Taalbeleid: een must voor iedereen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taalbeleid in het basisonderwijs : een must voor elke school?
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Pastoraal op school.
Taalbeleid in het basisonderwijs : een must voor elke school?
Informeel leren en….. social media
Woordvolgorde met woorden van tijd
Participatie en een Klantenraad
Maandag, 2 december How easy it is… Welke kenmerken van de adolescentie zie jij in dit filmpje?
Past Simple Onvoltooid verleden tijd Regelmatige werkwoorden:
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Reacties op conceptnota "Samen taalgrenzen verleggen" Kris Van den Branden.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Creative Dialogue Arnhem 18 maart 2011 Leidinggeven aan het vrijmaken van creatief potentieel van een team.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Deltion College Engels A1 Lezen/ Schrijven [Edu/001] thema: you’ve got mail can-do : kan korte, eenvoudige berichten begrijpen/ kan een korte mededeling.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Taalbeleid: van theorie naar praktijk K. Van den Branden.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Hillsong Publishing 1/5 FAITH (I'm reaching) (Rueben Morgan) I'm reaching for the prize.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Taalscreening fase 2: opvolging
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Alliantiemanagement PGM Open, 4 februari 2016 Prof. dr. Ard-Pieter de Man.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
De Betekeniseconomie.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Dag van het SO – workshop CLIL
Salt & Light Zout & Licht
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
DSM FIT | Worklife center Werkgeluk of Duurzame Inzetbaarheid?
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
Toekomende tijd: met “will”
English 23 April 2018.
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
INSPIRATIEBIJEENKOMST Positief Onderwijs
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Taalbeleid: een must voor iedereen? Kris Van den Branden Centrum voor Taal en Onderwijs – KU Leuven

Valkuilen voor taalbeleid Taalbeleid is een opdracht voor de directie. Taalbeleid is een zaak voor taalspecialisten. Taalbeleid staat en valt met een taalbeleidsplan. Taalbeleid gaat in de eerste plaats over taalcorrectheid. Taalbeleid heeft vooral met regels en reglementen te maken. Taalbeleid is de zoveelste 'extra' voor onze werking.

Hamvraag voor taalbeleid Hoe gaan wij om met taal in onze werking? Welke gevolgen heeft dat voor de participatie en ontwikkeling van onze doelgroep?

Wat is taalbeleid? = de structurele en strategische poging van een schoolteam om de onderwijspraktijk aan te passen aan de taalleerbehoeften van de leerlingen/studenten met het oog op het bevorderen van hun ontwikkeling (in functie van relevante doelen) en het verbeteren van hun onderwijsresultaten. (Van den Branden, 2010. Handboek taalbeleid basisonderwijs. Leuven: ACCO)

Wat is taalbeleid? = de structurele en strategische poging van een team om haar dagelijkse werking aan te passen aan de taal(leer)behoeften van de doelgroep met het oog op het bevorderen van hun participatie en ontwikkeling (in functie van relevante doelen) en het verbeteren van de kwaliteit van de werking.

Een zaak voor taalspecialisten? “Taalverwerving is onlosmakelijk verbonden met ontwikkeling op veel andere domeinen: socio- emotionele ontwikkeling, motorische, mentale en fysieke ontwikkeling, ... Wie dat in het achterhoofd houdt, heeft de rit al voor de helft uitgereden. Wie de banden met de andere ontwikkelingsdomeinen doorknipt en te eenzijdig op taal wil focussen, verarmt de taalleeromgeving.” (Handboek taalbeleid basisonderwijs, p. 86)

De Standaard online, 24 maart 2011 "Les Boromites noemen de jongeren zichzelf, naar hun sociale woonwijk in Schaarbeek. Zeven jongens en vier meisjes tussen veertien en achttien jaar kregen de kans om in een lokaaltje in hun woonblok radio te leren maken en reportages voor de jongerenzender Radio KIF in elkaar te boksen. Zij kregen daarbij hulp van twee animatoren van de Franstalige vzw Gsara."

Taalstimulerend jeugdbeleid “Leerlingen van het secundair onderwijs ontwerpen, samen met de toeristische en cultuurdienst van de gemeente, een digitale folder die op een eigentijdse manier toont welke troeven de gemeente voor de jeugd heeft. De folder komt op de website van de gemeente. Tevens doen de jongeren een aantal voorstellen op het vlak van infrastructuur, cultuurprogrammering, sportfaciliteiten e.d. die ervoor kunnen zorgen dat de gemeente nog aantrekkelijker wordt voor de jeugd. Deze voorstellen worden besproken met de coördinator van het jeugdbeleid.” (uit Van den Branden, 2010)

Sleutelwoorden voor taalstimulering INTERACTIE INTERESSE AUTONOMIE RELATIE VERBINDINGEN

Bernard, 2004 “At a time when the traditional structures of caring have deteriorated, schools must be places where teachers and students live together, talk with each other, take delight in each other’s company. My guess is that when schools focus on what really matters in life, the cognitive ends we now pursue so painfully and artificially will be achieved somewhat more naturally… It is obvious that children will work harder and do things – even odd things – for people they love and trust” (p. 84)

Citaat 3: Kansen tot participatie “Taalleren hangt uiteindelijk niet af van een paar supermomenten, maar van de aaneenschakeling van duizenden kleine interacties….” (Handboek taalbeleid basisonderwijs, p. 296)

Thuistaal als socio-emotionele factor Positief omgaan met thuistaal bevordert: welbevinden en betrokkenheid identiteitsontwikkeling de kans dat emotionele kloof tussen thuis-werking verkleint ( cf. Thuistaal-project Gent, eindrapport)

Thuistaal als steiger voor interactie en leren “When students are given the opportunity to develop academically and cognitively through both their primary language and a second language, this accelerates their learning. But when students are denied use of their primary language in school, they lose several years of cognitive and academic growth while focussing on acquiring the second language, and we find that very few can make up the lost time… ” (o.a. Thomas & Collier, 2000: 32; Garcia, 2002, Baker, 2006)

Prentenboeken aan huis De ouders van Öznur lezen een prentenboek thuis in het Turks voor. De volgende dag wordt hetzelfde prentenboek in de kleuterklas in het Nederlands verteld. Omdat Öznur de verhaallijn al kent, kan ze veel meer aandacht geven aan de Nederlandse woorden waarin het verhaaltje wordt verteld.

Taalbeleid als proces Taalbeleid gaat over een werking die zichzelf op het vlak van taal in vraag stelt en ernaar streeft om beter te doen. Als het streven stilvalt, is het taalbeleid dood.

Doelstellingen/acties op 3 niveaus Doelgroep Teamleden Werking Wat moet onze doelgroep beter (met taal) kunnen doen om meer van onze werking te profiteren? Wat moeten onze medewerkers daartoe beter/anders met taal kunnen doen? Wat moet onze werking daartoe beter/anders doen om de doelstellingen op team – en doelgroepniveau te halen?

Procesmatige tips Betrek cruciale stakeholders van in den beginne bij het denk- en doeproces. Informeer alle partijen uitvoerig over de doelstellingen, acties en verloop van het taalbeleid. Werk vanuit duidelijke doelstellingen. Benadruk geboekte successen. Denk vanuit sterktes en troeven die omgevingen bieden, en voer van daaruit een positief, ambitieus, eigen-zinnig taalbeleid. Combineer top-down denkwerk en impulsen met bottom-up werk aan de basis.

Procesmatige tips (2) Werk met een kernteam of actieve regisseur, en vanuit duidelijke doelstellingen en finaliteiten. Zet waar nodig externe expertise in, en leer van ervaringen van andere gemeenten en regio's. Evalueer permanent hoe acties verlopen, en stuur bij waar nodig.

Het beste taalbeleid… Succes in taalbeleid staat en valt met het onwrikbare geloof dat alle mensen een enorm talig potentieel en een enorme “leer-kracht” hebben op talig vlak! Succes in taalbeleid staat en valt met het onwrikare geloof dat teams een enorme sociale kracht hebben om hun werking te verbeteren.

Verder lezen? Van den Branden, K. (2010). Handboek taalbeleid basisonderwijs. Leuven: ACCO. Bogaert, N. & Van den Branden, K. (2011). Handboek taalbeleid secundair onderwijs. Leuven: ACCO. Van den Branden, K. (2010). Taalbeleid in het kwadraat. Krijtlijnen voor een taalstimulerend jeugdbeleid op gemeentelijk niveau. In Lerende Gemeente, Gids voor flankerend onderwijsbeleid, 3/1.