Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Digitaal toetsen met de itslearning app voor Quayn
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
ICT IN HET OLC De meerwaarde Mogelijkheden De schoolpraktijk.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
ICT tussen hoop en vrees
en CTO Digitaal onderwijs en Begeleiding.
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
E-learning site voor auteurs en cursisten. Krachtig en makkelijk bedienbaar raamwerk voor tekst, multimedia, oefeningen en toetsen. Auteurs maken zelf.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
ICT conferentie 10 februari 2011 ICT in de klas
Compex Natuurkunde Een complex aan mogelijkheden?
KV ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving (nog besloten site)
Informatie Communicatie Software Web en internet in het onderwijs.
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Rekenen en Rekenproblemen
“Wisweb in alle klassen” november 2003
Welp op het ATC Ontwikkeling en implementatie van ict-wiskundeonderwijs.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
Welkom.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
10e editie voor de Tweede Fase: leerling-ICT
10e editie voor de Tweede Fase: leerling-ICT
Expertiseteam Toetsenbank WorkshopSchoolexamenbank vmbo Groen.
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO.
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste.
10e editie voor de Tweede Fase
Geef deskundige docenten de vrijheid! Themawerkgroepen rekenen.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Feedback Wat Soorten Door wie
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
De Moderne Onderwijsmedia
E-klas en PAL-student Digitaal lesmateriaal voor bètavakken h/v E-klassen 10 november 2015 Cor de Beurs en Arjan de Graaf.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
1 INFORMATIE AVOND Overstap Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs Havo-Vwo-Gymnasium.
Gegeven door: - Dave Minkema - René Hoep.  Introductiefilm  Wintoets vs Scholen aan Zee  Praktische tips  Wintoets exporteren naar de ELO  Zelf aan.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
Presentatie EduCheck SOML
Docentvaardigheden ICT
Docentvaardigheden ICT
Workshop Helpen bij wiskunde? Help!
Kennisclip Web toepassingen
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
December 25, 2018.
Informatieavond 8 juli me.
Transcript van de presentatie:

Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde September 2008

Smartboard/activeboard Voordelen: Projecteren lesmateriaal,programma’s,GR “Touchscreen” een luxe Erbij kunnen schrijven handig Het terugbladeren Bord voorbereiden Bord bewaren (en publiceren) Nadelen: Storingsgevoelig Licht Opstarttijd

Grootste meerwaarde ICT bij wiskunde Inhoudelijk en didaktisch veel meer mogelijk Interactiviteit !!! Feedback !!! Registratie !!! Overzichten !!! Toetsing !!! Leren op afstand !!! Communicatie !!! Organisatie !!!

Een stukje geschiedenis: (ruim) 10 jaar geleden Opmars van internet Enorme hoeveelheid (vaak gratis) materiaal Platform onafhankelijk Breder publiek Applets (vaak op basis van java) Presentaties, animaties Start digitale school www.digischool.nl Wiskundelokaal www.wisdig.nl

Ca. 8 jaar geleden Aan welke applets heeft het wiskundeonderwijs behoefte ? Begripsvorming (inzicht) Oefening (beheersing) met stappen Tools WisWebproject www.wisweb.nl Geometrische Algebra (1 D en 2D) Oplossen lineaire vergelijkingen Grafiektekenprogrammaatje

Ca. 5 jaar geleden Integratie van applets in de lesplanning In plaats van  erbij WELPproject (Wisweb En LessenPraktijk Schriftelijk lesmateriaal rond applets Verdere ontwikkeling applets DITwis (inhoudelijke feedback) voorbeeld dijkman.ontheweb.nl

Ca. 3 jaar geleden Aandacht voor bewaren digitaal werk Begin opmars ELO Aandacht voor het zelf kunnen aanpassen van applets. DWO www.fi.uu.nl/dwo wisweb+ Centrale omgeving met Applets Auteursomgeving Registratie van leerlingenwerk ( ook in detail) GALOIS project Onderzoek naar wat er (internationaal) is, komt Ontwikkeling SCORM-pakketjes met mogelijkheid om leerlingwerk tot in detail te bekijken (vgl DWO)

Afgelopen jaar SAGe project www.moodleklas.nl MobileMath ontwikkeling “super applet” voor oefenen en toetsen met “ingebouwde” mogelijkheid tot registratie Applets ontwikkelen en testen op diverse scholen Publicatie 20 daarvan (nu op www.sageproject.nl) Nagaan van mogelijkheden, m.n. bij ingewikkelder problemen Omgaan met geen oplossingen, oplossingen die vervallen Meertraps opgaven : voorbeeld1 www.moodleklas.nl G1 H4 wiskunde MobileMath

Mijn Top 7 Voordelen werken met een ELO Plek voor interactief digitaal materiaal met feedback Automatische registratie leerlingwerk/activiteit opslag en overzichten (SCORM) ook in detail Handige kapstok voor (aanpasbare) studiewijzers Meer structuur voor zowel docent als leerling Lesmateriaal via hyperlinks op smartboard opdrachten/uitwerkingen/GR/applets/... Communicatie met leerlingen en/of collega’s Minder papier nodig en dus besparing tasruimte studiewijzers/uitwerkingen/werkstukken/PO’s