Infosessie Vlaamse Patiënten Peiling 26 april 2013 Else Tambuyzer 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Wat denkt men over euthanasie in Benelux?
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Analyse van incidenten
De zin en onzin van escrow
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Vlaamse Patiënten Peiling Praktische aspecten 26 april 2013.
Onderwijs voor kinderen met een metabole aandoening Vlaams Patiëntenplatform vzw zaterdag 29 november 2008 Antwerpen.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Resultaten van een eerste pilot met de vragenlijst voor het beoordelen van de antroposofische identiteit in zorginstellingen Erik Baars.
‘Op weg naar de huisarts’
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Klassieke AO Leseenheid1
Diabetes Zorgpad Pro_Doc
Hoorzitting resoluties CVS 19 maart 2014 Commissie voor de Volksgezondheid, het Leefmilieu & de Maatschappelijke Hernieuwing.
Resultaten enquête tuchtwet
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Verandering & Weerstand
Nationale Campagne Safe Surgery Checklist Eerste resultaten en doelstellingen van de federale overheid Stéphanie Maquoi Dr. Margareta Haelterman Louiza.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Ondersteuning van mantelzorgers Vlaams Patiëntenplatform vzw 27 april 2009 Gent.
Het efficiënt gebruik van het verpleegdossier
Wetsvoorstel Kilometerprijs KIVI NIRIA Ledenpeiling februari 2010.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
1. Levensbeschouwing en communicatie
De kracht van de ervaring
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
‘Rechten van de patiënt’ Gent, 28 januari 2003 Werkgroep Klinische Biologen West-Vlaanderen & Gentse Apothekers Biologen UITEENZETTING DOOR Prof. K. Schutyser.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
WELKOM OP PLEINCOLLEGE NUENEN
1 Sociaal werk: voor of met de patiënt? Vlaams Patiëntenplatform vzw 14 oktober 2010.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
Kwaliteit in productie
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
GIS-coördinator in Westerlo
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Hervorming langdurige zorg
ZijActief Koningslust
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Voka Health Community ‘kwaliteit van zorg’ Jo Vandeurzen Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin 1.
4 december 2015 Quality work Het actief betrekken van patiënten in een verbeterproject Concrete tools om in te zetten en uitwisseling van.
Transcript van de presentatie:

Infosessie Vlaamse Patiënten Peiling 26 april 2013 Else Tambuyzer 1

1. WAT IS HET VLAAMS PATIËNTENPLATFORM? 2

Het Vlaams Patiëntenplatform vzw Wat? • Onafhankelijk platform • ±100 patiëntenverenigingen • Patiëntenvertegenwoordigers Ontstaan • Frustratie • Versplintering 3

Het Vlaams Patiëntenplatform vzw (2) Streven naar … • Toegankelijke zorg voor iedereen • Actieve deelname van patiënten Via o.m. studiegroepen, denkdagen, … 4

Het Vlaams Patiëntenplatform vzw (3) • Gemeenschappelijke noden aankaarten • Belangen van de patiënt verdedigen • Info geven over beleidsbeslissingen • Oplossingen zoeken in overleg met patiënten • Patiënten vertegenwoordigen op beleidsniveau 5

Het Vlaams Patiëntenplatform vzw (4) Thema’s • Toegankelijkheid van zorg • Bekendmaking patiëntenrechten • Verzekeringen (problemen die chronisch zieke mensen ondervinden bij het afsluiten van hospitalisatie- en/of schuldsaldoverzekeringen,…) • Werkgelegenheid (ondersteunende maatregelen chronisch zieken, solliciteren met een chronische ziekte, …) • Medicatie (maximumfactuur, leesbaarheid van de bijsluiter,…) • Kwaliteit van zorg en transparantie • Etc. 6

2. ONTWIKKELING VLAAMSE PATIËNTEN PEILING 7

Ontwikkeling VPPeiling • Doelstelling: patiënten ervaringen en patiënttevredenheid meten vanuit het perspectief van de patiënt • Analyse van bestaande vragenlijsten • Eerste selectie van items o.b.v. volgende criteria: – Toepasbaar voor alle algemene ziekenhuizen – Niet ziektespecifiek – Vergelijking tussen ziekenhuizen mogelijk – Eenvoudig, begrijpelijk en duidelijk voor patiënten – Gelieerd met thema’s die patiënten belangrijk vinden: informatie/communicatie, privacy, respect, bejegening, patiëntenrechten, empowerment (bron: denkdagen VPP) – Gezichtsvaliditeit en inhoudsvaliditeit OK (items uit bestaande vragenlijsten) 8

Ontwikkeling VPPeiling (2) • Feedbackronde: verfijning / verheldering / gedragenheid – Patiëntenvertegenwoordigers – Verschillende actoren VIP²: expertenmeetings – Denkdag over kwaliteit van zorg vanuit patiëntenperspectief 9

Ontwikkeling VPPeiling (3) • Feedbackronde: – Denkdag van het VPP vzw over kwaliteit van zorg vanuit patiëntenperspectief (19 november 2011): • Bouwstenen van kwaliteit volgens de deelnemers: – Inspraak van de patiënt en zijn naaste / participatie – Expertise – Privacy, bejegening en respect – Communicatie – Informatie – Organisatie (continuïteit, timing, ontslagregeling) • VPPeiling versie

3. INHOUDELIJKE VALIDATIE VLAAMSE PATIËNTEN PEILING 11

Inhoudelijke validatie VPPeiling • Meting in 2012 • Uitgevoerd door het Centrum voor Ziekenhuis- en Verplegingswetenschap, Departement Maatschappelijke Gezondheidszorg, KU Leuven • Vraag tot medewerking ziekenhuizen – Veel enthousiasme: 17 kandidaten – 1076 ingevulde vragenlijsten 12

Inhoudelijke validatie VPPeiling Resultaten • Vragenlijst gevalideerd in voldoende representatieve steekproef • VPPeiling (mits aanpassingen) in staat tevredenheid bij patiënten te meten op betrouwbare & valide wijze Aanpassing naar versie

4. MEETPROTOCOL 14

Overzicht 1.Vragenlijst Vlaamse Patiënten Peiling 2.Definitie van de indicator 3.Gebruik vragenlijst 4.Doelgroep, inclusie- en exclusiecriteria 5.Hoe worden de gegevens verzameld? – Meetfrequentie, meetperiode, meetmoment – Meetmethode 6.Validatie meetprotocol 15

1.Vragenlijst Vlaamse Patiënten Peiling • Verschillende secties: – Informatie in te vullen door ziekenhuismedewerker (5 vragen) – Informatie in te vullen door de patiënt (demografische gegevens; 9 vragen) – Aard van het ziekenhuisverblijf (gepland/ongepland) (1 vraag) – Opname in het ziekenhuis (3 vragen) – Verblijf in het ziekenhuis (20 vragen) – Ontslag uit het ziekenhuis (3 vragen) – Algemene beoordeling (2 vragen) 16

• Enkele voorbeelden: – Ik kreeg van mijn verwijzende arts vooraf informatie over hoe ik mij moest voorbereiden op deze opname in het ziekenhuis. – De verpleegkundigen gaven mij begrijpelijke uitleg. – De medewerkers respecteerden mijn privacy tijdens onderzoeken, behandeling en verzorging. – Ik kon mee beslissen over het moment van mijn ontslag. – Welk cijfer zou u dit ziekenhuis geven voor deze opname, als 0 gelijk is aan het slechtst mogelijke en 10 gelijk is aan het best mogelijke ziekenhuis? 17

2.Definitie van de indicator • Alle 28 items van de vragenlijst vormen een aparte indicator • 2 ‘uitvalsindicatoren’: ‘algemene’ vragen – rapportcijfer voor het ziekenhuis – de mate waarin men het ziekenhuis zou aanbevelen aan vrienden en familie • 26 ‘detailindicatoren’ 18

3.Gebruik van de vragenlijst • Auteursrechtelijk beschermd • Gebruik binnen het kader van het VIP²  gratis mits melding aan VIP² en/of Vlaams Patiëntenplatform • Gebruik buiten het kader van het VIP²:  toestemming Vlaams Patiëntenplatform vereist 19

4.Doelgroep, inclusie- en exclusiecriteria • Patiënt vult zelf in of met hulp van familielid/kennis • Ziekenhuismedewerkers/vrijwilligers/studenten kunnen patiënt niet bijstaan bij het invullen • Criteria: – Inclusie: • Opgenomen in algemeen ziekenhuis • minimumleeftijd van 18 jaar bij opname (géén ouders van minderjarigen) • Medische discipline: chirurgisch/niet-chirurgisch/materniteit – Exclusie: psychiatrie, dagziekenhuis, spoed zonder doorstroming naar andere afdeling, pediatrie 20

5.Hoe worden de gegevens gemeten? • Meetfrequentie: 2x per jaar • Meetperiode in 2013: – Week 23 & 24, van maandag tot en met zondag (3-16 juni) – Week 41 & 42, van maandag tot en met zondag (7-20 oktober) alle patiënten die met ontslag gaan (en die aan criteria voldoen) worden uitgenodigd om de vragenlijst in te vullen • Meetmoment: vanaf ontslaggesprek 21

Hoe worden de gegevens gemeten? (2) • Meetmethode: VPPeiling = ‘ één en ondeelbaar ’: moet gebruikt worden conform template aangeboden door Vlaams Patiëntenplatform: – Alle vragen moeten gesteld worden (28 vragen + demografische vragen) – In de volgorde waarin ze aangeboden worden – Er mogen geen vragen tussengevoegd worden – Code op VPPeiling dient enkel om vragenlijst te identificeren, niet de patiënt 22

Hoe worden de gegevens gemeten? (3) • Meetmethode: – Er mogen geen andere vragen gesteld worden omtrent patiënttevredenheid of patiëntervaringen vooraleer VPPeiling ingevuld is – Vragen die achteraan bijgevoegd worden, staan niet in de huisstijl van het Vlaams Patiëntenplatform. Deze vragen worden expliciet gepresenteerd als aparte vragenlijst. 23

Hoe worden de gegevens gemeten? (4) • Schriftelijk of elektronisch – De afnamewijze wordt bepaald door het ziekenhuis zelf – Beide afnamewijzen kunnen gecombineerd worden – Garanties nodig dat elke patiënt de vragenlijst slechts eenmaal invult • Ziekenhuis staat zelf in voor dataverzameling & data-invoer 24

6. Validatie meetprotocol • Tijdens eerste meting in juni 2013 • Keuze voor korte, intensieve meting werd gemaakt na bevraging van de voorkeuren van de ziekenhuizen • Na 16 juni: korte elektronische vragenlijst (1 contactpersoon per deelnemend ziekenhuis) – duur van de meetperiode – beoogd aantal vragenlijsten – registratie van de gegevens – opmerkingen (vb. mogelijke problemen, opmerkingen van patiënten, etc.) 25

Meer informatie Vlaams Patiëntenplatform vzw Groenveldstraat Heverlee Tel: Fax:

27