 8!.
De nieuwe onderbouw.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Profielkeuze in de tweede fase
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Doubleren.
Presentatie VMBO Trivium College
Doubleren.
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Transcript van de presentatie:

“Mensen groeien als ze zich goed voelen” Jurriën van der Veer

De Brugwachter

Hooghuis Lyceum Visie Het Hooghuis Lyceum is een onderwijsinstelling waar we werken vanuit gezamenlijke waarde, met respect voor ieders eigenheid, aan onze ontplooiing c.q. ontwikkeling. Daarin krijgt ieder de ruimte gelukkig te worden. Missie Het Hooghuis Lyceum zet betekenisvolle stappen in de richting van vraag- en interesse gestuurd leren in de maatschappelijke context. We doen dit in onderwijskundige , pedagogische en organisatorische samenhang. We werken in teams op coachende, autonome, competente en betrokken wijze samen. Bij dit alles zijn we ons bewust van onze verantwoordelijkheid voor elkaar en zijn daarop aanspreekbaar.

Koers Zuid-West 4 Uitgangspunten Onderwijsleerprocessen centraal stellen Recht doen aan verschillen Leerlingen opvoeden Professioneel werken

Onderwijsaanbod Assistentenleerweg Basis Kader GL / TL voor SDV +/- 1500 leerlingen

Plaatsing leerlingen Wat brengt de leerling mee Leerling-profiel Capaciteiten Leerling-kenmerken Plan Welke leerstijl past bij de leerling Plaatsing leerweg (Beslissingsondersteuner)

Voorbeeld Assistentenleerweg

Leerling-profiel Adrie fietst graag met een stel vrienden op zijn gemak naar school. Het liefst neemt hij zo weinig mogelijk mee; zijn boeken laat hij dikwijls op school in zijn kluisje liggen. Adrie leert het best als hij zelf iets heeft moeten doen, ook als het groepswerk is. Maar hij moet er wel iets aan hebben en in de klas moet alles overzichtelijk geregeld zijn. Vooral als hij ziet hoe een medeleerling iets doet, kan hij het zelf ook wel. Dat geldt trouwens ook voor ‘karweitjes’ na schooltijd: als hij met zijn kameraden na schooltijd sleutelt aan een scooter, hoeft hij maar één keer te zien hoe je een motor moet afstellen en hij kan het ook. Adrie heeft het liefst les van docenten die ervoor zorgen dat de les afwisselend is: wat doen, even praten en weer wat doen. Voor sommige leerkrachten gaat hij door het vuur en voor anderen doet hij niks. Als hij voor een proefwerk kleine stukjes van buiten moet leren, gaat dat goed.

Capaciteiten IQ (75) 80 – 90 Schoolvorderingen: halverwege groep 6 Sociaal emotionele hindernissen spelen een grote rol CITO: tot 520 (NVT)

Leerling wordt gekenmerkt door: Hij is er actief, vooral buiten school. Steekt zijn handen graag uit de mouwen; maar komt vaak doodmoe thuis. Hij overschat zijn prestaties, heeft weinig zelfkennis. Raakt snel uit zijn doen als hij iets niet snapt Motorische onrust, onzekerheid en faalangst. Hij werkt relatiegericht, voor leraren die hij mag is hij aardig en werkt hij hard. Vergeetachtigheid, vergeet zijn schoolspullen, maar niet expres. Hij kan niet vooruit denken, niet plannen; hij loopt zijn neus achterna. Hij raakt gemakkelijk verzeild in allerlei conflicten met medeleerlingen of de leerkracht en kan daarbij driftig worden.

Leerkenmerken Leren door doen Actief bezig zijn Behoefte aan veiligheid Behoefte aan bevestiging Behoefte aan regelmaat, structuur en controle Huiswerkarm Stap voor stap leren Behoefte aan variatie

Leermodel Didactische kenmerken: De leraar functioneert als: Stap voor stap leren Leren door voordoen en nadoen Strikte regie en orde Beperkt aantal leraren De leraar functioneert als: Helper Ordeschepper Steun en toeverlaat

Organisatie +/- 150 leerlingen, 1/4 stroomt op naar basis 16 lesuren per week door 1 docent (mentor) Max. 15 leerlingen per klas Vast lokaal Huiswerkarm Boeken blijven op school Aanbod in kleine stappen Leerwegondersteuning in de klas

Onderwijsconcept / structuur onderbouw Kernprogramma Projecten (in H3 lokaal) Praktische sector Oriëntatie Keuzewerk Tijd / Begeleidende-werk Tijd

Onderwijshistorie Vroeger Vakgroepen Heterogene units 1+2 Relatiegericht onderwijs Individueel werken Productgericht Aanbod gestuurd Nu Teams Homogene verticale units Minder handen voor de klas Groepswerk Procesgericht Vraag-/ interesse gestuurd

Vertaling naar de leerling Je hebt les van praktijkdocenten; techniek, tekenen, handvaardigheid, verzorging, muziek, lichamelijke oefening. Alle theorielessen (of veel) van je mentor Je zit in een team of unit (afhankelijk van leerweg) Daardoor is het gezellig, word je gekend en geholpen bij problemen Je moet zelf werken maar ook samenwerken, je leert veel weetjes en sociale vaardigheden We proberen lessen leerzaam en leuk te maken, hierbij mag je ook meedenken en zelf kiezen!

Kernprogramma en projecten Vakken; Nederlands, talen: Engels (+Duits kader lj 2), wiskunde Leergebieden; mens en maatschappij, mens en natuur Praktijkvakken; tekenen, handvaardigheid, techniek, lich. Oefening, muziek, verzorging Projecten ICT: Windows, Word, PowerPoint, Internet Strips, de krant, mooi van buiten, afval, de wereld rond, menselijk lichaam, in- en ontspanning, lichtcircuit, mode en kleding, 2e Wereld Oorlog, geheimtaal, de aarde beeft, de scooter, de strijd tegen het water en i.s.m. Thieme Meulenhoff: Licht, Hotel, De Verandering

P.S.O. 2005-2006 herijking loopbaanoriëntatie Mentorlessen Werkstuk Tutorleren

Tutorleren Definitie: Onderbouwleerlingen worden door het contact met de tutor geïnspireerd en door het maken van opdrachten krijgen zij inzicht in hoe de sector en de afdelingen binnen de sector inhoudelijk in elkaar zitten. PSO kaart- 2 vakinhoudelijke en 2 algemene competenties.

Aandachtspunten opzet tutorleren Leerlingen mogelijkheden bieden om ervarend te leren Leerlingen zodoende goed te begeleiden in hun studie- en beroepskeuze Het stimuleren van de juiste keuze van leerlingen voor de sector

Aandachtspunten opzet tutorleren Het bieden van de mogelijkheid om ervaring op te doen bij verschillende sectoren Leerlingen zelf een voorbeeldfunctie laten vervullen

De aanpak Voor wie Rol van de tutor Rol van de mentor Leerjaar 1 < door leerlingen uit leerjaar 3 Leerjaar 2 < door leerlingen uit leerjaar 4 Rol van de tutor Rol van de mentor

Tutorleren De Organisatie Leerjaar 1 Start na herfstvakantie Iedere week mentorlessen 5 weken PSO / 5 weken keuzewerktijd 2 groepen A en B wisselen elkaar af 1 dag in de week 2 uur per dag Begeleiding door derdejaars Eindgesprek mentor en leerling Gesprek met ouders Keuzemoment

Tutorleren Leerjaar 2 Start in november Iedere week mentorlessen Op een andere dag dan de eerstejaars Begeleiding door vierdejaars Eindgesprek mentor en leerling Gesprek met ouders Keuzemoment

Resultaten Positieve effecten Ervaring met de sector Beoordeling tutor Duidelijk beeld voor mentor Versterking relaties betrokkenen

Kritische succesfactoren Visie ‘Koers Zuid-West’ Relatiegericht project Mentor <> onderbouwleerling Zowel project voor onderbouwleerlingen als tutoren Kwaliteitsgroepen (mentoren en docenten)

Aan het werk Creëren van een visie met een breed draagvlak Goed overleg over de uitvoering en rolverdeling Ontwikkelen van een aanspreekcultuur Houd rekening met organisatorische consequenties Houd een jaarlijkse brede audit Houd rekening met de organisatorische lastendruk Werk planmatig en voer evaluaties uit.

Van stagebekwaam naar vakbekwaam

Brugwachter Brugwachter is docent – mentor De directeur van de brug: Het oog van den meester maakt het paard vet. d.w.z. het persoonlijk toezicht maakt dat er zorg voor een zaak gedragen wordt, dat men ze niet verwaarloost. De directeur van de brug: Teamleider kan niet zonder zijn brugwachters.

Overdraagbaarheid Bezoeken school kan Good practice Kostenplaatje Beperkt aantal Good practice

Taskforce Jeugdwerkloosheid Doelstelling Taskforce De jeugdwerkloosheid mag in deze kabinetsperiode percentueel niet meer dan het dubbele van de totale werkloosheid bedragen Iedere werkloze jongere is binnen een half jaar weer aan de slag of zit op school, zodat langdurige werkloosheid wordt voorkomen De gepresenteerde werkwijze draagt bij aan het realiseren van de doelstelling van de Taskforce Jeugdwerkloosheid

“Mensen groeien als ze zich goed voelen” Kompas, hand-out en Eyes www “Mensen groeien als ze zich goed voelen” Kompas, hand-out en Eyes www.hooghuislyceum.nl