Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke Toekomstplanning
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Herstelwerk Krachtgerichte basismethodiek
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Leven met een beperking - een nieuwe kijk - K.V.G. – sociaal dienstbetoon September 2012.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang en functie van spel
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Thema 5 Begeleidingsmethoden
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Welkom op onze thema-avond
1zorg-route.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Open de wereld themadag FODOK en JC
Zondag 39 HC Franeker 29 maart 2009
Atelier: ‘Vrij en bekwaam om te kiezen’ Nadia Hadad – Tim Claerhout – deelnemers aan het atelier – Geert Van Hove.
Crisis en het domino-effect
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
C. Molmans SOD-Opleidingen
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Een evenwicht tussen moeder moeten zijn en puber mogen zijn presentatie : Susanne Dreuw & Anne Wijns 24 maart 2015.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
De domeinen & Niveau bij ABB.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Zorgvragers op 't Paradijs Ouderen met:  dementie  psychiatrische achtergrond  niet-aangeboren hersenletsel  licht verstandelijke beperking  lichamelijke.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Welkom bij de Stage-informatieavond
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Begeleiden Les 7.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Presentatie voor teams Oktober 2018
JEUGDzorg - voor wie?.
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen Ambulant Centrum Kristal Delft/Schiedam GGZ-Delfland & IpsedeBruggen

Samenvatting vooraf! Acceptatie = willen + kunnen + aankunnen Betrokkenen = kind, ouders, familie, school/werk, maatschappij Keuzes maken, goede balans vinden, met vangnet, voor dit kind

Het begint met: Visie Visie is doorslaggevend voor wat je doét Visie heeft een geschiedenis: Medisch model (vóór 1970): de drie R’s Ontwikkelingsmodel (jaren 70): speciaal Normalisatiemodel (jaren 80): zo normaal mogelijk Volwaardig Burgerschapsmodel (vanaf 1995): de mens staat voorop Nu: “werknemer met een vlekje”

Mens staat voorop Mensen hebben mogelijkheden, behoeften, rechten en plichten Mensen hebben beperkingen Ondersteuning: begeleiding die uitgaat van gelijkwaardigheid, terughoudendheid en het scheppen van voorwaarden waardoor een mens de kans krijgt te realiseren wat hij/zij wil

Wat willen mensen: kwaliteit van bestaan Zelf keuzes maken Relaties opbouwen en onderhouden Zich ontwikkelen Vaardigheden gebruiken Aanwezig zijn in en deelnemen aan de samenleving Gerespecteerd worden

Onze kinderen: willen ook kwaliteit van bestaan Willen zelf keuzes maken Willen relaties Willen zich ontwikkelen Willen vaardigheden gebruiken Willen aanwezig zijn in en deelnemen aan de samenleving Willen gerespecteerd worden

Kwaliteit van Leven Maar: welke relaties? wat ontwikkelen? waaraan deelnemen in de maatschappij? Opvoeden, onderwijzen, begeleiden vanuit deze visie van volwaardig burgerschap betekent: Keuzes maken die leiden tot goede kwaliteit van leven voor dit kind

Bepalen van Kwaliteit van Leven voor dit kind Wat zou de kwaliteit van leven van mijn kind verbeteren, prettiger, voller maken? Willen Met elkaar (kind, ouders/familie, school/ werk) doelen vaststellen voor thuis, op school/ werk en voor later Kunnen én Aankunnen Doelen concreet maken met en voor het kind: aan te leren vaardigheden/ competenties Kunnen én Aankunnen

Beeldvorming Kunnen en aankunnen = mogelijkheden en beperkingen op de ontwikkelingsgebieden: Cognitief (IQ) Motorisch Sociaal Emotioneel (aankunnen!) Taal/Communicatie Extra: culturele/migratie bagage Kunnen = aanleren van competenties Daarbij: begeleiding die DUS nodig is structureel, en ook: tijdelijk

Boom als Beeld

Beeldvorming: Boom als beeld Boom = kind (grote variatie in “bomen”) Leipaal = structurele ondersteuning: altijd nodig!! (door ouders, school, begeleiders, jobcoach etc.): Leibanden = ondersteuning op maat maken: wat en hoeveel je moet dóen om dit kind te ondersteunen, van weinig tot veel Aarde & mest = basis (vertrouwen & sfeer, complimentjes)

Acceptatie, Visie en Beeldvorming Algemene visie is wat de maatschappij wil met kinderen met lage intelligentie Specifieke visie is wat dit kind, deze school, deze ouders willen Dit “willen” moet passen bij dit kind: kunnen en aankunnen, de beeldvorming van mogelijkheden en beperkingen Acceptatie= goede koppeling visie en beeldvorming = goed koppelen van willen + kunnen + aankunnen

Acceptatie door het kind zelf Willen: zijn als ieder ander?  kwaliteit van bestaan passend bij dit kind Kunnen: kunnen als ieder ander? maatstaf ontwikkelen passend bij dit kind Aankunnen: aan kunnen als ieder ander?  draaglast passend bij dit kind

Acceptatie door de ouder Opvoeden: als ouder eerlijk naar je kind durven kijken en eerlijk antwoord durven geven Als ouder duidelijk zijn naar je kind dat het gaat om: willen + kunnen + aankunnen Zoektocht, ook voor ouders!

Zelfvertrouwen vergroten Met je kind omgaan vanuit acceptatie = willen en kunnen en aankunnen Je kind veel successen én voldoende moeilijkheden laten ervaren. Dan leert hij zichzelf te accepteren! Leert hij zijn eigen beperkingen kennen Ervaren is leren. Succes geeft zelfvertrouwen. Moeilijkheden maken kind bewust van zijn grenzen. Als je kind van ervaring niet leert, dan je kind beschermen

Zelfvertrouwen vergroten (2) Je kind initiatieven laten nemen die passen bij veel successen + voldoende moeilijkheden (passend medezeggenschap) Altijd zorgen voor de begeleiding die past bij de beeldvorming van je kind, dan wordt je kind niet over- of ondervraagd (anders: beeldvorming aanpassen!!) Uitdaging is goed!! Vangnet beschermt Het ene SO kind is het andere niet

Vragen?

Dank voor de aandacht