Bij de bijeenkomst over Functionerings- & Beoordelingsgesprekken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
situationeel leiderschap
Binnen een VPG-setting
Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
“Hoe kom ik aan klanten?”
Welkom bij de 4e workshop over:
“Verkopen aan lastige klanten”
Welkom!! Seminar: “Presenteer jezelf en je bedrijf”
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Communicatief gedrag + / -
John Vaupell Justin van der Steen
VERWERKING GESPREKKEN v w e l k o m Advieswerk INFINITE - de mens centraal - - de mens centraal - Johan Royeaerd Johan Royeaerd Koningsbergweg
Hogescholen in Dialoog
Ambtsdragers avond april 2013 Samenwerken
Voorbereiden en gebruiken: Het verleden Het heden De toekomst
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Functieprofiel en beoordeling
Welkom bij de 4e workshop over:
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Leidinggeven H3 Overleg Logistiek supervisor.
Communicatie met ouders
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Leidinggeven H7 Formele gesprekken Filiaalmanager.
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
MANTELZORGGESPREK.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Duurzame inzetbaarheid
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Duurzame inzetbaarheid
Gesprekstechnieken Les 3.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Jij als werkplekbegeleider!
Gesprekstechnieken Les 6.
Communicatie 7e les.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Loopbaan en burgerschap les 3
Besturen en Communiceren
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Bij de bijeenkomst over Functionerings- & Beoordelingsgesprekken Welkom!! Bij de bijeenkomst over Functionerings- & Beoordelingsgesprekken Arnold van der Leden KEI Consultancy www.keiconsultancy.nl

Wie is wie….? Zeer kort voorstelrondje: Wie ben je? En wat zijn je behoeftes vanavond?

Wat gaan we vanavond doen? Kort rollenspel van trainer Theorie Oefenen feedback geven Evaluatie van de oefening Pauze Theorie FG & BG Voorbereiden van een functioneringsgesprek Resumé Afronden van de avond en eindevaluatie

Kortom Plezier maken….. en… ook nog wat leren…!!

Theorie In F&B gesprekken komt van alles samen: Geschiedenis van de medewerker Spanning tussen medewerker en leidinggevenden, andere medewerkers.. Aansturingsproblemen Onduidelijkheden (in werkwijze, doelstellingen, communicatie) Feedback geven Etc etc etc

Daarom… Is het belangrijk om F&B gesprekken goed en adequaat te doen. Onthoud altijd het doel…! (wat is het doel??)

Doel(en) F&B gesprekken Motivatie versterken!!! En dan ook: ………. beter met elkaar laten samenwerken……..

Korte rollenspelen Trainer speelt een aantal rollen Deze persoon zit tegenover je…..

Daarom een stukje theorie Soorten communicatie Inhoud Intonatie Non Verbaal 35% 20% 45%

Conclusie We moeten in communicatie allereerst goed: Kijken, daarna Luisteren (= actief luisteren en open vragen gebruiken) Uitvragen (of doorvragen) Toetsen, en Samenvatten: Kortom: in communicatie zijn we de KLUTS

Waar gaat het mis? Onduidelijkheden in verwachting, aansturing, doelen, etc Verkeerde manier van feedback geven in het verleden Sterke taakgerichtheid van leidinggevende ipv mensgerichtheid Communicatie en dan met name de luistervaardigheid van de leidinggevende… Geen oog voor eigen valkuilen….

Het belangrijkste.. Geef feedback op het moment dat iets gebeurt.. Ken je dat, dat je (negatieve) feedback uitstelt?

Daarom nu oefenen Op feedback geven: In groepjes van vier: Je hoort dat een medewerker negatief roddelt over een ander Een medewerker levert een document te laat aan een andere medewerker aan(komt afspraak niet na) In groepjes van vier: Methode: G methode (gedrag, gevolg, gevoel, gewenst gedrag) 20 minuten de tijd (minimaal twee van de vier personen moeten hebben geoefend in feedback geven..) Bereid het eerst voor, voordat je het rollenspel uitvoert..

Evaluatie van rollenspel Wat hebben jullie geleerd? Wat ging goed? Wat kon beter?

PAUZE

Voorbereiding FG en BG Is bekend op welke punten medewerker wordt afgerekend? Zijn plussen en minnen van medewerker goed bijgehouden? Nodig medewerker schriftelijk uit, geef hierin uitleg over doel en voorbereiding Bereid gesprek goed voor (zijn er emoties, geschillen, bereid ook complimenten voor, denk aan je doelstelling…)

Verschil Functionerings- en beoordelingsgesprekken Basisvoorwaarden: Houdt alle zaken bij in personeelsfile Wissel verbeterpunten af met complimenten (!!) Wees duidelijk in reden van het gesprek naar medewerker Houdt eigen doel voor het gesprek in de gaten (=motiveren) Maak afspraken SMART (concreet en op een tijdstip) Sluit gesprek altijd positief af Functioneringsgesprek Beoordelingsgesprek Medewerker bereidt zich ook voor Manager bereidt eindbeoordeling voor Vooral op toekomst gericht Beoordeling ahv het verleden Afspraken om te verbeteren Afrekening op basis van verleden Gelijkwaardig, tweezijdig: vraag ook feedback!!!! 1-richting: manager-medewerker: je beoordeelt medewerker Tijdsduur ca. een uur Tijdsduur max. half uur

Structuur Beoordelingsgesprek Nodig medewerker schriftelijk uit Bereid gesprek voor op +++ en --- Aanvang van gesprek: het ijs breken Uitleg over doel van het gesprek Afrekenpunten doornemen, feedback geven per punt Conclusie van functioneren: promotie, salaris.. SMART afspraken maken Positief het gesprek eindigen!!

Structuur Functioneringsgesprek Nodig medewerker schriftelijk uit, vraag medewerker gesprek voor te bereiden (wat gaat goed, waar behoefte aan, waar moeite mee…) Bereid gesprek goed voor (++ en --), wees bereid ook feedback te krijgen!!!! Aanvang van gesprek: kwispelen…! Doel uiteenzetten, gezamenlijk agenda bepalen Agendapunten bepraten SMART afspraken maken Positief afsluiten

Belangrijk bij Functioneringsgesprekken Tweezijdig, dit betekent: Luisteren! Vertrouwen met elkaar opbouwen Feedback vragen en ontvangen ook over eigen functioneren! Mening/ ideeën van medewerker zeer serieus nemen Neem genoeg tijd in acht

Werkopdracht: bereid concreet een FG voor Iedereen: bereid een FG concreet voor één van uw medewerkers voor: Concrete afrekenpunten van uw medewerker +++ en --- De structuur van het gesprek Bereidheid om ook feedback te krijgen (= open vragen stellen en luisteren) Goede ijsbreker/ aanvang van het gesprek bedenken (essentieel)

Resumé van de avond Spreek feedback direct uit (+++ en ---) Let op wijze van feedback uitspreken (G methode) Houd feedback bij in personeelsfile Bepaal afrekenpunten van medewerker

Resumé van de avond Bereid FG en BG goed voor: Nodig medewerker schriftelijk uit (doel, evt. voorbereidingsopdracht erin) Pak punten uit personeelsdossier van afgelopen tijd Pak afrekenpunten erbij Bereid ++ en – voor Bereid structuur gesprek voor (o.a. doel) Bereid je voor op verschil tussen FG en BG

Resumé van de avond Tijdens FG of BG: Goede aanvangsfase om het ijs breken Reden uitspreken van gesprek Structuur vasthouden ++ en – uitspreken (die al bekend zijn) Concrete afspraken maken Maar vooral … positief afsluiten

Vragen?? Succes met de gesprekken!! & Bedankt voor de aandacht! Voor meer informatie of hulp kom ik graag vrijblijvend bij u langs! Arnold van der Leden 076-5656661 www.keiconsultancy.nl