Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november 2011. Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

De vier knagers in het wilde westen. Gemaakt door Marrit de Haan
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Gemaakt door :marten cuiper
Praten met kinderen over de wereld !
Het tweede werkstuk.
Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
Wat kun je doen in keuzemenu?
Lees- en Taalproblemen
Gemaakt door Odessa koorevaar
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Naam: Mijn info : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Op Sint-Montfort.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Discipelschap.
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
Gemaakt door Michelle Boudens
Wat maakt het leven zinvol?
Onderwijs en kinderarbeid
ENQUETE A.E.L Hoe is het stagelopen je bevallen? Goed:94% (96% in 2010) Goed:94% (96% in 2010) Matig:6% ( 3% in 2010) Matig:6% ( 3% in 2010) Slecht:0%
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Antwoord op vraag SOPO1-4
Hoe werkt een powerpoint?
Mijn sport: Majorette ‘ D.S.V Actief’ te Deventer
Naam: krushenka Mijn hobby : curacao Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Naam: Mijn hobby : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Terugblik Toermalijn Mika Huisman.
Boekbespreking van: Dewi vd Horst.
Glow.
Glow 2011 Gijs Kahmann. Verwachting Mijn verwachting voor Glow was eigenlijk vrij hoog want ik was de vorige keren ook al geweest en toen vond ik het.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
De spreekbeurt..
Interpreteren van data
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Rekenen groep 4.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Les 3: Verkeer TOETS.
Even voorstellen : Groep 3b
Labradoodle.
HEEL VEEL SUCCES! HOI! LEUK DAT JE EEN SPREEKBEURT OVER
Lucas 18: Bijbel in Gewone Taal
Spreekbeurt van Gijs Spaargaren
Mijn spreekbeurt gaat over ….....
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
De dag van het solliciteren Blok 1
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Basiservaringen.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
Verkeerssituatie rond onze school
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Heel gewoon maar toch anders.
Woordjes leren.
Spreekbeurt in groep 4.
De v- groep houdt in dat op elke maandag en dinsdag speciale oefeningen worden gedaan. Meestal zitten er niet veel kinderen in de v- groep. Als je er.
Downsyndroom door naam. *Vandaag houd ik een spreekbeurt. *Het gaat over mijzelf. *Want het gaat over Downsyndroom. Spreekbeurt.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Spreekbeurt Hoe maak je dat?.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Dyslexie Spreekbeurt november 2016.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Project om kinderen in Nepal weer naar school, te laten gaan
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november 2011. Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.

Wat is dyslexie? Dyslexie is dat je moeite hebt met lezen en spellen. En je het moeilijk vindt om klanken bij letters te vinden en de letters bij de klanken te vinden.

Waardoor ontstaat dyslexie? Dyslexie ontstaat in de hersenen en is er al als je groeit in de buik van je moeder. Dyslexie erf je. Als je ouders dyslexie hebben, dan heb je zelf een hele grote kans dat je ook dyslexie hebt.

Hier zie je hersenen van iemand die gewoon kan lezen en hersenen van iemand die dyslexie heeft. Goede lezers gebruiken 3 hersengebiedjes bij het lezen. Mensen met dyslexie 1 groter gebied. Hier zie je hersenen van iemand die gewoon kan lezen en hersenen van iemand die dyslexie heeft. Goede lezers gebruiken 3 hersengebiedjes bij het lezen. Mensen met dyslexie 1 groter gebied.

Zo zag ik de normale letters toen ik leerde lezen. Ik snapte er niks van.

Ik ben niet bom, eh dom. Deze fout maak je vaak als je dyslexie hebt. Als je dyslexie hebt, heb je een goed ruimtelijk inzicht en draai je in je hoofd letters makkelijk om. Net zoals je een kopje in je hoofd kunt draaien en dan blijft het een kopje.

Maar bij letters werkt dat niet goed. Een stokje met een bolletje is de ene keer een ‘b’, Als je hem spiegelt heb je de ‘d’. Als je hem omklapt heb je een ‘q’. En draai je hem nog eens om is het opeens een ‘p’. Ik vond dat heel moeilijk om te leren.

Automatiseren Plaatje 1: Iedereen heeft in een automatische piloot in zijn hoofd voor allerlei dingen. Zo leer je dingen te doen zonder dat je er steeds bij moet nadenken. Plaatje 2: Bijvoorbeeld bij fietsen. Toen je het net leerde vond je het erg moeilijk; nu stap je op en fiets je zo weg. Plaatje 3: Bij dyslexie werkt de automatische piloot voor lezen en spellen niet. Als wij niet opletten bij spellen en lezen stort het vliegtuig neer. Het kost dus meer tijd en moeite om te lezen of spellen. Plaatje 1: Iedereen heeft in een automatische piloot in zijn hoofd voor allerlei dingen. Zo leer je dingen te doen zonder dat je er steeds bij moet nadenken. Plaatje 2: Bijvoorbeeld bij fietsen. Toen je het net leerde vond je het erg moeilijk; nu stap je op en fiets je zo weg. Plaatje 3: Bij dyslexie werkt de automatische piloot voor lezen en spellen niet. Als wij niet opletten bij spellen en lezen stort het vliegtuig neer. Het kost dus meer tijd en moeite om te lezen of spellen.

Hoe erg kan dyslexie zijn? Licht Matig Ernstig Je hebt lichte, matige en ernstige dyslexie. Ik heb ……dyslexie.

Is het leuk om dyslexie te hebben ? NEE!!!!!!!!!!! Nee !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Je kán het leuk vinden, want: je krijgt huiswerk, je krijgt allemaal speciale spullen, je krijgt veel aandacht. Maar je kan het ook heel stom vinden, want je hebt er altijd last van en het gaat niet weg.

Ik ben niet bom, ik heb talent. Dat is zo. Als je dyslexie hebt, heb je ook dingen die je goed kunt: Je hebt veel fantasie. Je bent vaak creatief. Je kunt goed zoeken naar oplossingen. Je leert doorzetten. ……..

Er zijn heel beroemde mensen met dyslexie: Einstein Jacques Vriens Walt Disney Er zijn heel beroemde mensen met dyslexie: Jacques Vriens, Walt Disney, Einstein, Roald Dahl en Paul van Loon. Schrijvers, striptekenaar en wetenschapper. Er zijn heel beroemde mensen met dyslexie: Jacques Vriens, Walt Disney, Einstein, Roald Dahl en Paul van Loon. Schrijvers, striptekenaar en wetenschapper. Roald dahl Paul van loon

Gaat dyslexie over? Wat kan je er tegen doen? Nee! Je best doen. Niks van aantrekken. Goed naar jezelf leren luisteren. Taalregels gebruiken. Gaat dyslexie over? Nee. Wat kun ertegen doen? Je best doen. Niks van aantrekken. Goed naar jezelf leren luisteren. Taalregels leren gebruiken.

Waar ga ik elke dinsdag naar toe? Stichting Taalhulp Testen Behandelen: Klanken Blokken Taalregels Ik ga elke dinsdag naar Stichting Taalhulp. Zij testen kinderen en behandelen kinderen met dyslexie. Ik leer er de klanken van de Nederlandse taal. Ik leer de klanken in woorden herkennen door blokwoorden. Ik leer de taalregels herkennen en toepassen.

Het huiswerk Dictee Blokwoorden Boek (Klankenrace) Ik oefen elke dag thuis (ongeveer 30 minuten). Dus ook in het weekend en de vakantie. Ik maak elke week een dictee. Ik maak elke dag 5 blokwoorden Ik kleur de woorden in een boek. Ik oefen de klankenrace.

Opdrachten Ik wil jullie ook mijn huiswerk laten oefenen.

Wijs iemand in de klas, aan die de klankenrace gaat doen. Klok de tijd en kijk hoelang diegene erover doet.

Laat dit plaatje zien en laat de klas de volgende woorden kleuren/blokken met kleurpotloden. Maak briefjes met blokjes, zodat ze makkelijk de woorden kunnen invullen. Deel de briefjes uit. Gelukkig Schoorsteen Bevolkingsgroep Reinigen. Mijn klas vond dit heel moeilijk om te doen.

Blokwoorden GELUKKIG SCHOORSTEENKAP BEVOLKINGSGROEP REINIGEN Laat de klas de goede oplossing zien.

Vragen? Hebben jullie nog vragen????

Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november 2011

Wat je bij de dia’s moet vertellen Nr. 2: Dyslexie is dat je moeite hebt met lezen en spellen. En je het moeilijk vindt om klanken bij letters te vinden en de letters bij de klanken te vinden. Nr. 3: Dyslexie ontstaat in de hersenen en is er al als je groeit in de buik van je moeder. Dyslexie erf je. Als je ouders dyslexie hebben, dan heb je zelf een hele grote kans dat je ook dyslexie hebt. Nr. 5: Zo zag ik de normale letters toen ik leerde lezen. Ik snapte er niks van. Nr. 6: Ik ben niet bom, eh dom. Deze fout maak je vaak als je dyslexie hebt. Als je dyslexie hebt, heb je een goed ruimtelijk inzicht en draai je in je hoofd letters makkelijk om. Net zoals je een kopje in je hoofd kunt draaien en dan blijft het een kopje. Nr. 7: Maar bij letters werkt dat niet goed. Een stokje met een bolletje is de ene keer een ‘b’, Als je hem spiegelt heb je de ‘d’. Als je hem omklapt heb je een ‘q’. En draai je hem nog eens om is het opeens een ‘p’. Ik vond dat heel moeilijk om te leren. Nr. 10: Je kán het leuk vinden, want: je krijgt huiswerk, je krijgt allemaal speciale spullen, je krijgt veel aandacht. Maar je kan het ook heel stom vinden, want je hebt er altijd last van en het gaat niet weg. Nr. 11: Ik ben niet bom, ik heb talent. Dat is zo. Als je dyslexie hebt, heb je ook dingen die je goed kunt: Je hebt veel fantasie. Je bent vaak creatief. Je kunt goed zoeken naar oplossingen. Je leert doorzetten. …………….

Nr. 14:. Ik ga elke dinsdag naar Stichting Taalhulp Nr. 14: Ik ga elke dinsdag naar Stichting Taalhulp. Zij testen kinderen en behandelen kinderen met dyslexie. Ik leer er de klanken van de Nederlandse taal. Ik leer de klanken in woorden herkennen door blokwoorden. Ik leer de taalregels herkennen en toepassen. Nr. 15: Ik oefen elke dag thuis (ongeveer 30 minuten). Dus ook in het weekend en de vakantie. Ik maak elke week een dictee. Ik maak elke dag 5 blokwoorden. Ik kleur de woorden in een boek. Ik oefen de klankenrace. Nr. 17: Wijs iemand in de klas, aan die de klankenrace gaat doen. Klok de tijd en kijk hoelang diegene erover doet. Nr. 18: Laat dit plaatje zien en laat de klas de volgende woorden kleuren/blokken met kleurpotloden. Maak briefjes met blokjes, zodat ze makkelijk de woorden kunnen invullen. Deel de briefjes uit. Gelukkig Schoorsteen Bevolkingsgroep Reinigen. Mijn klas vond dit heel moeilijk om te doen. Nr. 19: Dit is de goede oplossing!