Bedrijfswagens: een nieuwe fiscale regeling Vanaf 1 januari 2012 wijzigt de berekening van het belastbaar voordeel bij privégebruik van een bedrijfswagen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H5 Financiële Rekenkunde
Advertisements

MAATREGELEN DI RUPO DE ONDERNEMER ZAL BETALEN BENT U GESTRIKT OF BENT U GESTRIKT ?
Automatic Delivery Rewards Basisprincipes. Automatic Delivery Rewards •Automatic Delivery Rewards of ADR is een programma waarvoor Distributeurs en Klanten.
BTW en verkoop van reizen vanaf 1 april 2012
H 22: Kosten van een duurzaam produktiemiddel (dpm)
Einde Definitieve bijdrage 2011 op inkomen 2008 Definitieve bijdrage 2012 op inkomen 2009 Definitieve bijdrage 2013.
H1 Basis Rekenvaardigheden
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
H 15: Samengestelde interest
SUBROGATIE Aon Risk Services.
EFFECTEN VAN NIEUWE WAO-STELSEL OP PENSIOENREGELINGEN
VLO Vlaamse Lokale Ontvangers
Jongbloed Fiscaal Juristen N.V.
De Belastingdienst Leuker kunnen we het niet maken... Ook in Wognum
dy dx De afgeleide is de snelheid waarmee y verandert voor x = xA
15.000,00 korting , % ,00 AAN TE GEVEN WAARDE (ATW) ATW = Catalogusprijs =Prijs excl. korting BTW ,00 BTW catalogusprijs Totale.
Juridisch en financieel kader Rony Baert (Partena)
Mr. Jan Rolleman Automotive Didact B.V. / Van Huffelen & Meenink
6.1 Wat wordt de prijs? Winkeliers mogen zelf weten voor welke prijs ze hun producten verkopen. Hoe berekenen ze die prijs? Wat hebben vraag en aanbod.
3 mavo Betekenis van dit percentage bespreken..
De toets data 2kb juni 2kc juni 2kd 20 juni 2ke 17 juni   2ma 19 juni
Ecodesign en efficiënt materiaalgebruik in nieuwe voertuigen
In het jaar 2007 kon je dit kopen voor €100: In het jaar 2012 kon je dit kopen voor €100: Koopkracht = Het geld wordt minder waard.
Agenda  Les 15  wkn 14 2e  hs 2.6 winst & verlies
Agenda  Les 13  wkn 13 2e  hs 2.4 overige kosten
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING Forfaitaire kosten / Standaardkosten.
10? fiscale DI RUPO maatregelen Simon Claeskens District Manager Zuid Antwerpen Vrije Beroepen.
Fiscale maatregelen Di Rupo Brasschaat, 01/03/2012 UNIZO-studiedienst.
Samenvatting Wat moet je leren/ oefenen? Heel hoofdstuk 2
BNP Paribas Fortis – Fiscaliteit en Bedrijfswagens
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
Afschrijving bij totaalverlies
Lagere maandlasten door een hypotheek met NHG! Wat veel mensen wellicht wel weten, maar diverse potentiele huizenbezitters ook nog niet, is dat een hypotheek.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
Door: Jaap Wilmink, Peter Lakeman en Jetske Vleugel
Hoe groot is die eigenlijk?
FISCAAL OVERGANGSRECHT Amsterdam, 21 maart 2012 Mr. C.A.H. Luijken Deloitte Pension Advisory.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Nieuwe opzeggingstermijnen.
Eigen vermogen ondernemingen zonder rechtspersoonlijkheid
Het statuut van de zelfstandige versus werknemer
Algemene Ondernemersvaardigheden
HLB Van Daal & Partners, opgericht in 1979, is een ambitieuze accountants- en belastingadviesorganisatie met 8 kantoren in Midden- en Oost-Brabant.
1 Titel Subtitel + auteur. 2 Juridische actualiteiten Brigitte Thys – januari 2013.
Belastingplan 2015 & Werkkostenregeling
> /24% 25 % % % % % % % % Bijtelling.
Thema 2: Hoe geld verdienen?
Aftrekbare beroepskosten… welke kosten mag ik nu wel of niet inbrengen? Kristof Willekens 13u30 – 14u15.
Hospitalisatieverzekering Contacten Afdeling Belonen
Aantekeningen Hoofdstuk 1
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Pag 65 t/m 77. Wat gaan we doen vandaag? Korte herhaling Kortingen op de belastingen Extra aftrekposten voor ondernemers Ondernemendheid voor Dummies:
Afschrijving Bij het bepalen van de winst houdt u rekening met de aanschafkosten van de bedrijfsmiddelen: u trekt die kosten af van de opbrengsten. Omdat.
SpaarBV presentatie november 2015 Algemeen telefoonnummer:
Kostprijs besparingen regeringsvorming Indexsprong. Brutoloon: 35,000€ of 2,916,6€ / maand Kost indexsprong: 700€ / jaar of 58,3€ / maand Over.
De gevolgen. De index is gered!!! Voorlopig dan !!
PROGRAMMA ^ Adminance in het kort ^ Grijs kenteken regeling ^ Bijtelling grijs kenteken.
Voorstelling vlootscan: total cost of ownership (TCO) van groene bedrijfswagens Bart Vanham Managing Director TCOPlus “Alternatiev e aandrijving en als.
Mobiliteitsbudget & bedrijfswagens EEN LIBERAAL VOORSTEL VAN AANPAK.
Prinsjesdag 2013 Afdeling Auto’s Amsterdam, 18 september 2013.
Eigen bijdrage voor GGZ Friesland. Inleiding De overheid heeft fikse bezuinigingen aangekondigd. De geestelijke gezondheidszorg wordt daar behoorlijk.
Hoofdstuk 6 Productie.
Uw veiligheid, onze zorg. Bereken je autopremie Baloise Insurance brengt klanten tot bij u Uw veiligheid, onze zorg.
Hoofdstuk 11 De Break-Even Afzet (BEA). Wat kost internet ? Vroeger moest je internetkosten betalen per minuut. Dat ging via een vorm van bellen. Joep.
De ‘Melkkoe’ anno 2017 ROB
Sociaal statuut student-ondernemer
Personenverkeer werkgever
Jongbloed Fiscaal Juristen N.V.
Beoordeling investeringen
(Verlengd) afkopen van de canon
Transcript van de presentatie:

Bedrijfswagens: een nieuwe fiscale regeling Vanaf 1 januari 2012 wijzigt de berekening van het belastbaar voordeel bij privégebruik van een bedrijfswagen door de werknemer. Een nieuwe formule voor de berekening van het fiscaal voordeel Laat het duidelijk zijn dat enkel het fiscale luik wijzigt. De solidariteitsbijdrage die u als werkgever verschuldigd bent aan de RSZ blijft onveranderd. Het fiscale voordeel wordt voortaan berekend op basis van de cataloguswaarde en CO2–uitstoot. De afstand woon-werk is niet meer relevant. Bij de nieuwe berekening wordt dus geen rekening meer gehouden met de forfaits van 5000 of 7500 km. De basisformule om het jaarbedrag van het fiscaal voordeel van de bedrijfswagen te berekenen ziet er als volgt uit: Cataloguswaarde x CO2 percentage x 6/7. Cataloguswaarde De cataloguswaarde is volledig nieuw in de reglementering van bedrijfswagens. Het is de gefactureerde waarde van de wagen, inclusief alle opties en BTW, zonder rekening te houden met enige korting, vermindering, rabat of ristorno. Dit geldt voor nieuwe wagens, tweedehandswagens en voor wagens in leasing. CO2 percentage Het CO2-percentage verschilt naargelang de aandrijving van de wagens en de CO2-uitstoot. Er wordt gewerkt met een spilwaarde van 5,5%, die wordt aangepast naargelang de reële CO2-uitstoot van de wagen. De 5,5 % geldt voor een referentie-CO2-uitstoot van 95 gr/km voor dieselvoertuigen en van 115 gr/km voor voertuigen aangedreven door een motor op benzine, LPG of aardgas. Er geldt een minimum van 4% en een maximum van 18%.

Zo komt men tot volgende berekeningswijze : Aandrijving = elektrisch : steeds 4%, gezien de CO2-uitstoot = 0 Aandrijving = benzine/LPG/aardgas : Indien CO2 = 115 : percentage = 5.5% Indien CO2 ≠ 115 : percentage = ( (de reële uitstoot – 115) x 0.1). Deze waarde is minimum 4% en maximum 18% Aandrijving = diesel Indien CO2 = 95 : percentage = 5.5% Indien CO2 ≠ 95 : percentage = ( (de reële uitstoot – 95) x 0.1). Deze waarde is minimum 4% en maximum 18% Wanneer bij de Dienst voor de inschrijving van de voertuigen (DIV) de CO2-uitstoot niet gekend is, wordt een forfaitaire uitstoot opgelegd. Voor dieselmotoren bedraagt die 195 gr/km, bij benzine-, LPG- of aardgasmotoren is dit 205 gr/km. Zo bekomt men volgend %: Benzine-, LPG-, aardgasmotor : ( ( ) x0.1) = 14.5 % Dieselmotor : ((195 – 95)x0.1) = 15.5% Minimumwaarde bedrijfswagen Het genoten maandelijks voordeel is gelijk aan het jaarbedrag /12. Het resultaat van de berekening mag niet lager zijn dan 100 euro per maand. Indien de werknemer een eigen bijdrage betaalt voor het privégebruik van de bedrijfswagen, mag het fiscale voordeel verminderd worden met de eigen bijdrage van de werknemer. De nieuwe fiscale regelgeving is op 1 januari 2012 effectief in werking getreden, niettegenstaande er nog heel wat openstaande vragen zijn.

25/01/2012 De regering Di Rupo heeft beslist om bij de berekening van het Voordeel van Alle Aard (VAA) voor bedrijfswagens nu ook rekening te houden met de leeftijd van het voertuig. Tot nu werd dit VAA enkel belast op basis van de CO2-uitstoot en de catalogusprijs. Nieuw is ook dat tweedehandswagens tijdens het eerste jaar worden belast als een nieuwe wagen. Nadien zakt de cataloguswaarde elk jaar met 6%, waardoor dus ook het Voordeel van Alle Aard jaarlijks zal dalen. Een wagen van twee jaar oud wordt dus nog belast op 88% van de cataloguswaarde. Eens de 70% bereikt is, daalt de waarde niet verder meer. Met deze nieuwe regeling wil de regering het achterpoortje van de tweedehandswagens sluiten. De extra belasting kon immers vermeden worden door een jonge tweedehandswagen te kopen of door een nieuwe wagen als tweedehandswagen door te verkopen aan een dochteronderneming. Vele zaken in de nieuwe regelgeving zijn dus nog altijd niet duidelijk.