Samen met het gezin het traumaverhaal herschrijven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Advertisements

FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Trefdag Suggnomé Thema "binnenbrengen van daderperspectief bij het slachtoffer en binnenbrengen van het slachtofferperspectief bij de dader“ -21 november.
Sint-Jozefinstituut Kessel-Lo Vormingsinstituut voor de Begeleiding van Gehandicapten Stellen voor:
Gevolgen van partnergeweld op kinderen en jongeren
Gemaakt door Praktijk Houvast
PREVENTIEF WERKEN met KOPP en KOAP
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
CGT als hulpmiddel in de verpleegkundige praktijk
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen
Workshop Knallende ruzie
Hogescholen in Dialoog
Infotheater Omgaan met agressie.
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
BLOW. H,DE GROOF K.,VAN MENXEL G., “Vrouwen, partnergeweld en thuisloosheid”, de Draad van Ariadne nr. 25/26,Brussel, juni 2005 SADAN opdracht, 1 BaO a.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
KINDERMISHANDELING Signalen, risico’s en gevolgen.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: een training voor opvoeders
De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen
Mei 2002© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The NetherlandsEconomie & Handel Stress!
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Communicatie School- Gezin
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Een bestuurslid of vrijwilliger binnen uw vereniging heeft meegedaan aan de training “in veilige handen”. De training is een landelijk project op initiatief.
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
PTSS (posttraumatische stress-stoornis)
Psychosociale begeleiding bij kanker
Samenwerken rond mantelzorg Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos Verzet
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
eigenwaarde ontstaat meestal door de volgende 3 factoren.
Psychologieles 6 lesweek 6 25 jaar tot aan pensioen.
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Een verbinding van….. Stand van zaken….. -Betrokken bij bijna 100 zaken -Succesvol in de samenwerking zorg, politie, justitie : dus multidisciplinair.
Pesten Cijfers, gevolgen en methodieken. Cijfers  1 op 10 was slachtoffer  1 op 10 was dader  5 op 10 kwamen er mee in contact  Voornamelijk via sociale.
Rauw en troosten.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Beter omgaan met ruzies
Presentatie WIJeindhoven
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
H2 Een leven lang leren.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Intimiteit en ongewenste intimiteit
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

Samen met het gezin het traumaverhaal herschrijven ZO LISTIG ALS EEN SLANG Samen met het gezin het traumaverhaal herschrijven Anik Serneels, psychologe, gezinstherapeute, UKJA , PLAN B, VZW RAPUNZEL, anik.serneels@rapunzelvzw.be

Hans mijn Egel wordt Prins: CASUS GEWELDLOOS IN VERZET GAAN TEGEN HET PROBLEEM

AMBIVALENTE HECHTINGSSTOORNIS ONGEHOORZAAM, BEPALEND EN UITDAGEND GEDRAG DRUK EN IMPULSIEF SPEELS EN GENIET VAN EEN-OP-EEN CONTACT TRAUMA EN ONVEILIGHEID IN VOORGESCHIEDENIS

CONTACTBREUK MET GEZIN VAN HERKOMST FINANCIËLE PROBLEMEN TRAUMA PROBLEMEN MET PLANNING,ORGANISATIE EN HUISHOUDEN GEBREK AAN OPVOE-DINGSVAARDIGHEDEN RELATIONELE PROBLEMEN LICHAMELIJKE KLACHTEN WEINIG STEUNFIGUREN

CONFLICTUEUZE OUDERKINDRELATIE VERBAAL GEWELD AANTREKKEN/AFSTOTEN WEINIG FYSIEKE GENEGENHEID WEDERZIJDSE BETROKKENHEID

TRAUMAVERHAAL _Eenzijdige negatieve omschrijvingen van de identiteit en de intenties van moeder en kind, en van de ouder-kindrelatie. _Kind en gezin krijgen een passieve rol toebedeeld en kunnen van hieruit geen beroep doen op hun eigen kennis en mogelijkheden. _De nadruk ligt niet op wat hen bindt, maar wel op de verdeeldheid in de ouder-kindrelatie en in andere relaties tussen kind/ouder en anderen. _We lezen wat er niet is en zou moeten zijn in plaats van wat er wel is en zou kunnen zijn.

Probleemverzadigde verhalen over traumatische en onveilige ervaringen ontnemen mensen van hun zelfrespect en van hun vetrouwen in anderen, in hun eigen mogelijkheden en in de toekomst. Ze verliezen voeling met hun eigen waarden, doelen en wensen.

WAT GEBEURDE TUSSEN ONS ?

?

HOE KUNNEN WE GEWELDLOOS VERZET BIEDEN ?

HOE KON IK SAMEN MET HET KIND IN VERZET GAAN TEGEN HET PROBLEEM IN PLAATS VAN TEGEN ELKAAR ? IN NARRATIEVE TERMEN HOE KUNNEN WE HET PROBLEEM EXTERNALISEREN, HET PROBLEEM HET PROBLEEM LATEN ZIJN IN PLAATS VAN DIT KIND EN DIT GEZIN ALS PROBLEEM TE ZIEN = HET PROBLEEM INTERNALISEREN?

HOE KUNNEN WE ACTIEF INGRIJPEN OM DE HERHALING VAN ONVEILIGE HECHTINGSERVARINGEN TE STOPPEN ? IN NARRATIEVE TERMEN HOE KUNNEN WE HET GEZIN VOELING LATEN KRIJGEN MET HUN ACTIEVE ROL IN HET TRAUMAVERHAAL? WAT DOEN ZE OM DE ONGEWENSTE GEVOLGEN VAN DE TRAUMATISCHE EN ONVEILGE ERVARINGEN IN TE DIJKEN EN HOE PROBEREN ZE HERHALING TE VOORKOMEN?

WELKE ACTIEVE ROL NEMEN MOEDER EN KIND IN?

IK WEET NIET OF JE DE NEIGING KENT IK WEET NIET OF JE DE NEIGING KENT. JE HEBT EEN ZIEKE KIES, DIE EEN BEETJE LOSZIT. BIJ DE LICHTSTE AANRAKING, VAN JE TONG BIJVOORBEELD, GAAN ER GEWELDIGE PIJNSCHEUTEN DOOR JE KAAK. JE BIJT KEIHARD OP DE KIES … EN JE WORDT BELOOND. ZO GA IK IN’T VERVOLG MET MIJN VERDRIET OM. IK GA HET PROVOCEREN…HET NAAR ME TOE HALEN.

_ HET PROBLEEM UITNODIGEN IN DE SPELKAMER DOOR HET TE EXTERNALISEREN DOEL SPELSESSIE _ HET PROBLEEM UITNODIGEN IN DE SPELKAMER DOOR HET TE EXTERNALISEREN _ ZICHT KRIJGEN OP DE ACTIEVE ROLLEN VAN MOEDER EN KIND IN HET OMGAAN MET DIT PROBLEEM

VOLGENDE SPELSESSIE

VAN SPELKAMER NAAR GEZINSGESPREK

DOEL OUDERGESPREK _DUBBEL LUISTEREN NAAR DE VERHALEN OVER DE SLANGEN IN MOEDERS LEVEN: ZOWEL STILSTAAN BIJ DE PIJN EN DE ONGEWENSTE EFFECTEN OP MOEDERS LEVEN, ALS BIJ DE MANIER WAAROP MOEDER ACTIEF HEEFT GEREAGEERD IN DEZE SITUATIES _AANDACHT VOOR DE NOG NIET VERTELDE VERHALEN OVER MOEDERS IDENTITEIT, KENNIS EN MOGELIJKHEDEN _CREËREN VAN EEN PUBLIEK DAT GETUIGE IS VAN DEZE ALTERNATIEVE VERHALEN

IN HET TEAM

EIND GOED, AL GOED?

ELIANA EN HAAR MAMA MET DANK AAN EN RAPUNZEL MAARTEN VAN ACKER HET PUBLIEK Anik Serneels, psychologe, gezinstherapeute, UKJA , PLAN B, VZW RAPUNZEL, anik.serneels@rapunzelvzw.be