Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen Ambulant Centrum Kristal Delft/Schiedam GGZ-Delfland & IpsedeBruggen
Samenvatting vooraf! Acceptatie = willen + kunnen + aankunnen Betrokkenen = kind, ouders, familie, school/werk, maatschappij Keuzes maken, goede balans vinden, met vangnet, voor dit kind
Het begint met: Visie Visie is doorslaggevend voor wat je doét Visie heeft een geschiedenis: Medisch model (vóór 1970): de drie R’s Ontwikkelingsmodel (jaren 70): speciaal Normalisatiemodel (jaren 80): zo normaal mogelijk Volwaardig Burgerschapsmodel (vanaf 1995): de mens staat voorop Nu: “werknemer met een vlekje”
Mens staat voorop Mensen hebben mogelijkheden, behoeften, rechten en plichten Mensen hebben beperkingen Ondersteuning: begeleiding die uitgaat van gelijkwaardigheid, terughoudendheid en het scheppen van voorwaarden waardoor een mens de kans krijgt te realiseren wat hij/zij wil
Wat willen mensen: kwaliteit van bestaan Zelf keuzes maken Relaties opbouwen en onderhouden Zich ontwikkelen Vaardigheden gebruiken Aanwezig zijn in en deelnemen aan de samenleving Gerespecteerd worden
Onze kinderen: willen ook kwaliteit van bestaan Willen zelf keuzes maken Willen relaties Willen zich ontwikkelen Willen vaardigheden gebruiken Willen aanwezig zijn in en deelnemen aan de samenleving Willen gerespecteerd worden
Kwaliteit van Leven Maar: welke relaties? wat ontwikkelen? waaraan deelnemen in de maatschappij? Opvoeden, onderwijzen, begeleiden vanuit deze visie van volwaardig burgerschap betekent: Keuzes maken die leiden tot goede kwaliteit van leven voor dit kind
Bepalen van Kwaliteit van Leven voor dit kind Wat zou de kwaliteit van leven van mijn kind verbeteren, prettiger, voller maken? Willen Met elkaar (kind, ouders/familie, school/ werk) doelen vaststellen voor thuis, op school/ werk en voor later Kunnen én Aankunnen Doelen concreet maken met en voor het kind: aan te leren vaardigheden/ competenties Kunnen én Aankunnen
Beeldvorming Kunnen en aankunnen = mogelijkheden en beperkingen op de ontwikkelingsgebieden: Cognitief (IQ) Motorisch Sociaal Emotioneel (aankunnen!) Taal/Communicatie Extra: culturele/migratie bagage Kunnen = aanleren van competenties Daarbij: begeleiding die DUS nodig is structureel, en ook: tijdelijk
Boom als Beeld
Beeldvorming: Boom als beeld Boom = kind (grote variatie in “bomen”) Leipaal = structurele ondersteuning: altijd nodig!! (door ouders, school, begeleiders, jobcoach etc.): Leibanden = ondersteuning op maat maken: wat en hoeveel je moet dóen om dit kind te ondersteunen, van weinig tot veel Aarde & mest = basis (vertrouwen & sfeer, complimentjes)
Acceptatie, Visie en Beeldvorming Algemene visie is wat de maatschappij wil met kinderen met lage intelligentie Specifieke visie is wat dit kind, deze school, deze ouders willen Dit “willen” moet passen bij dit kind: kunnen en aankunnen, de beeldvorming van mogelijkheden en beperkingen Acceptatie= goede koppeling visie en beeldvorming = goed koppelen van willen + kunnen + aankunnen
Acceptatie door het kind zelf Willen: zijn als ieder ander? kwaliteit van bestaan passend bij dit kind Kunnen: kunnen als ieder ander? maatstaf ontwikkelen passend bij dit kind Aankunnen: aan kunnen als ieder ander? draaglast passend bij dit kind
Acceptatie door de ouder Opvoeden: als ouder eerlijk naar je kind durven kijken en eerlijk antwoord durven geven Als ouder duidelijk zijn naar je kind dat het gaat om: willen + kunnen + aankunnen Zoektocht, ook voor ouders!
Zelfvertrouwen vergroten Met je kind omgaan vanuit acceptatie = willen en kunnen en aankunnen Je kind veel successen én voldoende moeilijkheden laten ervaren. Dan leert hij zichzelf te accepteren! Leert hij zijn eigen beperkingen kennen Ervaren is leren. Succes geeft zelfvertrouwen. Moeilijkheden maken kind bewust van zijn grenzen. Als je kind van ervaring niet leert, dan je kind beschermen
Zelfvertrouwen vergroten (2) Je kind initiatieven laten nemen die passen bij veel successen + voldoende moeilijkheden (passend medezeggenschap) Altijd zorgen voor de begeleiding die past bij de beeldvorming van je kind, dan wordt je kind niet over- of ondervraagd (anders: beeldvorming aanpassen!!) Uitdaging is goed!! Vangnet beschermt Het ene SO kind is het andere niet
Vragen?
Dank voor de aandacht