via ThinkQuest Projects

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
‘De Donkere Kamer van het Rijksmuseum’
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
BLOGGEN Op School.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
ThinkQuest Projects gebruiken als e-portfolio
Module: Delicious • Verzameling ‘favorieten of bookmarks’ • Eenvoudig om eigen bookmarks bij te houden • Je kan er overal aan (waar internet is) • Gebruikt.
Algemene Basis Computergebruik Informatiebijeenkomst.
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Project Roemenië via ThinkQuest.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Studieloopbaancoaching
1 – 25 SEPTEMBER 2009 Jobshadowing Göteborg. Jobshadowing 1. Keuze partnerschool 2. Aanvraag 3. In Göteborg 4. Na afloop.
Van idee tot digitaal materiaal
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
Aan de slag met Evernote Documenteer je leven, overal en altijd 1.
Lesgeven en begeleiden
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Collectief portfolio groep 3
om deze presentatie uit te voeren
Marketing Werkgroep 6.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
Web 2.0 Social Software Toolkit 1/21 Introductie tot Social Software Patrick Klaassen RU
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW Mijn.
Het smartboard op. Levensgeschiedenis Verwekt: BETT-reis 2002 Gezien tijdens scholenbezoek Sommige erg actief met board/anderen niet. Geboren: november.
Functionaliteit en decoratie Interactieve les 17 juni 2009 Gemeente Museum Den Haag Leo van Rutten – rk basisschool De Fontein.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Al doende leren training docenten
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Enquête.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Het werken met portfolio
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
OPZOEKENEVALUERENOPSLAAN van informatie van op INTERNET door Bart Coene.
Qompas ProfielKeuze De online gids voor profielkeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Informatie-avond groep 4-5
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Gewoontes / verslaving
Online filmpjes maken. (
Subsidie individueel vervoer:
Online filmpjes maken. (
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
“video op Youtubekanaal” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Sofie, ICT-verantwoordelijke.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
© UNIEK IN DE KLAS.
Koersobservatie door leerkrachten van het veranderteam
Transcript van de presentatie:

via ThinkQuest Projects Multimediaal project Pop Art via ThinkQuest Projects

Inhoud presentatie Doelstelling ThinkQuest Projects in het kort Korte inhoud van de projectpagina’s op ThinkQuest Projects Inhoud gebruikte werkbalken van ThinkQuest Projects Korte inhoud werkbladen MS Office Word Inhoud Muzisch gedeelte Inhoud SMART Notebook Inhoud videomoment

Doelstelling Dit project rond Pop Art start en eindigt met een muzische activiteit. Tussendoor maken de leerlingen, via het internet, kennis met deze kunststroming en enkele van zijn belangrijkste vertegenwoordigers. Deze les is multimediaal en maakt gebruikt van: ThinkQuest Projects MS Office SMART Notebook Videotoepassingen Een dubbel lesplan (zonder en met gebruik van het Notebook-bestand) met eindtermen en doelen is beschikbaar. 3

ThinkQuest Projects in het kort Belangrijk: TQP is wereldwijd gratis, maar vereist een login en een wachtwoord. Content op TQP is niet openbaar te zien, maar enkel zichtbaar voor scholen die lid zijn ervan. ThinkQuest Projects (TQP) is een vrolijke, gebruiksvriendelijke en gratis online projectomgeving, ontwikkeld om leerlingen en leerkrachten uit het basisonderwijs via collaboratief leren samen te brengen. Met dit initiatief zorgt Oracle Education Foundation voor een veilige schoolomgeving, maar dan op de computer, zonder reclame, spam, ongepaste taal of foto’s en ongenode gasten. Leerlingen kunnen er zelf interactieve webpagina’s bouwen, online discussiëren en samenwerken aan projecten binnen de klas, school of op (inter)nationaal niveau. Met TQP vergaar je nuttige kennis in groepsverband. Het maakt van de leerlingen echte multimedia-auteurs. Leerlingen leren samenwerken en leren samen leren. Het internationale karakter kan het contact met andere culturen bevorderen.

Korte impressie van ThinkQuest Projects TQP onderscheidt zich van de meeste elektronische leeromgevingen omdat het ook en vooral een webomgeving is. Dit betekent dat het vooral de kinderen zijn die (onder deskundige begeleiding) aan hun kennis bouwen. TQP helpt de scholen en de leerkrachten bij het realiseren van de ICT-eindtermen. Voorstellen, creatief vormgeven, zelfstandig leren, zoeken, verwerken en bewaren, oefenen en niet in het minste communiceren vinden in TQP een goede partner. Onderliggend leren de leerlingen noodzakelijke vaardigheden in een veilige en beschermde omgeving. Integreer TQP in je leer– en schoolplan en je bent weer een stap vooruit! Korte impressie van ThinkQuest Projects 5

Inhoud projectpagina’s Het project bestaat uit een aantal projectpagina’s. Bij elk onderdeel staat een beknopte omschrijving. Projectpagina: Alledaagse dingen Met behulp van een digitale camera maken de leerlingen foto's van allerlei alledaagse dingen. Daarna proberen de leerlingen de foto zo juist mogelijk na te tekenen en in te kleuren. Projectpagina: Wat is Popt Art? De leerlingen maken kennis met deze kunststrekking. Ze ontdekken waarvoor Pop Art staat en welke de kenmerken zijn van deze kunstvorm. Projectpagina: Kunstenaars beter leren kennen De leerlingen maken kennis met een aantal kunstenaars en hun werk. Ze proberen in dit werk ook de typische kenmerken van de Pop Art terug te vinden.

. Projectpagina: Jouw favorieten Uit het aanbod van tekeningen selecteren de leerlingen vijf tekeningen naar eigen keuze. Bij iedere tekening verantwoorden ze hun keuze. Als hulpmiddel krijgen ze hier een cursus "Kunst Kijken " aangeboden. Projectpagina: Mijn Pop Art Tekening De leerlingen nemen terug hun foto en de eerste tekening ervan. Ze komen nu tot de ontdekking dat dit eigenlijk niks te maken heeft met Pop Art. Met wat ze nu weten over deze kunststrekking proberen ze er een echt Pop Art werk van te maken. Projectpagina: TIP! Maak een film van dit project De leerlingen filmen de verschillende stadia van het project en maken er een projectfilm van. .

Inhoud onderdelen ThinkQuest Projects Tijdens het verwerken van de inhoud, maken de leerlingen al lerend gebruik van alle instrumenten die beschikbaar zijn binnen ThinkQuest Projects. In de vorm: van ThinkQuest Projects naar de gebruiker. 1. Gebruik van de werkbalk Interactie 8

2. Gebruik van de werkbalk Schrijven

3. Gebruik van de werkbalk Uploaden 10

In de vorm: van de gebruiker naar ThinkQuest Projects Tijdens het verwerken van de inhoud, maken de leerlingen al lerend gebruik van alle instrumenten die beschikbaar zijn binnen ThinkQuest Projects. In de vorm: van de gebruiker naar ThinkQuest Projects 1. Gebruik van de werkbalk Interactie Op hun eigen pagina’s (dus in hun account) kunnen de leerlingen zelf een aantal interactieve bestanden aanmaken over dit project: Bijvoorbeeld: Stemmen: Wat vinden de andere leerlingen van je schilderij? Forum: Wat vond jij leuk aan de opdracht? Debat: Zijn die schilderijen nu echt zoveel geld waard? 11

2. Gebruik van de werkbalk Schrijven Op hun eigen pagina’s (dus in hun account) kunnen de leerlingen zelf een aantal bestanden aanmaken over dit project: Bijvoorbeeld: Reflecteren op hun eigen werk; Eigen hyperlinks van websites toevoegen; Extra informatie zoeken en schrijven; Lijst van links naar eigen videomateriaal op You Tube; ... 12

3. Gebruik van de werkbalk Uploaden De leerlingen kunnen via deze werkbalk een aantal eigen bestanden uploaden naar hun eigen pagina’s: Bijvoorbeeld: Ingevulde werkbladen uploaden naar hun pagina; Foto’s van de evolutie van hun eigen schilderijen uploaden naar hun pagina’s; Korte videofragmenten uploaden naar hun eigen pagina’s; ...

Inhoud werkbladen MS Office Word Leerkracht: Lesplan zonder gebruik van het Notebookbestand. Lesplan met gebruik van het Notebookbestand. Lesplan: doelen, eindtermen, stappenplan.

Leerlingen Opdrachten rond de kenmerken van Pop Art; Nadere kennismaking met schilders gelinkt aan Pop Art; Gebruik van hyperlinks; Gebruik van zoekmachine; Taken oplossen via de computer; Alleen of per twee; ...

Inhoud Muzisch gedeelte Startactiviteit Het zoeken naar, het fotograferen van en het exact naschilderen van een alledaags ding is de aanzet van dit project. Slotactiviteit Het opnieuw schilderen van hun gekozen item, maar nu volgens de kenmerken van de Pop Art. De twee werken worden ter vergelijking naast mekaar geplaatst.

Inhoud bestand SMART Notebook Dit bestand is bedoeld voor leerkrachten die beschikken over een SMART Board. Het dient als leidraad doorheen de werkbladen. Het is gedeeltelijk bedoeld als instructie, maar er zijn ook voldoende interactieve momenten in verwerkt.

Inhoud onderdeel video (facultatief) Tijdens dit project zijn er veel momenten waar leerlingen op verschillende domeinen werkzaam zijn. Indien je in je school beschikt over een aantal eenvoudige videocamera’s, kan je de leerlingen veel van deze momenten laten filmen. Deze filmpjes kan je ze zelfstandig laten verwerken op de computer. Er bestaan hier eenvoudige programma’s voor. Door dit stelselmatig te verweven doorheen het project creëer je eigenlijk een projectfilm. Op de projectpagina zelf vind je hierover een aantal tips.

Wil je meedoen aan dit project? Vraag een account op ThinkQuest Projects aan via Meer informatie over ThinkQuest Projects?